Lidingö tåg på djurgårslinjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan A

Lidingö tåg på djurgårslinjen

Inlägg av Johan A »

Jag såg att de går ett Lidingö tåg på Djurgårn nu . Kul tycker jag . Vad har vangen för historia ? Betyder det nåt att den är ett tåg ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Re: Lidingö tåg på djurgårslinjen

Inlägg av mjtag »

Johan A skrev:Jag såg att de går ett Lidingö tåg på Djurgårn nu . Kul tycker jag . Vad har vangen för historia ? Betyder det nåt att den är ett tåg ?
Lidingöspårvagnen nr. 17 går, som sagt, på Djurgårdslinjen tills vidare.

Läs mer om vagnen i vagnhallen, se länk.

http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... .php?id=89
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

den gästas på djurgården över sommaren. sedan återvänder den till lidingö igen :).
får jag fråga om den är multipelkörbar med de andra ängbyvagnarna på lidingö resp. de från nockebybanan?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

charmander skrev:den gästas på djurgården över sommaren. sedan återvänder den till lidingö igen :).
får jag fråga om den är multipelkörbar med de andra ängbyvagnarna på lidingö resp. de från nockebybanan?
Nej, inte med A30/B30. Däremot med A24B och A24C som exempelvis vagn 373 (som den f n ersätter).
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Så det är vagn 17 som är årets Gästvagn??
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Bussmicke skrev:Så det är vagn 17 som är årets Gästvagn??
Så kan man kanske se det. Även vagn 143, 915 och 917 har ju varit på Djurgården i vår/sommar, det blir ju faktiskt fyra gästvagnar! :D
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Men kommer inte dessa från Malmköping?

såna vagnar som kommer ifrån andra banor spårvägsällskapet driver räknar jag inte in som gästfordon. utom vagnar föreningen lånar av andra. (t.ex Madridvagnen)
Användarens profilbild
gardebring
Kontakt:

Inlägg av gardebring »

Är det inte så att en del av de inlånade vagnar som går på Djurgårdslinjen på sommaren är nyare än de som går i reguljärtrafik på Lidingöbanan?
Och i så fall, är det bara jag som tycker att det är en ganska tragisk bild av hur Lidingöbanan hanteras...?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

gardebring skrev:Är det inte så att en del av de inlånade vagnar som går på Djurgårdslinjen på sommaren är nyare än de som går i reguljärtrafik på Lidingöbanan?
Och i så fall, är det bara jag som tycker att det är en ganska tragisk bild av hur Lidingöbanan hanteras...?
Det är väl till och med värre än så vissa av de i normal trafik använda museivagnarna är yngre än Lidingöbanans vagnar.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
gardebring
Kontakt:

Inlägg av gardebring »

TonyM skrev:
gardebring skrev:Är det inte så att en del av de inlånade vagnar som går på Djurgårdslinjen på sommaren är nyare än de som går i reguljärtrafik på Lidingöbanan?
Det är väl till och med värre än så vissa av de i normal trafik använda museivagnarna är yngre än Lidingöbanans vagnar.

/T
Så illa alltså? Det är så sorgligt så det blir parodiskt...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

gardebring skrev:Så illa alltså? Det är så sorgligt så det blir parodiskt...
Nu tar du väl ändå i. A30B-B30B var omoderna redan som nylevererade, men det är en överdrift att påstå att de är från 40-talet. "80-talsbygge med 60-talsteknik" ger en bättre bild av vad det är fråga om, även om man kan hitta (totalrenoverade) komponenter från 40-talet i dem. De är inte mer slitna än exempelvis C14 och X10 som kom samtidigt, däremot är de byggda så att de redan från början är ganska bullriga och skakiga. Men det sammanhänger inte med att de är gamla, det finns ännu äldre vagnar som är mycket bekvämare!
Skriv svar