Arbeterna vid Stampgatan,Åkareplatsen samt Brunnsparken

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
alex87

Arbeterna vid Stampgatan,Åkareplatsen samt Brunnsparken

Inlägg av alex87 »

Här kommer några bilder från arbeterna vid Stampgatan, Åkareplatsen samt Brunnsparken, samt en liten film. Det är usel kvalitet på bilderna och filmen..men kan se i alla fall :)

Bild
De gående mellan Ullevi Norra och Svingeln får numera en trottoar att gå på.
Bild

Bild

Bild

Bild
Hela åkareplatsen är en stor arbetsplats.

Bild
Brunnsparken rustas upp!
Bild
Nya stopbommar som ska hindra fordon som inte är behöriga att köra in har satts upp..
Räcker för vagnen att köra på så flyttar sig bommen.
Bild

Bild

Här kan ni se hur det går till med stopbommarna.
http://www.youtube.com/watch?v=PVxE3mOLmN8
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
bruse

Re: Arbeterna vid Stampgatan,Åkareplatsen samt Brunnsparken

Inlägg av bruse »

Nämen oj! De kör med spårvagnar fast spårarbeten pågår. Men det är ju faaaaaaaaaaaarligt. Det säger iaf SL, och de vet ju alltid bäst. :o

Tack för lite bilder från framsidan.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

alex87 skrev:Bild

Bild
Hela åkareplatsen är en stor arbetsplats.
Fast det där är ju Polhemsplatsen. Se vidare denna tråd: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... f=5&t=5340
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Håller nog med där, är lite förvirrande om det är Åkareplatsen eller Polhemsplatsen...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Johan

Inlägg av Johan »

Bild

Huset med brandgaveln (som målades inför friidrotts-VM 1995) är tyvärr i ett sorgligt skick. Mot gaveln har det förstås stått ett annat hus som revs innan svängen mot Angeredsbanan byggdes. I det huset bodde faktiskt den gamle spårvägschefen Sixten Camp en gång. :wink:
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Förutom att spåren i Stampgatan är avstängda mellan Polhemsplatsen och Ullevi, så är tydligen även snabbspåret avstängt mellan Svingeln och Gamlestaden. Vad är det för jobb som görs där?
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Tror de byter ut spåret, sen efter den 7e om ja inte har fel så ska all trafik gå via stampgatan, för då ska man fixa snabbspåret bort mot länken...om de nu inte har ändrat sig.
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

bruse skrev:Nämen oj! De kör med spårvagnar fast spårarbeten pågår. Men det är ju faaaaaaaaaaaarligt. Det säger iaf SL, och de vet ju alltid bäst. :o

Det är ju flera parametrar som skall vägas in;
* Hur mycket mer/mindre produktion man får med/utan trafik
* Hur mycket mer/mindre kostnaden blir med/utan trafik
* Hur stor skillnaden blir i kvalitet beroende på om det skall vara samtidig trafik eller inte, alla entreprenörer arbetar i princip alltid efter AB04/ABT06, vilken stipulerar fem års garanti på utfört arbete, vilket ibland kan vara svårt att garantera om det skall bedrivas trafik samtidigt, just för att kvaliteten blir sämre...
* Och den viktigaste faktorn, ARBETSMILJÖN och SÄKERHETEN för de som arbetar i spåren :!:

På Djurgårdslinjen skulle entreprenörens personal aldrig få utföra vissa arbeten under pågående trafik, oaktad vad SL säger, just på grund av arbetsmiljöskäl

Huruvida SL alltid har rätt har jag ingen aning om, men du verkar ju veta allt så jag får väl lita på dig :roll:
/Daniel
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Johan skrev:Bild

Huset med brandgaveln (som målades inför friidrotts-VM 1995) är tyvärr i ett sorgligt skick. Mot gaveln har det förstås stått ett annat hus som revs innan svängen mot Angeredsbanan byggdes. I det huset bodde faktiskt den gamle spårvägschefen Sixten Camp en gång. :wink:
Själv har jag flyttat in på Sixten Camps gata i norra Gårda.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
Vardon

Inlägg av Vardon »

Harald skrev:Förutom att spåren i Stampgatan är avstängda mellan Polhemsplatsen och Ullevi, så är tydligen även snabbspåret avstängt mellan Svingeln och Gamlestaden. Vad är det för jobb som görs där?
Det plockas bort spår tillfälligt för att kunna gjuta brofundament till järnvägsbygget som jag fattat det.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Partihallslänken är det väl ändå till? Man lägger tillbaka trafiken på Stampgatan om 8 dagar och stänger då hela snabbspåret några veckor fram över.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Det är Partihallslänken, som är länken mellan E45 och E20. Dvs Bilväg.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Daniel L skrev:
bruse skrev:Nämen oj! De kör med spårvagnar fast spårarbeten pågår. Men det är ju faaaaaaaaaaaarligt. Det säger iaf SL, och de vet ju alltid bäst. :o

Det är ju flera parametrar som skall vägas in;
* Hur mycket mer/mindre produktion man får med/utan trafik
* Hur mycket mer/mindre kostnaden blir med/utan trafik
* Hur stor skillnaden blir i kvalitet beroende på om det skall vara samtidig trafik eller inte, alla entreprenörer arbetar i princip alltid efter AB04/ABT06, vilken stipulerar fem års garanti på utfört arbete, vilket ibland kan vara svårt att garantera om det skall bedrivas trafik samtidigt, just för att kvaliteten blir sämre...
* Och den viktigaste faktorn, ARBETSMILJÖN och SÄKERHETEN för de som arbetar i spåren :!:

På Djurgårdslinjen skulle entreprenörens personal aldrig få utföra vissa arbeten under pågående trafik, oaktad vad SL säger, just på grund av arbetsmiljöskäl

Huruvida SL alltid har rätt har jag ingen aning om, men du verkar ju veta allt så jag får väl lita på dig :roll:
Gäller inte dessa parametrar i Göteborg eftersom dom tycks jobba trots pågående trafik. En enkel visselpipa så kan jobbet fortgå (om man ser filmen!) :wink: Men å andra sidan räcker det med enkeltråd som kontaktledning vilket det inte gör om SL "bestämmer"! :lol:
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Som sagt..vi Göteborgare är lite mer vågade än ni Stockholmare :lol:
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Daniel L skrev: På Djurgårdslinjen skulle entreprenörens personal aldrig få utföra vissa arbeten under pågående trafik, oaktad vad SL säger, just på grund av arbetsmiljöskäl
Varför det? Rimligen borde man kunna utföra samma arbeten under samma förutsättningar i Stockholm som i Göteborg?

Möjligen förutsätter det att man ändrar TRI så att delarna som berör Arbeten i spår blir lika dem i Göteborg.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar