Nja, några spårledningsfel fanns ju tydligen inte och inget tåg rapporterade några uppenbara skador under den tid som gick innan fordonet besiktigats, så jag tycker nog inte detta var så farligt. Reglerna säger ju besiktning/avsyning av spåret ändå.kildor skrev:Tja... den här hjulplattan var på 170 mm enligt uppgift (vid hjulplattor över 60 mm ska banan avsynas), så det fanns nog fog för att "hetsa upp sig".leifd skrev:Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad man hetsar upp sej så dant för, pga detta.
Hjulskador (läs hjulplatta) förekommer ju då och då, dock med större frekvens vintertid. Vid kall väderlek är dessutom rälen känsligare för skador.
Det jag syftade på, var väl egentligen upphetsningen i dessa spalter, inte pådraget hos banförvaltaren.
Jo, det vet jag väl, jag kör ju där flera gånger i veckan, så de förstår jag nog. Dock finns ju växlar, så de skulle säkert gå att fixa, med lite god vilja. Sen kan man ju alltid spekulera i vad som är möjligt och optimalt, känns som de är svårt att ha någon direkt uppfattning i frågan, mer än lite lätt.kildor skrev:Pendeltågen kan inte köra på ytterspåren eftersom dom då inte kommer in till plattform. Och köra dubbelriktad pendeltågstrafik i 15-minuterstrafik på enkelspår är knappast genomförbart. Dessutom skulle tågen ändå behövt gå in på det skadade spåret vid tågmöte vilket skulle resultera i en 30-nedsättningorder oavsett. Det skulle således inte gått fortare, och det förefaller som att den trafiklösning som faktiskt tillämpades var den bästa med tanke på förutsättningarna.leifd skrev:Stockholm C - Märsta är ju dessutom en relativt kort sträcka, alltså tar det inte så lång tid att syna av. Avsyning brukar ske från långsamtgående fordon Alltså bör man kunna räkna ut hur lång tid det kommer ta innan man kan räkna med att köra normalt igen. Möjligen hittar man ju någon skada och måste alltså stänga av berörd stationsträcka för reparation.
Om man ser lite på inläggens tidstämpel så tog avsyningen ca 1½ timma, om skador hittades framgår inte, men det förefaller inte så.
Vad som är lite märkligt är ju att man inte försöker köra på övriga tre spår som finns på sträckan Stockholm - Skavstaby och på enkelspår Skavstaby - Märsta.
Detta torde ju ge en del förseningar, men troligen mindre såna än om man kör sträckan i 30 km/h.
Jojo, 1½ eller 2 timmar, de är ju inte nån större skillnad faktiskt, en ½-timma de var vad jag själv stod stilla i tunneln norr om Järna för någon vecka sedan när de var växelfel i Järna. Det var vad det tog i tid att få igenom den lilla tågkön som fanns framför.kildor skrev:Det bör väl också påpekas att skadan upptäcktes redan vid 12.30-tiden (dvs en stund innan jag skrev mitt inlägg) och avsyningen tog därmed lite drygt 2 timmar, vilket iof stämmer rätt bra med den prognos som gavs när skadan rapporterades.
Nu kanske jag inte menade denna störningen direkt, utan mer generellt, man kanske inte ska begära att man rapporterar alla förseningar från TFÖR i radion. Dessutom tycker inte jag att 40-50 minuter är någon försening att nämna i trafik som går med 15-min intervall, eftersom man åker med första bästa och inte väntar till det tåg man från början tänkt.kildor skrev:Snarare tvärtom. SL:s trafikinformation underskattade omfattningen av störningarna och angav 20 min försening när det i själva verket rörde sig om 40-50 min försening.leifd skrev:Skulle dock tro att radions trafikredaktion, var duktiga på att trissa upp hur omfattande denna störning var....
40-50 min är nog mest problem för personalfördelare och fordonsledare, som måste få allt på rätt plats igen...... jag vet för jag har jobbat med sådant också.