-8-DEAMON-8- skrev:jasså jaha,
typ det är självaste hastighetsregleraren?
För jag trodde först att den kanske hade något med växlingen. eller att förr i tiden fick man manuellt vrida på spårenboggin(de två plattorna under spårvagnen med 4x2 hjul?) så att den svängde eller så.
Men hur är det på dom andra vagnarna då? En spak istället som man drar upp och neråt? Men på domdära M05? Är det kanske bara en knapp dådå?
EDIT: jag kom på just. Nu kör man ju till klingsberg. Men tills när egenligen? Och spåret var ju så dåligt också sägs det. Men hur vågar man isåfall köra där? Kan man känna någon skillnad på spår som är dåliga( sen 1945?) och spår som är nya och fina?
Allså, med risk för att bli påhoppad för att jag är nedvärderande då..... Men hur är det egentligen med elementära kunskaper i hur olika tekniska saker är skapta och fungerar ??? Tyvärr blir jag mörkrädd av det du skriver. Men vi får väl ta och ha en liten kurs eller nått sånt.
Eftersom du tydligen är Norrköpingsbo, så skulle jag kunna tänka mig att lära ut en del, men det får i så fall Du bestämma om Du vill.
Vad gäller Klingsberg och dåligt spår.....
Visst är kanske spåret inte helt perfekt, men om det skulle vara så dåligt att det var farligt att köra, då skulle man ju inte göra det heller.
Spåret i Klingsberg är bitvis nästan nytt, en del kurvor har trafikerats mindre än 5 år t.ex. Vissa bitar är kanske ganska hårt slitna och skulle nog behöva bytas snart om man skulle köra spårvagn här hela dagarna, varje dag, hela året osv. Men för att köra en kort period, eller enstaka turer då och då, det sliter inte speciellt mycket.
Sedan om spåret bitvis blir väldigt dåligt, så kan man ju alltid sätta ner hastigheten, så kan man säkert köra några år till innan det en är farligt att köra där.
Man ska inte överdriva risker och faror, kommunen har som spårinnehavare mycket god kontroll på sin spårkvalitet idag, i allafall på spårvägsnätet.
Och ju, vist kan man känna om spår är dåliga, de känns lika väl som man känner att en gata är dålig. Annars är det ju lätt att se, framöra allt syns det ju om flänsen bottnar i rännan, eller om svetsskavar slagits sönder eller kälskador inte reparerats.
(Om man drar paralleller med vissa industrispår, så kör man där med tunga lok, oftast 75-100 ton, vilket är 3-4 gånger så mycket som en spårvagn väger. Ändå kör man på spår som tidvis knappt syns i leran, t.ex. spåren i Norra hamn).