Klingsberg!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
20581000184197

Klingsberg!

Inlägg av 20581000184197 »

Här är en samling bilder från Klingsberg idag, då det för första gången på många år åter var möjligt att ta spårvagn till och från stadsdelen!

M98 24 i Klingsbergsparken, den enda spårvagnen med riktig Klingsbergsskyltning. På övriga tvåor stod det Ljura, men i tillägg hade de "hemsnickrade" Klingsbergsskyltar i förarfönstren:
Bild

M67K i korsningen Holmstagatan/Trotzeligatan, som denna dag var livligt trafikerad, eftersom också bilar var omdirigerade dit från Albrektsvägen:
Bild

M97 vid hållplats Klingsberg (Visst är det dess hållplatsnamn?):
Bild

Omvänt perspektiv: Klingsberg (Trotzeligatan) genom ett spårvagnsfönster!
Bild
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Re: Klingsberg!

Inlägg av bark »

Ahahhhhh! Nostalgi! Tackar!
20581000184197

Trevligt att det uppskattas:) Här är några bilder till, som tjatade om att också få vara med.

Bild
Bild
Bild
MustangF1-43

Inlägg av MustangF1-43 »

Trevlig tråd detta. Jag lägger in tre egna Klingsbergsbilder, nämligen NKA M51 nr 56 vid ändhållplatsen. Utfärd i augusti 2008.

Bild

Bild

Bild

En YouTube-länk lägger jag också ut, från den utfärden.

http://www.youtube.com/watch?v=KKBUJ2SFxx0[/youtube]
Med spårvagn till framtiden
-8-DEAMON-8-

Inlägg av -8-DEAMON-8- »

Oww! Jag tog också lite bilder, jag cyklade hem från skolan och i ena ögonvrån så såg jag något gult och ovanligt. Jag vände tvärt och cyklade dit fort. Jag tog lite bilder i all hast i panik.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nr 24 med dess utmärkande svarta stötfångare.

(första gången jag lägger upp bilder. är det såhär man gör?)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

20581000184197 skrev:Bild
Märkligt hållplatsnamn! :wink:
Om jag besöker Norrköping någon gång så skall jag fråga efter spårvagnshållplatsen "Tillfällig hållplats" :)

Allvarligt talat, här i Stockholm brukar man väl skruva ner den ordinarie hållplatsskylten och sätta vid den tillfälliga! Men problemet i Norrköping är kanske att det inte är alla linjer som är flyttade. (Bussar är ju inte beroende av spår t.ex.)

Men skylten verkar ju ändå vara specialgjord eftersom linje och destination finns på den, så varför fixar man inte hållplatsnamnet?

I övrigt kul med bilder från en för mig helt okänd stad. Nåja, jag har väl sett delar av den från tåget. Vid stationen kan man om man ha tur se spårvagnar passera. Och strax norr om stationen tycker jag mig ha sett skorstenar och kommandobryggor på båtar sticka upp, även om man inte ser något vatten!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

LÅ1 skrev:
20581000184197 skrev:Bild
Märkligt hållplatsnamn! :wink:
Om jag besöker Norrköping någon gång så skall jag fråga efter spårvagnshållplatsen "Tillfällig hållplats" :)

Allvarligt talat, här i Stockholm brukar man väl skruva ner den ordinarie hållplatsskylten och sätta vid den tillfälliga! Men problemet i Norrköping är kanske att det inte är alla linjer som är flyttade. (Bussar är ju inte beroende av spår t.ex.)

Men skylten verkar ju ändå vara specialgjord eftersom linje och destination finns på den, så varför fixar man inte hållplatsnamnet?

I övrigt kul med bilder från en för mig helt okänd stad. Nåja, jag har väl sett delar av den från tåget. Vid stationen kan man om man ha tur se spårvagnar passera. Och strax norr om stationen tycker jag mig ha sett skorstenar och kommandobryggor på båtar sticka upp, även om man inte ser något vatten!
Allså, normalt sitter det ju inte någon skylt alls på denna hållplatskur, eftersom här inte går någon trafik. Man har nog lite skyltar att ta till vid behov, annars gör man ju lätt det man behöver, eftersom för hållplatsunderhållarens räkning har en dekalskrivare, som kopplas till vanlig PC.

Straxt norr om stationen (fast egentligen sträcker sig stationen förbi platsen) så ligger Karlsro varv, som numera används av Sjöfartsverket för deras verksamhet. Verket har ju en hel del båtar för olika ändamål. Dessa ligger här för underhåll bl.a.
Varvet ligger vid den naturliga farleden från Bråviken, en del av Motala Ström alltså. Numera går inte denna farled att använda, utan trafiken går via Lindökanalen.
20581000184197

Anledningen till att man inte flyttar "den ordinarie hållplatsskylten" (som i så fall skulle vara "Ljura") är att detta är en annan plats i staden, så "Ljura" skulle vara fullkomligt galet. Dessutom finns det två hållplatser på Klingsbergsslingan, och båda användes under dessa dagar, medan Ljuraspåret bara innehåller en hållplats. Det är alltså inte frågan om att en ordinarie hållplats tillfälligt fått annan placering, utan om att en annan stadsdel söder om centrala Norrköping än den vanliga fått vara ändpunkt för spårvagnstrafiken där.

Anledningen till att man skyltade med "tillfällig hållplats" i stället för med deras riktiga hållplatsnamn (som de ännu har i JVS-register) kan väl ha varit att folk inte skulle tro att trafiken hade flyttat tillbaka till Klingsberg på riktigt, samt att hållplatserna inte finns i några tidtabeller. Men man kunde ju ha skyltat med både och.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Göteborg/GS/Västtrafikvarianten verkar vara att permanent ha en skylt med texten "reservhållplats" på sånahär platser, och vid tillfälliga omläggningar ställer man ut en hel skylt inklusive stolpe med tillhörande tyngd som håller stolpen på plats, och på dessa stolpar så står det med hyffsat stor text information om vad som händer. Dessa tillfälliga stolpar brukar alltid finnas vid den ordinarie hållplatsen. Jag är osäker på om de också brukar finns vid reservhållplatsen eller inte.

Idén är riktigt bra, men i enstaka fall så är det inte helt självklart. Jag minns själv hur förvånad jag blev när jag för drygt fem år sen såg att man hänvisade till "hållplats i gatan" när trafiken på bergsjögrenen skulle vara avstängd och jag inte sett någon riktig gata i närheten av hållplatsen då jag varit på besök i de trakterna. Eftersom jag ändå skulle åka spårvagn från bergsjön och ersättningsbuss tillbaka så räknade jag helt fräckt med att ändå hamna hyffsat rätt. Och se där, det fanns en gata som hette just som hållplatsen, fast den låg ett stenkast bort åt det håll jag aldrig tidigare varit. (Bonus: det har väl diskuterats till leda förut, men jag minns att jag var inte ensam om att undra över formuleringen "i gatan". Liksom hållplatsen finns väl möjligtvis på eller vid gatan, men knappast inuti gatan. Det beror väl dock på hur man definerar 'gata', jag är väl uppväxt med den tråkiga definitionen att en gata består av asfalt, grus eller liknande och att luften som är ovanför beläggningen inte ingår i definitionen. Vattenledningar å sånt är vad jag tycker går "i gatan" :) ).
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

M_M skrev:Göteborg/GS/Västtrafikvarianten verkar vara att permanent ha en skylt med texten "reservhållplats" på sånahär platser, och vid tillfälliga omläggningar ställer man ut en hel skylt inklusive stolpe med tillhörande tyngd som håller stolpen på plats, och på dessa stolpar så står det med hyffsat stor text information om vad som händer. Dessa tillfälliga stolpar brukar alltid finnas vid den ordinarie hållplatsen. Jag är osäker på om de också brukar finns vid reservhållplatsen eller inte.

Idén är riktigt bra, men i enstaka fall så är det inte helt självklart. Jag minns själv hur förvånad jag blev när jag för drygt fem år sen såg att man hänvisade till "hållplats i gatan" när trafiken på bergsjögrenen skulle vara avstängd och jag inte sett någon riktig gata i närheten av hållplatsen då jag varit på besök i de trakterna. Eftersom jag ändå skulle åka spårvagn från bergsjön och ersättningsbuss tillbaka så räknade jag helt fräckt med att ändå hamna hyffsat rätt. Och se där, det fanns en gata som hette just som hållplatsen, fast den låg ett stenkast bort åt det håll jag aldrig tidigare varit. (Bonus: det har väl diskuterats till leda förut, men jag minns att jag var inte ensam om att undra över formuleringen "i gatan". Liksom hållplatsen finns väl möjligtvis på eller vid gatan, men knappast inuti gatan. Det beror väl dock på hur man definerar 'gata', jag är väl uppväxt med den tråkiga definitionen att en gata består av asfalt, grus eller liknande och att luften som är ovanför beläggningen inte ingår i definitionen. Vattenledningar å sånt är vad jag tycker går "i gatan" :) ).
I Norrköping körs info om omläggningar i realtidsskyltarnas textdel. Någon direkt info vid just denna hållplats är väl inte så nödvändig. Hit går ju vagnarna bara för att vända, ingen förväntar sej ju normalt att de ska finnas här så de är väl bra bonus om man hittar dom av en slump.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

leifd skrev:I Norrköping körs info om omläggningar i realtidsskyltarnas textdel. Någon direkt info vid just denna hållplats är väl inte så nödvändig. Hit går ju vagnarna bara för att vända, ingen förväntar sej ju normalt att de ska finnas här så de är väl bra bonus om man hittar dom av en slump.
Den kloke har talat ;)
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:(Bonus: det har väl diskuterats till leda förut, men jag minns att jag var inte ensam om att undra över formuleringen "i gatan". Liksom hållplatsen finns väl möjligtvis på eller vid gatan, men knappast inuti gatan. Det beror väl dock på hur man definerar 'gata', jag är väl uppväxt med den tråkiga definitionen att en gata består av asfalt, grus eller liknande och att luften som är ovanför beläggningen inte ingår i definitionen. Vattenledningar å sånt är vad jag tycker går "i gatan" :) ).
Ja, det var en tråkig definition. "Kraftledningsgata" och "brandgata" är kanske de tydligaste exemplen på att gata kan representera en rymd, som huvudsakligen finns ovanför markytan. Man kan förstås också betrakta gatan som en yta som man kan ta på, eller som en jordvolym av godtycklig tjocklek, som du gör när du säger att vattenledningarna är i gatan. (Jag skulle snarare säga att de är under gatan.) Några roliga gränsfall, som kan tas som utgångspunkt för vidare diskussioner i frågan, är spårvägsspår, eller varför inte begreppet "spårvägslinje"? När man säger att spårvägsspåren ligger i gatan tänker man sig antagligen gatan som markens översida eller det översta marklagret, men när man säger att spårvägslinjen går fram i gatan talar man snarare om rymden ovanför markytan. I grund och botten handlar väl det hela om förmågan att hantera abstrakta begrepp (som "spårvägslinje"!).
-8-DEAMON-8-

Inlägg av -8-DEAMON-8- »

MustangF1-43 skrev:...bilder...
En YouTube-länk lägger jag också ut, från den utfärden.

http://www.youtube.com/watch?v=KKBUJ2SFxx0[/youtube]
Är det denna du menar?
http://www.youtube.com/watch?v=KKBUJ2SFxx0

Får jag fråga, varför styr han med ratten? När det går på räls? Hmm,,,
MustangF1-43

Inlägg av MustangF1-43 »

Man styr inte med ratten. Den reglerar nämligen pådraget. Vrider man den åt höger drar man på och åt vänster så bromsar man elektriskt.
-8-DEAMON-8-

Inlägg av -8-DEAMON-8- »

jasså jaha,
typ det är självaste hastighetsregleraren?
För jag trodde först att den kanske hade något med växlingen. eller att förr i tiden fick man manuellt vrida på spårenboggin(de två plattorna under spårvagnen med 4x2 hjul?) så att den svängde eller så.
Men hur är det på dom andra vagnarna då? En spak istället som man drar upp och neråt? Men på domdära M05? Är det kanske bara en knapp dådå?

EDIT: jag kom på just. Nu kör man ju till klingsberg. Men tills när egenligen? Och spåret var ju så dåligt också sägs det. Men hur vågar man isåfall köra där? Kan man känna någon skillnad på spår som är dåliga( sen 1945?) och spår som är nya och fina?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

-8-DEAMON-8- skrev:jasså jaha,
typ det är självaste hastighetsregleraren?
För jag trodde först att den kanske hade något med växlingen. eller att förr i tiden fick man manuellt vrida på spårenboggin(de två plattorna under spårvagnen med 4x2 hjul?) så att den svängde eller så.
Men hur är det på dom andra vagnarna då? En spak istället som man drar upp och neråt? Men på domdära M05? Är det kanske bara en knapp dådå?

EDIT: jag kom på just. Nu kör man ju till klingsberg. Men tills när egenligen? Och spåret var ju så dåligt också sägs det. Men hur vågar man isåfall köra där? Kan man känna någon skillnad på spår som är dåliga( sen 1945?) och spår som är nya och fina?
Allså, med risk för att bli påhoppad för att jag är nedvärderande då..... Men hur är det egentligen med elementära kunskaper i hur olika tekniska saker är skapta och fungerar ??? Tyvärr blir jag mörkrädd av det du skriver. Men vi får väl ta och ha en liten kurs eller nått sånt.
Eftersom du tydligen är Norrköpingsbo, så skulle jag kunna tänka mig att lära ut en del, men det får i så fall Du bestämma om Du vill.

Vad gäller Klingsberg och dåligt spår.....
Visst är kanske spåret inte helt perfekt, men om det skulle vara så dåligt att det var farligt att köra, då skulle man ju inte göra det heller.
Spåret i Klingsberg är bitvis nästan nytt, en del kurvor har trafikerats mindre än 5 år t.ex. Vissa bitar är kanske ganska hårt slitna och skulle nog behöva bytas snart om man skulle köra spårvagn här hela dagarna, varje dag, hela året osv. Men för att köra en kort period, eller enstaka turer då och då, det sliter inte speciellt mycket.
Sedan om spåret bitvis blir väldigt dåligt, så kan man ju alltid sätta ner hastigheten, så kan man säkert köra några år till innan det en är farligt att köra där.
Man ska inte överdriva risker och faror, kommunen har som spårinnehavare mycket god kontroll på sin spårkvalitet idag, i allafall på spårvägsnätet.
Och ju, vist kan man känna om spår är dåliga, de känns lika väl som man känner att en gata är dålig. Annars är det ju lätt att se, framöra allt syns det ju om flänsen bottnar i rännan, eller om svetsskavar slagits sönder eller kälskador inte reparerats.
(Om man drar paralleller med vissa industrispår, så kör man där med tunga lok, oftast 75-100 ton, vilket är 3-4 gånger så mycket som en spårvagn väger. Ändå kör man på spår som tidvis knappt syns i leran, t.ex. spåren i Norra hamn).
MustangF1-43

Inlägg av MustangF1-43 »

Trots att spåret är från 1945 (rakspår, kurvorna är bytta vad jag vet) så upplever jag att gångegenskaperna hos både M51 och M67K som jag åkt med i Klingsberg är goda. D.v.s det märks inte speciellt mycket att det är slitet. Men det är trots det skillnad mot nylagt spår.

Däremot är det lite ironiskt att man i Norrköping har kört/kör på spår från 1945, i Helsingborg kör man inte på spår lagda 1955 p.g.a hjärnblödning 1967. :twisted:

Jag lägger in en bild av förarplatsen i vagntypen. Dock inte M51 utan Helsingborgsvarianten F1 istället för att visa originalversionen med ursprunglig instrumentplacering. M51 nr 56 har nämligen ombyggd förarplats eftersom den gått som arbetsvagn.

Bild

Förarplats i Helsingborgs-Mustang F1 nummer 43.
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Apropå Klingsberg, vill jag minnas att det här på forumet för ett par år sedan antyddes att ny ordinarie trafik planerades till Klingssberg i någon form av lågtrafiklinje. Var en sådan linje skulle ha sin andra ändpunkt minns jag inte att det sades något om. Vet någon om en sådan plan existerar fortfarande, och om det i så fall går att utveckla mera?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Martin skrev:Apropå Klingsberg, vill jag minnas att det här på forumet för ett par år sedan antyddes att ny ordinarie trafik planerades till Klingssberg i någon form av lågtrafiklinje. Var en sådan linje skulle ha sin andra ändpunkt minns jag inte att det sades något om. Vet någon om en sådan plan existerar fortfarande, och om det i så fall går att utveckla mera?
Det är inte aktuellt f.n. i allafall. Nu ligger kraften på att få till den nya banan till Hageby och Navestad. Sedan finns kanske andra delar av staden där en spårvägslinje skulle göra mer nytta än just Klingsberg.
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

leifd skrev:Det är inte aktuellt f.n. i allafall. Nu ligger kraften på att få till den nya banan till Hageby och Navestad. Sedan finns kanske andra delar av staden där en spårvägslinje skulle göra mer nytta än just Klingsberg.
Å ena sidan har du helt rätt. Å andra sidan… Spåren ligger ju redan på plats.
Skriv svar