J. Nordlund skrev:Några spårvagnar (och duospårvagnar) i Karlsruhe: MVH J. Nordlund
Underbart att det ännu rullar riktiga vagnar..
Ja, det är kul att se att de gamla Düwagarna GT8 ännu rullar, och det är vä bara på linje 5 som man hittar dem i Karlsruhe. Jag undrar vart de ska i sitt bästa liv? Till Timisoara kanske, där de har en del bröder och systrar.
Karlsruhe er et av de stedene som ALDRI fikk den klassiske Düwagvognen. De første riktige Düwagvognene i Karlsaruhe var Stadtbahnvognene og tosystemvognene. Leddvognene til Karlsruhe war bygd av DWM, senere Waggon Union og er således ekte Berlin-vogner. Vognen på bildet er bygd så sent som i 1978. Klassiske leddvogner seks- og åtteakslede leddvogner ble i Tyskland bygd av en rekke ulike fabrikker. Hvis man reiser rundt i Tyskland (eller helst Romania) finner man vogner fra LHB, MAN, Westwaggon, Crede, Fuchs, Esslingen, Talbot, Rathgeber, Hansa. I dag er mange av disse fabrikkene borte, men en del finnes fortfarande med nye navn og eiere. Generelt kan det vel sies at jo lenger syd i Tyskland man reiser, jo færre Düwagvogner fantes det.
Nils Carl Aspenberg skrev:Karlsruhe er et av de stedene som ALDRI fikk den klassiske Düwagvognen.
För mig är detta en klassisk Düwag om något.. Vad kallar du detta då?
Det är den nog, klassisk Düwag, men just vagnarna i Karlsruhe är byggda på licens av en annan tillverkare och inte av Düsseldorfer Wagengesällschaft eller vad de nu hette.
Den er ingen klassisk Düwag-vogn. Det er rett og slett en annen vogntype fra en annen produsent. Fronten er en PCC-front, som begge produsenter har kopiert fra USA. Hvis man ser to vogner fra Karlsruhe og Düsseldorf ved siden av hverandre, så ser man at de har ulik front. Rutene har ikke samme form og storlek. Å kalle denne Karlsruhevognen for en klassisk Düwag blir omtrent like riktig som å kalle en M25 for klassisk PCC-vogn. Martin Pabst skriver i sin bok at Karlsruhes vogner ligner på Düwag sine, og at den største forskjellen ligger i boggiene, der DWM har konsturert en ulik drivanordning.
Roco kom med den klassiske Düwagvognen i modell i fargene til Karlsruhe og Köln. Man valgte Köln fordi importøren holder til der. Dessverre er vognen i Köln ikke standard, og Karlsruhe blir helt feil fordi det ikke er en Düwagvogn. Dessverrre var ikke Lima bedre da de kom med sin toretningsvogn med den klassiske Düwagfronten fra før PCC-vognen. Denne vognen kom i alle mulige varianter med metersporvogner som forbilde. I Normalsporutgave fantes vognen i Neuss, Düsseldorf og Dortmund. Dortmund solgte sine vogner til Wuppertal og Karlsruhe, men Lima kom aldri opp med en normalsporet modell, bare metersportyper med feilaktige nomalsporboggier.
I Düsseldoft finns de iallafall kvar, under arbetsdagarna i trafik på linje 707, troligen till semestern. Här några bilder i perfekt diggarväder. Inga onödiga kontraster på bilderna här inte.
Düsseldorf har fortsatt, men det er jammen ikke mange igjen i hele Tyskland. De finnes i Krefeld (nye vogner bestilt) og kanskje i Ludwigshafen. Den nyere modellen "Typ Mannheim" finnes vel i Braunschweig og Mannheim. Men ellers må man vel helst dra til Polen, Romania eller Bulgaria for å finne dem.