Jag har varit på utflykt igen, med kameran i min ryggsäck. Jag fångade detta bygge som jag låter vara en bildgåta trots att några här nog kan lösa den snabbt! Det här börjar likna något och det kan nog bli ganska snyggt. Var är det?
Precis, Kimstad är det, med ett d på slutet. Stationen ska invigas i augusti i år och blir den nionde stationen i Ötrafs pendeltågssystem.
Jag kan berätta att jag så sent som för 40 minuter sedan åkte förbi platsen och såg att det kommit upp väderskydd, åtminstone på den östra plattformen (den som är längst bort på bilderna). Det händer saker varje dag här, vill jag påstå.
Jaa! Och till slut kom rätt stavning också! Kimstad, Kms. Måste bara påpeka att det ligger mer väster än söder om Norrköping. Finns det inte tankar på att kunna trafikera Finspångsbanan med duospårvagn i fall Linköping-Norrköping skulle få sådan trafik i framtiden? I så fall kanske det är dumt att plattformarna inte är på andra sidan FInspångsanslutningen, så att förare enkelt kan byta förarhytt i samband med hållplats-/stationsstoppen. Men duospårvagnar kanske ändå inte angör samma plattformar som tåg längs järnvägar? För det brukar väl vara olika instigningshöjd på spårvägen och på järnvägen.
20581000184197 skrev:Måste bara påpeka att det ligger mer väster än söder om Norrköping.
Men är det inte med stambanorna som med tunnelbanan, det finns en bestämd riktning, i detta fallet nord-syd?
Nja, snarare upp-ned. Observera dock att "upp" kan vara åt vilket håll som helst, exempelvis söderut (Torsby-Kil) eller sydost (Charlottenberg-Laxå) - det är på papperet man menar. När man kommunicerar i termer av väderstreck är det nog bättre att använda de verkliga väderstrecken, typ västerut om man menar västerut