Fråga om Norrköping till norrköpingsbor

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Anders Norén

Fråga om Norrköping till norrköpingsbor

Inlägg av Anders Norén »

Norrköping är en stad som ligger vid en å som mynnar längst inne i en vik. Av havet ser man inget: ut till Bråviken är det en halvmil och till det egentliga havet är det fyra mil. Hamnverksamheten försiggår till största delen i moderna anläggningar utanför stan och aktiviteten i den inre hamnen är blygsam jämfört med vad den en gång var.

Är allt detta något som norrköpingsborna reflekterar över och har åsikter om?

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Fråga om Norrköping till norrköpingsbor

Inlägg av leifd »

Anders Norén skrev:Norrköping är en stad som ligger vid en å som mynnar längst inne i en vik. Av havet ser man inget: ut till Bråviken är det en halvmil och till det egentliga havet är det fyra mil. Hamnverksamheten försiggår till största delen i moderna anläggningar utanför stan och aktiviteten i den inre hamnen är blygsam jämfört med vad den en gång var.

Är allt detta något som norrköpingsborna reflekterar över och har åsikter om?

Anders
Som Norrköpingsbo, känns det inte direkt som om du är speciellt uppdaterad med dagens förhållanden, bl.a. om aktiviteter i hamnområdet.
Sedan är ju inte Motala Ström någon å precis, snarare ett av landets större vattendrag. Avstånden till Bråviken, och kusten är väl inte heller något att fundera på, de har ju inte ändrats på många år, så varför fundera på det ??
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

leifd skrev: Som Norrköpingsbo, känns det inte direkt som om du är speciellt uppdaterad med dagens förhållanden, bl.a. om aktiviteter i hamnområdet.
Sedan är ju inte Motala Ström någon å precis, snarare ett av landets större vattendrag. Avstånden till Bråviken, och kusten är väl inte heller något att fundera på, de har ju inte ändrats på många år, så varför fundera på det ??
Ska jag tolka det som ett "nej" eller som något annat?

Anders
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Det verkar som du är ute och fiskar efter något. Det kanske vore bättre om du skrev rakt ut vad det är?
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

bark skrev:Det verkar som du är ute och fiskar efter något. Det kanske vore bättre om du skrev rakt ut vad det är?
Ja, jag fiskar efter något, men jag vill ha era spontana reaktioner. Men eftersom jag inte fått några spontana reaktioner kanske det är så att Norrköpingsborna inte har någon särskild åsikt om de förhållanden jag beskrev? (Min syster, som har bott som student i Norrköping i fem år, har heller inte märkt några sådana åsikter - men studenter är sällan representativa för lokalbefolkningen.)

Anders
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Anders Norén skrev:
bark skrev:Det verkar som du är ute och fiskar efter något. Det kanske vore bättre om du skrev rakt ut vad det är?
Ja, jag fiskar efter något, men jag vill ha era spontana reaktioner. Men eftersom jag inte fått några spontana reaktioner kanske det är så att Norrköpingsborna inte har någon särskild åsikt om de förhållanden jag beskrev? (Min syster, som har bott som student i Norrköping i fem år, har heller inte märkt några sådana åsikter - men studenter är sällan representativa för lokalbefolkningen.)

Anders
Ärligt talat vet jag inte vad du vill man ska ha åsikter om ??
Att det inte är så stor aktivitet i hamnen ??

Eftersom det påståendet är fel, så är det ju inte mycke att ha åsikt om t.ex.

Att staden ligger där den gör, vad skulel det i så fall vara för något att ha åsikter om ???
Den lär ju inte gå att flytta precis.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

En annan fråga på samma tema, men månne något konkretare: Ser norrköpingsborna Norrköping som en sjöstad? Är det en viktig del av Norrköpings identitet? Om inte, vill norrköpingsborna att staden ska vara en sjöstad och att det ska vara en viktig del av stadens identitet?

Och en ännu konkretare fråga: Gnäller folk - besökare som invånare - på att man inte ser havet och inte kan promenera till havet?

Anders
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Anders Norén skrev:En annan fråga på samma tema, men månne något konkretare: Ser norrköpingsborna Norrköping som en sjöstad? Är det en viktig del av Norrköpings identitet? Om inte, vill norrköpingsborna att staden ska vara en sjöstad och att det ska vara en viktig del av stadens identitet?

Och en ännu konkretare fråga: Gnäller folk - besökare som invånare - på att man inte ser havet och inte kan promenera till havet?

Anders
Nej, Norrköping är ingen utpräglad sjöstad, vi har ju skärgården på lagom avstånd som vanligt !
Havet är inget Norrköpingsbor ser som så viktigt, de finns ju där och ingen tar de från oss.

Norrköping är istället en Spårvägsstad, spårvagnarna är en del av Norrköpings identitet, sug på det du Anders Norén !
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders Norén skrev:Och en ännu konkretare fråga: Gnäller folk - besökare som invånare - på att man inte ser havet och inte kan promenera till havet?
En mycket bra fråga! Själv har jag aldrig kunnat tänka mig att bo i en stad som inte ligger vid havet, eller till nöds någon sjö av åtminstone Siljans storlek!
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
Anders Norén skrev:Och en ännu konkretare fråga: Gnäller folk - besökare som invånare - på att man inte ser havet och inte kan promenera till havet?
En mycket bra fråga! Själv har jag aldrig kunnat tänka mig att bo i en stad som inte ligger vid havet, eller till nöds någon sjö av åtminstone Siljans storlek!
Man kan ju kanske nämna då....
Att Norrköping ligger vid en sjö (Glan) och en vik (Bråviken) och har ett genomgående vattendrag som förbinder dessa (Motala Ström), kan det bli mycke bättre ??
Både Glan och Bråviken är ju dessutom mycket stadsnära numera, vilket ju även Strömmen är.....
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

daniel_s skrev:
Mot bakgrund av dina bostadsortspreferenser, uppfattar du eller uppfattar du inte Norrköping som en stad som ligger vid havet eller en stor sjö? Om inte, varför inte?

Anders
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Nu har jag inte bott i Norrköping på 15 år, men jag är ofta där och har gott om kontakter i staden så jag svarar i alla fall.

För norrköpingsbornas identitet är inte hamnen eller Östersjön speciellt viktig (längre, när mina föräldrar var unga på femtiotalet var situationen en annan). Däremot är Motala Ström och dess olika delar genom staden - Himelstalund, Åbackarna, Industrilanskapet, Revens Grund, hamnen innanför Hamnbron - väldigt centrala för bilden av staden de bor i.

Visst är Bråviken, Göta Kanal och skärgården viktiga för turismen, men jag tror väldigt få som inte bor i närheten spontant associerar det med begreppet ”Norrköping”. Det är snarare så att det är i de delarna av kommunen som det höjs röster för att återgå till 1970 års kommungränser.

Glan ses mest som en vattenreservoar. Och möjligen en plats för skridskoåkning ibland.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Det finns nämligen en annan stad i Sverige, som ligger vid en å som mynnar längst inne i en vik. Av havet ser man inget: ut till Yttre fjärden är det en halvmil och till det egentliga havet är det en mil. Hamnverksamheten försiggår till största delen i moderna anläggningar utanför stan och aktiviteten i den inre hamnen är blygsam jämfört med vad den en gång var. Cyklar man ut till närmsta havsbad, ungefär 8 km, har man utsikt över - häpp! - ett stort pappersbruk.

I den staden gör invånarna inget annat än tjatar om hur långt det är till havet, att man inte ser havet, att man inte kan promenera till havet, att staden inte är en sjöstad och att den måste bli en sjöstad. Invånarna gnäller, inflyttarna gnäller, bortflyttarna gnäller, besökarna gnäller, turisterna gnäller, de som aldrig varit i stan gnäller, alla gnäller. Och jag är så jävla less på detta tjat och gnäll och tänkte att jag kanske skulle förstå folket mer om också norrköpingborna och norrköpingsbesökarna, med alla Norrköpings paralleller till den andra staden, vore besatta av en fix idé om havet. Men så är det tydligen inte. Norrköpingsborna förefaller nöjda med sin stad (och varför skulle de inte?). Men så har ju Norrköping kvar sin spårväg, vilket den andra staden inte längre har.

Anders
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Anders Norén skrev:Det finns nämligen en annan stad i Sverige, som ligger vid en å som mynnar längst inne i en vik. Av havet ser man inget: ut till Yttre fjärden är det en halvmil och till det egentliga havet är det en mil. Hamnverksamheten försiggår till största delen i moderna anläggningar utanför stan och aktiviteten i den inre hamnen är blygsam jämfört med vad den en gång var. Cyklar man ut till närmsta havsbad, ungefär 8 km, har man utsikt över - häpp! - ett stort pappersbruk.

I den staden gör invånarna inget annat än tjatar om hur långt det är till havet, att man inte ser havet, att man inte kan promenera till havet, att staden inte är en sjöstad och att den måste bli en sjöstad. Invånarna gnäller, inflyttarna gnäller, bortflyttarna gnäller, besökarna gnäller, turisterna gnäller, de som aldrig varit i stan gnäller, alla gnäller. Och jag är så jävla less på detta tjat och gnäll och tänkte att jag kanske skulle förstå folket mer om också norrköpingborna och norrköpingsbesökarna, med alla Norrköpings paralleller till den andra staden, vore besatta av en fix idé om havet. Men så är det tydligen inte. Norrköpingsborna förefaller nöjda med sin stad (och varför skulle de inte?). Men så har ju Norrköping kvar sin spårväg, vilket den andra staden inte längre har.

Anders
Fråga: har denna staden möjligen nåt med oväntat besök att göra? Eller är det kgl hufv - men där finns ju spårväg...?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Anders Norén skrev:Det finns nämligen en annan stad i Sverige, som ligger vid en å som mynnar längst inne i en vik. Av havet ser man inget: ut till Yttre fjärden är det en halvmil och till det egentliga havet är det en mil. Hamnverksamheten försiggår till största delen i moderna anläggningar utanför stan och aktiviteten i den inre hamnen är blygsam jämfört med vad den en gång var. Cyklar man ut till närmsta havsbad, ungefär 8 km, har man utsikt över - häpp! - ett stort pappersbruk.

Anders
Nu tycks Du äntligen ha fattat att Norrköping inte är en sjöstad, utan en hamnstad och en spårvägsstad.
Här är vi vana vid att då vi ska se havet, så åker vi ut i skärgården.
Vad som är viktigt, är ju dessutom, att verksamheten i hamnen (då avser jag öster om Hamnbron) är synnerligen omfattande numera, även om den under några decennier varit minskande. Åkte förbi på hamnbron idag (söndag) och såg minst 5 lastfartyg inom synhåll, då ser man bara en bråkdel av hamnen. samt förstås de fartyg som ligger där normalt.
Och som jag sagt förut, hamnen och havet är ingen symbol som förknippas med Norrköping i så stor utsträckning.
Symbolen för Norrköping, det är Spårvagnarna, vilka alltid syns i reklam, tv-inslag och snart sagt alla olika saker som handlar om Norrköping.
Hamnen ingår ju däremot i stadens arbeta att bli ett ledande logistikcentrum, med närhet till järnväg, europavägar, sjöfart och flyg. detta ä'r f.ö. ett arbete som kommunen lyckats mycket väl med.

Så här i Norrköping gnälls det inte speciellt mycket !!

Den andra staden, det måste väl ändå vara Sundsvall då ?
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Man behöver inte sitta och leta i timmar (ett par minuter räcker) på lokaltidningarnas hemsidor för att finna följande urval av uttalanden:
"Nä, lägg ner drömmen om att bli en sjöstad."
"Heja Ni politiker, Ni finns, som kämpar för att vi åter kan kalla NNN för en sjöstad."
"Det parkområde som vi då har skapat kommer garanterat att fyllas med människor och vi blir många som kommer närmare havet. Det vore en skaplig framtidsvision för oss NNN-bor."
"Jag tycker inte vi utnyttjar att vi är en hamnstad."
"Jag är också stolt över att vi bygger oss tillbaka till havet. Det har inte känts som att vi bor vid havet tidigare, men nu börjar man fatta att vi gör det."
"Man kan nog tycka mycket om den men det går inte att bortse från att makthavarna äntligen fått upp ögonen för att NNN är en stad vid havet med starka historiska band till sjöfart, fiske och friluftsliv vid och på havet."
"Jag gillar känslan av att vara vid havet. NNN är ju en havsstad, men det märks inte ett dugg, det är lite synd."
"Att vi anländer med båt visar dessutom att vi är en stad vid havet, säger hon."
"NNN:s nyformulerade varumärke ska leda folk att tänka på den välkomnande havsstaden NNN"
"...vips skall NNN återuppstå såsom sjöstad. Om Kommunen ville att NNN skulle vara en sjöstad kan jag inte förstå varför dom får kalla fötter så fort man bara antyder nåt som har med sjön att göra."
"Många vill att man bättre ska dra nytta av att NNN ligger vid havet."
"När ostindiefararen Götheborg var på besök blev det tydligare än tydligt att NNN verkligen inte ligger vid havet."
"Jag har bott här i många år och jag har aldrig känt att jag bor i en 'hamnstad'"
"Till skillnad från NNN är Hudiksvall en stad som ligger vid havet. På riktigt."
"NNN har ju fått ett lyft i och med bebyggelsen på MMM, börjar kännas som en sjöstad och detta bygge är ju helt i stil med det."
"Vill man göra NNN till den sjöstad det skulle kunna vara så (...)"
"Inte blir NNN mer sjöstad för att man bygger bostadskaserner på MMM."

Det är alltså staden med en av Sveriges tio mest trafikerade hamnar, tredje störst på containrar och bland de fem största på olja, järn/stål och skogsprodukter. Och månne den allra största när det gäller mindervärdeskomplex.

(Det tog mycket längre tid att klistra in citaten än att hitta artiklarna...)

Anders
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Anders Norén skrev:Man behöver inte sitta och leta i timmar (ett par minuter räcker) på lokaltidningarnas hemsidor för att finna följande urval av uttalanden:
"Nä, lägg ner drömmen om att bli en sjöstad."
"Heja Ni politiker, Ni finns, som kämpar för att vi åter kan kalla NNN för en sjöstad."
"Det parkområde som vi då har skapat kommer garanterat att fyllas med människor och vi blir många som kommer närmare havet. Det vore en skaplig framtidsvision för oss NNN-bor."
"Jag tycker inte vi utnyttjar att vi är en hamnstad."
"Jag är också stolt över att vi bygger oss tillbaka till havet. Det har inte känts som att vi bor vid havet tidigare, men nu börjar man fatta att vi gör det."
"Man kan nog tycka mycket om den men det går inte att bortse från att makthavarna äntligen fått upp ögonen för att NNN är en stad vid havet med starka historiska band till sjöfart, fiske och friluftsliv vid och på havet."
"Jag gillar känslan av att vara vid havet. NNN är ju en havsstad, men det märks inte ett dugg, det är lite synd."
"Att vi anländer med båt visar dessutom att vi är en stad vid havet, säger hon."
"NNN:s nyformulerade varumärke ska leda folk att tänka på den välkomnande havsstaden NNN"
"...vips skall NNN återuppstå såsom sjöstad. Om Kommunen ville att NNN skulle vara en sjöstad kan jag inte förstå varför dom får kalla fötter så fort man bara antyder nåt som har med sjön att göra."
"Många vill att man bättre ska dra nytta av att NNN ligger vid havet."
"När ostindiefararen Götheborg var på besök blev det tydligare än tydligt att NNN verkligen inte ligger vid havet."
"Jag har bott här i många år och jag har aldrig känt att jag bor i en 'hamnstad'"
"Till skillnad från NNN är Hudiksvall en stad som ligger vid havet. På riktigt."
"NNN har ju fått ett lyft i och med bebyggelsen på MMM, börjar kännas som en sjöstad och detta bygge är ju helt i stil med det."
"Vill man göra NNN till den sjöstad det skulle kunna vara så (...)"
"Inte blir NNN mer sjöstad för att man bygger bostadskaserner på MMM."

Det är alltså staden med en av Sveriges tio mest trafikerade hamnar, tredje störst på containrar och bland de fem största på olja, järn/stål och skogsprodukter. Och månne den allra största när det gäller mindervärdeskomplex.

(Det tog mycket längre tid att klistra in citaten än att hitta artiklarna...)

Anders
Nåja, jag borde ju insett att det nog var Gävle du menade, fast tydligen är jag där för sällan då för att märka av gnället.
3-4 ggr i veckan räcker tydligen inte.....
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

leifd skrev: Nåja, jag borde ju insett att det nog var Gävle du menade, fast tydligen är jag där för sällan då för att märka av gnället.
Jasså? Pröva nästa gång att, apropå ingenting, säga "Visst är det synd att det inte känns som att Gävle är en hamnstad?" och du öppnar Pandoras ask...

Jag bara undrar: vad fan är det folk väntar sig? Att det ska stå tvåhundra svettiga hamnarbetare nedanför Slottet och langa 50-kilos-säckar med spannmål? Det är ju bara 450 år sedan ån var seglingsbar så långt upp, klart att folk är nostalgiska över den tiden... De borde släppa sargen och komma in i matchen. Eller flytta till Hudiksvall, om det nu är så jävla bra där.

Anders
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Anders Norén skrev:
leifd skrev: Nåja, jag borde ju insett att det nog var Gävle du menade, fast tydligen är jag där för sällan då för att märka av gnället.
Jasså? Pröva nästa gång att, apropå ingenting, säga "Visst är det synd att det inte känns som att Gävle är en hamnstad?" och du öppnar Pandoras ask...

Jag bara undrar: vad fan är det folk väntar sig? Att det ska stå tvåhundra svettiga hamnarbetare nedanför Slottet och langa 50-kilos-säckar med spannmål? Det är ju bara 450 år sedan ån var seglingsbar så långt upp, klart att folk är nostalgiska över den tiden... De borde släppa sargen och komma in i matchen. Eller flytta till Hudiksvall, om det nu är så jävla bra där.

Anders
Finns ett annat bra sätt.....
Ta tåget till Norrköping, eller varför inte rent av flytta hit ?
Jag får väl göra det där försöket i morgon då, säga "Visst är det synd att det inte känns som att Gävle är en hamnstad?"

/Leif
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

leifd skrev:Finns ett annat bra sätt.....
Ta tåget till Norrköping, eller varför inte rent av flytta hit ?
Jag får väl göra det där försöket i morgon då, säga "Visst är det synd att det inte känns som att Gävle är en hamnstad?"
/Leif
Ja, jag skulle då inte ha något emot att bo i Norrköping. Mycket trevlig stad som känns stor, även om den fläckvis förefaller bombad (t.ex. kvarteren på ömse sidor om industrilandskapet vid åkröken och kvarteren bakom galleriorna). Och så finns det ju spårvagnar. Men jag skulle tro att gävlebon i gemen inte skulle tycka att Norrköping "är en sjöstad" och "ligger vid havet" och därmed inte är något att ha.

Försök för all del, och återge gärna responsen här. Vem vet, jag kanske har fel.

Anders
Låst