30-gräns i tätort

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

30-gräns i tätort

Inlägg av Erik Sandblom »

Kantorn skrev:30 i tätorterna är inte en helt vansinnig idé, möjligen varvat med 40 där man ser bättre och det inte bor någon just och 60 där det är helt separerade vägar/GC-vägar (oj, det är visst det som är meningen med den senaste hastighetsomläggningen).
Om alla tätorter var sådana skulle man kunna gå eller cykla till och från skolan i tätorten i fråga. Och de gör nog de flesta redan i dagsläget.

En liten parantes i sammanhanget: Jag tycker mopeder borde förbjudas från cykelvägar. Ungdomar trimmar sina moppar, och ungdomar som har eu-moppar vet inte att de inte får köra på GC-vägar. Därför borde det vara enklare om alla motorfordon - undantaget permobil - förbjöds på GC-vägar och rena cykelvägar, och undantag från detta skulle skyltas.

Det skulle vara intressant att veta hur många som faktiskt går och cyklar till skolan. Det sägs ju att andelen minskat sedan sjuttiotalet.

Om man inför 30-gräns inom tätbebyggt område så tycker jag cyklister, mopeder och bilister kan samsas på samma gator. Då minskar behovet av gc-vägar, det räcker med trottoarer för fotgängarna.

En del vägar skulle kunna smalnas av och kantas med nya hus. Det finns många 70-vägar runt storstäderna som leder "ingenstans" och bara är förvuxna lokalgator, t ex Skattegårdsvägen i Göteborg. flygbild på eniro Husen ligger ett tiotal meter bort från vägen, med en gräsmatta som "barriär". Dessa gräsmattor är ganska meningslösa eftersom de inte är särskilt trevliga att vara på. De är en sorts ingenmansland.

Med nya hus och farten sänkt till 30 skulle det bli en riktig stadsgata. Husen kunde få lokaler i gatuplan och kontor/bostäder längre upp precis som i klassisk innerstadsbebyggelse. P-platserna brevid vägen skulle kunna bebyggas med nya hus, eventuellt med p-garage under (men inte med tvingande parkeringsnorm).
Anders Norén

Re: 30-gräns i tätort

Inlägg av Anders Norén »

Erik Sandblom skrev: Om man inför 30-gräns inom tätbebyggt område så tycker jag cyklister, mopeder och bilister kan samsas på samma gator. Då minskar behovet av gc-vägar, det räcker med trottoarer för fotgängarna.

En del vägar skulle kunna smalnas av och kantas med nya hus. Det finns många 70-vägar runt storstäderna som leder "ingenstans" och bara är förvuxna lokalgator, t ex Skattegårdsvägen i Göteborg. flygbild på eniro Husen ligger ett tiotal meter bort från vägen, med en gräsmatta som "barriär". Dessa gräsmattor är ganska meningslösa eftersom de inte är särskilt trevliga att vara på. De är en sorts ingenmansland.

Med nya hus och farten sänkt till 30 skulle det bli en riktig stadsgata. Husen kunde få lokaler i gatuplan och kontor/bostäder längre upp precis som i klassisk innerstadsbebyggelse. P-platserna brevid vägen skulle kunna bebyggas med nya hus, eventuellt med p-garage under (men inte med tvingande parkeringsnorm).
Hade Tynnered varit en närförort strax söder om Stockholm är jag säker på att man redan hade ritat på en sådan förändring. Området har ju allt: goda kommunikationer (motorväg och spårväg), det är ett tydligt stråk med det regionala köpcentrumet i ena änden och leder till slut ut till havet i andra änden och det är tillräckligt brett för att kunna härbärgera alla trafikslag och ändå få en attraktiv utformning. Vägen korsas av ett nordsydligt parkstråk med skola och idrottsplats och i bostadsområdenas inre delar finns orörd naturmark. Det finns till och med ett embryo till kvartersstruktur!

Ett snabbt överslag: Gata med 2-4 körfält för bilar, 2 kollektivtrafikfält, 2 parkeringsfält, breda trottoarer med möjlighet till uteservering, cykelbana m.m., 2-4 trädrader, ungefär 7 stadskvarter med 4-5-våningshus placerade i kvartersgränsen, totalt 500-600 lägenheter.

Vad vet jag, kanske Göteborgs kommun redan funderar på något liknande?

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Re: 30-gräns i tätort

Inlägg av Erik Sandblom »

Anders Norén skrev:Ett snabbt överslag: Gata med 2-4 körfält för bilar, 2 kollektivtrafikfält, 2 parkeringsfält, breda trottoarer med möjlighet till uteservering, cykelbana m.m., 2-4 trädrader, ungefär 7 stadskvarter med 4-5-våningshus placerade i kvartersgränsen, totalt 500-600 lägenheter.

Låter spännande. Men får du plats med nya kvarter om gatan görs så bred? Om varje fil är 2,5 meter bred så blir gatan 25-35 meter bred plus de breda trottoarerna. Smala gator gör det lättare att hålla 30-gränsen. Jag tänkte mig ungefär två körfält för samtliga fordon, lite som Nørrebrogade.
Låst