Boktipset, om en bekant hundraåring

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Boktipset, om en bekant hundraåring

Inlägg av Olle »

För 30 år sedan gavs det ut en serie tekniktidningar på tyska i DDR. Jag hittade ett exemplar när jag städade på landet och blädrade i den med stigande förtjusning. Texten är korrekt på det sättet man kunde förvänta sej av en tidning bakom järnridån. Notera sista sidan med alla Dr. Dr.-titlarna och att de jobbar på "Kollektiv der Sozialistischen Arbeit Redaktion". Det kan kännas avlägset och främmande men jag tror att man ser på vår tid på samma sätt om 30 år. De som har nått att säga måste anpassa sej till rådande politiska klimat, det må vara kommnunistiskt eller nyliberalt, styres av Partiet med stort P eller EU med stora bokstäver. En liten träning i tyska kanske är bra med tanke på att det är det stora språket i fastlandseuropa. Och spårvagnarna typ Tatra, som senare delen av artikeln handlar om, är ju som bekant på väg ut från gamla DDR till de före detta broderländerna öster- och söderut. Lägg även märke till sista sidans uppmaning att sälja skrot eftersom Republiken behöver råvaror. Jag vill minnas att man även i Kina hade en sådan drive, men jag minns inte när det var, då landet försökte sej på stålproduktion med katastrofala följder, under Maos tid.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

:D lle.
:-)lle