Häst på spårvagn 1961

Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Tipsa om lokaltrafikskultur som böcker, film, museer, krogar, resmål, platser, linjer, städer osv. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Häst på spårvagn 1961

Inlägg av Olle »

Det finns för lite barnböcker som handlar om spårvagnar, det kan vi väl alla vara överens om. Jag hittade dock denna bok på landet vid en röjning i ett av barnens rum. Hästen i boken är fotogtraferad på alla möjliga ställen i Stockholm, och som här på en spårvagn. Jag undrar om de verkligen släpade runt på kraken i stan eller om de klippt in bilderna. Obeservera trådbussledningarna vid Norrbro.

Boken är tryckt 1961 och kostade då 5 kronor och 75 öre. Moms, eller oms, som det hette först, fanns väl inte då?


Bild


Bild


Bild


Bild


:wink: lle.
:-)lle
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Häst på spårvagn 1961

Inlägg av Harald »

Olle skrev:Moms, eller oms, som det hette först, fanns väl inte då?
Omsen infördes 1960 men var till en början inte inbakad i priset på prislappen utan lades på i kassan med hjälp av tryckta omstabeller. Jag är inte helt säker på om det var oms på böcker. Böcker hade fast prissättning på den tiden, d.v.s. det av förläggaren bestämda och på boken tryckta priset måste följas av alla.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Häst på spårvagn 1961

Inlägg av Olle »

Harald skrev:
Olle skrev:Moms, eller oms, som det hette först, fanns väl inte då?
Omsen infördes 1960 men var till en början inte inbakad i priset på prislappen utan lades på i kassan med hjälp av tryckta omstabeller. Jag är inte helt säker på om det var oms på böcker. Böcker hade fast prissättning på den tiden, d.v.s. det av förläggaren bestämda och på boken tryckta priset måste följas av alla.
Det stämmer nog, eftersom priset står tryckt på baksidan, likt östtyska kartor.

:D lle.
:-)lle
Erland
Inlägg: 248
Blev medlem: torsdag 11 december 2003 21:24
Ort: Stockholm

Re: Häst på spårvagn 1961

Inlägg av Erland »

Olle skrev:. Jag undrar om de verkligen släpade runt på kraken i stan eller om de klippt in bilderna.


:wink: lle.
Den boken fanns även i mitt barndomshem. Jag tror det var en blandning av riktiga bilder (som de med spårvagnen) och montage (som när hästen springer framför vaktparaden). För er som är unga: Det fanns en tid före Photoshop, då fanns det yrke som hette retuscherare.
Skriv svar