Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1 skrev:Vad artikeln innehåller i övrigt har jag inte kommenterat, utan bara konstaterat att de fortfarande förespråkar idén om att gräva ner T-banan. (Det är ju det som denna tråden handlar om.) Att jag kallar dem "tokstollar" beror på att de framhävdar att driva en tokig idé.
(Ord kan ha olika valör för olika personer. Jag uppfattar nog ordet tokstolle som lite lekfullt, något man säger med glimten i ögat, om inte tonfallet säger något annat! Jag satte det därför inom citattecken för att det inte skulle tolkas som nedvärderande om personerna, utan snarare om idén de förfäktar.)
Tänk om det är så att en bra utfromning av Slussen och södra Gamla stan förutsätter att man gör något åt tunnelbanan? Är det då "tokigt" att peka på det?
/TKO
Ja Du Thomas, vi lär nog aldrig bli överens om vad som är en bra utformning av Slussen. Ett exempel på detta är borgarblaskorna DN och SvD (förr brukade (s)-märkta intellektuella berömma sig med att de åtminstone läste DN), där den förra höjde det nu ifrån Stockholms stad aktuella förslaget till skyarna medan den senare ansåg att det borde anmäla till allmänna reklamationsnämnden! Sedan kommer man inte ifrån att allt har en prislapp, även estetiken (och funktionaliteten). Därför kommer vi aldrig ifrån att ta ställning till var pengarna helst och bäst bör läggas. Det finns massor med infallsvinklar på detta, själv tycker jag att "nedgrävarna" mest betraktar t-banan som en restpost i sammanhanget eftersom man inte behöver bekväma sig att väga denna investering mot andra investeringar i kollektivtrafiken.
Min egen åsikt är förstås att en utbyggnad av t-banan till Nacka, vilket verkar vara en investering av ungefär samma storleksordning, är en väsentligt mer angelägen investering. Den har dessutom bäring på Slussenområdet också, eftersom den enligt min mening avsevärt skulle minska trafiktrycket på Stadsgården och Slussen.
LÅ1 skrev:Vad artikeln innehåller i övrigt har jag inte kommenterat, utan bara konstaterat att de fortfarande förespråkar idén om att gräva ner T-banan. (Det är ju det som denna tråden handlar om.) Att jag kallar dem "tokstollar" beror på att de framhävdar att driva en tokig idé.
(Ord kan ha olika valör för olika personer. Jag uppfattar nog ordet tokstolle som lite lekfullt, något man säger med glimten i ögat, om inte tonfallet säger något annat! Jag satte det därför inom citattecken för att det inte skulle tolkas som nedvärderande om personerna, utan snarare om idén de förfäktar.)
Tänk om det är så att en bra utfromning av Slussen och södra Gamla stan förutsätter att man gör något åt tunnelbanan? Är det då "tokigt" att peka på det?
/TKO
Ja Du Thomas, vi lär nog aldrig bli överens om vad som är en bra utformning av Slussen. Ett exempel på detta är borgarblaskorna DN och SvD (förr brukade (s)-märkta intellektuella berömma sig med att de åtminstone läste DN), där den förra höjde det nu ifrån Stockholms stad aktuella förslaget till skyarna medan den senare ansåg att det borde anmäla till allmänna reklamationsnämnden! Sedan kommer man inte ifrån att allt har en prislapp, även estetiken (och funktionaliteten). Därför kommer vi aldrig ifrån att ta ställning till var pengarna helst och bäst bör läggas. Det finns massor med infallsvinklar på detta, själv tycker jag att "nedgrävarna" mest betraktar t-banan som en restpost i sammanhanget eftersom man inte behöver bekväma sig att väga denna investering mot andra investeringar i kollektivtrafiken.
Min egen åsikt är förstås att en utbyggnad av t-banan till Nacka, vilket verkar vara en investering av ungefär samma storleksordning, är en väsentligt mer angelägen investering. Den har dessutom bäring på Slussenområdet också, eftersom den enligt min mening avsevärt skulle minska trafiktrycket på Stadsgården och Slussen.
Mvh.
Björn
Ja en utbyggnad av tunnelbanan mot sydost är den viktigaste samhällsinvestering vi kan göra i Stockholms län. Dels finns ett direkt behov, dels skulle det vara en viktig symbol att vi återigen är beredda att göra stora långsiktiga satsningar inom kollektivtrafiken.
Men även om en sådan utbyggnad skulle minska trafiktrycket på Slussen löser det inte alla problem. Och där tycker jag att det förslag som nu presenterats som vinnare är en total katastrof. Nog om detta för nu!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
I sammanhanget vill jag påpeka att Slussens trafiktekniska utformning - inklusive den nu kritiserade vägbron - togs fram redan 2004 av Tyréns och Nyréns. De fem tävlingsförslagen handlar bara om utanpåverket, så att säga, och under skalet är de i allt väsentligt likadana.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Anders Norén skrev:I sammanhanget vill jag påpeka att Slussens trafiktekniska utformning - inklusive den nu kritiserade vägbron - togs fram redan 2004 av Tyréns och Nyréns. De fem tävlingsförslagen handlar bara om utanpåverket, så att säga, och under skalet är de i allt väsentligt likadana.
Anders
Jo det är ju ett grundläggande problem - att Stockholms stad redan bestämt sej för hur trafiklösningen skall se ut...
Och det de parallella uppdragen visar är att det inte blir bra hur mycket "lull-lull" man än kletar dit!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Sådärja - nu har en snabbutredning kommit fram till det vi konstaterade för länge sedan: Det blir för dyrt att gräva ner t-banan vid Slussen och Gamla stan.
kildor skrev:Sådärja - nu har en snabbutredning kommit fram till det vi konstaterade för länge sedan: Det blir för dyrt att gräva ner t-banan vid Slussen och Gamla stan.
Var inte för säker! "Tjänstemännens slutsats är att projektet är orealistiskt, men de erbjuder sig att utreda saken grundligt – i ett års tid – om politikerna vill ha ännu mer fakta på bordet innan de bestämmer sig."
Å andra sidan skriver DN också: "Den borgerliga alliansen deklarerade för några veckor sedan att den valt framtid för Slussen. Finansborgarrådet Sten Nordin (M) står fast vid det och känner sig säker på att tankarna på att gräva ned tunnelbanan inom en månad kommer att kastas i papperskorgen av alla berörda politiska nämnder."
(Är skönhetsrådet en "politisk nämnd"?)
I texten står det "Att ersätta tunnelbanan skulle kräva en buss var åttonde sekund i rusningstrafiken."
Jag undrar om det är möjligt att få igenom så många bussar genom Gamla Stan under rusningstid! Speciellt med tanke på att övrig trafik knappast minskar om T-banan inte går in till city! Och skulle Slussenombyggnaden påverka trafikflödet negativt under samma tidsperiod så blir det ännu värre!
Gjorde lite teoretiska beräkningar. Inte helt relevant, men ändå.
Om varje buss behöver 25 meter av gatans längd, och alla bussar kör i en fil så behöver de köra i drygt 11 km/tim för att det skall komma fram en buss var åttonde sekund. Stombussarna har en genomsnittshastighet runt 30 km/tim tror jag. Så det verkar inte orimligt.
Om varje buss klarar av passagerarutbytet vid ändhållplatsen på två minuter så krävs det plats för minst 15 bussar. Men alla skall väl inte vända på samma ställe. Men stort utrymme krävs!
Senast redigerad av LÅ1 den tisdag 05 maj 2009 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1 skrev:I testen står det "Att ersätta tunnelbanan skulle kräva en buss var åttonde sekund i rusningstrafiken."
Jag undrar om det är möjligt att få igenom så många bussar genom Gamla Stan under rusningstid! Speciellt med tanke på att övrig trafik knappast minskar om T-banan inte går in till city! Och skulle Slussenombyggnaden påverka trafikflödet negativt under samma tidsperiod så blir det ännu värre!
Fast det är väl heller ingen som har påstått att det är möjligt (eller förnuftigt) att köra så tät busstrafik? Det är väl snarare ett argument för att inte förverkliga projektet.
LÅ1 skrev:I testen står det "Att ersätta tunnelbanan skulle kräva en buss var åttonde sekund i rusningstrafiken."
Fast det är väl heller ingen som har påstått att det är möjligt (eller förnuftigt) att köra så tät busstrafik? Det är väl snarare ett argument för att inte förverkliga projektet.
Det var bara en reflektion. Men OM projektet skulle genomföras så skulle det väl krävas enligt utredningen. Fast kanske inte ändå! Man skulle säkert skapa fler direktbusslinjer från vissa knutpunkter till city som då går på andra trafikleder. Och bussning till pendeltåg skulle säkert också förekomma!
Men som sagt, vi kommer att slippa allt detta!
Har rättat mitt förra inlägg: "testen" skall naturligtvi vara "texten".
Anders Norén skrev:I sammanhanget vill jag påpeka att Slussens trafiktekniska utformning - inklusive den nu kritiserade vägbron - togs fram redan 2004 av Tyréns och Nyréns. De fem tävlingsförslagen handlar bara om utanpåverket, så att säga, och under skalet är de i allt väsentligt likadana.
Anders
Jo det är ju ett grundläggande problem - att Stockholms stad redan bestämt sej för hur trafiklösningen skall se ut...
Och det de parallella uppdragen visar är att det inte blir bra hur mycket "lull-lull" man än kletar dit!
/TKO
Fast hur många gånger tycker du att man ska utreda samma sak? Valet av Nyréns/Tyréns principlösning gjordes i konkurrens med andra förslag från andra firmor. Och ändå bad man i efterhand White att ta fram ett förslag som baserades på klöverbladslösningen, det s.k. "Nybyggt bevarande"!
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
LÅ1 skrev:
Men som sagt, vi kommer att slippa allt detta!
Ropa inte hej... Än så länge har vi inte sätt slutet på detta och om det ska fortsätta så här lär det bli som med förbifarten - ingen av oss behöver bry då vi inte kommer få uppleva de .
Spårvägar kompletterar ett utbyggt tunnelbanenät.
Ledord inom kollektivtrafiken - det som kan grävas ner ska grävas ner !
Ang. ersättningtrafiken så får tågen vända vid Mariatorget och medborgarplatsen istället för slussen. då slussen måste djupare ner om det ska bli tunnel under strömmen. och då kan ju ersättningsbuss röd köra mellan sthlm södra och centralen, för då kan man ta pendeln in till stan.
charmander skrev:Ang. ersättningtrafiken så får tågen vända vid Mariatorget och medborgarplatsen istället för slussen. då slussen måste djupare ner om det ska bli tunnel under strömmen. och då kan ju ersättningsbuss röd köra mellan sthlm södra och centralen, för då kan man ta pendeln in till stan.
Jag tror nog att för att gräva ner tunnelbanan under vattnet så behöver nog åtminstone medis sänkas också. Där kan jag ha fel. Men det är lite trist för dem som pendlar in till Gullmarsplan att de bara kan ta tunnelbanan in till Skanstull och sen byta buss. Ersättningsbussarna bör nog utgå från Gullmarsplan.
Utan ombyggnad så tror jag att vändmöjligheterna inte finns vid de stationerna man skulle önska! Norr om Hornstull finns vändspår, tror jag. Klart att vissa tåg kan fortsätta till Mariatorget men knappast alla.
Är det möjligt att vända vid Skanstull? Annars måste de flesta vända vid Gullmarsplan. Är det möjligt med de spår som finns i dag att ha oförändrad turtäthet? (att vända vid Skanstull, menar jag.)
Tror inte att alla tåg kan vändas vid Östermalmstorg. Kanske går det att vända alla tåg från t.ex. Ropsten bakom plattformen, där det finns övergångsspår? Men Tågen från Mörby får nog vända vid annan plats! Vet inte vilka möjligheter som finns!
Mellan Rådmansgatan och Hötorget finns vändmöjlighet! En linje kan kanske köra fram till Hötorget. Men kan man vända två linjer vid Rådmansgatan? Troligen inte. Var finns nästa vändmöjlighet?
Det finns mycket man kan göra teorier om! Men allt detta blir väl inte av nu!
En annan fråga är om det inte förr eller senare av någon anledning blir nödvändigt att under en tid stänga av T-banan även på centrala delar. I värsta fall efter någon olycka och/eller katastrof? Men kanske blir man plötsligt medveten om att man brustit i underhåll och mer eller mindre akut måste göra förstärkningsarbeten som omöjliggör trafik under en kortare tid. Eller kan ett sådant scenario helt uteslutas? Som väl är brukar vi inte ha jordbävningar med höga magnituder här, så det kan vi nog utesluta!
Ja! det saknas vändspår vid T-centralen. finns det övergångsspår strax innan Hötorget? isf. kan man göra såhär:
Ropsten-T-centralen. Max 10 min-trafik. mellan östermalmstorg och T-centralen så blir det enkelspår, och den sträckan tar ca. 3 min. 14 vänder (varannan) vid Östermalmstorg. 20-min trafik. 10 minuters utgår ifrån Stadion. för vid östermalmstorg så finns det en liten uppställningsspår. samt den västra spåret kan också användas.
på gröna linjen kan 17 T-centralen-Alvik köras 20-min intervall på enkelspår mellan T-centralen och Hötorget. därefter finns det övergångsspår. 18 (Hötorget-Åkeshov/Vällingby) utgår från Hötorget och mittspåret som uppställning. (10 min)
19 går mellan Odenplan och Hässelby strand 20 min intervaller.
på norra spåret så går alla vagnar ifrån Gullmarsplan enl. vanlig tidtabell. två tåg går på dubbelspåret mellan Gullmarsplan och skannstull. alt. 4an.
på röda linjen kör man på samma race. två tåg mellan Mariatorget-Liljeholmen. där finns det många plattformar så tågen mot Norsborg och Fruängen kör in på 4 och 5, går till depån och kör in igen på spår 1/2 (med dörrar öppna på båda sidor.)
tågen från mariatorget stannar på spår 3. (där alla tåg mot liljeholmen stannar vid avstigning).
charmander skrev:Ja! det saknas vändspår vid T-centralen. finns det övergångsspår strax innan Hötorget? isf. kan man göra såhär:
Ropsten-T-centralen. Max 10 min-trafik. mellan östermalmstorg och T-centralen så blir det enkelspår, och den sträckan tar ca. 3 min. 14 vänder (varannan) vid Östermalmstorg. 20-min trafik. 10 minuters utgår ifrån Stadion. för vid östermalmstorg så finns det en liten uppställningsspår. samt den västra spåret kan också användas.
på gröna linjen kan 17 T-centralen-Alvik köras 20-min intervall på enkelspår mellan T-centralen och Hötorget. därefter finns det övergångsspår. 18 (Hötorget-Åkeshov/Vällingby) utgår från Hötorget och mittspåret som uppställning. (10 min)
19 går mellan Odenplan och Hässelby strand 20 min intervaller.
på norra spåret så går alla vagnar ifrån Gullmarsplan enl. vanlig tidtabell. två tåg går på dubbelspåret mellan Gullmarsplan och skannstull. alt. 4an.
på röda linjen kör man på samma race. två tåg mellan Mariatorget-Liljeholmen. där finns det många plattformar så tågen mot Norsborg och Fruängen kör in på 4 och 5, går till depån och kör in igen på spår 1/2 (med dörrar öppna på båda sidor.)
tågen från mariatorget stannar på spår 3. (där alla tåg mot liljeholmen stannar vid avstigning).
Du talar om vad som eventuellt skulle vara praktiskt möjligt. Men hur skulle det se ut med 10-minuterstrafik på röd norrut till och från T-centralen? Det skulle inte fungera alls är mitt tips. Du drar ner hela tunnelbanekapaciteten till fruktansvärt låg nivå - det får ett enda resultat: folk börjar ta bilen. Och har kollektivtrafikvänligt folk börjat se bilens "fördelar" så kommer de svårligen tillbaka.
Kort sagt: hur ska du få plats med allt folk som behöver pendla?
charmander skrev:på röda linjen kör man på samma race. två tåg mellan Mariatorget-Liljeholmen. där finns det många plattformar så tågen mot Norsborg och Fruängen kör in på 4 och 5, går till depån och kör in igen på spår 1/2 (med dörrar öppna på båda sidor.)
Spåren mot Nybodadepån kan endast nås från de två mittre spåren (spår 2 och 3). Vändning vid Liljeholmen söderifrån kan bara ske vid spår 3, du kunde lika gärna försöka vända alla tåg vid Mariatorget!
LÅ1 skrev:Mellan Rådmansgatan och Hötorget finns vändmöjlighet! En linje kan kanske köra fram till Hötorget. Men kan man vända två linjer vid Rådmansgatan? Troligen inte. Var finns nästa vändmöjlighet?
Varför skulle man inte kunna göra det? Från 1952 till 1957 vände man tre "linjer" vid Hötorget, S-tåg, Å-tåg och A-tåg. Från 1964 till 1967 vände man tre linjer (13, 14 och 24) först vid T-Centralen och sedan vid Östermalmstorg. Men det är kanske ytterligare ett bevis för att det var bättre förr.
Ja, vid närmare eftertanke så vänder man ju faktiskt två linjer vid Kungsträdgården i dag, så det skulle säkert gå vid Hötorget också! Tre linjer tror jag dock inte på om det är 10-minuterstrafik! Däremot kan man ju köra hela västra T-grön med två linjer som då kan gå tätare än var 10:e minut. På blå linje är det tydligen ner till 6 min. mellan tågen på varje linje.
LÅ1 skrev:Ja, vid närmare eftertanke så vänder man ju faktiskt två linjer vid Kungsträdgården i dag, så det skulle säkert gå vid Hötorget också! Tre linjer tror jag dock inte på om det är 10-minuterstrafik! Däremot kan man ju köra hela västra T-grön med två linjer som då kan gå tätare än var 10:e minut. På blå linje är det tydligen ner till 6 min. mellan tågen på varje linje.
Man vände ju tre linjer med 10-minuterstrafik på ett spår bortom plattformen vid T-Centralen. Dessutom blir ju två linjer med 6-minuterstrafik tre tåg på 9 minuter, så om du tror att det går förstår jag inte varför du tror att det inte skulle gå med tre tåg på 10 minuter. Problemet med det här projektet är inte att vända tunneltågen. Projektet har ett stort problem och ett närmast olösligt. Det stora problemet är kostnaden, men skulle man bestämma sig för att ta den så är kostnaden för några nya växlar som kanske skulle behövas för vändningen försumbar. Det närmast olösliga problemet är att få plats med ersättningstrafiken på gatorna. Det har skrivits om en buss var åttonde sekund, men nu är det ju så att det finns trafikljus i stan så man kan inte köra kontinuerligt var åttonde sekund. Jag vet inte vad trafikljusens omloppstid i högtrafik är i innerstaden, men 80 sekunder är ett ganska vanligt värde i stora städer. Det betyder att man ska ha igenom en konvoj på 10 bussar var 80:e sekund. Då blir det nog inte mycket tid över för den korsande trafiken. Bussarna kommer väl inte att följas åt överallt eftersom var åttonde sekund gäller för bana 1 och 2 tillsammans antar jag, men vid Slussen lär de sammanstråla. För att det ska fungera kan de inte heller stå och vänta på sin tur vid hållplatserna utan man måste ha hållplatser som är så långa att de räcker för hela konvojen.