Varifrån kommer hemsidans besökare

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av webmaster »

Lite statistik från Google Statistics över de senaste 30 dagarna.
sss_city.gif
sss_city.gif (14.18 KiB) Visad 6963 gånger
sss_country.gif
sss_country.gif (12.31 KiB) Visad 6963 gånger
sss_browsers.gif
sss_browsers.gif (11.59 KiB) Visad 6963 gånger
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av kildor »

Det mest anmärkningsvärda med den statistiken är nog att 18.52% av besökarna/träffarna kommer från Bromma! Dessutom kan man ju fråga sig vad Stockholm innebär, om Bromma särredovisas... :roll:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av LÅ1 »

kildor skrev:Det mest anmärkningsvärda med den statistiken är nog att 18.52% av besökarna/träffarna kommer från Bromma! Dessutom kan man ju fråga sig vad Stockholm innebär, om Bromma särredovisas... :roll:
Ja man kan undra! Var redovisas t.ex. Spånga o Vällingby?

Tycker också att det var oväntat att Portugal var det "utland" som genererade flest besök! men det kan vara något inlägg som innehåller ett ord som placeras bra på någon vanlig portugisisk sökning? (Men som inte brasilianare söker på.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av bruse »

Fått höra att det är en stor internetknutpunkt i Bromma. Kanske därför.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2505
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av Per Lind »

LÅ1 skrev:
kildor skrev:Det mest anmärkningsvärda med den statistiken är nog att 18.52% av besökarna/träffarna kommer från Bromma! Dessutom kan man ju fråga sig vad Stockholm innebär, om Bromma särredovisas... :roll:
Ja man kan undra! Var redovisas t.ex. Spånga o Vällingby?

Tycker också att det var oväntat att Portugal var det "utland" som genererade flest besök! men det kan vara något inlägg som innehåller ett ord som placeras bra på någon vanlig portugisisk sökning? (Men som inte brasilianare söker på.)
Vet inte hur man läser de redovisade tårtorna då det inte står vad de visar, men om det i tvåan menas med antal besök från andra länder så kan det mycket väl vara Olle's bilder från Oporto, Coimbra, Lissabon från 70-talet som kan vara "boven" i dramat. Enligt vad jag hört så är dessa bilder enormt populära och exklusiva för Portugiserna.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av Verspieder »

Det ljusgrå fältet i den översta bilden, på 26,64%, vad betyder den?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:Det ljusgrå fältet i den översta bilden, på 26,64%, vad betyder den?
Gissar på "övriga". Det finns ett grått fält i alla cirklarna, men det är bara i den översta som det är så stort att det har fått ett procenttal.
Nupski
Inlägg: 795
Blev medlem: lördag 27 november 2004 14:42
Ort: Nangijala

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av Nupski »

Många av forumets användare använder anonymitetstjänster så de kan inte spåras till plats därav grått. Använder man 3G Internet eller uppringd så kopplas man väl ut i världen genom Bromma.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av bruse »

Nupski skrev:Många av forumets användare använder anonymitetstjänster så de kan inte spåras till plats därav grått. Använder man 3G Internet eller uppringd så kopplas man väl ut i världen genom Bromma.
Många? Vad grundar du det påståendet på? Har du gjort en undersökning av forumets deltagare?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av webmaster »

Det gråa i översta bilden över orter, är övriga orter som ligger under 1% styck.För alla tre gäler
Första kolumnen: ort/land/webbläsare
Andra kolumnen: Visits (besökare)
Tredje kolumnen: Visists i %

Även om någon använder en anonymitetstjänst, så har även den en ip-adress som är knuten till en geografisk plats eller ett land, och loggas efter den orten och/eller landet. Och även jag undrar hur Nupski kan påstå "Många av forumets användare använder anonymitetstjänster". Vad har du för belägg att det är många, vad har du gjort för undersökning?

Enligt loggen är det 0,93% där orten ej är definierbar. Inte ens en procent. Det kallar inte jag många. Kollar jag på efter länder, finns ingen "not set", med andra ord, är alla ip knuten till ett land. Ser jag vidare på statistiekn per internetleverantör, så skulle det isåfall röra sig om mindre än 0,5% som surfar via någon annan än de vanligaste operatörerna. Jag orkar inte läsa längre än till rad 100... och där handlar det om mindre än 0,14%... Så Nupski, vad är "många"?

Med vänliga hälsningar en förbryllad Webmaster :lol:
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Inlägg: 365
Blev medlem: torsdag 30 maj 2002 14:01
Ort: /dev/null
Kontakt:

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av webmaster »

Kan tillägga att 0,65% kommer från SL och lika många från Banverket. :o
Fast det säger inte alls hur många som personer som besöker från SL respektive BV. Det anger hur många unika besök, och efter som alla på SL och BV har samma ip, räknas det som en "person". Det kan bakom dessa siffror röra sig om fler personer.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
scotland_dan
Inlägg: 376
Blev medlem: lördag 25 februari 2006 20:22
Ort: Scotland

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av scotland_dan »

Antal besök, är det unika IP adresser?

man ska nog inte ta den geografiska orten för allt för sann
t.ex så rapporterar internet att jag "sitter" just nu i
Aylesbury B9 vilket är ca 6 mil fel.
sitter just nu hos NWR mitt i southwark. men med 3g kort
firmadatorn hos NWR rapporterar Nottingham som ort......

Bombardier signal hade internet nät som gjorde att all trafik kom ut i tyskland ett tag.
så om man surfar som privat person så stämmer det kanske men om man sitter på firman på lunch
så.....

-Dan
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av stockholm79 »

Tror nog att den där 1% Estonia ska va Latvia...

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av bruse »

Ett tag verkade Kärrtorp ligga i Nacka... så nej, orterna är nog inte 100%-iga.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
C30
Inlägg: 300
Blev medlem: torsdag 26 februari 2009 19:30
Ort: Tartu

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av C30 »

stockholm79 skrev:Tror nog att den där 1% Estonia ska va Latvia...
Jag bor i Estland, men så många gånger har jag inte besökt den här sidan, måste finnas några andra besökare härifrån också :o
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:
kildor skrev:Det mest anmärkningsvärda med den statistiken är nog att 18.52% av besökarna/träffarna kommer från Bromma! Dessutom kan man ju fråga sig vad Stockholm innebär, om Bromma särredovisas... :roll:
Ja man kan undra! Var redovisas t.ex. Spånga o Vällingby?

Tycker också att det var oväntat att Portugal var det "utland" som genererade flest besök! men det kan vara något inlägg som innehåller ett ord som placeras bra på någon vanlig portugisisk sökning? (Men som inte brasilianare söker på.)
Per Lind skrev: Vet inte hur man läser de redovisade tårtorna då det inte står vad de visar, men om det i tvåan menas med antal besök från andra länder så kan det mycket väl vara Olle's bilder från Oporto, Coimbra, Lissabon från 70-talet som kan vara "boven" i dramat. Enligt vad jag hört så är dessa bilder enormt populära och exklusiva för Portugiserna.
-Per
Jo, jag vet att det fanns sådan bilder, men kan bara minnas en enda kommentar till dessa från Portugal. (Från någon som identifierade sig själv på en bild, har jag för mig!) Har svårt att tro att dessa bilder skulle ge stor trafik, men man vet ju aldrig! Betydelse har de säkert. Olle sitter inne med en stor bildskatt! Det uppskattas när han visar dem, och det hoppas jag han gläds åt! Såg nyligen att han visar dem även på utländska forum!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Jo, jag vet att det fanns sådan bilder, men kan bara minnas en enda kommentar till dessa från Portugal. (Från någon som identifierade sig själv på en bild, har jag för mig!) Har svårt att tro att dessa bilder skulle ge stor trafik, men man vet ju aldrig! Betydelse har de säkert. Olle sitter inne med en stor bildskatt! Det uppskattas när han visar dem, och det hoppas jag han gläds åt! Såg nyligen att han visar dem även på utländska forum!
Den här tråden har i nuläget visats smått otroliga 52.346 gånger och den är ju inte den enda med bilder från Portugal, så helt omöjligt tycker jag inte att det är.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:... visats smått otroliga 52.346 gånger ...
Hoppsan!
Grattis Olle, till att vara publikmagnet!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Varifrån kommer hemsidans besökare

Inlägg av M_M »

kildor skrev:Det mest anmärkningsvärda med den statistiken är nog att 18.52% av besökarna/träffarna kommer från Bromma! Dessutom kan man ju fråga sig vad Stockholm innebär, om Bromma särredovisas... :roll:
Näe, det mest anmärkningsvärda är nog trots allt att >63% använder Internet Explorer... :mrgreen: :evil:
Skriv svar