Saltsjö-Duvnäs

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
AGR
Kontakt:

Saltsjö-Duvnäs

Inlägg av AGR »

Bild

Ett tåg från Slussen har just anlänt till Saltsjö-Duvnäs.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Bobjörk

Re: Saltsjö-Duvnäs

Inlägg av Bobjörk »

Konstaterar snabbt att det är en rätt nytagen bild.
Bantekniker
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Två bilder från samma ställe som inte är nytagna ........

Bild

Bild

Är det inte samma 2894 som på AGRs bild?

:D lle.
:-)lle
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Olle skrev:Är det inte samma 2894 som på AGRs bild?
Visst är det det. För övrigt börjar det bli hög tid att gå ut och fotografera för er som vill dokumentera vagnar i den äldre målningen med smal vit linje; det är nu bara två enheter kvar i den målningen.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

De med smal vit linje är också dom som har en glad mun i fronten.
Nackdelen med smal vit linje-vagnarna är ju att de har tjock vit linje på annan nivå på nån hyttdörr, om man inte ändrat på det.
Bantekniker
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Märket i fronten, där det står SL på dessa bilder, har jag för mej att det stod SLJ ett tag. Har det någonsin stått SB där?

:? lle.
:-)lle
essin

Inlägg av essin »

Bobjörk skrev:Konstaterar snabbt att det är en rätt nytagen bild.
Jag förstår förstås att den är nyare än de andra bilderna i tråden, men hur nytagen är rätt nytagen, och hur ser man det, för oss utsocknes? Är det så enkelt som att bommen är av rörkonstruktion i stället för av trä?
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

essin skrev:Jag förstår förstås att den är nyare än de andra bilderna i tråden, men hur nytagen är rätt nytagen, och hur ser man det, för oss utsocknes? Är det så enkelt som att bommen är av rörkonstruktion i stället för av trä?
Jag tror att Bobban syftar på utfartssignalerna hitom plattformarna, som tillkom vid ställverksbytet i januari 2007. Före det var den närmaste delen av stationen signaltekniskt sett en lastplats - centrallåset, en liten grön trälåda, syns på Olles bild framför den högra plattformen men är borta på AGR:s bild.

Bommarna byttes något tidigare, jag har kvar en säkerhetsorder från 2006-10-31 om bevakning med vägvakt vid Kranglans väg så det var nog den dagen!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Olle skrev:Märket i fronten, där det står SL på dessa bilder, har jag för mej att det stod SLJ ett tag. Har det någonsin stått SB där?
Nej. SB har aldrig varit namnet på eller signaturen för något företag, vilket däremot RB har (Järnvägs AB Roslagsbanan 1972-1980). När C10-C11 levererades drevs Saltsjöbanan av Trafik AB Saltsjöfart (TS), men vagnarna märktes SL. Operatörerna har därefter hetat SLJ, SL Tåg AB, SL Tunnelbanan AB (senare Connex Tunnelbanan AB), Connex Sverige AB (senare Veolia Transport Sverige AB). Av dessa har mig veterligen endast SLJ, SL Tåg AB och Connex Tunnelbanan förekommit som märkning på vagnarna.

Vagnen t h på Bussmickes bild från Henriksdal är i originalmålning, medan 2884 t v är i 1986 års färgsättning men med den vita linjen målad på det äldre sättet.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Alltid kul med då- och nu-bilder!

Är det fler än jag som tycker att det ser bättre ut när den vita linjen går ner under märket i fronten?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar