Spårvagn + spårvagn = skrot?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av Thomas Åkerblad »

hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av hej »

Vilken pedalvagn var det som blev så illa tilltyglad och hur gick det med framvagnen?
Förarhytten på M32an verkar inte alls ha klarat smällen, hur illa blev den skadad?
jari
Inlägg: 5
Blev medlem: måndag 05 november 2007 15:21
Ort: Göteborg

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av jari »

Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av Mikael Karlsson »

hej skrev:Vilken pedalvagn var det som blev så illa tilltyglad och hur gick det med framvagnen?
Förarhytten på M32an verkar inte alls ha klarat smällen, hur illa blev den skadad?
Men skit i spårvagnen! Fråga istället hur det gick för föraren och de passagerare som fanns ombord.

Mikael
elvis141
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 09 februari 2009 13:58

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av elvis141 »

Jag hoppas det går bra för föraren och att han får all den hjälp han behöver.

Men jag blir inte förvånad att det händer.....
Harald
Inlägg: 8803
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av Harald »

Mikael Karlsson skrev:Men skit i spårvagnen! Fråga istället hur det gick för föraren och de passagerare som fanns ombord.

Mikael
Det står i GP så det behöver du inte fråga om, eller tänker du att det är någon här som kan beskriva skadorna i detalj. Det kan ju tänkas men jag tror inte att den skriver om det här i så fall.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av Odd »

Så, ytterligare en händelse som visar att det faktiskt inte är fel med ett ATC-system på en spårväg. Men det behöver inte vara så krångligt och dyrt som det på Tvärbanan.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av Mikael Karlsson »

Harald skrev:
Mikael Karlsson skrev:Men skit i spårvagnen! Fråga istället hur det gick för föraren och de passagerare som fanns ombord.

Mikael
Det står i GP så det behöver du inte fråga om, eller tänker du att det är någon här som kan beskriva skadorna i detalj. Det kan ju tänkas men jag tror inte att den skriver om det här i så fall.
Jag tyckte bara det var oviktigt vilka nummer som stod på vagnssidorna. Har det hänt en krasch så är det väl knappast det som är viktigast :wink:

Mikael
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Mikael Karlsson skrev:
Harald skrev:
Mikael Karlsson skrev:Men skit i spårvagnen! Fråga istället hur det gick för föraren och de passagerare som fanns ombord.

Mikael
Det står i GP så det behöver du inte fråga om, eller tänker du att det är någon här som kan beskriva skadorna i detalj. Det kan ju tänkas men jag tror inte att den skriver om det här i så fall.
Jag tyckte bara det var oviktigt vilka nummer som stod på vagnssidorna. Har det hänt en krasch så är det väl knappast det som är viktigast :wink:

Mikael
Jo, för en sån här chatsida. Självklart vill ingen att någon ska bli skadad och det är så självklart att ingen lär säga emot dig. MEN detta är en sida för tekniskt/trafikintresserade och då är det självklart att man diskuterar vagntyper, orsaker till olyckan m m. Detta är inte en filial till Läkartidningen.

/TÅ
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av 2763 »

Det är ingen idé för er att diskutera olycksorsaken. I sinom tid kommer en utredning all diskussion som föregriper den är skadlig för utredningen.

M.a.o. ingen av de som vet något kommer att yppa något och vad ger det då er att pokulera runt luftslott? Vad ger det er att få reda på vagnsnummren? Visst, ni som är siffertokar kan uppdatera er men ärligt talat - är inte medlidande om de drabbade viktigare än ett nummer?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av stockholm79 »

Här skulle nog det nya systemet från Siemens som ska installeras på Helsingfors t-bana komma till nytta, där man har rörliga säkerhetszoner istället för fasta block. Vad skulle det kosta att utrusta Gbgs spårväg med sådant?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av Mikael Karlsson »

Bäste Thomas Åkerblad!

De må vara en chattsida för trafikinstresserade. Men i det här sammanhanget sänder jag hellre en tanke till de som var ombord spårvagnarna. Jag ger blanka fan i vilka invetarienummer spårvagnarna hade. Lite plåtskador går att ersätta, och hur det gick för spårvagnarna som fordon anser jag vara oviktigt.
Titta på bilderna så ser du att det kunde ha gått mycket värre än vad det gjorde.
Lindrigt skadade eller inte så är det säkert en tradegi för de inblandade. Såren må vara små utanpå. Men vi vet inget om de invändiga såren. Det vill säga de osynliga såren som ingen annan än de inblandade ser.

Mikael
Användarens profilbild
Lardman
Inlägg: 21
Blev medlem: söndag 20 maj 2007 18:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av Lardman »

hej skrev:Vilken pedalvagn var det som blev så illa tilltyglad och hur gick det med framvagnen?
Förarhytten på M32an verkar inte alls ha klarat smällen, hur illa blev den skadad?
Ser ut som att 409, 719 & 852 var de inblandade vagnarna.
Thomas Åkerblad
Inlägg: 417
Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
Ort: Stockholm

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Mikael Karlsson skrev:Bäste Thomas Åkerblad!

De må vara en chattsida för trafikinstresserade. Men i det här sammanhanget sänder jag hellre en tanke till de som var ombord spårvagnarna. Jag ger blanka fan i vilka invetarienummer spårvagnarna hade. Lite plåtskador går att ersätta, och hur det gick för spårvagnarna som fordon anser jag vara oviktigt.
Titta på bilderna så ser du att det kunde ha gått mycket värre än vad det gjorde.
Lindrigt skadade eller inte så är det säkert en tradegi för de inblandade. Såren må vara små utanpå. Men vi vet inget om de invändiga såren. Det vill säga de osynliga såren som ingen annan än de inblandade ser.

Mikael
Som kommentar nöjer jag mig med att citera gamle justitieministern Calle Lidbom (dessutom ett ovanligt väl passande citat till denna sida):

Trams!

/TÅ
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av Mikael Karlsson »

Thomas Åkerblad skrev:
Mikael Karlsson skrev:Bäste Thomas Åkerblad!

De må vara en chattsida för trafikinstresserade. Men i det här sammanhanget sänder jag hellre en tanke till de som var ombord spårvagnarna. Jag ger blanka fan i vilka invetarienummer spårvagnarna hade. Lite plåtskador går att ersätta, och hur det gick för spårvagnarna som fordon anser jag vara oviktigt.
Titta på bilderna så ser du att det kunde ha gått mycket värre än vad det gjorde.
Lindrigt skadade eller inte så är det säkert en tradegi för de inblandade. Såren må vara små utanpå. Men vi vet inget om de invändiga såren. Det vill säga de osynliga såren som ingen annan än de inblandade ser.

Mikael
Som kommentar nöjer jag mig med att citera gamle justitieministern Calle Lidbom (dessutom ett ovanligt väl passande citat till denna sida):

Trams!

/TÅ
Det visar på vilken intelligensnivå vi tydligen är. Men om föraren sitter och skriker av plågor/rädsla så talar det ett tydligt språk för mig. Spårvagnens nummer och skador är bara trams i det här sammanhänget!!!

Mikael (Som tackar för sig i denna tråd)
Harald
Inlägg: 8803
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av Harald »

stockholm79 skrev:Här skulle nog det nya systemet från Siemens som ska installeras på Helsingfors t-bana komma till nytta, där man har rörliga säkerhetszoner istället för fasta block. Vad skulle det kosta att utrusta Gbgs spårväg med sådant?

/or
Vi började undersöka möjligheten att införa ett sådant system (radiobaserat) vid GS 1991-92. Det gjordes en förstudie som uppskattade kostnaden till 75 MSEK. Hur realistiskt det var är förstås svårt att säga. Dock tror jag inte det hade behövt bli så väldigt mycket dyrare än KomFram och hade kunnat ge samma funktionalitet plus säkerheten. Det blev aldrig något mer än förstudien för sedan tog Trafikkontoret över banan och en "trafiksäkerhetsexpert" därstädes såg till att hela idén begravdes.
Harald
Inlägg: 8803
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av Harald »

Mikael Karlsson skrev:
Thomas Åkerblad skrev:
Mikael Karlsson skrev:Bäste Thomas Åkerblad!

De må vara en chattsida för trafikinstresserade. Men i det här sammanhanget sänder jag hellre en tanke till de som var ombord spårvagnarna. Jag ger blanka fan i vilka invetarienummer spårvagnarna hade. Lite plåtskador går att ersätta, och hur det gick för spårvagnarna som fordon anser jag vara oviktigt.
Titta på bilderna så ser du att det kunde ha gått mycket värre än vad det gjorde.
Lindrigt skadade eller inte så är det säkert en tradegi för de inblandade. Såren må vara små utanpå. Men vi vet inget om de invändiga såren. Det vill säga de osynliga såren som ingen annan än de inblandade ser.

Mikael
Som kommentar nöjer jag mig med att citera gamle justitieministern Calle Lidbom (dessutom ett ovanligt väl passande citat till denna sida):

Trams!

/TÅ
Det visar på vilken intelligensnivå vi tydligen är. Men om föraren sitter och skriker av plågor/rädsla så talar det ett tydligt språk för mig. Spårvagnens nummer och skador är bara trams i det här sammanhänget!!!

Mikael (Som tackar för sig i denna tråd)
Eventuellt skadades lidande blir väl inte mindre av att ingen undrar vilka vagnar som var inblandade. Jag tycker med förlov sagt att din attityd verkar lite tillgjord. Har du bett Webmaster att ta bort listorna med vagnsnummer från faktasidorna? Det borde du göra om du tycker att vagnsnummer är oviktiga, särskilt som det finns luckor i nummerserierna beroende på tidigare olyckor.
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av Johan »

Thomas Åkerblad skrev:
Jo, för en sån här chatsida. Självklart vill ingen att någon ska bli skadad och det är så självklart att ingen lär säga emot dig. MEN detta är en sida för tekniskt/trafikintresserade och då är det självklart att man diskuterar vagntyper, orsaker till olyckan m m. Detta är inte en filial till Läkartidningen.

/TÅ
Ja, och låt oss nu avvakta utredningen.
I det här tv-inslaget på GT säger ett vittne att det gick undan, men knappast så snabbt som hon säger?
http://www.expressen.tv/nyheter/Inrikes ... rens-skrik

Jag är mer tacksam över att få veta vilka individer som var inblandade än att tråden inte (ännu) spårat ur i diskussioner om linjefärger eller cyklar. Men det kommer väl.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av bruse »

"90 100 km/h"... Kan M32 verkligen så fort? Enligt Vagnhallen har den 80 som max.

Du glömde att linjenummer ska diskuteras också?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?

Inlägg av alex87 »

Fick nyss höra att vagnen var stendöd när den lämna Smaragdgatan ner mot Opaltorget, inte säkert han stannat på Smaragdgatan. Enligt vittnen så har föraren sett skräckslagen ut och när han väl kommer ur vagnen blödandes så skriker han bara att det inte fanns bromsar. Förövrigt vagn 409 för er som är intresserad.

Tycker dock det är trams att skriva om vilka vagnar det var när vi nu har en kollega som förmodligen inte mår så bra!
Skriv svar