Spårvagn + spårvagn = skrot?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Spårvagn + spårvagn = skrot?
Vilken pedalvagn var det som blev så illa tilltyglad och hur gick det med framvagnen?
Förarhytten på M32an verkar inte alls ha klarat smällen, hur illa blev den skadad?
Förarhytten på M32an verkar inte alls ha klarat smällen, hur illa blev den skadad?
GPs artikel om olyckan
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=475446
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=475446
-
Men skit i spårvagnen! Fråga istället hur det gick för föraren och de passagerare som fanns ombord.hej skrev:Vilken pedalvagn var det som blev så illa tilltyglad och hur gick det med framvagnen?
Mikael
Jag hoppas det går bra för föraren och att han får all den hjälp han behöver.
Men jag blir inte förvånad att det händer.....
Men jag blir inte förvånad att det händer.....
Det står i GP så det behöver du inte fråga om, eller tänker du att det är någon här som kan beskriva skadorna i detalj. Det kan ju tänkas men jag tror inte att den skriver om det här i så fall.Mikael Karlsson skrev:Men skit i spårvagnen! Fråga istället hur det gick för föraren och de passagerare som fanns ombord.
Mikael
Så, ytterligare en händelse som visar att det faktiskt inte är fel med ett ATC-system på en spårväg. Men det behöver inte vara så krångligt och dyrt som det på Tvärbanan.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Jag tyckte bara det var oviktigt vilka nummer som stod på vagnssidorna. Har det hänt en krasch så är det väl knappast det som är viktigastHarald skrev:Det står i GP så det behöver du inte fråga om, eller tänker du att det är någon här som kan beskriva skadorna i detalj. Det kan ju tänkas men jag tror inte att den skriver om det här i så fall.Mikael Karlsson skrev:Men skit i spårvagnen! Fråga istället hur det gick för föraren och de passagerare som fanns ombord.
Mikael

Mikael
-
Jo, för en sån här chatsida. Självklart vill ingen att någon ska bli skadad och det är så självklart att ingen lär säga emot dig. MEN detta är en sida för tekniskt/trafikintresserade och då är det självklart att man diskuterar vagntyper, orsaker till olyckan m m. Detta är inte en filial till Läkartidningen.Mikael Karlsson skrev:Jag tyckte bara det var oviktigt vilka nummer som stod på vagnssidorna. Har det hänt en krasch så är det väl knappast det som är viktigastHarald skrev:Det står i GP så det behöver du inte fråga om, eller tänker du att det är någon här som kan beskriva skadorna i detalj. Det kan ju tänkas men jag tror inte att den skriver om det här i så fall.Mikael Karlsson skrev:Men skit i spårvagnen! Fråga istället hur det gick för föraren och de passagerare som fanns ombord.
Mikael![]()
Mikael
/TÅ
Det är ingen idé för er att diskutera olycksorsaken. I sinom tid kommer en utredning all diskussion som föregriper den är skadlig för utredningen.
M.a.o. ingen av de som vet något kommer att yppa något och vad ger det då er att pokulera runt luftslott? Vad ger det er att få reda på vagnsnummren? Visst, ni som är siffertokar kan uppdatera er men ärligt talat - är inte medlidande om de drabbade viktigare än ett nummer?
//Tony
M.a.o. ingen av de som vet något kommer att yppa något och vad ger det då er att pokulera runt luftslott? Vad ger det er att få reda på vagnsnummren? Visst, ni som är siffertokar kan uppdatera er men ärligt talat - är inte medlidande om de drabbade viktigare än ett nummer?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- stockholm79
Här skulle nog det nya systemet från Siemens som ska installeras på Helsingfors t-bana komma till nytta, där man har rörliga säkerhetszoner istället för fasta block. Vad skulle det kosta att utrusta Gbgs spårväg med sådant?
/or
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
-
Bäste Thomas Åkerblad!
De må vara en chattsida för trafikinstresserade. Men i det här sammanhanget sänder jag hellre en tanke till de som var ombord spårvagnarna. Jag ger blanka fan i vilka invetarienummer spårvagnarna hade. Lite plåtskador går att ersätta, och hur det gick för spårvagnarna som fordon anser jag vara oviktigt.
Titta på bilderna så ser du att det kunde ha gått mycket värre än vad det gjorde.
Lindrigt skadade eller inte så är det säkert en tradegi för de inblandade. Såren må vara små utanpå. Men vi vet inget om de invändiga såren. Det vill säga de osynliga såren som ingen annan än de inblandade ser.
Mikael
De må vara en chattsida för trafikinstresserade. Men i det här sammanhanget sänder jag hellre en tanke till de som var ombord spårvagnarna. Jag ger blanka fan i vilka invetarienummer spårvagnarna hade. Lite plåtskador går att ersätta, och hur det gick för spårvagnarna som fordon anser jag vara oviktigt.
Titta på bilderna så ser du att det kunde ha gått mycket värre än vad det gjorde.
Lindrigt skadade eller inte så är det säkert en tradegi för de inblandade. Såren må vara små utanpå. Men vi vet inget om de invändiga såren. Det vill säga de osynliga såren som ingen annan än de inblandade ser.
Mikael
Ser ut som att 409, 719 & 852 var de inblandade vagnarna.hej skrev:Vilken pedalvagn var det som blev så illa tilltyglad och hur gick det med framvagnen?
-
Som kommentar nöjer jag mig med att citera gamle justitieministern Calle Lidbom (dessutom ett ovanligt väl passande citat till denna sida):Mikael Karlsson skrev:Bäste Thomas Åkerblad!
Mikael
Trams!
/TÅ
-
Det visar på vilken intelligensnivå vi tydligen är. Men om föraren sitter och skriker av plågor/rädsla så talar det ett tydligt språk för mig. Spårvagnens nummer och skador är bara trams i det här sammanhänget!!!Thomas Åkerblad skrev:Som kommentar nöjer jag mig med att citera gamle justitieministern Calle Lidbom (dessutom ett ovanligt väl passande citat till denna sida):Mikael Karlsson skrev:Bäste Thomas Åkerblad!
Mikael
Trams!
/TÅ
Mikael (Som tackar för sig i denna tråd)
Vi började undersöka möjligheten att införa ett sådant system (radiobaserat) vid GS 1991-92. Det gjordes en förstudie som uppskattade kostnaden till 75 MSEK. Hur realistiskt det var är förstås svårt att säga. Dock tror jag inte det hade behövt bli så väldigt mycket dyrare än KomFram och hade kunnat ge samma funktionalitet plus säkerheten. Det blev aldrig något mer än förstudien för sedan tog Trafikkontoret över banan och en "trafiksäkerhetsexpert" därstädes såg till att hela idén begravdes.stockholm79 skrev:Här skulle nog det nya systemet från Siemens som ska installeras på Helsingfors t-bana komma till nytta, där man har rörliga säkerhetszoner istället för fasta block. Vad skulle det kosta att utrusta Gbgs spårväg med sådant?
/or
Eventuellt skadades lidande blir väl inte mindre av att ingen undrar vilka vagnar som var inblandade. Jag tycker med förlov sagt att din attityd verkar lite tillgjord. Har du bett Webmaster att ta bort listorna med vagnsnummer från faktasidorna? Det borde du göra om du tycker att vagnsnummer är oviktiga, särskilt som det finns luckor i nummerserierna beroende på tidigare olyckor.Mikael Karlsson skrev:Det visar på vilken intelligensnivå vi tydligen är. Men om föraren sitter och skriker av plågor/rädsla så talar det ett tydligt språk för mig. Spårvagnens nummer och skador är bara trams i det här sammanhänget!!!Thomas Åkerblad skrev:Som kommentar nöjer jag mig med att citera gamle justitieministern Calle Lidbom (dessutom ett ovanligt väl passande citat till denna sida):Mikael Karlsson skrev:Bäste Thomas Åkerblad!
Mikael
Trams!
/TÅ
Mikael (Som tackar för sig i denna tråd)
Ja, och låt oss nu avvakta utredningen.Thomas Åkerblad skrev:
Jo, för en sån här chatsida. Självklart vill ingen att någon ska bli skadad och det är så självklart att ingen lär säga emot dig. MEN detta är en sida för tekniskt/trafikintresserade och då är det självklart att man diskuterar vagntyper, orsaker till olyckan m m. Detta är inte en filial till Läkartidningen.
/TÅ
I det här tv-inslaget på GT säger ett vittne att det gick undan, men knappast så snabbt som hon säger?
http://www.expressen.tv/nyheter/Inrikes ... rens-skrik
Jag är mer tacksam över att få veta vilka individer som var inblandade än att tråden inte (ännu) spårat ur i diskussioner om linjefärger eller cyklar. Men det kommer väl.
"90 100 km/h"... Kan M32 verkligen så fort? Enligt Vagnhallen har den 80 som max.
Du glömde att linjenummer ska diskuteras också?
Du glömde att linjenummer ska diskuteras också?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Fick nyss höra att vagnen var stendöd när den lämna Smaragdgatan ner mot Opaltorget, inte säkert han stannat på Smaragdgatan. Enligt vittnen så har föraren sett skräckslagen ut och när han väl kommer ur vagnen blödandes så skriker han bara att det inte fanns bromsar. Förövrigt vagn 409 för er som är intresserad.
Tycker dock det är trams att skriva om vilka vagnar det var när vi nu har en kollega som förmodligen inte mår så bra!
Tycker dock det är trams att skriva om vilka vagnar det var när vi nu har en kollega som förmodligen inte mår så bra!