NerdBoy skrev:Det var du som skrattade åt andras olycka, inte jag.
Nej! Det gjorde jag då verkligen inte! Vad är det för fel på dig?
Jag skrattade åt Pwers formulering som var rolig.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
NerdBoy skrev:Det var du som skrattade åt andras olycka, inte jag.
Jag skulle hålla med dig om inte oskyldiga spårvagnsförare drabbades av den processen. De ska inte behöva utsättas för idioter på det sättet. Det naturliga urvalet får hitta andra sätt att arbeta.bruse skrev:Varför inte vänta på det naturliga urvalet? Antalet idioter som inte ser sig för lär decimeras den naturliga vägen.
Var det inte en reklamkampanj för bröd?LÅ1 skrev:I Sverige har vi då och då stora upplysningskampanjer, även om de blivit mindre vanliga med åren. Runt högertrafikomläggningen var det många runt trafiksäkerhet. Sedan har vi haft spola kröken och 6-8 skivor bröd om dagen, för att nämna några. (det där med 6-8 brödskivor var ingen statlig kampanj från socialstyren om många tror, utan ett citat från socialstyrelsen som någon intresseorganisation (eller liknande) använde i en stor kampanj.)
Jo, men det var väl det jag skev, som tillägg när jag tänkte över det hela. (Men innan jag publicerade det.) Men det har många gånger felaktigt beskrivits som en kampanj från Socialstyrelsen.daniel_s skrev:LÅ1 skrev:Var det inte en reklamkampanj för bröd?
Johan A skrev:Man måste alltid kålla noga om man ska gå i Göteborg . Blir man på körd har man sett fel . Konstikt att så många slarrvar på det sättet . Att dom blir på körda .
Jag håller verkligen med dig!Björn Ehnberg skrev:Istället för ovanstående raljerier kanske man skulle kunna diskutera seriöst vad som ytterligare kan göras för att minska antalet personolyckor i gatuspårvägstrafik?
Om man utgår från detta så kan man dra två slutsatser. Den ena kunde nog alla lista ut själva, att uppmärksamheten är sämre ju mer stressade folk är. (Jag utgår helt fräckt från att folk har mest att göra och/eller är mest sugna på att komma hem på fredageftermiddagar). Den andra är egentligen också rätt självklar men kanske lättare att missa. Jag gissar att det är en kombination av både att folk helst vill komma till en väderskyddad plats så snabbt som möjligt och även att folk helst inte vill röra på kroppsdelarna mer än nödvändigt för att undvika att regn läcker in i skarver mellan olika klädesplagg och mellan klädesplagg och bar hud.sr.se skrev:Speciellt regniga dagar och fredageftermiddagar, då är folk helt tokiga.
Ett otroligt fånigt uttryck med tanke på att det endast är hjärnan som (enligt nuvarande kunskap) har förmåga att uppleva lidande. Ungefär lika dumt som att tänka på barnen i Afrika när man är så proppmätt att man nästan kräks och det finns mat kvar på tallriken...Lars Stegenius skrev:Och, som alltid, gäller den uråldriga sanningen: Om huvudet är dumt får kroppen lida.
Empiriska studier visar att den funkade också bra för grammofonskivordaniel_s skrev:Var det inte en reklamkampanj för bröd?LÅ1 skrev:6-8 skivor bröd om dagen
Det är tur att de som sysslar med säkerhetsarbete inte tänker som du gör, för då hade vi verkligen fått räkna med svinn. Nä, ära åt spårvagnsförarna som räddar minst ett liv om dagen var genom att köra försiktigt. Trafikbefäl gjorde ett inlägg i den här tråden med en länk till en liten video, som förvisso inte innehåller spårvagnar, men väl en hel del material till eftertanke innan man uttalar sig om trafikläget: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 49#p214949 Läs, se videon, och begrunda hur lätt en olycka händer. Fundera också på hur ofta du själv gör liknande uppmärksamhetsbrister.C20_rules skrev:Jag tror problemet är just att dom kör som dom gör - dumma personer lär sig helt enkelt att det är "fritt fram" att kliva ut framför vagnarna "dom hinner ju alltid stanna ändå - det är inte så noga".
Undvika påkörningar genom att köra sakta har dessutom inget med förarskicklighet att göra - idioter som inte ser sig för kommer alltid att finnas och ända sättet att unvika att köra på dessa är att köra orimligt sakta (vilket dessutom kommer leda till fler idioter), speciellt inte när man kör ett fordon som i bästa fall har en bromskapacitet på 2,7 m/s² vid full nödbroms. Ett "visst svinn" får man helt enkelt räkna med om man ska köra spårvagn på gatorna.
Inte svar på din fråga, men "locket" hänger väl delvis ihop med att man byggt om M21 till M31 och då samtidigt också slutat multa dem?Stefan_Brännström skrev:Tony: Någon gång för c:a 8-10 år sedan stängde man igen fronten på M31 med en rundad plastskärm. Hade det en tydlig påverkan på statistiken över antal omkomna i samband med påkörningsolyckor?