Åttan i svartvitt

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Anders Forsberg

Åttan i svartvitt

Inlägg av Anders Forsberg »

Den här gången blir det inte mina bilder utan några som Mats Andersson tagit för länge sedan. Mats jobbar liksom jag på Spårvägen i Göteborg, han är sedan många årtionden intresserad av Spårvägar och järnvägar. Dessutom är han en förträffligt duktig fotograf och jag har lovat att visa några av hans bilder här när andan faller på. När nu Björn Stråhle visade hur Polhemsplatsen såg ut förr och nu. Så får det bli några bilder från Angeredsbanan.

Anders Forsberg

Bild

Fyravagnståg vid Polhemsplatsen

Bild

Angered Centrum. Fyrvagnarstågen upphörde då åttan 1979 förlängdes till Drottningtorget, då fanns inte plats för så långa tåg.

Bild

Polhemsplatsen igen.

Bild

Ändstationen Storås och terminalen fylld med anslutande bussar.

Bild

Uppställd vagn på Polhemsplatsen

Nedan Polhemsplatsen ändstation lite från sidan.

Bild
Bild
Användarens profilbild
alex87

Re: Åttan i svartvitt

Inlägg av alex87 »

Var Storås ändstation tills man byggde spår till Angered Centrum eller? Vilka år var detta i så fall?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Silverpilen

Inlägg av Silverpilen »

Fram till 9 april 1972
Leve Spårvägen!
Johan

Inlägg av Johan »

Silverpilen skrev:Fram till 9 april 1972
Från och med, väl?

Alltid trevligt med bilder!
grönsvart

Inlägg av grönsvart »

Silverpilen skrev:Fram till 9 april 1972
Det stämmer inte. Exakt datum har säkert nämnts ett otal gånger på det här forumet, men jag hittar det ändå inte. Angereds Centrum (eller Angered Centrum som en del av outgrundlig anledning skriver det) invigdes den 26 oktober 1978, och min gissning är att spårvägen stod klar i lagom tid till invigningen. Vet i alla fall att jag som litet lövgärdetbarn fick åka 75:ans buss ner till Storås för att kunna byta till rödgröna åttan bra mycket senare än 1972.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Alla diskussioner om datum för olika förlängningar är fullständigt onödiga eftersom fakta finns på samma webplats som forumet. Om ni tittar på menyn upptill så finns där en ruta där det står "Fakta". Klicka på den så kommer ni till en sida där finns en länk till sidan "Svenska spårvägsstäder". På den sidan finns en länkar till faktablad om alla spårvägsanläggningar i Sverige. I bladet om den elektriska spårvägen i Göteborg finns datum för att utvidgningar av spårnätet.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Anders Forsberg skrev:Den här gången blir det inte mina bilder utan några som Mats Andersson tagit för länge sedan. Mats jobbar liksom jag på Spårvägen i Göteborg, han är sedan många årtionden intresserad av Spårvägar och järnvägar. Dessutom är han en förträffligt duktig fotograf och jag har lovat att visa några av hans bilder här när andan faller på. När nu Björn Stråhle visade hur Polhemsplatsen såg ut förr och nu. Så får det bli några bilder från Angeredsbanan.
Bild
Trevliga bilder!

En fråga: vad blev det av "angeredsbanan"-skylten? Såld för att använda bokstäverna i andra kombinationer, eller?
Silverpilen

Inlägg av Silverpilen »

Ojojoj.... Från 1972 till 1978 ska det vara!
Leve Spårvägen!
Skriv svar