Nya nummerskyltar på M32 433

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström

Re: Nya nummerskyltar på M32 433

Inlägg av Stefan_Brännström »

Det är väl visst relevant även om det är på 15 meters avstånd.

Motsvarande avstånd uppstår ju titt som tätt i Brunnsparken när du kanske behöver springa efter en spårvagn. Då kan det ju vara av intresse att man ser skillnad på orange och röd, och NEJ, en turist fattar inte per automatik att spårvagnar längs Norra och Södra Hamngatan inte går på röd linje, man måste tänka på dem också.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Med insikten att du inte har viljan att förstå vad jag skriver, skriver jag ändå.

1. Det är mer än 15 meter mellan lundbybadets gym och spårvägen, jag kan - förutsatt att jag kommer ihåg det ge dig en bättre siffra i morgon.
2. Vinkeln ur vilken du betraktar är inte den som är beräknad för skylten. Lundbybadets Gym ligger på våning två, skylten är designad för att du skall se den underifrån - inte uppifrån.
3. Glas, vilket är ett utmärkt material på många sätt, förvränger och förändrar den bild du ser. Bland annat förekommer förändringar i kromatik beroende på varierande brytningsindex i materialet. Din bedömning är gjord genom flera lager glas med en icke bekant påverkan och kan därför sägas vara utan intresse för verkligheten.

Nu vet vi att JAgr har skrivit att det finns vissa tekniska bitar kvar att lösa. Vänta med kritiken till dess att så är fallet. Och gör inga amatörmässiga bedömningar ur helt fel betrakningsvinkel - snälla.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Stefan_Brännström

15 meter måste vara en god uppskattning.

Det bör vara 3 meters perrong, sen 1 meter till vägbanan, och att den är 5 meter bred, sedan är du över på gångvägen som går exakt nedanför gymet, hur får du det till att vara BETYDLIGT mer än 15 meter? Till själva bottendelen av Lundbybadet är det förmodligen ännu mindre.

Skulle det vara t.ex. 18 meter så förstår jag inte ens varför du kommenterar min uppskattning. Över 20 meter är det under alla omständigheter inte.

Tar man sedan och kommenterar glaset så ändras inte dom vanliga sifferskyltarnas utseende nämnvärt. Dom syns tydligt från gymet, och det är bara de nya skyltarna man kan missta sig på.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Stefan_Brännström skrev:15 meter måste vara en god uppskattning.

Det bör vara 3 meters perrong, sen 1 meter till vägbanan, och att den är 5 meter bred, sedan är du över på gångvägen som går exakt nedanför gymet, hur får du det till att vara BETYDLIGT mer än 15 meter? Till själva bottendelen av Lundbybadet är det förmodligen ännu mindre.

Skulle det vara t.ex. 18 meter så förstår jag inte ens varför du kommenterar min uppskattning. Över 20 meter är det under alla omständigheter inte.

Tar man sedan och kommenterar glaset så ändras inte dom vanliga sifferskyltarnas utseende nämnvärt. Dom syns tydligt från gymet, och det är bara de nya skyltarna man kan missta sig på.
Som sagt, jag skall försöka kolla åt dig.

Det är en väsentlig skillnad på bredbandigt ljus (som du har från ljusrör nu är jag lite osäker på vad det är för ljuskälla i Revind-skyltarna dvs de försa M32-skyltarna) och ett ljus som härrör från ett fåtal elektronövergångar och som då består av några få våglängder.

//Tony
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Avståndet från spårmitt till fasaden på Lundbybadet är 26m, kortare än jag trodde.

//Tony
Kloker

Inlägg av Kloker »

Jag tycker de nya skyltarna är bedrövligt dåliga. Stod och väntade på en vagn i Brunnsparken där två vagnar med LED-skyltar passerade. Det dröjde först tills vagnarna var ca 20-30 meter ifrån mig innan jag såg vilken linje det rörde sig om (och jag har inga problem med synen). Får hoppas att GS kan få ordning på "finliret" annars bör man nog titta på någon annan lösning.
rojo
Kontakt:

Inlägg av rojo »

Varför vill man ens ha nummerskyltar som icke-rulle? Sparar det pengar på något sätt? Vilka önskvärda kombinationer av siffror och färger behöver man som man inte kan skapa på pappers eller tygrullar?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Rullar rullar av sig, det gör inte dioder.
Skyltar skall vara fjärrmanövrerade. Du får inte en förare att skylta om idag.

/T
rojo
Kontakt:

Inlägg av rojo »

TonyM skrev:Rullar rullar av sig, det gör inte dioder.
Skyltar skall vara fjärrmanövrerade. Du får inte en förare att skylta om idag.
Nej, såklart inte. Jag kanske använde fel terminologi. M31 har ju fjärrmanövererade skyltar för linjenummer precis som M32, men M28 och M29 har manuell skyltning av linjenummer. Då borde väl dioderna testas på dessa modeller främst? Hur vanligt är det att rullarna rullar av sig?

Jag ifrågasatte mer satsningen på just diodpaneler för linjenummer, mot faktorer som pris och vad som kan tänkas ha högre prioritet.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M28 M29 är som de är - testet är en del inför vagn 441-465 - om det nu blir av. Det är alldeles för vanligt att rullarna rullar av eller eljest strular.

//Tony
Stefan_Brännström

Skulle dom få ordning på skyltarna tror jag att vi får se dom på samtliga M31 och M32 om några år. Så var det ju i alla fall med destskyltarna, som man även lät förnya på pedalerna.

Skillnaden den här gången är väl att pedalerna nu kanske inte är värda besväret, d.v.s. att de har för lite år kvar för att man skall satsa på nya skyltar nu.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Kloker skrev:Jag tycker de nya skyltarna är bedrövligt dåliga. Stod och väntade på en vagn i Brunnsparken där två vagnar med LED-skyltar passerade. Det dröjde först tills vagnarna var ca 20-30 meter ifrån mig innan jag såg vilken linje det rörde sig om (och jag har inga problem med synen). Får hoppas att GS kan få ordning på "finliret" annars bör man nog titta på någon annan lösning.
Dubbelseende? Det finns bara en vagn med dessa skyltar som diskuteras i denna tråd. Skyltar betyder här främre skylt och främre sidoskylt på höger sida.

//JAgr
Kloker

Inlägg av Kloker »

JAgr, du har naturligtvis rätt! Jag blandar ihop två tillfällen. Jag såg samma vagn tidigare under dagen vid Järntorget.

Faktum kvarstår dock: skyltarna är i nuläget inte lätta att avläsa på avstånd.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vem/vilka tillverkar den här typen av skyltar?

Får man vara så otroligt fräck att fråga varför de inte är bättre än vad de faktiskt är?

När det gäller färgtoner så finns det ju RGB-lysdioder som kan ge ungefär vilken färg man vill ha. Har dessa för svag ljusstyrka?

En variant vore väl att separera siffran från färgen (rent fysiskt), låta linjenumret ha samma displaytyp som destinationen, och sedan ha linjefärgen på en separat yta som då bara behöver ha "en pixel" upplösning (d.v.s. i princip ett lager mjöljvitt plexiglas med ljuskällor bakom för att ge önskad färgblandning). :idea:
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

M_M skrev:Vem/vilka tillverkar den här typen av skyltar?
Eftersom skyltarna inte är färdiga ännu namnger vi inte denna leverantör. Det finns ett flertal möjliga leverantörer, det är bara att söka på nätet.
M_M skrev:Får man vara så otroligt fräck att fråga varför de inte är bättre än vad de faktiskt är?
Javisst, men förvänta dig inte något svar mer än läs denna tråd från början. Svaret finns där.
M_M skrev:När det gäller färgtoner så finns det ju RGB-lysdioder som kan ge ungefär vilken färg man vill ha.
Vad tror du man har använt då? Du ger ju själv svaret: Ungefär vilken färg man vill ha. Se föregående svar.

OK jag kanske svarar lite kaxigt, men det verkar som många är tidsoptimister. Det tar lite tid att införa förändringar och testa ut dem.
/JAgr
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Se det positivt i stället: Nu utför man ett prov irl. Det är just vad det är, ett prov. Det kan vara vanskligt att testa visualitet etc vid olika ljusförhållanden på labb.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Stefan_Brännström

Det är väl förstås en kostnadsfråga, men skulle det vara så dyrt egentligen att installera någon typ av färgskärmar med hög upplösning, som kan visa både siffran och destinationen?

Skall man "bara" nyttja det på de sista Sirioleveranserna, kunde man ju satsa lite, hade säkert blivit både snyggt och funnits möjlighet till samtliga färger om skärmarna bara höll tillräcklig standard. Då hade man även vunnit tillbaka den gamla känslan med färgade destskyltar som man saknar nu.
Satsa på Spårvägarna
Stefan_Brännström

Såg 433:an idag igen. Den här gången från Eketrägatans perrong. Problemet är att färgen blir fel från sned vinkel. När vagnen rullade in på hållplatsen, såg det först ut som om Göteborg till slut fått en rosa linje, men precis innan vagnen stannade såg man att det var orange. Sexan var ganska otydlig också, det känns som om man är långt ifrån målet här.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Stefan_Brännström skrev:Såg 433:an idag igen. Den här gången från Eketrägatans perrong. Problemet är att färgen blir fel från sned vinkel. När vagnen rullade in på hållplatsen, såg det först ut som om Göteborg till slut fått en rosa linje, men precis innan vagnen stannade såg man att det var orange. Sexan var ganska otydlig också, det känns som om man är långt ifrån målet här.
Lysdioder har en mycket smalare spridningsvinkel än vad glödlampor och lysrör har.

Som JAgr påpekar, detta är ett test. Test har man för att hitta rätt inte för att klaga på.

//Tony
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

JAgr skrev:
M_M skrev:Vem/vilka tillverkar den här typen av skyltar?
Eftersom skyltarna inte är färdiga ännu namnger vi inte denna leverantör. Det finns ett flertal möjliga leverantörer, det är bara att söka på nätet.
Det har jag full förståelse för! Jag formulerar om frågan:

Planerar man att köpa skyltar från:

A) en "skyltar för kollektivtrafikfordon"-tillverkare
B) en "skyltar i största allmänhet"-tillverkare
C) en "elektronik i största allmänhet"-tillverkare
D) egen konstruktion
?

Jag vet att det finns folk som ryggar tillbaka när de ser alternativet "egen konstruktion". Här rör det ju sig dock om att kunna visa såpass få olika bilder att man i princip kan konstruera elektroniken med en vridomkopplare med ett drygt dussin lägen och en trave dioder (samt förkopplingsmotstånd), även om jag nog inte skulle gjort så. Det jag vill säga är att det räcker med en liten del av det som lärdes ut på högstadiets fysikletioner för att fixa elektroniken...
JAgr skrev:
M_M skrev:Får man vara så otroligt fräck att fråga varför de inte är bättre än vad de faktiskt är?
Javisst, men förvänta dig inte något svar mer än läs denna tråd från början. Svaret finns där.
:wink:
JAgr skrev:
M_M skrev:När det gäller färgtoner så finns det ju RGB-lysdioder som kan ge ungefär vilken färg man vill ha.
Vad tror du man har använt då? Du ger ju själv svaret: Ungefär vilken färg man vill ha. Se föregående svar.
Jag borde ha varit tydligare när jag skrev "ungefär"! Med "ungefär" menar jag att man kan variera nyanserna helt steglöst men däremot kan man inte komma utanför röd/grön/blå-grundfärgernas punkter i färgspektrumet (d.v.s. man kan inte få något i närheten av UV-ljus eller IR-strålning från en RGB-lysdiod).
JAgr skrev:OK jag kanske svarar lite kaxigt, men det verkar som många är tidsoptimister. Det tar lite tid att införa förändringar och testa ut dem.
/JAgr
Det är helt okej. Om det har framstått som om just jag är en av tidsoptimisterna så har jag uttryckt mig fel - jag försöker inte stressa på något. Jag håller med om att det är vettigt att testa ändringar ordentligt innan man inför dem stort. (Undantaget är mjukvaruförändringar där den som faktiskt byter programversion på varje burk också är den som sköter driften, och som därmed kan backa mjukvaran om det strular, förutsatt att ett strul inte riskerar att paja så mycket att en backning inte funkar. Ett påhittat exempel är väl om mjukvaran för skyltarna i spårvagnar uppdateras genom att t.ex. byta ut ett flashkort eller liknande, och varje förare själv kan göra det bytet och också backa tillbaka till förra kortet vid ställtiden på ändhållplatsen ifall det strular. Nu antar jag att det inte alls går till så, men OM det skulle gå till så så vore det nog okej att uppdatera alla vagnar efter att testat ny skyltmjukvara bara nån vecka)...
Skriv svar