Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Nu har ju du varit ute och åkt mycket mer än jag någonsin kommer att göra, så jag frågar dig: Är folk lite mer samarbetsbenägna där borta i öst eller är det bara en skröna enligt din åsikt?Olle skrev:När man har varit i städer som Hong Kong och Singapore där man har ett stort trafikflöde på gatorna, så inser man lätt tvåvåningsbussens överlägsenhet mot ledbussen. Lika mycket folk på halva gaturummet. Det måste väga mycket tyngre än påståendet att "folk vill inte gå upp på övervåningen". Jag har hört det argumentet för att inte ha tvåvåningsbussar i Stockholm men när jag åker med tvåvåningsbussar i andra länder så tycks det inte gälla.
Jo, visst är det så, och det beror nog dels på den konfucianska synen på vilken ställning man har i livet, som råder i den här delen av världen, och dels på att de inte har vår ifrågasättande utbildningsnorm. De båda skälen har naturligtvis en koppling.daniel_s skrev:
...... Är folk lite mer samarbetsbenägna där borta i öst eller är det bara en skröna enligt din åsikt?
Det finns också en mängd trådbussar typ Volvo, och inte heller de ser man i våra svenska städer.stockholm79 skrev:Intressant att många tvåvåningsbussar är Scania o Volvo men inga såna rullar i den svenska hufvudstaden...
/or
Det finns b.la två huvudorsaker till att man inte använder tvåvåningsbussar i Huvudkommunen, den ena nämns ovan, den andra är de axeltrycksbegränsningar som gäller inom Stockholms stad, en tvåvåningsbuss skulle få en kapacitet som understiger dagens ledbussar.daniel_s skrev:Nu har ju du varit ute och åkt mycket mer än jag någonsin kommer att göra, så jag frågar dig: Är folk lite mer samarbetsbenägna där borta i öst eller är det bara en skröna enligt din åsikt?Olle skrev:När man har varit i städer som Hong Kong och Singapore där man har ett stort trafikflöde på gatorna, så inser man lätt tvåvåningsbussens överlägsenhet mot ledbussen. Lika mycket folk på halva gaturummet. Det måste väga mycket tyngre än påståendet att "folk vill inte gå upp på övervåningen". Jag har hört det argumentet för att inte ha tvåvåningsbussar i Stockholm men när jag åker med tvåvåningsbussar i andra länder så tycks det inte gälla.
Vadan denna bestämmelse för just Kungliga Hufvudstaden? Jag såg idag när jag åkte till ett möte med SSSS RG på Alkärrshallen att man kör med bussar med boggier där bak på linje 47. Är det markens hållbarhet eller ledningsgravar eller ?? Men det finns inga bestämmelser som inte kan ändras, det har EU-medlemsskapet lärt oss. I England var det förbud för ledbussar förr i tiden och man har kunnat ändra på det. I England!Lars Ödlund skrev:
.... den andra är de axeltrycksbegränsningar som gäller inom Stockholms stad, en tvåvåningsbuss skulle få en kapacitet som understiger dagens ledbussar.
Dessa axeltrycksbestämmelser innebär t.ex att de nya gasbussarna byggs med boggi då en tvåaxlig buss skulle vara oanvändbar i Stockholm.
Det var just det jag skrev att de nya gasbussarna p,ga axeltrycksbestämmelserna måste utföras med boggi....Olle skrev:Vadan denna bestämmelse för just Kungliga Hufvudstaden? Jag såg idag när jag åkte till ett möte med SSSS RG på Alkärrshallen att man kör med bussar med boggier där bak på linje 47. Är det markens hållbarhet eller ledningsgravar eller ?? Men det finns inga bestämmelser som inte kan ändras, det har EU-medlemsskapet lärt oss. I England var det förbud för ledbussar förr i tiden och man har kunnat ändra på det. I England!Lars Ödlund skrev:
.... den andra är de axeltrycksbegränsningar som gäller inom Stockholms stad, en tvåvåningsbuss skulle få en kapacitet som understiger dagens ledbussar.
Dessa axeltrycksbestämmelser innebär t.ex att de nya gasbussarna byggs med boggi då en tvåaxlig buss skulle vara oanvändbar i Stockholm.
lle.
Jo, jag läste det och förstod, men om nu en tvåvåningsbuss inte klarar detta axeltryckkrav så får man väl konstruera om bussarna. Om man tog hit en buss från Hong Kong, med boggier där bak, skulle den då inte få köras i Stockholm, och i så fall varför? Är det bara formalia, som med de danskregistrerade tvåvånings turistbussar som kör i Stockholm? Jag har svårt att acceptera att man kan köra med tvåvåningsbussar i andra städer som inte får gå i Stockholm.Lars Ödlund skrev:
Det var just det jag skrev att de nya gasbussarna p,ga axeltrycksbestämmelserna måste utföras med boggi....
EU avgör inte inomkommunala axeltrycks, längd- eller miljökrav. En tvåvåningsbuss som ska klara samma kapacitet som en ledbuss blir för tung.
Ursäkta, men? har du läst och förstått det jag skrev?Olle skrev:Jo, jag läste det och förstod, men om nu en tvåvåningsbuss inte klarar detta axeltryckkrav så får man väl konstruera om bussarna. Om man tog hit en buss från Hong Kong, med boggier där bak, skulle den då inte få köras i Stockholm, och i så fall varför? Är det bara formalia, som med de danskregistrerade tvåvånings turistbussar som kör i Stockholm? Jag har svårt att acceptera att man kan köra med tvåvåningsbussar i andra städer som inte får gå i Stockholm.Lars Ödlund skrev:
Det var just det jag skrev att de nya gasbussarna p,ga axeltrycksbestämmelserna måste utföras med boggi....
EU avgör inte inomkommunala axeltrycks, längd- eller miljökrav. En tvåvåningsbuss som ska klara samma kapacitet som en ledbuss blir för tung.
lle.
Jag tror att det är för att inte få värmestrålning från plåttaket som värms av solen. Typ utvändig markis på ett fönster. Det minskar alltså värmegenomgången. Men detta är min gissning, men kvalificerad sådan, som vvs-are.76 skrev:Nu tänker jag spåra ur tråden lite och fråga varför taxibilarna har ett extratak?
Jodåå, bussarnas axeltryck är för stort för våra gator i Stockholm. Då finns det två sätt att lösa detta, egentligen tre men det tredje dvs totalförbud används redan.Sätt ett (1) är att höja gatornas bärighet så att man kan köra sådana bussar och sätt två (2) är att fördela lasterna från bussen så att varje axel klarar det svaga axeltryck vi i Stockholm har satt upp som gräns. Eftersom busstillverkarna troligen inte kommer att konstruera om sina fordon, de får ju gå i andra länder, så återstår att utreda huruvida man kan höja gränsen för axeltrycket på de gator bussarna ska köra. Det är väl inte omöjligt? Vi har ju redan höjt axeltrycket på alla vägar (åtminstonne europavägarna) efter att EU ställt krav på det för att klara tyngre långtradaretransporter. Kontentan är alltså att jag inte tycker att man ska acceptera att vi inte kan ha högre axeltryck på bussarna i Stockholm när man kan ha det i alla (?) andra länder.Lars Ödlund skrev:
Ursäkta, men? har du läst och förstått det jag skrev?
Det verkar vara en vettig gissning. Tack.Olle skrev:Jag tror att det är för att inte få värmestrålning från plåttaket som värms av solen. Typ utvändig markis på ett fönster. Det minskar alltså värmegenomgången. Men detta är min gissning, men kvalificerad sådan, som vvs-are.76 skrev:Nu tänker jag spåra ur tråden lite och fråga varför taxibilarna har ett extratak?
lle.
Jaha! Men om det nu är så, så finns det ju faktiskt fog för att anta, att förutsättningarna är sämre för att få tvåvåningsbussar att fungera bra här hemma, just genom att folk kan förväntas vara mindre benägna att kliva upp på övervåningen för att få trafiken att flyta.Olle skrev:Jo, visst är det så, och det beror nog dels på den konfucianska synen på vilken ställning man har i livet, som råder i den här delen av världen, och dels på att de inte har vår ifrågasättande utbildningsnorm. De båda skälen har naturligtvis en koppling.daniel_s skrev:
...... Är folk lite mer samarbetsbenägna där borta i öst eller är det bara en skröna enligt din åsikt?
Ja, visst vill jag det, men jag tror samtidigt att det faktiskt finns skäl som talar för tvåvåningsbussar. Till exempel gatuutrymmesskäl och trivselskäl.daniel_s skrev:
Mest av allt känns det som att du väldigt gärna vill att tvåvåningsbussar ska vara en bra idé, men att det inte finns så mycket som talar för dem egentligen.
Om du kikar en stund på Sthlms stads webbsida så kan du hitta en låmg lista vilka gator som idag inte klarar Bärighetsklass 1 (Bk1) (väldigt många) vilka som inte klarar Bk2 (många) och t.om vilka som inte ens klarar Bk3 (tillräckligt många)Olle skrev:Jodåå, bussarnas axeltryck är för stort för våra gator i Stockholm. Då finns det två sätt att lösa detta, egentligen tre men det tredje dvs totalförbud används redan.Sätt ett (1) är att höja gatornas bärighet så att man kan köra sådana bussar och sätt två (2) är att fördela lasterna från bussen så att varje axel klarar det svaga axeltryck vi i Stockholm har satt upp som gräns. Eftersom busstillverkarna troligen inte kommer att konstruera om sina fordon, de får ju gå i andra länder, så återstår att utreda huruvida man kan höja gränsen för axeltrycket på de gator bussarna ska köra. Det är väl inte omöjligt? Vi har ju redan höjt axeltrycket på alla vägar (åtminstonne europavägarna) efter att EU ställt krav på det för att klara tyngre långtradaretransporter. Kontentan är alltså att jag inte tycker att man ska acceptera att vi inte kan ha högre axeltryck på bussarna i Stockholm när man kan ha det i alla (?) andra länder.Lars Ödlund skrev:
Ursäkta, men? har du läst och förstått det jag skrev?
lle.
Jo, jag förstår att det är så, och det är tydligen inget man kan göra nått år så jag får väl acceptera faktum. Lite tråkigt är det att Stockholm har så dåliga förutsättningar. Jag hoppas att detta med den dåliga bärigheten inte förhindrar spårvägsbyggandet i innerstaden.Lars Ödlund skrev:
Om du kikar en stund på Sthlms stads webbsida så kan du hitta en låmg lista vilka gator som idag inte klarar Bärighetsklass 1 (Bk1) (väldigt många) vilka som inte klarar Bk2 (många) och t.om vilka som inte ens klarar Bk3 (tillräckligt många)
Ett antal broar i city klarar inte Bk2 och många inte Bk3, ett antal gator har underliggande ledningsgravar som innebär ett begränsat axeltryck (Bk2 eller Bk3) i princip halva stan skulle få grävas upp för att man skulle kunna sätta in tvåvåningsbussar med 16 tons boggietryck och ett antal broar skulle få rivas ( Vasabron och Djurgårdsbron t.ex) och nya broar byggas.
Av dessa skäl byggde man de nya biogasbussarna (13.9 meter) med boggi för att man skulle klara axeltrycket i staden och samtidigt kunna behålla passagerarkapaciteten hos en 2 axlig buss trots att man vräker på med den tyngre biogasutrustningen. Att klara samma passagerarkapcitet på en tvåvåningsbuss som på en ledbuss och samtidigt klara axeltrycket är omöjligt.
Olle, nytto/kostnadsanalys efterfrågas? Totalkostnad för förstärkning av aktuella gator, i ljuset av Lars Ö:s hänvisningar ovan?Olle skrev:Ja, visst vill jag det, men jag tror samtidigt att det faktiskt finns skäl som talar för tvåvåningsbussar. Till exempel gatuutrymmesskäl och trivselskäl.daniel_s skrev:
Mest av allt känns det som att du väldigt gärna vill att tvåvåningsbussar ska vara en bra idé, men att det inte finns så mycket som talar för dem egentligen.
lle.