Buss 843

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
grepen
Inlägg: 22
Blev medlem: måndag 02 september 2002 16:46
Ort: Västerhaninge
Kontakt:

Buss 843

Inlägg av grepen »

Finns det någon som har nån naturlig förklaring varför Buss 843 bara är skyltad till Ribby när bussen fortsätter tom till Berga.

De senaste gångerna jag har åkt så blir alla utslängda vid Ribby (som är vändhållplatsen), så alla som bor i Ribbylund, hållplatsen efter tvingas gå sista biten medan bussen åker förbi, tom.

Varför kan inte SL förlänga busslinje 843 till Ribbylund, det kan väl inte vara så svårt, typ att ändra i tidtabellen och skylta om bussen till Ribbylund?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Buss 843

Inlägg av Ulrik Berggren »

grepen skrev:Finns det någon som har nån naturlig förklaring varför Buss 843 bara är skyltad till Ribby när bussen fortsätter tom till Berga.

De senaste gångerna jag har åkt så blir alla utslängda vid Ribby (som är vändhållplatsen), så alla som bor i Ribbylund, hållplatsen efter tvingas gå sista biten medan bussen åker förbi, tom.

Varför kan inte SL förlänga busslinje 843 till Ribbylund, det kan väl inte vara så svårt, typ att ändra i tidtabellen och skylta om bussen till Ribbylund?
Ska framföra frågan till berörda på Busslink och planeringen på SL vid tillfälle :)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Daniel Wohlin
Inlägg: 47
Blev medlem: fredag 08 november 2002 21:42
Ort: Södra Gävle
Kontakt:

När frågan ändå är aktuell...

Inlägg av Daniel Wohlin »

Det finns flera konstiga skyltningar runt om i SL-trafiken, varför det på vissa av 47:ans hållplattsskyltar står att vissa turer endast går till Djurgårdsslätten medans det på bussen står SKansen, eller 46 som skyltas Sofia medan det står Barnängen på vissa skyltar...bara undrar om det har med tydlighet att göra eller något annat inblandet i detta skyltande?
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 18:03, redigerad totalt 1 gånger.
Erland

Inlägg av Erland »

I stället för att undra här, kan du ju faktiskt gå in på http://www.sl.se och skicka förslaget direkt till SL.

Sen får du ett autosvar att de skall ta hand om frågan, sedan ett svar som brukar gå ut på att "frågan har överlämnats till den enhet som arbetar med den här typen av ärenden" (vilket man har en känsla av att det är en omskrivning för cylinderarkivet).
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Buss 843

Inlägg av Ulrik Berggren »

grepen skrev:Finns det någon som har nån naturlig förklaring varför Buss 843 bara är skyltad till Ribby när bussen fortsätter tom till Berga.

De senaste gångerna jag har åkt så blir alla utslängda vid Ribby (som är vändhållplatsen), så alla som bor i Ribbylund, hållplatsen efter tvingas gå sista biten medan bussen åker förbi, tom.

Varför kan inte SL förlänga busslinje 843 till Ribbylund, det kan väl inte vara så svårt, typ att ändra i tidtabellen och skylta om bussen till Ribbylund?
Ställ denna fråga till Peter Järneland på Busslink, det är nämligen han som ansvarar för planeringen av busstrafiken i söderort inom bolaget. Han har e-postadress fornamn.efternamn@busslink.com. Alternativt kan du höra av dig till ansvarig trafiksamordnarepå SL planering Helena Hjertstrand, fornamn.efternamn@sl.se, fast Peter har nog mer tid att svara på dina frågor. Lycka till :D
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

grepen skrev:
Finns det någon som har nån naturlig förklaring varför Buss 843 bara är skyltad till Ribby när bussen fortsätter tom till Berga.

De senaste gångerna jag har åkt så blir alla utslängda vid Ribby (som är vändhållplatsen), så alla som bor i Ribbylund, hållplatsen efter tvingas gå sista biten medan bussen åker förbi, tom.

Varför kan inte SL förlänga busslinje 843 till Ribbylund, det kan väl inte vara så svårt, typ att ändra i tidtabellen och skylta om bussen till Ribbylund?
Ett tiotal turer går till Ribby enligt tidtabellen, givetvis är det så att det inte beställts någon trafik på dessa avgångar längre än just till hpl Ribby.

Hurvida vissa av dessa turer av omloppstekniska skäl fortsätter söderut är ju entreprenörens sak (i detta fall Busslink), att köra ner med dessa turer kan ju möjligtvis förrycka dessa vagnomlopp men detta kan säkert entreprenören ge dig ett svar på.

SL som beställare kan svara på varför man inte beställt trafik till Ribbylund på dessa turer, en kostnadsfråga eftersom det förutom längre körväg att betala för även kan kosta bussar.

Oftast finns det en orsak till att tidtabellen ser ut som den gör även om man vid en första titt tycker det hela ser idiotiskt ut.

/Lars
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Cylinderarkivet

Inlägg av Reimersholme71 »

Erland skrev:I stället för att undra här, kan du ju faktiskt gå in på http://www.sl.se och skicka förslaget direkt till SL.

Sen får du ett autosvar att de skall ta hand om frågan, sedan ett svar som brukar gå ut på att "frågan har överlämnats till den enhet som arbetar med den här typen av ärenden" (vilket man har en känsla av att det är en omskrivning för cylinderarkivet).
Just det cylindriska arkivet är väl en anledning till att det känns bättre att ställa sådana här frågor på detta forum än till SL direkt? :wink:

Martin
Erland

Inlägg av Erland »

Ja det är kanske trevligare att föra fram önskemålen här om man är ute efter lite allmänt medhåll och sympati, men om man vill att det skall hända något är det trots allt bättre att försöka övertyga den som har ansvaret.

Ett exempel, för en tid sedan hade man röjt bland träden i en skogsdunge vid gångvägen från t-banan till mitt bostadsområde. Större delen av en trädkrona låg kvar tvärs över vägen och gjorde att man fick klafsa runt i leran utanför vägen för att komma fram. Alla grannar var rörande överens om det var ett dåligt jobb att inte rensa upp efter sig. När vi hade utbytt samstämmiga uppfattningar om detta i tre veckor hade vi fortfarande inte lyckats prata bort trädet. Då tog jag kontakt med kommunen, och se, efter tre dagar var trädet borta!
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Pedagogisk historia...

Inlägg av Reimersholme71 »

Erland skrev:Ja det är kanske trevligare att föra fram önskemålen här om man är ute efter lite allmänt medhåll och sympati, men om man vill att det skall hända något är det trots allt bättre att försöka övertyga den som har ansvaret.

Ett exempel, för en tid sedan hade man röjt bland träden i en skogsdunge vid gångvägen från t-banan till mitt bostadsområde. Större delen av en trädkrona låg kvar tvärs över vägen och gjorde att man fick klafsa runt i leran utanför vägen för att komma fram. Alla grannar var rörande överens om det var ett dåligt jobb att inte rensa upp efter sig. När vi hade utbytt samstämmiga uppfattningar om detta i tre veckor hade vi fortfarande inte lyckats prata bort trädet. Då tog jag kontakt med kommunen, och se, efter tre dagar var trädet borta!
Mycket fin, lärorik och upplyftande historia. Tyvärr har jag inte lika goda erfarenheter av att tala med kommunen. Kanske för att kommunen i fråga är Norrköpings d:o?

När regeringen ändrade övergångsställesregeln 2000 (som ju var onödigt eftersom vi redan hade väjningsplikt, fast det uttrycktes som "sakta ner och om nödvändigt stanna") satte Norrköpings Kommun igång och suddade bort vartenda övergångsställe - inklusive de bevakade övergångsställena som ju inte berördes av regeländringen -- istället för att med en informationskampanj påminna Norrköpingsborna om att gående i egenskap av trafikanter har skyldighet att lämna spårvagn fri väg.

Så nu har vi ställen där det finns refuger och det finns ljussignaler för övergångsställen och cykelöverfarter -- men det finns inga streck i gatan. Men andra ord blir det omöjligt för en bilförare att följa trafikreglerna den dag trafikljuset blinkar gult eller är avstängt. Men när man påpekar misstaget för kommunen säger dom bara "det har vi ett politiskt beslut på". Jo-jo, ett politiskt beslut på att göra misstag... Fint!

Martin
Skriv svar