Buss 843
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Buss 843
Finns det någon som har nån naturlig förklaring varför Buss 843 bara är skyltad till Ribby när bussen fortsätter tom till Berga.
De senaste gångerna jag har åkt så blir alla utslängda vid Ribby (som är vändhållplatsen), så alla som bor i Ribbylund, hållplatsen efter tvingas gå sista biten medan bussen åker förbi, tom.
Varför kan inte SL förlänga busslinje 843 till Ribbylund, det kan väl inte vara så svårt, typ att ändra i tidtabellen och skylta om bussen till Ribbylund?
De senaste gångerna jag har åkt så blir alla utslängda vid Ribby (som är vändhållplatsen), så alla som bor i Ribbylund, hållplatsen efter tvingas gå sista biten medan bussen åker förbi, tom.
Varför kan inte SL förlänga busslinje 843 till Ribbylund, det kan väl inte vara så svårt, typ att ändra i tidtabellen och skylta om bussen till Ribbylund?
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Re: Buss 843
Ska framföra frågan till berörda på Busslink och planeringen på SL vid tillfällegrepen skrev:Finns det någon som har nån naturlig förklaring varför Buss 843 bara är skyltad till Ribby när bussen fortsätter tom till Berga.

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
- Kontakt:
När frågan ändå är aktuell...
Det finns flera konstiga skyltningar runt om i SL-trafiken, varför det på vissa av 47:ans hållplattsskyltar står att vissa turer endast går till Djurgårdsslätten medans det på bussen står SKansen, eller 46 som skyltas Sofia medan det står Barnängen på vissa skyltar...bara undrar om det har med tydlighet att göra eller något annat inblandet i detta skyltande?
-
I stället för att undra här, kan du ju faktiskt gå in på http://www.sl.se och skicka förslaget direkt till SL.
Sen får du ett autosvar att de skall ta hand om frågan, sedan ett svar som brukar gå ut på att "frågan har överlämnats till den enhet som arbetar med den här typen av ärenden" (vilket man har en känsla av att det är en omskrivning för cylinderarkivet).
Sen får du ett autosvar att de skall ta hand om frågan, sedan ett svar som brukar gå ut på att "frågan har överlämnats till den enhet som arbetar med den här typen av ärenden" (vilket man har en känsla av att det är en omskrivning för cylinderarkivet).
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Re: Buss 843
Ställ denna fråga till Peter Järneland på Busslink, det är nämligen han som ansvarar för planeringen av busstrafiken i söderort inom bolaget. Han har e-postadress fornamn.efternamn@busslink.com. Alternativt kan du höra av dig till ansvarig trafiksamordnarepå SL planering Helena Hjertstrand, fornamn.efternamn@sl.se, fast Peter har nog mer tid att svara på dina frågor. Lycka tillgrepen skrev:Finns det någon som har nån naturlig förklaring varför Buss 843 bara är skyltad till Ribby när bussen fortsätter tom till Berga.

/UB
-
Ett tiotal turer går till Ribby enligt tidtabellen, givetvis är det så att det inte beställts någon trafik på dessa avgångar längre än just till hpl Ribby.grepen skrev:
Finns det någon som har nån naturlig förklaring varför Buss 843 bara är skyltad till Ribby när bussen fortsätter tom till Berga.
Hurvida vissa av dessa turer av omloppstekniska skäl fortsätter söderut är ju entreprenörens sak (i detta fall Busslink), att köra ner med dessa turer kan ju möjligtvis förrycka dessa vagnomlopp men detta kan säkert entreprenören ge dig ett svar på.
SL som beställare kan svara på varför man inte beställt trafik till Ribbylund på dessa turer, en kostnadsfråga eftersom det förutom längre körväg att betala för även kan kosta bussar.
Oftast finns det en orsak till att tidtabellen ser ut som den gör även om man vid en första titt tycker det hela ser idiotiskt ut.
/Lars
- Reimersholme71
- Kontakt:
Cylinderarkivet
Just det cylindriska arkivet är väl en anledning till att det känns bättre att ställa sådana här frågor på detta forum än till SL direkt?Erland skrev:I stället för att undra här, kan du ju faktiskt gå in på http://www.sl.se och skicka förslaget direkt till SL.

Martin
Ja det är kanske trevligare att föra fram önskemålen här om man är ute efter lite allmänt medhåll och sympati, men om man vill att det skall hända något är det trots allt bättre att försöka övertyga den som har ansvaret.
Ett exempel, för en tid sedan hade man röjt bland träden i en skogsdunge vid gångvägen från t-banan till mitt bostadsområde. Större delen av en trädkrona låg kvar tvärs över vägen och gjorde att man fick klafsa runt i leran utanför vägen för att komma fram. Alla grannar var rörande överens om det var ett dåligt jobb att inte rensa upp efter sig. När vi hade utbytt samstämmiga uppfattningar om detta i tre veckor hade vi fortfarande inte lyckats prata bort trädet. Då tog jag kontakt med kommunen, och se, efter tre dagar var trädet borta!
Ett exempel, för en tid sedan hade man röjt bland träden i en skogsdunge vid gångvägen från t-banan till mitt bostadsområde. Större delen av en trädkrona låg kvar tvärs över vägen och gjorde att man fick klafsa runt i leran utanför vägen för att komma fram. Alla grannar var rörande överens om det var ett dåligt jobb att inte rensa upp efter sig. När vi hade utbytt samstämmiga uppfattningar om detta i tre veckor hade vi fortfarande inte lyckats prata bort trädet. Då tog jag kontakt med kommunen, och se, efter tre dagar var trädet borta!
- Reimersholme71
- Kontakt:
Pedagogisk historia...
Mycket fin, lärorik och upplyftande historia. Tyvärr har jag inte lika goda erfarenheter av att tala med kommunen. Kanske för att kommunen i fråga är Norrköpings d:o?Erland skrev:Ja det är kanske trevligare att föra fram önskemålen här om man är ute efter lite allmänt medhåll och sympati, men om man vill att det skall hända något är det trots allt bättre att försöka övertyga den som har ansvaret.
När regeringen ändrade övergångsställesregeln 2000 (som ju var onödigt eftersom vi redan hade väjningsplikt, fast det uttrycktes som "sakta ner och om nödvändigt stanna") satte Norrköpings Kommun igång och suddade bort vartenda övergångsställe - inklusive de bevakade övergångsställena som ju inte berördes av regeländringen -- istället för att med en informationskampanj påminna Norrköpingsborna om att gående i egenskap av trafikanter har skyldighet att lämna spårvagn fri väg.
Så nu har vi ställen där det finns refuger och det finns ljussignaler för övergångsställen och cykelöverfarter -- men det finns inga streck i gatan. Men andra ord blir det omöjligt för en bilförare att följa trafikreglerna den dag trafikljuset blinkar gult eller är avstängt. Men när man påpekar misstaget för kommunen säger dom bara "det har vi ett politiskt beslut på". Jo-jo, ett politiskt beslut på att göra misstag... Fint!
Martin