
MTR kör tunnelbanan fr o m 2 november 2009
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Joakim Runnedal
- Inlägg: 139
- Blev medlem: måndag 13 juni 2005 22:51
- Ort: Stockholm/Norrmalm
- Kontakt:
MTR kör tunnelbanan fr o m 2 november 2009
Får passa på att gratulera MTR till det vinnande anbudet samt hälsa dem välkomna till Stockholm. Som engagerad i museitåget hoppas jag på ett gott samarbete mellan Spårvägssällskapet, SL och MTR i syfte att kunna få ut museitunnelvagnarna på banan så ofta som möjligt. I Stockholm har vi en god tradition av att förvalta vårt teknikhistoriska kulturarv. Äldre tiders spårvagnar, bussar och skärgårdsbåtar utgör sedan länge ett självklart inslag i stadsbilden. Låt oss nu komplettera även med tunnelvagnar från svunna tider. Till glädje för både stockholmare och turister! 

Senast redigerad av Joakim Runnedal den onsdag 21 januari 2009 3:03, redigerad totalt 1 gånger.
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
- Jan-Olov Hammarström
- Inlägg: 13
- Blev medlem: söndag 08 september 2002 19:59
- Ort: Svedmyra
Re: MTR kör tunnelbanan fr o m 1 november 2009
Håller med dig om det mesta i ditt inlägg. Det är dock så att en dam som tidigare jobbade på Veolia men i våras började på MTR är vd och på hennes tid i Veolia var inte veterantåget något plus men hoppas hon kan ändra sig. Hon kom även på kant med chefen för trafikledningen för några år sedan och sedan dess är han chef för spårvagnarna i en annan stad. Det är väl också hennes personalpolitik som gjort Veolia så "populärt" att jobba hos. Hon har också från säker källa sagt att "Huvuden ska rulla" när hon inte fått sin vilja igenom.
Hälsningar
Janne
Janne
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: MTR kör tunnelbanan fr o m 1 november 2009
Damen ifråga, som i dagens nyhetsinslag i TV hade nästan pisamt svårt att dölja sin ohöljda (skade)glädje, var tills ganska nyligen vice VD hos Veolia Transport Sverige. Intressant är väl också att under upphandlingstiden övergav SLs Trafikdirektör, som ju bör vara en tung spelare i sammanhanget, SL och gick till Keolis. Dessa två övergångar kan ju få en att undra vad som egentligen har pågått......
Vad beträffar Veterantågets framtid kan man ju också undra - finns det något exempel på att MTR kör museitåg för sin uppdragsgivares räkning på andra ställen i världen? Om körning med museala fordon inte var en del av upphandlingen lär det inte dröja länge förrän vagnarna i fråga passerar växel 800 i Hammarby..... Iofs lär det finnas exempel på vagnar som åter passerat växeln åt andra hållet, C13H 1218 lär vara ett sådant exempel.
Jag har väldigt svårt att tänkta mig att körning med museala fordon haft någon större vikt, om ens någon vikt över huvud taget, i upphandlingen.
//Lars S
Vad beträffar Veterantågets framtid kan man ju också undra - finns det något exempel på att MTR kör museitåg för sin uppdragsgivares räkning på andra ställen i världen? Om körning med museala fordon inte var en del av upphandlingen lär det inte dröja länge förrän vagnarna i fråga passerar växel 800 i Hammarby..... Iofs lär det finnas exempel på vagnar som åter passerat växeln åt andra hållet, C13H 1218 lär vara ett sådant exempel.
Jag har väldigt svårt att tänkta mig att körning med museala fordon haft någon större vikt, om ens någon vikt över huvud taget, i upphandlingen.
//Lars S
Re: MTR kör tunnelbanan fr o m 1 november 2009
Ja, jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Det är ju fru TC som är arkitekten bakom Veolias, tidigare Connex urusla personalpolitik. För sådär fem år sedan var hon känd för att åka omkring på T-banestationerna och kräva att spärrexpeditörerna skulle ta på sig slips, annat att förtiga. Många tunneltågförare har önskat sig sig en annan operatör än Veolia, eftersom de ansett att "det inte kan bli sämre". Men det kan det! Ur askan i elden kan man säga. Det ska fru TC bli kvinna för.Jan-Olov Hammarström skrev:Håller med dig om det mesta i ditt inlägg. Det är dock så att en dam som tidigare jobbade på Veolia men i våras började på MTR är vd och på hennes tid i Veolia var inte veterantåget något plus men hoppas hon kan ändra sig. Hon kom även på kant med chefen för trafikledningen för några år sedan och sedan dess är han chef för spårvagnarna i en annan stad. Det är väl också hennes personalpolitik som gjort Veolia så "populärt" att jobba hos. Hon har också från säker källa sagt att "Huvuden ska rulla" när hon inte fått sin vilja igenom.
Om ni tror att fru TC intresserar sig det minsta för museitunneltåget så tar ni grundligt miste, det kan jag garantera.
/M
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: MTR kör tunnelbanan fr o m 1 november 2009
Jag hävdar fortfarande att den enda framkomliga vägen är att SLs styresle fattar ett (inriktnings)beslut i frågan. Då kan tjänstemännen inte smita undan hur gärna dom än vill vare sig inom SL eller hos operatören.MWE skrev: /.../
Om ni tror att fru TC intresserar sig det minsta för museitunneltåget så tar ni grundligt miste, det kan jag garantera.
/M
//Lars S
Re: MTR kör tunnelbanan fr o m 2 november 2009
Rannsakning, kanske?
A) Exakt varför ska operatören för den ordinarie trafiken lägga ner resurser i form av tid/pengar på museitrafik som man egentligen inte har något att göra med?
B) Varför ska SL lägga ner resurser på museiverksamhet?
I vilka andra branscher "åläggs" den ordinarie verksamheten att också driva museiverksamhet?
Museiverksamhet ska väl få sitt ekonomiska stöd från "kulturpengapåsen" och inte från kollektivtrafikens medel, eller hur? (Förutsättning: museitrafiken utför inte en reguljär trafikuppgift. Det är en annan femma när museitågen faktiskt ingår i ordniarie kollektivtrafik, t.ex. djurgårdslinjen och delvis ringlinien).
A) Exakt varför ska operatören för den ordinarie trafiken lägga ner resurser i form av tid/pengar på museitrafik som man egentligen inte har något att göra med?
B) Varför ska SL lägga ner resurser på museiverksamhet?
I vilka andra branscher "åläggs" den ordinarie verksamheten att också driva museiverksamhet?
Museiverksamhet ska väl få sitt ekonomiska stöd från "kulturpengapåsen" och inte från kollektivtrafikens medel, eller hur? (Förutsättning: museitrafiken utför inte en reguljär trafikuppgift. Det är en annan femma när museitågen faktiskt ingår i ordniarie kollektivtrafik, t.ex. djurgårdslinjen och delvis ringlinien).
Re: MTR kör tunnelbanan fr o m 2 november 2009
Ett smart drag på alla sätt skulle vara att låta C2-tåget få riktiga uppgifter, det vill säga att använda vagnarna i snöblåsningståg istället för C13H. Nu invänder säkert många och säger att museala vagnar skulle skadas med sådana trafikuppgifter, men vagnarna är grundligt renoverade och tåget skulle må bra av att användas frekvent och inte stå och damma igen för att sedan iståndsätta det för xxx xxx kronor.
- Micke Asklander
- Inlägg: 474
- Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
- Kontakt:
Re: MTR kör tunnelbanan fr o m 2 november 2009
Är ju bara skit det med att ha C2 på det tåget.
Vid snöblåsningen, så finns det större risk att dom "pajjar" ihop än att göra nytta med att vara med.
Men däremot, koppla till C13h vagnarna som v1 och V6, så man kan ta ut dom och köra med då och då.
Micke
Vid snöblåsningen, så finns det större risk att dom "pajjar" ihop än att göra nytta med att vara med.
Men däremot, koppla till C13h vagnarna som v1 och V6, så man kan ta ut dom och köra med då och då.
Micke
ännu en dag
Re: MTR kör tunnelbanan fr o m 2 november 2009
Snöblåsningen sliter som sagt mycket hårt på dragvagnarna. Det kommer in yrsnö överallt och äventyrar isoleringen. Man måste köra med bromsen på praktiskt taget konstant vilket är påfrestande för motorer och motstånd och då och då leder till fastbromsning och hjulplattor. Tåget fryser fast och får ryckas loss med mekaniskt slitage som följd osv osv. Utrustningen klarar sig i så fall bättre om vagnarna står på museum. Men det finns ju andra lösningar...
Re: MTR kör tunnelbanan fr o m 2 november 2009
SL har som en del av den offentliga verksamheten Stockholms Landsting ett ansvar för att ta vara på sin egen historia. Därför driver man bl.a. Spårvägsmuseet.M_M skrev: B) Varför ska SL lägga ner resurser på museiverksamhet?
Det finns ett sådant ansvar i större eller mindre mån i all offentlig verksamhet.M_M skrev: I vilka andra branscher "åläggs" den ordinarie verksamheten att också driva museiverksamhet?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: MTR kör tunnelbanan fr o m 2 november 2009
Inom alla områden gäller:M_M skrev:Rannsakning, kanske?
A) Exakt varför ska operatören för den ordinarie trafiken lägga ner resurser i form av tid/pengar på museitrafik som man egentligen inte har något att göra med?
B) Varför ska SL lägga ner resurser på museiverksamhet?
I vilka andra branscher "åläggs" den ordinarie verksamheten att också driva museiverksamhet?
Museiverksamhet ska väl få sitt ekonomiska stöd från "kulturpengapåsen" och inte från kollektivtrafikens medel, eller hur? (Förutsättning: museitrafiken utför inte en reguljär trafikuppgift. Det är en annan femma när museitågen faktiskt ingår i ordniarie kollektivtrafik, t.ex. djurgårdslinjen och delvis ringlinien).
Utan historia ingen framtid!
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Re: MTR kör tunnelbanan fr o m 1 november 2009
Som en kuriositet vill jag peka på en webbtidningsartikel med ovan nämnda person, egendomligt nog avbildad mot bakgrund av en A32-vagn som ju trafikerar en bana där MTR inte tar över trafikansvaret.MWE skrev:Ja, jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Det är ju fru TC som är arkitekten bakom Veolias, tidigare Connex urusla personalpolitik. För sådär fem år sedan var hon känd för att åka omkring på T-banestationerna och kräva att spärrexpeditörerna skulle ta på sig slips, annat att förtiga. Många tunneltågförare har önskat sig sig en annan operatör än Veolia, eftersom de ansett att "det inte kan bli sämre". Men det kan det! Ur askan i elden kan man säga. Det ska fru TC bli kvinna för.Jan-Olov Hammarström skrev:Håller med dig om det mesta i ditt inlägg. Det är dock så att en dam som tidigare jobbade på Veolia men i våras började på MTR är vd och på hennes tid i Veolia var inte veterantåget något plus men hoppas hon kan ändra sig. Hon kom även på kant med chefen för trafikledningen för några år sedan och sedan dess är han chef för spårvagnarna i en annan stad. Det är väl också hennes personalpolitik som gjort Veolia så "populärt" att jobba hos. Hon har också från säker källa sagt att "Huvuden ska rulla" när hon inte fått sin vilja igenom.
Om ni tror att fru TC intresserar sig det minsta för museitunneltåget så tar ni grundligt miste, det kan jag garantera.
/M
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Re: MTR kör tunnelbanan fr o m 2 november 2009
Vem är det som ni kallar fru TC ? Vore kul att veta eftrsom ni verkar inte gilla henne . Kör MTR någon annan stans i Sverige ? Jag såg gula lok i Norrköpign med MTR på . Kommer MTR ta över vagnarna och vilka vagnar ska anars andvändas ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Re: MTR kör tunnelbanan fr o m 2 november 2009
Torborg Chetkovich.Johan A skrev:Vem är det som ni kallar fru TC ?
Re: MTR kör tunnelbanan fr o m 2 november 2009
Samma gamla vagnar kommer att fortsätta att användas! Men jag tror att SL förblir ägare till dem!Johan A skrev:Kommer MTR ta över vagnarna och vilka vagnar ska anars andvändas ?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling