14 spårvägsstäder?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
14 spårvägsstäder?
På hemsidan anges att det har varit 14 städer med elektrisk spårväg i Sverige (varav 13 i trafik), nämligen.
Malmö, Helsingingborg, Karlskrona, Jönköping, Ulricehamn, Göteborg, Norrköping, Stockholm, Lidingö, Stocksund, Uppsala, Gävle, Sundsvall & Kiruna.
Vart tog Solna, Sundbyberg och Mölndal vägen?
Malmö, Helsingingborg, Karlskrona, Jönköping, Ulricehamn, Göteborg, Norrköping, Stockholm, Lidingö, Stocksund, Uppsala, Gävle, Sundsvall & Kiruna.
Vart tog Solna, Sundbyberg och Mölndal vägen?
Ge spårtrafik företräde!
Re: 14 spårvägsstäder?
Stämmer att det fanns spårvägstrafik i Solna, Sundbyberg och Mölndal. Men det har aldrig bedrivits egen trafik där, utan i Solna Och Sundbyberg var Stockholms Spårvägar som bedrev trafiken. I Mölndal är det fortfarande Göteborgs spårvägar som kör.
Så egentligen borde det heta "14 städer med egen spårvägstrafik". I Stockholm har det exempelvis funnits minst 4 spårvägsbolag, men Stockholms räknas fördet en gång.
Så egentligen borde det heta "14 städer med egen spårvägstrafik". I Stockholm har det exempelvis funnits minst 4 spårvägsbolag, men Stockholms räknas fördet en gång.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Tack du min gamble handledare, då ber vi någon ändra till 17 städer alt ditt förslag?bruse skrev:Stämmer att det fanns spårvägstrafik i Solna, Sundbyberg och Mölndal. Men det har aldrig bedrivits egen trafik där, utan i Solna Och Sundbyberg var Stockholms Spårvägar som bedrev trafiken. I Mölndal är det fortfarande Göteborgs spårvägar som kör.
Ge spårtrafik företräde!
Men till detta tillkommer en häststspårväg i Limhamn, Ljunghusen och Ramlösa som var innan de blev med i respektive större stad. Så vad blir det då? 17 eller 20?
Och Nacka, Brännkyrka, Bondkyrka och Skön. Fast Nacka är ett gränsfall. Hammarbybacken gjorde en sväng på några hundra meter in i Nacka.bruse skrev:Stämmer att det fanns spårvägstrafik i Solna, Sundbyberg och Mölndal.
-
Älvsborgs municipalsamhälle (V Frölunda kommun) ska ej heller förglömmas.
Vi måste oavsett hur vi räknar, veta skillnaden på de städer eller municipal, som bedrev egen trafik eller inte.
-
Jag borde lagt till en blinksmiley, eftersom jag var ironisk. Jag håller på att man räknar nätets huvudort allenast.bruse skrev:Vi måste oavsett hur vi räknar, veta skillnaden på de städer eller municipal, som bedrev egen trafik eller inte.
Därmed räknas Lidingö, men inte de andra uppräknade krans/grannkommunerna. Om Stocksund ska räknas som spårväg är närmast en semantisk fråga.
Ulricehamn har aldrig haft någon trafik, så det är också ett tveksamt fall.
12, 13 eller 14 efter behag, alltså.
Nej, där fanns ingen spårväg men väl en järnväg.Anders Törnblad skrev:Älvsborgs municipalsamhälle (V Frölunda kommun) ska ej heller förglömmas.

- Stefan Widén
Det finns en gammal tråd i detta ämne där alla tillsammans drog slutsatsen att det är 13 städer utifrån kriteriet på att ha ett eget bolag.
/Stefan
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Och här är länken dit!Stefan Widén skrev:Det finns en gammal tråd i detta ämne där alla tillsammans drog slutsatsen att det är 13 städer utifrån kriteriet på att ha ett eget bolag.
/Stefan
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Äh! Hela den här definitionsdiskussionen handlar egentligen om vad de tongivande medlemmarna i SSS kom överens om för 40 år sedan. Då bestämde man att det fanns 13 spårvägsstäder inkl Ulricehamn och Lidingö, och så skall det vara för så har det alltid varit och vi har tryckt det i alla våra kataloger osv.
MEN drottningar abdikerar, och änglar kan falla ner, och Pluto är inte längre en planet, så allt är möjligt! Så en vacker dag kanske Stocksund kommer att räknas som en egen spårvägsstad, eftersom den faktiskt hade eget bolag (även om det var ett bondjärnvägsbolag med säte i Stockholm). Denna rent faktabaserade definition har dock ingen som helst chans att slå igenom så länge 60-talsnostalgin regerar i SSS
MEN drottningar abdikerar, och änglar kan falla ner, och Pluto är inte längre en planet, så allt är möjligt! Så en vacker dag kanske Stocksund kommer att räknas som en egen spårvägsstad, eftersom den faktiskt hade eget bolag (även om det var ett bondjärnvägsbolag med säte i Stockholm). Denna rent faktabaserade definition har dock ingen som helst chans att slå igenom så länge 60-talsnostalgin regerar i SSS

Du har ju helt rätt att de gambla gubbarna kommer att försvinna ur de aktivas skara men under våra år i köpingen har vi lärt upp en massa ungdj--lar i det som var vår tro. Jag tror att det var jag som lärde dig 13 en gång i tiden så jag är själv skyldig till detta.daniel_s skrev:Äh! Hela den här definitionsdiskussionen handlar egentligen om vad de tongivande medlemmarna i SSS kom överens om för 40 år sedan. Då bestämde man att det fanns 13 spårvägsstäder inkl Ulricehamn och Lidingö, och så skall det vara för så har det alltid varit och vi har tryckt det i alla våra kataloger osv.
Hur som helst så fanns det något som hette stad på den tiden och utan att gå in på detaljer som om Skön var en förort till Sundsvall eller om Limhamn var del av Malmö stad så vill jag med gammal gubbes envishet påstå att vi hade "ganska" rätt i det vi gjorde. Om någon vill rita nya kartor till utställningen i Vagnorama så är ni välkommna men tänk då på att rita med bra tusch på beständig kartong.
Det är inte för sent att börja på nytt
- Stefan Widén
Där satt den Kenny kan leva med att det står 14 städer på den nya uppfrächade utställningen. Föresten så kom jag just på nått SSS-S förfogar just nu över en skärmaskin som kan tillverka väldans fina skyltar... jisses vad bra det kan bli...
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Just det! Men jag påstod aldrig att det var fel, och jag förordar själv antalet 13 såsom "standarduppfattningen", även om jag naturligtvis informerar om alternativa förhållningssätt! Så på sätt och vis bär jag ju 60-talsnostalgin vidare till kommande generationer.KSE skrev:Du har ju helt rätt att de gambla gubbarna kommer att försvinna ur de aktivas skara men under våra år i köpingen har vi lärt upp en massa ungdj--lar i det som var vår tro. Jag tror att det var jag som lärde dig 13 en gång i tiden så jag är själv skyldig till detta.

I Museispårvägens utmärkta utbildningsplaner föreskrivs faktiskt att lärjungarna skall bibringas kunskaper om spårvägarnas framväxt i kungariket. Och då ingår naturligtvis inte bara de "officiella" 13 städerna, utan även några gränsfall! (Stocksund är dock lite bortglömt, undrar varför? Skulle vara kul att undersöka saken någon gång!)
-
I det sammanhanget kan man ju undra över varför SSS, som utger sig för att vara en förening för lokaltrafikintresserade, överlåtit åt andra föreningar att ta hand om Roslagsbanan och Saltsjöbanan. Dessutom finns/fanns en intressegrupp kring Lidingöbanorna (obs - prularis), Lidingöbanornas Vänner, som jag visst råkade vara med om att bilda någon gång i början på 90-talet men som aldrig hörts av sedan dess. Jag vill minnas att jag utsågs som revisor.
Dessutom har först på senare år något påtagligt intresse visats för tunnelbanan. Det är ju faktiskt inte helt omöjligt att det även där formeras en intressegrupp utanför SSS oavsett vad SSS tycker, det beror ju på vad de som nu anser sig veta bättre hur det hela ska skötas rent praktiskt lyckas åstadkomma.
Emellanåt får man uppfattningen att vad SSS skulle ägna sig åt länge styrdes väldigt mycket av medlem nummer 1 eftersom MfSS under en tid faktiskt handlade mycket om skärgårdsbåtar. Möjligen var sagde medlem, av rent privata skäl, under en tid lite begränsad i sina intressen inom lokaltrafik. Sagde medlem läser f.ö. inte detta forum, inte heller skriver han här. Vill ni ta del av hans mycket intressanta skriverier får ni läsa på SJKs Postvagnen.
Och han är inte ensam om att vara en ledande SSS-medlem som negligerar detta forum. En tidigare styrelseordförande i MUMA gjorde faktiskt en poäng av att han inte läste på detta forum. Intressant nog är han nu hedersmedlem i SSS.
//Lars S
Dessutom har först på senare år något påtagligt intresse visats för tunnelbanan. Det är ju faktiskt inte helt omöjligt att det även där formeras en intressegrupp utanför SSS oavsett vad SSS tycker, det beror ju på vad de som nu anser sig veta bättre hur det hela ska skötas rent praktiskt lyckas åstadkomma.
Emellanåt får man uppfattningen att vad SSS skulle ägna sig åt länge styrdes väldigt mycket av medlem nummer 1 eftersom MfSS under en tid faktiskt handlade mycket om skärgårdsbåtar. Möjligen var sagde medlem, av rent privata skäl, under en tid lite begränsad i sina intressen inom lokaltrafik. Sagde medlem läser f.ö. inte detta forum, inte heller skriver han här. Vill ni ta del av hans mycket intressanta skriverier får ni läsa på SJKs Postvagnen.
Och han är inte ensam om att vara en ledande SSS-medlem som negligerar detta forum. En tidigare styrelseordförande i MUMA gjorde faktiskt en poäng av att han inte läste på detta forum. Intressant nog är han nu hedersmedlem i SSS.
//Lars S
Det beror på hur vissa uppför sig här på forumet. De anser att många här inte är seriösa. Jag håller med dom, men är ändå kvar.Lars Stegenius skrev: Möjligen var sagde medlem, av rent privata skäl, under en tid lite begränsad i sina intressen inom lokaltrafik. Sagde medlem läser f.ö. inte detta forum, inte heller skriver han här. Vill ni ta del av hans mycket intressanta skriverier får ni läsa på SJKs Postvagnen.
Men vem är du att diskutera inre angelägenheter inom en förening du så tydligt deklarerat ditt urträde ur?
Och i Postvagnen finns det inga oseriösa då? Personligen anser jag nog att det här forumet är mer seriöst.bruse skrev:Det beror på hur vissa uppför sig här på forumet. De anser att många här inte är seriösa. Jag håller med dom, men är ändå kvar.
Tvärtom, eftersom han inte är medlem längre så har han ingen lojalitet mot föreningen och kan skriva vad han vill om den.bruse skrev:Men vem är du att diskutera inre angelägenheter inom en förening du så tydligt deklarerat ditt urträde ur?
Det var trevligt du tycker. Själv har jag ratat Postvagnen, då det verkar mer en klubb för invärtes beundran. Och det visas bara bilder, inget fel idet, men det är ingen debatt. Blir det en saklig debatt, sopas den av kvasten utan förklaring, och med stort godtycke utan någon förankring i nån regel. Så man vet aldrig vad man gjort för fel. och skriver nån ensataka ett dumt inlägg, sopar dom hela tråden. Med andra ord, kan en enda person få hela forumet tömt... suck...Harald skrev:Och i Postvagnen finns det inga oseriösa då? Personligen anser jag nog att det här forumet är mer seriöst.bruse skrev:Det beror på hur vissa uppför sig här på forumet. De anser att många här inte är seriösa. Jag håller med dom, men är ändå kvar.
Nu generaliserar du väl ändå lite väl mycket! Numera förekommer det nästan ingen kvastning alls i Postvagnen. Ett bekymmer är dock att det inte går att kvasta enstaka inlägg, så om man verkligen måste kvasta blir det hela tråden.bruse skrev:Det var trevligt du tycker. Själv har jag ratat Postvagnen, då det verkar mer en klubb för invärtes beundran. Och det visas bara bilder, inget fel idet, men det är ingen debatt. Blir det en saklig debatt, sopas den av kvasten utan förklaring, och med stort godtycke utan någon förankring i nån regel. Så man vet aldrig vad man gjort för fel. och skriver nån ensataka ett dumt inlägg, sopar dom hela tråden. Med andra ord, kan en enda person få hela forumet tömt... suck...