Norrköping: Klart till Ringdansen 2011

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Norrköping: Klart till Ringdansen 2011

Inlägg av bark »

Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Re: Norrköping: Klart till Ringdansen 2011

Inlägg av Jona »

HEJ

Läser denna artikel från folkbladet om hur Spårvagnarna ska ta över från bussarna, ja vi är i Norrköping då...

Står om dom olika etapperna och jag tänkte börja och citera vad som ska ske under 2010:

För regionalbussarna från Söderköping/Valdemarsvik blir Trumpetaregatan sista stoppet före Resecentrum. Men de som ska till andra ställen i stan kan då alltså byta till spårvagn där. /Slut citat

Okej i mina ögon låter ju detta vettigt, för jag antar att man snabbar upp resan från Söderköping till resecentrum genom denna lösning. Annars antar jag bussen kör runt i stan och besöker flertalet platser. Men sedan läser jag vidare och det är lite oroande tror jag.

Citeterar igen:
När spårvägen sedan förlängs blir det en hållplats inte inne i Ringdansens centrum - det bedöms bli för tekniskt avancerat - utan invid Hagebygatan därutanför. Med spårvägslinjen fullt utbyggd försvinner då busslinje 113 helt.

Hit, eller möjligen i anslutning till en nästföljande hållplats vid Åselstadsvägen, flyttas sedan ändhållplatsen för bussarna från Söderköpings/Valdemarsvik. /Slut citat

Alltså nu förstår jag inte riktigt, från 2011 så tänker man sig att bussarna mot Söderköping och vidare ska vända här, resande får sedan åka spårvagn in till staden.
Är detta verkligen så vältänkt. Tittar i tidtabellen för linje 2 och 3 i Norrköping och restiden bara mellan Söder Tull och Resecentrum är flera minuter. Åtminstone 5 min. På det tillkommer resan från Söder Tull och ut till Ringdansen. Alltså vinner Söderköpingsresenärerna verkligen någon tid på detta.
Hade inte den bästa lösningen varit och stanna där som sista hållplats, sedan köra direkt utan stopp till Resecentrum...?

Finns flera anledningar, resande som ska vidare med annan buss/tåg från ReseC slipper byta fordon en extra gång.
Antagligen vinner även dessa resande någon/några minuter i restid också...

Synpunkter, förslag och kommentarer är välkommna.

MVH Jona
Jona i Söv
Användarens profilbild
lagerbrax

Inlägg av lagerbrax »

Hej.
Tanke är att avlasta östra promenaden samt resecentrum som börjar att bli fullt då gamla buss station nu ska läggas ner. Vilket betyder att hela C läget på RC tas över av Swebuss Viking Line BirkaCruse Tåg ersättningar och övriga buss linjer till övriga landet. Där imot hopas jag att Express linjen från
Valdemarsvik och Söderköping får gå kvar till RC.Ytteligar en tanke msd detta är att avlasta Söder Tull aom i dag är för litet samt får mycket klagomål
från boende där att bussarn stör.
MVH
Lagerbrax
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Jag skulle gissa att det är slarvfel som vanligt av tidningen, eller slarvfel är väl kanske fel att säga. Men det troliga är att linjerna från Valdemarsvik/Söderköping får en övergångshållplats till spårvägn vid Ringdansen/Åselstadsvägen, och därefter kör direkt till Resecentrum eller citykärnan på något vis.

Fast jag kan ju ha fel förstås. I dessa klimathotstider när man vill att folk ska ställa bilen till förmån för kollektivtrafiken, så drar man in linjer eller ändrar sträckningar som gör det krångligare för resenärerna. Men jag utgår från att linjerna 450 och 459 även i fortsättningen går till stadens Resecentrum.

Mikael
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

lagerbrax skrev:Hej.
Tanke är att avlasta östra promenaden samt resecentrum som börjar att bli fullt då gamla buss station nu ska läggas ner. Vilket betyder att hela C läget på RC tas över av Swebuss Viking Line BirkaCruse Tåg ersättningar och övriga buss linjer till övriga landet. Där imot hopas jag att Express linjen från
Valdemarsvik och Söderköping får gå kvar till RC.Ytteligar en tanke msd detta är att avlasta Söder Tull aom i dag är för litet samt får mycket klagomål
från boende där att bussarn stör.
MVH
Lagerbrax
Det är bra om man kunde få bort alla landsortsbussar från Söder Tull, för där är de väldigt störande och tar för stor plats i gatuutrymmet. Men att slopa dom helt från citykärnan är ingen bra idé. Då kunde de få ett nytt hållplatsläge på Kristinagatan i höjd med Hötorget till exempel. Att bussarna från/till Resecentrum fick köra Ö.Promenaden-Repslagaregatan-Kristinagatan-Södra Promenaden till sina respektive slutmål.

Mikael
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Det kan knappast vara riktigt att regionalbusstrafiken ska få sin ändhållplats ute i en förort. Finns det något annat exempel i Sverige där den regionala trafiken inte går ända in i centrum utan i stället kräver byte till en stadslinje någonstans ute i periferin?

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

Anders Norén skrev:Det kan knappast vara riktigt att regionalbusstrafiken ska få sin ändhållplats ute i en förort. Finns det något annat exempel i Sverige där den regionala trafiken inte går ända in i centrum utan i stället kräver byte till en stadslinje någonstans ute i periferin?

Anders
Japp kolla in linje 555 flesta turer vardagar i Östgötatrafikens tidtabell för Linköping Kommun. Byte till linje 2 vid tegelskiftsgatan för fortsatt färd mot Centrum och Resecentrum i Linköping....

/Jona
Jona i Söv
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Anders Norén skrev:Det kan knappast vara riktigt att regionalbusstrafiken ska få sin ändhållplats ute i en förort. Finns det något annat exempel i Sverige där den regionala trafiken inte går ända in i centrum utan i stället kräver byte till en stadslinje någonstans ute i periferin?

Anders
Stockholm!

(Gullmarsplan=förort, Brommaplan=förort, Danderyds sjh=förort osv)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
20581000184197

Inlägg av 20581000184197 »

Härligt att det beslutet nu äntligen är taget! :) Det blir en ny vändslinga per etapp va (totalt två alltså)? Men vändslingan i Ljura kommer väl däremot att tas bort? Så tycker jag mig ha förstått det hela i alla fall. Intressanta spårvagnar på Folkbladets bild för övrigt.
Användarens profilbild
lagerbrax

Inlägg av lagerbrax »

Slinga i Ljura ska tas bort och användas på lämplig plats där vi har en slten slinga.
MVH
Lagerbrax
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Ulrik Berggren skrev:

Anders
Stockholm!

(Gullmarsplan=förort, Brommaplan=förort, Danderyds sjh=förort osv)
Okej, vissa linjer i Stockholm då. Men i mindre städer? (Det bor fler på Södermalm än i hela Norrköpings kommun.)

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Enligt en annons i Folkbladet igår har nu detaljplanen för spårvägen ut till Trumpetaregatan nu vunnit laga kraft. Så det är bara att börja gräva! :)
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

bark skrev:Enligt en annons i Folkbladet igår har nu detaljplanen för spårvägen ut till Trumpetaregatan nu vunnit laga kraft. Så det är bara att börja gräva! :)
Ja, hur går det med detta, ni som har lite koll. Är bygget fortfarande ute på anbud? Om invigningen till Trumpetaregatan ska ske den 14 augusti kl. 13, vilket ju utan tvekan är en i sammanhanget förvånansvärt precis tidsangivelse, borde väl bygget snart trampas igång. Hur lång tid räknar man med att det tar att bygga sträckan till Trumpis? Då menar jag från första spadtag tills första provkörningen kan göras ...

Jag måste säga att det fortfarande känns lite overkligt att denna utbyggnad verkligen ska bli av. De senaste dagarna har det ju gått M98 på tvåan. Det hör inte till vanligheterna att man ser ett rött linjenummer på de vagnarna, men jag antar att det bara är att vänja sig.

I samband med att 113 försvinner från Kungsgatan (när istället 2an förlängs till Hageby) är det tydligen tänkt att Vilbergsbussarna ska trafikera Kungsgatan. Hur ser den lösningen ut mer i detalj? Det känns ju som det kan bli praktiskt svårt att med dagens linjesystem få till en vettig lösning där linjen kan trafikera såväl Ingelstad som Kungsgatan och Vilbergen. Kommer linjen (117/118) därför att splittas upp eller blir det så att bussarna kör Kungsgatan-Norra promenaden-Resecentrum - Norra promenaden-Ingelstad? Det skulle väl i och för sig kunna fungera, och dessutom vara en faktor av psykologisk art som påskyndar en fortsatt utbyggnad av spårvägen i Kungsgatan och på sikt även till Vilbergen ...

/Niklas
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Användarens profilbild
lagerbrax

Inlägg av lagerbrax »

Bygget kommer att start nästa vecka med att div rör och ledningar flyttas vid Hageby centrum.
Byggentapenör är utsedd men inte offentlig. Troligt att det drar i gång med full fart efter semestern.
Man hinner klart itid när man byggde Djurgårdslinjen gjordes allt ink depå på 12 månader.
MVH Lagerbrax
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Slingan som idag ligger vid Ljura, ska ju enligt planen flyttas ut till Trumpetragatan, där etapperna 2 och 3 av utbyggnaden avslutas. Någon slinga byggs alltså inte vid slutet av etapp 2, dvs vid vårdcentralen. F.ö. kommer man att börja bygget med etapp 3 och bygga inåt mot Ljura. När man sedan kommit fram till Ljura, så flyttar man ut slingan till Trumpetargatan, där den blir permanent lagd. Planeringen/projekteringen för etapp 4 görs därefter.
En planering för spårvägsbygge i Kungsgatan finns ju hos kommunen, bl.a. så kommer ju bron över Motala Ström att byggas om, då bärigheten och skicket är ganska dåligt.
Martin Bernandersson

Inlägg av Martin Bernandersson »

Niklas Karlsson skrev:
bark skrev:Enligt en annons i Folkbladet igår har nu detaljplanen för spårvägen ut till Trumpetaregatan nu vunnit laga kraft. Så det är bara att börja gräva! :)
I samband med att 113 försvinner från Kungsgatan (när istället 2an förlängs till Hageby) är det tydligen tänkt att Vilbergsbussarna ska trafikera Kungsgatan. Hur ser den lösningen ut mer i detalj? Det känns ju som det kan bli praktiskt svårt att med dagens linjesystem få till en vettig lösning där linjen kan trafikera såväl Ingelstad som Kungsgatan och Vilbergen. Kommer linjen (117/118) därför att splittas upp eller blir det så att bussarna kör Kungsgatan-Norra promenaden-Resecentrum - Norra promenaden-Ingelstad? Det skulle väl i och för sig kunna fungera, och dessutom vara en faktor av psykologisk art som påskyndar en fortsatt utbyggnad av spårvägen i Kungsgatan och på sikt även till Vilbergen ...

/Niklas
En ganska smidig lösning på det problemet är att låta bussarna gå Kungsgatan-Bråddgatan-Drottninggatan-RC-N Tull-Ingelsta/Herstaberg. Jag skulle nog dock föredra att dela linjen igen och återinsätta gamla 112 RC-ViN. Det kändes lite logiskt när 112 gick till sjukan...
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

Martin Bernandersson skrev:
Niklas Karlsson skrev:

/Niklas
En ganska smidig lösning på det problemet är att låta bussarna gå Kungsgatan-Bråddgatan-Drottninggatan-RC-N Tull-Ingelsta/Herstaberg. Jag skulle nog dock föredra att dela linjen igen och återinsätta gamla 112 RC-ViN. Det kändes lite logiskt när 112 gick till sjukan...
Ja, varför inte? Idén är inte alls dum, faktiskt. Men du har ju samtidigt förstås en poäng i att det där med 112 borde vara till sjukan. :lol:
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Skriv svar