Jag minns i min ungdom...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
micke b

Jag minns i min ungdom...

Inlägg av micke b »

Men den här såg jag faktiskt ifjol, en överlevare som blivit kvar. Någon som sett någon nyligen därute?

Bild
(klicka för större)
Silverpilen

Re: Jag minns i min ungdom...

Inlägg av Silverpilen »

Måste vara från 1994-1997 någonting eller?
Leve Spårvägen!
Användarens profilbild
HemuleN

Inlägg av HemuleN »

Åkte C9 i höstas, såg en i samma stil men nästan nyskick. Nostalgi var bara förnamnet...
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Kommer ihåg när jag såg en gammal gammal karta som måste ha varit överklistrad ett bra tag.
Det va en C4:a strax innan de skrotades som hade den där kartan med bara gröna nyanser för banorna, som då voro endast tu till antalet. :D

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

mickeb skrev: Bild
För att sälla mig till alla nördnostalgiker:
Så ska en tunnelbanekarta se ut. Klart och tydligt så att alla fattar och förstår och begriper med en gång.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Precis. I viss kontrast med den linjekartan man använder idag...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev:Precis. I viss kontrast med den linjekartan man använder idag...
Problemet med den där kartan var ju att den inte på något sätt gick att få plats med på C20. Man borde ha skickat med ett exemplar av den och specat att det skulle gå att klistra upp den (jo, jag tycker faktiskt det!) men det gjorde man inte. I stället provade man några olika varianter vilket slutade med den nuvarande pyttekartan.

Den minnesgode erinrar sig att den ursprungliga linjekartan på C20 satt ovanför dörrarna och bara hade med tunnelbana 1. Det var jätteroligt att köra vagnarna i nattrafiken på linje 10 och 11 första halvåret; dessa tåg gick ut från Vällingbydepån och bemannades med förare från tunnelbana 1 och hade ettans linjekartor och ettans utrop vid Fridhemsplan och T-centralen, samt var bemannade av inhyrda tågvärdar från exempelvis Dorotea och Karlstad som knappast kunde skilja mellan Solna och Sundbyberg. Optimal information med andra ord! :mrgreen:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Någonstans, i Hamburg har jag för mig, finns det vagnar där linjekartan är stor och närmast kvadratisk. den är klistrat i taket i vestibulerna. (Så man gör bäst i att lägga sig på golvet och titta om man har problem med nacken! :) )

Det finns dock fler, lika stora linjekartor, och de sitter i vagnsändarna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

daniel_s skrev:
Den minnesgode erinrar sig att den ursprungliga linjekartan på C20 satt ovanför dörrarna och bara hade med tunnelbana 1. Det var jätteroligt att köra vagnarna i nattrafiken på linje 10 och 11 första halvåret; dessa tåg gick ut från Vällingbydepån och bemannades med förare från tunnelbana 1 och hade ettans linjekartor och ettans utrop vid Fridhemsplan och T-centralen, samt var bemannade av inhyrda tågvärdar från exempelvis Dorotea och Karlstad som knappast kunde skilja mellan Solna och Sundbyberg. Optimal information med andra ord! :mrgreen:
Den typ av karta - med bara en linje på - fungerar bra på t ex Londons T-bana som strikt håller vagnarna på samma linje och låter dom inte "vandra" fram och tillbaka mellan de olika banorna som dom gör här! Där har dom haft den typen av kartor så länge jag kan minnas 8)
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Åkte med en vagn så sent som igår som fortfarande hade den här kartan. Ojoj va glad man blev då. :P

(Hm...det var ett tag sen jag skrev här...)
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Kul att höra!

Och ja, det var ett tag sedan. Tycker mig notera att flera 'gamla' forumiter har skrivit igen de senaste veckorna efter långa uppehåll, det glädjer mig!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
kildor skrev:Precis. I viss kontrast med den linjekartan man använder idag...
Problemet med den där kartan var ju att den inte på något sätt gick att få plats med på C20. Man borde ha skickat med ett exemplar av den och specat att det skulle gå att klistra upp den (jo, jag tycker faktiskt det!) men det gjorde man inte. I stället provade man några olika varianter vilket slutade med den nuvarande pyttekartan.
Å andra sidan kunde man väl faktiskt kosta på sig att fixa två olika utförande av kartorna, ett för Cx och ett för C20. Bara för att det inte går att få riktigt bra i C20 så måste det väl inte vara lika o-bra i Cx?
Patrick skrev:Den typ av karta - med bara en linje på - fungerar bra på t ex Londons T-bana som strikt håller vagnarna på samma linje och låter dom inte "vandra" fram och tillbaka mellan de olika banorna som dom gör här! Där har dom haft den typen av kartor så länge jag kan minnas 8)
I Berlin gör man åxå så, fast man gör egentligen bara nästan så både i Berlin och London.

Dels har en stenhård uppdelning i två olika lastprofiler som delar upp vagnarna på i princip två separata system. Berlin har grossprofil och kleinprofil som dessutom har strömavtagaren på varsin sida av strömskenan och London har "tube". och "subsurface"-lastprofil. (I London kan väl förvisso "tube"-vagnarna troligtvis framföras på hela "subsurface"-systemet, med reservation för signalsystemskillnader, men det är ju knappast nåt man gör annat än på gemensamma sträckor och för vagntransporter).

London har dock flera linjer som räknas som "en linje". Bästa exemplet är väl District line som består av flera linjer varav vissa bara delar ytterst kort sträcka med andra "District-linjer".

Jag tror att man i Berlin fuskar genom att ha vagnarna klistrade för ett par linjer, och har en viss överlappning så att man ska kunna flytta runt lite med vagnarna mellan linjerna utan att få "kart-fel", fast jag kanske minns fel. (Jag erkänner min fullständiga lathet, jag orkar inte gå igenom alla bilderna från Berlinresan i försomras).
Skriv svar