(klicka för större)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
För att sälla mig till alla nördnostalgiker:mickeb skrev:![]()
Problemet med den där kartan var ju att den inte på något sätt gick att få plats med på C20. Man borde ha skickat med ett exemplar av den och specat att det skulle gå att klistra upp den (jo, jag tycker faktiskt det!) men det gjorde man inte. I stället provade man några olika varianter vilket slutade med den nuvarande pyttekartan.kildor skrev:Precis. I viss kontrast med den linjekartan man använder idag...
Den typ av karta - med bara en linje på - fungerar bra på t ex Londons T-bana som strikt håller vagnarna på samma linje och låter dom inte "vandra" fram och tillbaka mellan de olika banorna som dom gör här! Där har dom haft den typen av kartor så länge jag kan minnasdaniel_s skrev:
Den minnesgode erinrar sig att den ursprungliga linjekartan på C20 satt ovanför dörrarna och bara hade med tunnelbana 1. Det var jätteroligt att köra vagnarna i nattrafiken på linje 10 och 11 första halvåret; dessa tåg gick ut från Vällingbydepån och bemannades med förare från tunnelbana 1 och hade ettans linjekartor och ettans utrop vid Fridhemsplan och T-centralen, samt var bemannade av inhyrda tågvärdar från exempelvis Dorotea och Karlstad som knappast kunde skilja mellan Solna och Sundbyberg. Optimal information med andra ord!
Å andra sidan kunde man väl faktiskt kosta på sig att fixa två olika utförande av kartorna, ett för Cx och ett för C20. Bara för att det inte går att få riktigt bra i C20 så måste det väl inte vara lika o-bra i Cx?daniel_s skrev:Problemet med den där kartan var ju att den inte på något sätt gick att få plats med på C20. Man borde ha skickat med ett exemplar av den och specat att det skulle gå att klistra upp den (jo, jag tycker faktiskt det!) men det gjorde man inte. I stället provade man några olika varianter vilket slutade med den nuvarande pyttekartan.kildor skrev:Precis. I viss kontrast med den linjekartan man använder idag...
I Berlin gör man åxå så, fast man gör egentligen bara nästan så både i Berlin och London.Patrick skrev:Den typ av karta - med bara en linje på - fungerar bra på t ex Londons T-bana som strikt håller vagnarna på samma linje och låter dom inte "vandra" fram och tillbaka mellan de olika banorna som dom gör här! Där har dom haft den typen av kartor så länge jag kan minnas