KSE skrev:Mikael Karlsson skrev:Jovisst, det är som det sig tidigare i tråden att allt ska vara så lyxigt och stort redan från början. Men man kunde valt en annan lösning där inte hela anläggningen behövde vara med i upphandlingen. I och med denna försening skulle jag förmoda att det hela snart rinner ut i sanden. Men, men, jag kan ju ha fel. Den som lever får se
Mikael
Lyxigt och stort? Handla upp allt på en gång och låt oss hoppas att det blir M (med viss hjälp) styre även efter nästa val så blir det bra i stället för någon halvmesyr.
Jag tror först på det när jag ser att det rullar spårvagnar på Stockholms gator. Dock har jag en känsla av att det här projektet mest är politisk rappakalja i vanlig ordning.
Det är några få politiker i toppen som har kommit på denna idé utan att först ha förankrat den bland berörda parter.
Det vanliga är att satsningar på kollektivtrafiken sker efter önskemål av den kommun som berörs (stad i det här fallet). Och då brukar det oftast vara kommunen som har arbetat fram förslaget, man har ett gott samarbete mellan de olika nämnderna (även om åsikterna kan går isär även där). Sedan kan man gå ut och presentera det hela. Inte som här, att några politiker säger att nu ska Djurgårdslinjen byggas ut snarast.
Det här är något som Stockholms stad måste ta fram och besluta. Och om jag har förstått det hela rätt, så även om staden är positiva till spårväg. Så är man ännu inte säkra på om man vill skapa förutsättningar för att få till en förlängning av Djurgårdslinjen. Eller rättare sagt införa reguljär spårväg.
Och socialdemokraternas och miljöpartiets ståndpunkt i det hela känner väl de flesta till.
Det är mest några borgerliga ledamöter som vill driva igenom det här. Något som även SL har ställt sig tvekande till, bland annat på grund av den finansiering som kan medföra stora ekonomiska risker.
Jag vidhåller att man kan pröva andra lösningar. En stegvis utbyggnad kan vara lösningen. Där Norrmalmstorg-Centralen var första etappen. Det är också något som skulle kunna finansieras via Stockholm Stad/SL Finans.
Där var den lilla kommunen, Norrköping förnuftiga när man gjorde en första utbyggnad till Ljura. Man lyfte helt enkelt fram spårvägsutbyggnaden till att vara en aktuell fråga tills man når Navestad. Hade man fortsatt med trafiken till Klingsberg istället så skulle knappast en utbyggnad till Navestad varit aktuellt i kommunfullmäktige de närmaste åren.
Troligtvis hade man fallit för den billigare frestelsen att göra enklare upprustningar av Klingsbergsgrenen.
Men som sagt, jag tror först på det när jag ser att det rullar spårvagnar i Stockholm.
Blir det inte av så lutar man sig säkert på de två livlinorna jag uppgav i ett tidigare inlägg.
Nämligen valet 2010 eller för höga kostnader.
Jag ska återkomma i denna tråd 2013. För först då vet man om man hade rätt eller fel
Mikael (Tack för ordet i denna tråd)