Spårväg city försenas till 2013, men staden är positiv!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Spårväg city försenas till 2013, men staden är positiv!

Inlägg av 2763 »

Mikael Karlsson skrev: Visst skulle man kunna förlänga spårvägen en stump i Hamngatan. Det ger säkert politikerna blodad tand att då också fortsätta utbyggnaden när ekonomin och annat tillåter. Lite som utbyggnaden till Ljura i Norrköping.

Eller som vid Järntorget i Göteborg där man lagt in växlar som ännu inte leder någonstans :wink:
Jöss... det där är två exempel på hur man skall tänka sig noga för innan man gör.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

daniel_s skrev:
Mikael Karlsson skrev:Visst skulle man kunna förlänga spårvägen en stump i Hamngatan. Det ger säkert politikerna blodad tand att då också fortsätta utbyggnaden när ekonomin och annat tillåter. Lite som utbyggnaden till Ljura i Norrköping.
Ja, men det här är inte en förort till Norrköping, vilket har både en sarkastisk och en allvarlig komponent. Den sarkastiska är att man inte gillar att ta små enkla steg här, utan lyxigt och allt på en gång ska det vara. Och den allvarliga är att det inte skulle funka att vända spårvagnar på Hamngatan.
Hmm, ja sa aldrig att man skulle köra med spårvagnar. Jag bara påpekade att man kunde förlänga spåren en bit. Som man till exempel har gjort vid Järntorget i Göteborg.

Mikael
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Mikael Karlsson skrev:
daniel_s skrev:
Mikael Karlsson skrev:Visst skulle man kunna förlänga spårvägen en stump i Hamngatan. Det ger säkert politikerna blodad tand att då också fortsätta utbyggnaden när ekonomin och annat tillåter. Lite som utbyggnaden till Ljura i Norrköping.
Ja, men det här är inte en förort till Norrköping, vilket har både en sarkastisk och en allvarlig komponent. Den sarkastiska är att man inte gillar att ta små enkla steg här, utan lyxigt och allt på en gång ska det vara. Och den allvarliga är att det inte skulle funka att vända spårvagnar på Hamngatan.
Hmm, ja sa aldrig att man skulle köra med spårvagnar. Jag bara påpekade att man kunde förlänga spåren en bit. Som man till exempel har gjort vid Järntorget i Göteborg.

Mikael
Varför skulle man göra det? Det är i princip kapitalförstöring. "snutten" vid Järntorget kommer med stor säkerhet att göras om bara för att den är slut, utan att det kört en enda spårvagn där.

//Tony
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Och den allvarliga är att det inte skulle funka att vända spårvagnar på Hamngatan.
Nu tänker du nog lite fel - eller för inskränkt!

Visst skulle det gå att vända tvåriktningsvagnar på Hamngatan, framför NK t ex.
Får vi plats med två spår och refuger för en genomgående linje så får vi plats med två spår och refuger för en (temporär) ändhållplats.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Mikael Karlsson

Hela den här spårvägsutbyggnaden är mest ett politiskt utspel från vissa politiker. Det hoppade ut för många grodor innan man visste om man hade de övriga med sig.

Hade Stockholm varit seriösa med förlängningen av Djurgårdslinjen så hade man kunnat börja utbyggnaden i liten skala under 2008 och fortsatt under 2009, och troligtvis varit framme vid Centralen då. Kan den lilla kommunen med blott 127000 invånare ro iland utbyggnader med egna kommunala medel, så torde även Stockholm kunna det.

I och med att man skjuter detta på framtiden så har alliansen skaffat sig två livlinor.
Den första är att vänta till efter valet. Då finns chansen/risken att socialdemokraterna tar över. Vilket innebär att spårvägsutbyggnaden läggs på is. Den andra livlinan är att om projektet försenas, så kan man även luta sig tillbaka på att investeringskostnaderna har blivit så höga att man inte har råd. Och så stupar det åter igen!

Att göra små korta utbyggnader under en 2-3 års period hade öppnat möjligheten till en förlängning av Djurgårdslinjen. Att vänta kostar också. Det har man dragit lärdom av i den lilla staden i Östergötland.

Att starta en upphandling och sedan avbryta den kostar också pengar. Vissa aktörer kommer säkert dra öronen åt sig och fråga vad som pågår. Och givetvis kommer denna uppskjutning att trissa upp priset ännu mer!

Mikael
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:
daniel_s skrev:Och den allvarliga är att det inte skulle funka att vända spårvagnar på Hamngatan.

Får vi plats med två spår och refuger för en genomgående linje så får vi plats med två spår och refuger för en (temporär) ändhållplats.

/TKO
Jag tror att du tänker för "utskränkt" eller möjligen för "rätt". ;-)

Med tanke på hur det ser ut förbi Kungsträdgården e.t.c. så finns det inte plats för en modern vändplats med övergångsväxlar som kan fungera på ett trafiksäkert sätt.
Mikael Karlsson skrev: Hela den här spårvägsutbyggnaden är mest ett politiskt utspel från vissa politiker. Det hoppade ut för många grodor innan man visste om man hade de övriga med sig.

Hade Stockholm varit seriösa med förlängningen av Djurgårdslinjen så hade man kunnat börja utbyggnaden i liten skala under 2008 och fortsatt under 2009, och troligtvis varit framme vid Centralen då. Kan den lilla kommunen med blott 127000 invånare ro iland utbyggnader med egna kommunala medel, så torde även Stockholm kunna det.

I och med att man skjuter detta på framtiden så har alliansen skaffat sig två livlinor.
Den första är att vänta till efter valet. Då finns chansen/risken att socialdemokraterna tar över. Vilket innebär att spårvägsutbyggnaden läggs på is. Den andra livlinan är att om projektet försenas, så kan man även luta sig tillbaka på att investeringskostnaderna har blivit så höga att man inte har råd. Och så stupar det åter igen!

Att göra små korta utbyggnader under en 2-3 års period hade öppnat möjligheten till en förlängning av Djurgårdslinjen. Att vänta kostar också. Det har man dragit lärdom av i den lilla staden i Östergötland.

Att starta en upphandling och sedan avbryta den kostar också pengar. Vissa aktörer kommer säkert dra öronen åt sig och fråga vad som pågår. Och givetvis kommer denna uppskjutning att trissa upp priset ännu mer!
Hela ditt inlägg andas att du inte har förstått vad det är Stockholm sysslar med. Man har valt en OPS-lösning, vilket innebär att hela anläggningen måste vara med i upphandlingen. Eller hade du tänkt att man skulle göra en ny upphandling vid nästa utbyggnad och då få ytterligare en systemägare? Det är inte smart.

Visst, det är tråkigt att det drar ut på tiden, men med tanke på hur man väljer att utföra det hele så är det en naturlig fördröjning och förmodligen blir det inte dyrare i slutändan av att göra en ordentlig upphandling.

//Tony
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Hellre att det blir rätt från början, än att det stressas fram halvmesyrer.
Mikael Karlsson

Jovisst, det är som det sig tidigare i tråden att allt ska vara så lyxigt och stort redan från början. Men man kunde valt en annan lösning där inte hela anläggningen behövde vara med i upphandlingen. I och med denna försening skulle jag förmoda att det hela snart rinner ut i sanden. Men, men, jag kan ju ha fel. Den som lever får se :?

Mikael
TKO

Inlägg av TKO »

TonyM skrev:
TKO skrev:

/TKO
Jag tror att du tänker för "utskränkt" eller möjligen för "rätt". ;-)

Med tanke på hur det ser ut förbi Kungsträdgården e.t.c. så finns det inte plats för en modern vändplats med övergångsväxlar som kan fungera på ett trafiksäkert sätt.

//Tony
Nu blir jag i o f s inte klok på om du håller med eller säger emot - men jag utgår från det senare! :lol:

Givetvis finns det plats! En fördel med tvåriktningsvagnar är att de har dörrar på bägge sidorna, vilket tillåter mittplattformar.
Vi lägger en sådan mitt i Hamngatan mellan NK och och Sparbankshuset. Ja då kan vi till och med få en trappa ner till det undergjordiska gångplanet som leder fram till Sergels torg. Men för att det inte ska bli för mycket tunnebana (hu!) över det hela har vi naturligtvis även gångförbindelser i gatuplanet.
Övergångsväxlar fixar vi mellan PK-huset och Kungsträdgården.

Det var länge sedan jag ritade en trafikterminal, men jag kan inte se var säkerhetsproblemet ligger?
Har jag missat nåt?

(Det hela kan falla på att det finns en massa skrot i marken som gör att det tar tid att bygga - men det var ju inte invändningen...)

Thomas

(PS: den som inte tror på mittplattformar för gatuspårvägar rekommenderas ett besök i Stuttgart. Där kör man l-å-n-g-a tåg i gatan, med HÖGA mittplattformar. Praktiskt - men kanske inte direkt vackert...)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:
Nu blir jag i o f s inte klok på om du håller med eller säger emot - men jag utgår från det senare! :lol:

Givetvis finns det plats! En fördel med tvåriktningsvagnar är att de har dörrar på bägge sidorna, vilket tillåter mittplattformar.
Vi lägger en sådan mitt i Hamngatan mellan NK och och Sparbankshuset. Ja då kan vi till och med få en trappa ner till det undergjordiska gångplanet som leder fram till Sergels torg. Men för att det inte ska bli för mycket tunnebana (hu!) över det hela har vi naturligtvis även gångförbindelser i gatuplanet.

Det var länge sedan jag ritade en trafikterminal, men jag kan inte se var säkerhetsproblemet ligger?
Har jag missat nåt?

(Det hela kan falla på att det finns en massa skrot i marken som gör att det tar tid att bygga - men det var ju inte invändningen...)

Thomas

(PS: den som inte tror på mittplattformar för gatuspårvägar rekommenderas ett besök i Stuttgart. Där kör man l-å-n-g-a tåg i gatan, med HÖGA mittplattformar. Praktiskt - men kanske inte direkt vackert...)
Jag kan se ett problem:
Eftersom det är gatuspår så måste (kanske) spåret dela plats med den av oss alla så nedvärderade biltrafiken. Och eftersom ett vändande tåg måste vända så går det åtminstone en liten bit mot trafiken. Det kan innebära problem.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Mikael Karlsson skrev:Jovisst, det är som det sig tidigare i tråden att allt ska vara så lyxigt och stort redan från början. Men man kunde valt en annan lösning där inte hela anläggningen behövde vara med i upphandlingen. I och med denna försening skulle jag förmoda att det hela snart rinner ut i sanden. Men, men, jag kan ju ha fel. Den som lever får se :?

Mikael
Lyxigt och stort? Handla upp allt på en gång och låt oss hoppas att det blir M (med viss hjälp) styre även efter nästa val så blir det bra i stället för någon halvmesyr.
Det är inte för sent att börja på nytt
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

TonyM skrev:Under förutsättning att jag förstått allting rätt skall man bygga en ny depå i anslutning till Ulvsunda när tvärbanan förlängs åt det hållet.

Ser inte riktigt syftet med M_M:s ideer om att bygga i stumpen av hamngatan upp mot Sergels Torg - det ger verkligen ingenting. Finns ingen bra vändmöjlighet på den plats där spårvägen i så fall tvingas sluta.

Varför skall man envisas med att bygga en stump här och en där? Bygg rejält när ni sätter igång, etablerings- och avetableringskostnader skall icke förringas.

Symbolvärden är inte mycket till värden i det här fallet, det är bara kapitalförstöring.

//Tony
Tack för uppgiften. Jag håller med resten av ditt inlägg.
There's nothing in the world like Action Park!
TKO

Inlägg av TKO »

Kantorn skrev:
TKO skrev:

Har jag missat nåt?

Thomas

Jag kan se ett problem:
Eftersom det är gatuspår så måste (kanske) spåret dela plats med den av oss alla så nedvärderade biltrafiken. Och eftersom ett vändande tåg måste vända så går det åtminstone en liten bit mot trafiken. Det kan innebära problem.
Jo detta förutsätter ju att det finns plats för ett avskilt spårutrymme mitt i gatan. Och det gör det!
Det blir till och med plats över för bilarna... :D

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?vad=N ... tY=6581305

(Klicka och zooma lite så syns det bättre - jag lyckades inte så bra med länkningen!)

Hamngatan mellan NK och sparbankshuset (Kv Spektern) har idag norrifrån räknat:
1 väldigt bred gångbana närmast NK
3 körfält för biltrafik västerut
1 kollektivkörfält för trafik österut
1 körfält för biltrafik österut
1 bred gångbana

Närmare Kungsträdgården försvinner ett bilkörfält, istället tillkommer en hållplatsrefug för bussar.
Körfältet närmast NK används främst för angöring (taxi m.m.).

(Ovanstående taget ut minnet och med flygbilden på hitta.se som minnesstöd. Det KAN hända att det har ändrats)

I Stockholms stads yttrande anser man inte att det finns några tekniska problem att bygga spårvägen fram till korsningen Hamngatan/Regeringsgatan, det är därifrån och fram till Kungsholmen som det är komplicerat...

För att kunna vända spårvagnar framför NK måste biltrafikens utrymme minskas, kanske taxiangörningen kan ske på Regeringsgatan istället? Själv brukar jag beställa taxi dit om jag någon gång har behov av sådana resor...

Nej ett genomtänkt och fullt genomförbart förslag, om jag får säga det själv!

(Därmed inte sagt att jag tycker att man ska genomföra det, men det går inte att skylla på att det är omöjligt om man avstår...)

/TKO
Mikael Karlsson

KSE skrev:
Mikael Karlsson skrev:Jovisst, det är som det sig tidigare i tråden att allt ska vara så lyxigt och stort redan från början. Men man kunde valt en annan lösning där inte hela anläggningen behövde vara med i upphandlingen. I och med denna försening skulle jag förmoda att det hela snart rinner ut i sanden. Men, men, jag kan ju ha fel. Den som lever får se :?

Mikael
Lyxigt och stort? Handla upp allt på en gång och låt oss hoppas att det blir M (med viss hjälp) styre även efter nästa val så blir det bra i stället för någon halvmesyr.
Jag tror först på det när jag ser att det rullar spårvagnar på Stockholms gator. Dock har jag en känsla av att det här projektet mest är politisk rappakalja i vanlig ordning.
Det är några få politiker i toppen som har kommit på denna idé utan att först ha förankrat den bland berörda parter.

Det vanliga är att satsningar på kollektivtrafiken sker efter önskemål av den kommun som berörs (stad i det här fallet). Och då brukar det oftast vara kommunen som har arbetat fram förslaget, man har ett gott samarbete mellan de olika nämnderna (även om åsikterna kan går isär även där). Sedan kan man gå ut och presentera det hela. Inte som här, att några politiker säger att nu ska Djurgårdslinjen byggas ut snarast.

Det här är något som Stockholms stad måste ta fram och besluta. Och om jag har förstått det hela rätt, så även om staden är positiva till spårväg. Så är man ännu inte säkra på om man vill skapa förutsättningar för att få till en förlängning av Djurgårdslinjen. Eller rättare sagt införa reguljär spårväg.

Och socialdemokraternas och miljöpartiets ståndpunkt i det hela känner väl de flesta till.
Det är mest några borgerliga ledamöter som vill driva igenom det här. Något som även SL har ställt sig tvekande till, bland annat på grund av den finansiering som kan medföra stora ekonomiska risker.

Jag vidhåller att man kan pröva andra lösningar. En stegvis utbyggnad kan vara lösningen. Där Norrmalmstorg-Centralen var första etappen. Det är också något som skulle kunna finansieras via Stockholm Stad/SL Finans.

Där var den lilla kommunen, Norrköping förnuftiga när man gjorde en första utbyggnad till Ljura. Man lyfte helt enkelt fram spårvägsutbyggnaden till att vara en aktuell fråga tills man når Navestad. Hade man fortsatt med trafiken till Klingsberg istället så skulle knappast en utbyggnad till Navestad varit aktuellt i kommunfullmäktige de närmaste åren.
Troligtvis hade man fallit för den billigare frestelsen att göra enklare upprustningar av Klingsbergsgrenen.

Men som sagt, jag tror först på det när jag ser att det rullar spårvagnar i Stockholm.
Blir det inte av så lutar man sig säkert på de två livlinorna jag uppgav i ett tidigare inlägg.
Nämligen valet 2010 eller för höga kostnader.
Jag ska återkomma i denna tråd 2013. För först då vet man om man hade rätt eller fel :wink:

Mikael (Tack för ordet i denna tråd)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TKO skrev:
Kantorn skrev:
TKO skrev:

Har jag missat nåt?

Thomas

Jag kan se ett problem:
Jo detta förutsätter ju att det finns plats för ett avskilt spårutrymme mitt i gatan. Och det gör det!

(Klicka och zooma lite så syns det bättre - jag lyckades inte så bra med länkningen!)

1 bred gångbana

Närmare Kungsträdgården försvinner ett bilkörfält, istället tillkommer en hållplatsrefug för bussar.

(Ovanstående taget ut minnet och med flygbilden på hitta.se som minnesstöd. Det KAN hända att det har ändrats)

I Stockholms stads yttrande anser man inte att det finns några tekniska problem att bygga spårvägen fram till korsningen Hamngatan/Regeringsgatan, det är därifrån och fram till Kungsholmen som det är komplicerat...

För att kunna vända spårvagnar framför NK måste biltrafikens utrymme minskas, kanske taxiangörningen kan ske på Regeringsgatan istället? Själv brukar jag beställa taxi dit om jag någon gång har behov av sådana resor...
Förstör inte debatten med en massa relevant verklighet :cheesygrin:

Om man absolut vill undvika att minska bilutrymmet så kanske man kan diskutera om det verkligen behövs fem körfält, gångvägar, uteservering( ?? ) och flera rader med träd i bredd...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Dessutom borde det väl gå bra att börja bygga den västra delen av spårsystemet? Hur många vagnar skulle krävas för en sådan trafik? Det känns dumt om man inte har bra anslutningsspår via tunnelbanan mot Alvik. Kan Alvikhallen ens teoretiskt rymma några fler trafikvagnar än idag, förutsatt att man inte lägger fler spår där?
Varför blandar du in Brommahallen hela tiden? Den ska rivas. Men även om den inte ska det, så ser jag det som otroligt att det skulle bli någon anslutning via T-banan. Har vi inte redan gått igenom det här?
Jo, vi har tjatat rätt mycket om Brommahallen. Men den hallens existens har väl inte jättemycket med en eventuell förbindelse via tunnelbanans spår?

Vad är det dumma med ett anslutningsspår? Det behöver inte "kosta" mer än två växlar och en lämplig ramp eller liknande. Så länge som inte busslinje 4 spårvägifieras så kommer det inte finnas nån spåranslutning mellan innerstaden och tvärbanan/nockebybanan. Är det verkligen bra om det blir helt separata system med "vattentäta skott" mellan sig? Är det inte bättre om de som sköter den dagliga driften vid problem kan flytta vagnar mellan olika spårsystem på ett såpass enkelt sätt att det inte är nån fråga om ifall det är ekonomiskt lönsamt att utföra transporten?
RVR

Inlägg av RVR »

TKO skrev:
Kantorn skrev:
TKO skrev:

Har jag missat nåt?

Thomas

Jag kan se ett problem:

1 bred gångbana

Nej ett genomtänkt och fullt genomförbart förslag, om jag får säga det själv!

(Därmed inte sagt att jag tycker att man ska genomföra det, men det går inte att skylla på att det är omöjligt om man avstår...)

/TKO
Jag kan inte annat än instämma i din bedöming. Frågan är inte om det finns plats, utan snarare hur man är villig att omdisponera befintligt utrymme.

Permanenta ändhållplatser med hög mittplattform kan ju bli ganska snygga i gatumiljö, se t.ex. Hölderinplatz (U2)i tidigare nämnda Stuttgart.
RVR

Inlägg av RVR »

Mikael Karlsson skrev: Jag tror först på det när jag ser att det rullar spårvagnar på Stockholms gator. Dock har jag en känsla av att det här projektet mest är politisk rappakalja i vanlig ordning.
Det är några få politiker i toppen som har kommit på denna idé utan att först ha förankrat den bland berörda parter.

Det vanliga är att satsningar på kollektivtrafiken sker efter önskemål av den kommun som berörs (stad i det här fallet). Och då brukar det oftast vara kommunen som har arbetat fram förslaget, man har ett gott samarbete mellan de olika nämnderna (även om åsikterna kan går isär även där). Sedan kan man gå ut och presentera det hela. Inte som här, att några politiker säger att nu ska Djurgårdslinjen byggas ut snarast.

Det här är något som Stockholms stad måste ta fram och besluta. Och om jag har förstått det hela rätt, så även om staden är positiva till spårväg. Så är man ännu inte säkra på om man vill skapa förutsättningar för att få till en förlängning av Djurgårdslinjen. Eller rättare sagt införa reguljär spårväg.

Mikael (Tack för ordet i denna tråd)
I Stockholms län är det ordnat på det viset, till skillnad från Norrköpings kommun & Östergötlands län, att det är enbart landstingskommunen som har ett definerat ansvar för kollektivtrafiken (finansiering & planering). Primärkommunernas enda sätt att påverka kollektivtrafikens utforming är i form av väghållare, markägare och genom sitt planmonopol - vilket i sig inte innebär några som helst skyldigheter att sörja för dess utveckling.

Den Stockholmska organisationsmodellen må ha sina brister, men den ger de facto ett enhetligt nät för hela länet, som inte begränsas av kommunernas fysiska gränsdragningar och/eller deras betalningsvilja.

För att återgå till Stokholms kommun så har tre kommunala nämnder under december månad 2008 godkänt en lägesrapport om planeringsarbetet om "Spårväg city", godkännt densamma samt tillstyrkt dess etablering och sänt ärendet vidare för behandling i kommunfullmäktige.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Vad är det dumma med ett anslutningsspår? Det behöver inte "kosta" mer än två växlar och en lämplig ramp eller liknande. Så länge som inte busslinje 4 spårvägifieras så kommer det inte finnas nån spåranslutning mellan innerstaden och tvärbanan/nockebybanan. Är det verkligen bra om det blir helt separata system med "vattentäta skott" mellan sig? Är det inte bättre om de som sköter den dagliga driften vid problem kan flytta vagnar mellan olika spårsystem på ett såpass enkelt sätt att det inte är nån fråga om ifall det är ekonomiskt lönsamt att utföra transporten?
Det finns massor av problem med ett anslutningsspår; de flesta går att lösa till någon kostnad men det stora problemet kvarstår, nämligen att de flesta vagnrörelserna ska äga rum under den del av dygnet då det är som svårast att få ledig kapacitet på spåret. Det är förstås inte billigt heller, så det ska ganska mycket till för att man ska tjäna något på det. Det ligger närmare till hands att försöka samordna innerstadstrafiken med Lidingöbanan så mycket som möjligt. Självklart är det bra att ha ett anslutningsspår om det kan åstadkommas på ett enkelt sätt, men just det här känns lite väl krångligt...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Vad är det dumma med ett anslutningsspår? Det behöver inte "kosta" mer än två växlar och en lämplig ramp eller liknande. Så länge som inte busslinje 4 spårvägifieras så kommer det inte finnas nån spåranslutning mellan innerstaden och tvärbanan/nockebybanan. Är det verkligen bra om det blir helt separata system med "vattentäta skott" mellan sig? Är det inte bättre om de som sköter den dagliga driften vid problem kan flytta vagnar mellan olika spårsystem på ett såpass enkelt sätt att det inte är nån fråga om ifall det är ekonomiskt lönsamt att utföra transporten?
Det finns massor av problem med ett anslutningsspår; de flesta går att lösa till någon kostnad men det stora problemet kvarstår, nämligen att de flesta vagnrörelserna ska äga rum under den del av dygnet då det är som svårast att få ledig kapacitet på spåret. Det är förstås inte billigt heller, så det ska ganska mycket till för att man ska tjäna något på det. Det ligger närmare till hands att försöka samordna innerstadstrafiken med Lidingöbanan så mycket som möjligt. Självklart är det bra att ha ett anslutningsspår om det kan åstadkommas på ett enkelt sätt, men just det här känns lite väl krångligt...
Det beror väl förstås på vilken typ av vagnrörelser vi pratar om?

Om man mest tänker på transporter utöver vad som alltid förekommer varje dag så är väl möjligheten att få tåglägen inte ett jätteproblem?

Min tanke är alltså att det är smidigt att kunna skyffla vagnar mellan de olika systemen t.ex. vid problem, vid väntad eller oväntad anstormning av resenärer på något system eller liknande. Av en händelse så, ehrm host host, så får man "på köpet" möjligheten att kunna köra museifordon på en större del av SL's spårnät...

Men visst ligger samordning med Lidingöbanan absolut närmast till hands, då spåren är byggda ända till Ropsten.
Skriv svar