London tillåter cykling mot enkelriktat

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: London tillåter cykling mot enkelriktat

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev:
Erik Sandblom skrev:
Kantorn skrev:Att kalla speciell skyltning som tillåter cyklar att köra dubbelriktat på en i övrigt enkelriktad väg - som i sig är en mycket bra lösning - för "tillåten cykling mot enkelriktat" är ju a) att blanda ihop äpplen med päron och b) att se till att cyklister tror att de får köra mot enkelriktat överallt.

Det har du förstås helt rätt i! Vad ska vi kalla det? "Skyltad tillåten cykling mot enkelriktat"?
"Enkelriktning för motordrivna fordon"
Båda är bra, då de påvisar ett undantag från den grundläggande regeln.

Bara för att visa min goda vilja inför ett sånt "äventyr" dristar jag mig att föreslå en skylt. Ta det som ett skämt om ni vill, det är mest avsett att pigga upp diskussionen.

Bild
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Det finns en skylt för det hela, varför uppfinna ett nytt?
Bild

Eller ännu bättre:
Bild

Vi behöver inte uppfinna det femte hjulet.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:Det finns en skylt för det hela, varför uppfinna ett nytt?
Bild

Eller ännu bättre:
Bild

Det första av dina märken förbjuder inte motorcyklar. Det finns ett ännu bättre märke med både motorcykel och bil. Det är nog det som ska användas.
Det andra är en påbjudan att cyklister ska använda denna väg. (Och inga andra) Då förväntar man sig nog inga mötande fordon alls.

Njae, det finns bättre varianter. Mitt var inte helt allvarligt menat.
Professionell tyckare
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Eller ännu bättre:
Bild

Tror inte den går att kombinera med att från andra hållet tillåta motortrafik, utan att i vägbanan även separera cyklisterna mot den övriga trafiken. En väg kan ju knappast vara cykelbana från ett håll, och vanlig gata från andra utan tydliga markeringar från bägge håll.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

MartinW skrev:

Eller ännu bättre:
Bild

Tror inte den går att kombinera med att från andra hållet tillåta motortrafik, utan att i vägbanan även separera cyklisterna mot den övriga trafiken. En väg kan ju knappast vara cykelbana från ett håll, och vanlig gata från andra utan tydliga markeringar från bägge håll.
Eh... var väl det jag skrev förut, att det ska vara en målad cykelbana i motsatt håll. Hm, var säker på att jag skrev det. Men jag kan ha fel, och ber om ursäkt för besvär jag åsamkat.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

bruse skrev:
MartinW skrev:

Eller ännu bättre:
Bild

Eh... var väl det jag skrev förut, att det ska vara en målad cykelbana i motsatt håll. Hm, var säker på att jag skrev det. Men jag kan ha fel, och ber om ursäkt för besvär jag åsamkat.
Det är möjligt att du skrev det... Det känns som diskussionen går i cirkel nu och vi är tillbaka där vi började.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

MartinW skrev:Det är möjligt att du skrev det... Det känns som diskussionen går i cirkel nu och vi är tillbaka där vi började.
Särskilt när politiker och tjänstemän påstår att det är omöjligt. I en stad där det är möjligt.
Alltså är det intet problem, inte ens en möjlighet. Det är en realitet.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jippi! Det verkar som om alla är överrens om att:
a) INTE tillåta någon generell lag angående cykling mot trafikriktningen
b) På fler ställen upplåta cykling mot trafikriktningen, och där göra en målad - eller på annat lämpligt sätt avdelad - cykelbana, lämpligen längst till vänster (i "bilriktningen") som går åt motsatt håll. Och är skyltad enligt Bruses förslag.

Snälla, säg att vi är överrens!!!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kantorn skrev:Jippi! Det verkar som om alla är överrens om att:
b) På fler ställen upplåta cykling mot trafikriktningen, och där göra en målad - eller på annat lämpligt sätt avdelad - cykelbana, lämpligen längst till vänster (i "bilriktningen") som går åt motsatt håll. Och är skyltad enligt Bruses förslag.

Nej! Vi har högertrafik i Sverige sedan 1967. Därför ska en cykelbana som går "mot" trafiken självklart ligga på högersida i färdriktningen.

Och skyltningen är inte mitt förslag, så är det skyltat här i Stockholm, som en cykelbana, för det är vad det är. På högersida.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:

Nej! Vi har högertrafik i Sverige sedan 1967. Därför ska en cykelbana som går "mot" trafiken självklart ligga på högersida i färdriktningen.
Du missförstod mig.

Tänk dig att du kör bil på vägen - åt rätt håll. Då har du cykelbanan till vänster om dig.

Jag medger att det var onödigt krångligt. Men det var så jag menade.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kantorn skrev:
bruse skrev:

Du missförstod mig.

Tänk dig att du kör bil på vägen - åt rätt håll. Då har du cykelbanan till vänster om dig.

Jag medger att det var onödigt krångligt. Men det var så jag menade.
Hm, varför inte då skriva att cykelbanan ska vara till höger i färdriktningen?
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Erik Sandblom skrev:
BaardB skrev:
Erik Sandblom skrev:I ett 20-tal länder i Europa (...) Norge, (...) är det tillåtet att cykla mot enkelriktat på lugna bostadsgator där hastighetsbegränsning på 30 km/tim gäller.
Jaha, da vet du mer enn vi som bor her...
Det var det som sades på mötet i alla fall (nej jag var inte där).

Sen kan det ju finnas såna exempel i Norge även om inte just du har sett eller uppmärksammat dem. Här har t ex Harald visat att det redan är genomfört på en gata i Göteborg, genom att man satt upp en skylt "motortrafik förbjuden" i gatans ena ände:
Dubbelriktad cykeltrafik på annars enkelriktade gator kan man ordna så här enkelt.

Jag skulle inte tänkt på det om inte Harald påpekat det, så det kan ju vara nåt liknande i Norge dom tänker på?
Men det Harald viser til er ikke en enveiskjørt gate! Det er en 2-veiskjørt gate, men hvor motorisert ferdsel er tillatt bare den ene veien. Det er noe helt annet, og slike gater har vi flere av.
Användarens profilbild
Stefan N
Kontakt:

Inlägg av Stefan N »

Erik Sandblom skrev: Nej. Det intressanta ur cyklistens perspektiv är att kunna välja mellan fler färdvägar. Hur det bäst löses tekniskt, och hur man i övrigt prioriterar gatans utrymme spelar mindre roll.
.
.
.
Men som redovisats ovan så är risken med cykling mot enkelriktat liten, eftersom trafikanterna ser varandra framifrån. Det är alltså inte så att trafiken kommer 'från fel håll'. Tvärtom så kommer den mitt framför näsan där det är svårt att missa den.

Stefan N skrev:7) Jag noterar att många av de synpunkter som framförs i debatten påfallande ofta kommer från människor som ej har erfarenhet av att framföra motorfordon och som av snävt ideologiska skäl har väldigt svårt att se till helheten i problematiken.

Detta är ett ad hominem, ett argument som handlar om något annat än sakfrågan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem

Samtidigt måste man komma ihåg att det finns många i trafiken som inte har körkort, eller som tog körkort för länge sen, eller på annan ort, eller som av någon annan anledning inte är expert på just de gator man befinner sig på för tillfället. Det finns flera studier som visar att ju fler som går och cyklar desto lägre blir olycksfrekvensen. Det antar jag beror på att bilister lär sig var cyklister och fotgängare kan befinna sig och hur de kan bete sig.
Ja Erik, det ÄR ett s.k ad hominem, helt enkelt eftersom du enbart ser till cyklistens behov och inte till helheten vilket jag ville illustrera med de utbrutna citaten ovan.

Jag kan bara konstatera att dagens trafiksituation, för alla trafikslag i en storstad som t.ex Stockholm, lämnar en hel del att önska. Jag som är både cyklist och bilist inser att t.ex cyklister genom sitt beteende förorsakar en mängd farliga situationer för gående och motorfordon. På samma sätt som det finns en hel drös med bilister som hänsynlöst tar sig fram utan någon som helst trafikmoral. På samma sätt som det är påfallande många taxichaufförer som kör fruktansvärt nonchalant och illa (orsakerna till detta sparar vi till ett annat tillfälle).

Jag debatterar gärna, även med dig Erik, om olika lösningar för ALLA trafikslag. Tyvärr tenderar dina inlägg att bli väldigt tjatiga vad gäller cykelns fördelar. Visst har cykeln en hel del fördelar och visst skulle det vara bra om man t.ex kunde göra som i Amsterdam men problemet är att det är en mängd andra saker som måste lösas samtidigt innan man kan börja nå dit. Att införa trängselavgifter utan att ge motordrivna fordon något alternativ som t.ex kringleder för att leda bort genomfarttrafiken från innerstaden är något som är en dellösning för att åstadkomma en bättra trafikmiljö. Överens nu ?
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök :mrgreen:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
daniel_s skrev:
Det där arrangemanget är inte i enlighet med trafikförordningen. Parkering på vänster sida får bara förekomma om trafiken på körbanan är enkelriktad (såvida det inte går spårvägs- eller järnvägsspår i gatan, vilket det inte gör). Har kommunen verkligen lyckats få igenom ett undantag? Tvivlar på det.
Du måste läsa hela förordningen. :wink: I 10 kap. 1§ 16 står det att kommunen får besluta om undantag från detta.
Det trodde jag nog också egentligen, men jag hade inte föreställt mig att någon skulle göra det... i alla fall inte på det där sättet. (Det som inte finns i Stockholm finns inte...) :mrgreen:
Harald skrev:Dessutom har du klickat på fel Citera-knapp. :shock: Det var jag som skrev det.
Nja, jag tryckte på rätt knapp, men det blev fel eftersom Erik inte hade angivit att det var ett citat.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Det trodde jag nog också egentligen, men jag hade inte föreställt mig att någon skulle göra det...
Göra vad? Läsa hela förordningen? :) Jag gjorde det. :roll:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
daniel_s skrev:Det trodde jag nog också egentligen, men jag hade inte föreställt mig att någon skulle göra det...
Använda möjligheten att göra undantag på det sättet. Det blir väl ganska otäcka spetsiga möten mellan bilar (vars förare dessutom sitter på "fel" sida) och cyklande...
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
Harald skrev:
Använda möjligheten att göra undantag på det sättet. Det blir väl ganska otäcka spetsiga möten mellan bilar (vars förare dessutom sitter på "fel" sida) och cyklande...
Jo, jag förstod det, men jag kunde inte låta bli att skoja lite. Vad gäller möten så har jag aldrig upplevt några problem. Det är lokalgator med ganska liten trafik. Dessutom ligger det en polisstation i kvarteret, så folk kör lugnt. :cheesygrin: Om det är bilar som kör ut från vänsterparkering du tänker på, så ska man ju blinka innan man startar och då ser ju cyklisten det och kan hålla ut lite. Förutom utanför polisstationen där det är tiominutersparkering är det inte så stor omsättning på parkerade bilar. Man kan förstås hitta på teoretiska invändningar mot det här i evigheter, men det har varit så här i minst tio år om inte tjugo, så i praktiken är det bevisat att det fungerar.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Stefan N skrev:
Erik Sandblom skrev:
Stefan N skrev:7) Jag noterar att många av de synpunkter som framförs i debatten påfallande ofta kommer från människor som ej har erfarenhet av att framföra motorfordon och som av snävt ideologiska skäl har väldigt svårt att se till helheten i problematiken.
Detta är ett ad hominem, ett argument som handlar om något annat än sakfrågan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem

Samtidigt måste man komma ihåg att det finns många i trafiken som inte har körkort, eller som tog körkort för länge sen, eller på annan ort, eller som av någon annan anledning inte är expert på just de gator man befinner sig på för tillfället. Det finns flera studier som visar att ju fler som går och cyklar desto lägre blir olycksfrekvensen. Det antar jag beror på att bilister lär sig var cyklister och fotgängare kan befinna sig och hur de kan bete sig.
Ja Erik, det ÄR ett s.k ad hominem, helt enkelt eftersom du enbart ser till cyklistens behov och inte till helheten vilket jag ville illustrera med de utbrutna citaten ovan.

Jag ser inte enbart till cyklisternas behov. Bilisterna kan lätt se mötande cyklister på gator med enkelriktning för motordrivna fordon. Det blir en fungerande helhet.

Detta är för övrigt inte något ad hominem. Din invänding handlar om trafiken som helhet, och inte om en enskild person.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

BaardB skrev:Men det Harald viser til er ikke en enveiskjørt gate! Det er en 2-veiskjørt gate, men hvor motorisert ferdsel er tillatt bare den ene veien. Det er noe helt annet, og slike gater har vi flere av.

Aha ok! Då förstår jag.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Vi är överens! Nästan :wink:

En riktig cykelbana som Bruse visar kan vara bra, men ibland är det bättre med enkelriktning för motordrivna fordon som på Haralds bild. T ex om det kommer leveranser på gatan, så hamnar cykelbanan mellan husen och den levererande bilen vilket leder till konflikt. Cykelbanan hindrar både leveransen och cyklisterna. Om gatan inte är så trafikerad så tycker jag det är bättre utan cykelbana och att cyklisterna försiktigt och hänsynsfullt svänger utanför den levererande bilen.
Låst