Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Inlägg: 1253
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av gek »

I senaste numret av "Stadtverkehr" finns en artikel om det misslyckade tunnelbaneprojektet i tyska Ludwigshafen. I samband med att en ny huvudbangård 1969 anlades i utkanten av stadskärnan byggdes även en del spårvägstunnlar, inklusive några underjordiska stationer. Senare tillkom ytterligare några tunnelsträckor, nu i full U-Bahnstandard, men förstås trafikerade med spårvagnar. Den nya järnvägsstationen har aldrig blivit särskilt frekventerad, och detta gäller till stor del även tunnelspårvägarna. Nu läggs alltså en stor del av tunnelnätet ned, vilket minskar spårvägens driftkostnader högst påtagligt. "Där det tidigare räckte med att sätta upp en skylt måste vi nu driva ett litet kraftverk och betala väktare och hantverkare" skall en spårvägschef ha sagt om skiftet från gatuspårväg till tunnelspårväg.
/Gunnar Ekeving
LÅS
Inlägg: 124
Blev medlem: fredag 10 oktober 2008 18:58

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av LÅS »

Intressant! Ett hett mål för diverse Urban Explorers med andra ord...

Du vet inget mer, typ vad man ska göra med tunnlarna och stationerna - plombera osv? Bilder?
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av TS »

Lite mer info om själva systemet (ursprungsplanen för ett stadtbahn-system tillsammans med Mannheim) finns här:
http://www.urbanrail.net/eu/vrn/lu/ludwigshafen.htm

Och här (på tyska):
http://de.wikipedia.org/wiki/Nahverkehr ... n_am_Rhein

Jag var en del i Ludwigshafen förra sommaren/hösten, och de där tunnelstationerna såg verkligen gräsliga ut: Ostädade, dåligt upplysta och allmänt nedgångna. Vid Hauptbahnhof har jag för mig att stationen var fyrspårig, och perrongerna för den nu nedlagda sträckan såg övergivna ut redan då. I Mannheim finns en tunnelstation, Dalbergstrasse, som var lite bättre underhållen.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av Bussmicke »

Tack och lov man lägger ner underjordiska sträckor nånstans.
Spårvagn Skall vara ovan jord, inte under.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
gek
Inlägg: 1253
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av gek »

Du vet inget mer, typ vad man ska göra med tunnlarna och stationerna - plombera osv?
nej, men det sägs i Stadtverkehr-artikeln att detta nog inte är den sista nedläggningen av en tunnelspårväg. Underhållskostnaderna kommer att göra det oförsvarligt att behålla tunnlar som inte ger en klar nyttoeffekt. Författaren påpekar också, att det utanför Ludwigshafen Hbf finns gott om plats för en spårvägshållplats i markplanet, så det kanske inte dröjer så länge förrän alla fyra tunnelspåren vid U-station Hbf överges. Den tunnelsträcka som nu lades ner har för övrigt under senare tid trafikerats endast i högtrafik.

En annan tysk stad som övergivit tunneltänkandet är Kassel, där man också omkring 1970 tog i bruk en tunnelsträcka utanför sin centralbangård. Det ansågs väl fint att besökare som anlände med tåg möttes av U-Bahn-skyltar och därmed redan från början gjorde kopplingen Kassel = modern storstad. Stationen var emellertid direkt otrivsam och besvärlig att nå. Dessbättre ersattes denna korta tunnelsträcka häromåret av spår i markplanet. Dock tror jag en del av tunneln återanvänts för att låta spårvagnar få åtkomst till järnvägsspåren, s k tram-train.

I Nürnberg fanns också en del spårvägstunnlar,som till stor del övergivits. Dessa tunnlar byggdes för att undvika störningar för spårvägstrafiken under de massmanifestationer som nationalsocialisterna höll i staden under 1930-talet. Efter kriget hade tunnlarna inte så stor funtion att fylla; manifestationsområdet ligger i utkanten av stadens centrala delar.
/Gunnar Ekeving
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av 996 »

Enige med Micke, hva skal man man med en tunnel man ikke behøver?
Klart at noe steder hadde de noe for seg, men mange av dem er vel en ren motesak. "U-Strab" liksom hevet byen opp blant metropolene
Mvh Bjørn
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av Bussmicke »

Finns många tyska städer som borde överge tunnelmanin och lägga tillbaka dem i markplanet där de höro hemma. :D
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4656
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av leifd »

Bussmicke skrev:Finns många tyska städer som borde överge tunnelmanin och lägga tillbaka dem i markplanet där de höro hemma. :D
Förvisso ligger det lite i de du säger Micke, även om vissa tunnelsträckor nog är ganska befogade också.
Denna i Ludwigshafen, var ju ganska öde när vi åkte där allafall, som du minns.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av Per Lind »

Den nyöppnade i Dortmund och de näsan nyöppnade i Bochum är helt onödiga. Ytan är bilfri, gatan hade egen banvall. Nu ligger de öde med endast ett fåtal fotgängare.
Skrytbygge av högsta kaliber som bara kostat pengar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av Bussmicke »

leifd skrev:
Bussmicke skrev:Finns många tyska städer som borde överge tunnelmanin och lägga tillbaka dem i markplanet där de höro hemma. :D
Förvisso ligger det lite i de du säger Micke, även om vissa tunnelsträckor nog är ganska befogade också.
Denna i Ludwigshafen, var ju ganska öde när vi åkte där allafall, som du minns.
Klart de är öde när folk inte ser dem uppe på gatan där de hör hemma..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4656
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av leifd »

Bussmicke skrev:
leifd skrev:
Bussmicke skrev:Finns många tyska städer som borde överge tunnelmanin och lägga tillbaka dem i markplanet där de höro hemma. :D
Förvisso ligger det lite i de du säger Micke, även om vissa tunnelsträckor nog är ganska befogade också.
Denna i Ludwigshafen, var ju ganska öde när vi åkte där allafall, som du minns.
Klart de är öde när folk inte ser dem uppe på gatan där de hör hemma..
Jo, men det beror ju på en något felaktig samhällsplanering också. Sen beror det ju faktiskt på hur intensiv spårtrafik det handlar om också. Men men....
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av TKO »

Per Lind skrev:Den nyöppnade i Dortmund och de näsan nyöppnade i Bochum är helt onödiga. Ytan är bilfri, gatan hade egen banvall. Nu ligger de öde med endast ett fåtal fotgängare.
Skrytbygge av högsta kaliber som bara kostat pengar.
-Per
Vilken otur för tyskarna att dom inte läser detta forum - nu har dom ju gjort allt fel...
Ludwigshafen är en stad som knappast utmärker sej för vare sej god stadsplanering eller god kollektivtrafik - men att med det som exempel dömma ut all kollektivtrafik i tunnel tyder på en viss enögdhet. Kollektivtrafikens - även den spårbundnas - huvudsyfte är ju inte att vara diggar- och fotografiobjekt, utan att erbjuda snabba och bekväma resor.

Att den nya Dortmund-tunneln skulle vara "onödig" kanske vi ska vänta med att utvärdera - det skulle förvåna mej mycket om vi inte får se ökade resandetal på de linjer som trafikerar tunneln. Blickar vi söderut hålller Köln på att färdigställa "fas 2" av tunnelnätet i innerstan - är detta också "onödigt" enligt expertisen här? Samma expertis tycker förmodligen även det är "onödigt" att byta ut GT8-orna mot moderna Stadtbahnvagnar... Och visst hade det varit bätte om Stuttgart behållit den smalspåriga gatuspårvägen istället för att modernisera nätet? Ja att man därför lyckas kombinera stor kollektivtrafikandel med hög kostnadstäckning är ju lite svårt att förklara men pengar är ju inte allt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av TKO »

gek skrev: En annan tysk stad som övergivit tunneltänkandet är Kassel, där man också omkring 1970 tog i bruk en tunnelsträcka utanför sin centralbangård. Det ansågs väl fint att besökare som anlände med tåg möttes av U-Bahn-skyltar och därmed redan från början gjorde kopplingen Kassel = modern storstad. Stationen var emellertid direkt otrivsam och besvärlig att nå. Dessbättre ersattes denna korta tunnelsträcka häromåret av spår i markplanet. Dock tror jag en del av tunneln återanvänts för att låta spårvagnar få åtkomst till järnvägsspåren, s k tram-train.
Jodå, delar av (den mycket korta) tunneln används som förbindelse mellan spårvägsnätet och järnvägsnätet.

Sitautionen i Kassel var lite speciell - eftersom järnvägstrafiken til stor del flyttats från Kassel Hbf till Kassel-Wilhelmshöhe i samband med att höghastighetslinjen byggdes. De senaste åren innan regionalspårvägen öppnades fanns ö h t ingen spårvägstrafik till Kassel Hbf. Däremot var (och är) det tät trafik till Wilhelmshöhe....

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av TS »

TKO skrev:Vilken otur för tyskarna att dom inte läser detta forum - nu har dom ju gjort allt fel...
Jag tror allt att BND håller koll på oss också :wink:
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av TKO »

TS skrev:
TKO skrev:Vilken otur för tyskarna att dom inte läser detta forum - nu har dom ju gjort allt fel...
Jag tror allt att BND håller koll på oss också :wink:
Självklart! Det är väl bara så att dom inte vidarebefordrat visdomsorden till berörda trafikföretag! :lol:

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av RVR »

TKO skrev:
Per Lind skrev:Den nyöppnade i Dortmund och de näsan nyöppnade i Bochum är helt onödiga. Ytan är bilfri, gatan hade egen banvall. Nu ligger de öde med endast ett fåtal fotgängare.
Skrytbygge av högsta kaliber som bara kostat pengar.
-Per
Vilken otur för tyskarna att dom inte läser detta forum - nu har dom ju gjort allt fel...
Ludwigshafen är en stad som knappast utmärker sej för vare sej god stadsplanering eller god kollektivtrafik - men att med det som exempel dömma ut all kollektivtrafik i tunnel tyder på en viss enögdhet. Kollektivtrafikens - även den spårbundnas - huvudsyfte är ju inte att vara diggar- och fotografiobjekt, utan att erbjuda snabba och bekväma resor.

Att den nya Dortmund-tunneln skulle vara "onödig" kanske vi ska vänta med att utvärdera - det skulle förvåna mej mycket om vi inte får se ökade resandetal på de linjer som trafikerar tunneln. Blickar vi söderut hålller Köln på att färdigställa "fas 2" av tunnelnätet i innerstan - är detta också "onödigt" enligt expertisen här? Samma expertis tycker förmodligen även det är "onödigt" att byta ut GT8-orna mot moderna Stadtbahnvagnar... Och visst hade det varit bätte om Stuttgart behållit den smalspåriga gatuspårvägen istället för att modernisera nätet? Ja att man därför lyckas kombinera stor kollektivtrafikandel med hög kostnadstäckning är ju lite svårt att förklara men pengar är ju inte allt!

/TKO
Stuttgarts stadsbana är, precis som jag nämnt i tidigare inlägg, ett föredöme för spårtrafik i gränslandet mellan lätt och tung spårtrafik. Men vissa enkelriktade diggare föredrar som sagt tvåaxliga vagnar i snäva kurvor för sitt eget höga nöjes skull. :wink:
Senast redigerad av RVR den måndag 15 december 2008 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4656
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av leifd »

TKO skrev:
Per Lind skrev:Den nyöppnade i Dortmund och de näsan nyöppnade i Bochum är helt onödiga. Ytan är bilfri, gatan hade egen banvall. Nu ligger de öde med endast ett fåtal fotgängare.
Skrytbygge av högsta kaliber som bara kostat pengar.
-Per
Vilken otur för tyskarna att dom inte läser detta forum - nu har dom ju gjort allt fel...
Ludwigshafen är en stad som knappast utmärker sej för vare sej god stadsplanering eller god kollektivtrafik - men att med det som exempel dömma ut all kollektivtrafik i tunnel tyder på en viss enögdhet. Kollektivtrafikens - även den spårbundnas - huvudsyfte är ju inte att vara diggar- och fotografiobjekt, utan att erbjuda snabba och bekväma resor.

Att den nya Dortmund-tunneln skulle vara "onödig" kanske vi ska vänta med att utvärdera - det skulle förvåna mej mycket om vi inte får se ökade resandetal på de linjer som trafikerar tunneln. Blickar vi söderut hålller Köln på att färdigställa "fas 2" av tunnelnätet i innerstan - är detta också "onödigt" enligt expertisen här? Samma expertis tycker förmodligen även det är "onödigt" att byta ut GT8-orna mot moderna Stadtbahnvagnar... Och visst hade det varit bätte om Stuttgart behållit den smalspåriga gatuspårvägen istället för att modernisera nätet? Ja att man därför lyckas kombinera stor kollektivtrafikandel med hög kostnadstäckning är ju lite svårt att förklara men pengar är ju inte allt!

/TKO
Jodu TKO, där slår du allt huvudet på spiken.....
Detta har jag ju försökt förklara för vissa av våra vänner ibland, men dessa vänner vägrar oftast "med en dåres envishet" att inse att " Kollektivtrafikens - även den spårbundnas - huvudsyfte är ju inte att vara diggar- och fotografiobjekt, utan att erbjuda snabba och bekväma resor".
Som självutnämnd expert, så inser jag ju själv att utvecklingen har sin gång och att såväl spårvägstunnlar som nya vagnar kan ha viss motivering, t.o.m. ganska ofta.
En stad som torde va i stort behov av tunnel och som är på gång ju Karlsruhe, där det ju hela dagarna i princip är ständig spårvagnskö på några ställen.
Att få ner res- och kör-tider där vore ju angeläget. Dock tänker man ju tydligen bara flytta ner de linjer som är S-bahnelinjer i tunneln, medan de lokala linjerna ska gå kvar på gatan. Kan nog vara ett bra alternativ .....
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av TKO »

leifd skrev: (...)
En stad som torde va i stort behov av tunnel och som är på gång ju Karlsruhe, där det ju hela dagarna i princip är ständig spårvagnskö på några ställen.
Att få ner res- och kör-tider där vore ju angeläget. Dock tänker man ju tydligen bara flytta ner de linjer som är S-bahnelinjer i tunneln, medan de lokala linjerna ska gå kvar på gatan. Kan nog vara ett bra alternativ .....
Ja har man bestämt sej nu - blir de "vanliga" spårvagnarna kvar i ytläge?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av Bussmicke »

leifd skrev:En stad som torde va i stort behov av tunnel och som är på gång ju Karlsruhe, där det ju hela dagarna i princip är ständig spårvagnskö på några ställen.
Att få ner res- och kör-tider där vore ju angeläget. Dock tänker man ju tydligen bara flytta ner de linjer som är S-bahnelinjer i tunneln, medan de lokala linjerna ska gå kvar på gatan. Kan nog vara ett bra alternativ .....
Då tappar gatan inte helt sin charm.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag

Inlägg av TKO »

Bussmicke skrev:
leifd skrev:En stad som torde va i stort behov av tunnel och som är på gång ju Karlsruhe, där det ju hela dagarna i princip är ständig spårvagnskö på några ställen.
Att få ner res- och kör-tider där vore ju angeläget. Dock tänker man ju tydligen bara flytta ner de linjer som är S-bahnelinjer i tunneln, medan de lokala linjerna ska gå kvar på gatan. Kan nog vara ett bra alternativ .....
Då tappar gatan inte helt sin charm.
När allt är färdigt kommer det inte längre att gå några spårvagnar på Kaiserstrasse, där blir det gågata helt utan charm.
Istället kommer vissa linjer att gå på ytan i Kriegsstrasse en bit söderut.
Det hela är så märkvärdigt att det finns en egen nätplats:
http://www.diekombiloesung.de/kombiloesung/index.php

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar