Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
I senaste numret av "Stadtverkehr" finns en artikel om det misslyckade tunnelbaneprojektet i tyska Ludwigshafen. I samband med att en ny huvudbangård 1969 anlades i utkanten av stadskärnan byggdes även en del spårvägstunnlar, inklusive några underjordiska stationer. Senare tillkom ytterligare några tunnelsträckor, nu i full U-Bahnstandard, men förstås trafikerade med spårvagnar. Den nya järnvägsstationen har aldrig blivit särskilt frekventerad, och detta gäller till stor del även tunnelspårvägarna. Nu läggs alltså en stor del av tunnelnätet ned, vilket minskar spårvägens driftkostnader högst påtagligt. "Där det tidigare räckte med att sätta upp en skylt måste vi nu driva ett litet kraftverk och betala väktare och hantverkare" skall en spårvägschef ha sagt om skiftet från gatuspårväg till tunnelspårväg.
/Gunnar Ekeving
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Intressant! Ett hett mål för diverse Urban Explorers med andra ord...
Du vet inget mer, typ vad man ska göra med tunnlarna och stationerna - plombera osv? Bilder?
Du vet inget mer, typ vad man ska göra med tunnlarna och stationerna - plombera osv? Bilder?
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Lite mer info om själva systemet (ursprungsplanen för ett stadtbahn-system tillsammans med Mannheim) finns här:
http://www.urbanrail.net/eu/vrn/lu/ludwigshafen.htm
Och här (på tyska):
http://de.wikipedia.org/wiki/Nahverkehr ... n_am_Rhein
Jag var en del i Ludwigshafen förra sommaren/hösten, och de där tunnelstationerna såg verkligen gräsliga ut: Ostädade, dåligt upplysta och allmänt nedgångna. Vid Hauptbahnhof har jag för mig att stationen var fyrspårig, och perrongerna för den nu nedlagda sträckan såg övergivna ut redan då. I Mannheim finns en tunnelstation, Dalbergstrasse, som var lite bättre underhållen.
http://www.urbanrail.net/eu/vrn/lu/ludwigshafen.htm
Och här (på tyska):
http://de.wikipedia.org/wiki/Nahverkehr ... n_am_Rhein
Jag var en del i Ludwigshafen förra sommaren/hösten, och de där tunnelstationerna såg verkligen gräsliga ut: Ostädade, dåligt upplysta och allmänt nedgångna. Vid Hauptbahnhof har jag för mig att stationen var fyrspårig, och perrongerna för den nu nedlagda sträckan såg övergivna ut redan då. I Mannheim finns en tunnelstation, Dalbergstrasse, som var lite bättre underhållen.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Tack och lov man lägger ner underjordiska sträckor nånstans.
Spårvagn Skall vara ovan jord, inte under.
Spårvagn Skall vara ovan jord, inte under.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
nej, men det sägs i Stadtverkehr-artikeln att detta nog inte är den sista nedläggningen av en tunnelspårväg. Underhållskostnaderna kommer att göra det oförsvarligt att behålla tunnlar som inte ger en klar nyttoeffekt. Författaren påpekar också, att det utanför Ludwigshafen Hbf finns gott om plats för en spårvägshållplats i markplanet, så det kanske inte dröjer så länge förrän alla fyra tunnelspåren vid U-station Hbf överges. Den tunnelsträcka som nu lades ner har för övrigt under senare tid trafikerats endast i högtrafik.Du vet inget mer, typ vad man ska göra med tunnlarna och stationerna - plombera osv?
En annan tysk stad som övergivit tunneltänkandet är Kassel, där man också omkring 1970 tog i bruk en tunnelsträcka utanför sin centralbangård. Det ansågs väl fint att besökare som anlände med tåg möttes av U-Bahn-skyltar och därmed redan från början gjorde kopplingen Kassel = modern storstad. Stationen var emellertid direkt otrivsam och besvärlig att nå. Dessbättre ersattes denna korta tunnelsträcka häromåret av spår i markplanet. Dock tror jag en del av tunneln återanvänts för att låta spårvagnar få åtkomst till järnvägsspåren, s k tram-train.
I Nürnberg fanns också en del spårvägstunnlar,som till stor del övergivits. Dessa tunnlar byggdes för att undvika störningar för spårvägstrafiken under de massmanifestationer som nationalsocialisterna höll i staden under 1930-talet. Efter kriget hade tunnlarna inte så stor funtion att fylla; manifestationsområdet ligger i utkanten av stadens centrala delar.
/Gunnar Ekeving
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Enige med Micke, hva skal man man med en tunnel man ikke behøver?
Klart at noe steder hadde de noe for seg, men mange av dem er vel en ren motesak. "U-Strab" liksom hevet byen opp blant metropolene
Mvh Bjørn
Klart at noe steder hadde de noe for seg, men mange av dem er vel en ren motesak. "U-Strab" liksom hevet byen opp blant metropolene
Mvh Bjørn
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Finns många tyska städer som borde överge tunnelmanin och lägga tillbaka dem i markplanet där de höro hemma. 

//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Förvisso ligger det lite i de du säger Micke, även om vissa tunnelsträckor nog är ganska befogade också.Bussmicke skrev:Finns många tyska städer som borde överge tunnelmanin och lägga tillbaka dem i markplanet där de höro hemma.
Denna i Ludwigshafen, var ju ganska öde när vi åkte där allafall, som du minns.
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Den nyöppnade i Dortmund och de näsan nyöppnade i Bochum är helt onödiga. Ytan är bilfri, gatan hade egen banvall. Nu ligger de öde med endast ett fåtal fotgängare.
Skrytbygge av högsta kaliber som bara kostat pengar.
-Per
Skrytbygge av högsta kaliber som bara kostat pengar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Klart de är öde när folk inte ser dem uppe på gatan där de hör hemma..leifd skrev:Förvisso ligger det lite i de du säger Micke, även om vissa tunnelsträckor nog är ganska befogade också.Bussmicke skrev:Finns många tyska städer som borde överge tunnelmanin och lägga tillbaka dem i markplanet där de höro hemma.
Denna i Ludwigshafen, var ju ganska öde när vi åkte där allafall, som du minns.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Jo, men det beror ju på en något felaktig samhällsplanering också. Sen beror det ju faktiskt på hur intensiv spårtrafik det handlar om också. Men men....Bussmicke skrev:Klart de är öde när folk inte ser dem uppe på gatan där de hör hemma..leifd skrev:Förvisso ligger det lite i de du säger Micke, även om vissa tunnelsträckor nog är ganska befogade också.Bussmicke skrev:Finns många tyska städer som borde överge tunnelmanin och lägga tillbaka dem i markplanet där de höro hemma.
Denna i Ludwigshafen, var ju ganska öde när vi åkte där allafall, som du minns.
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Vilken otur för tyskarna att dom inte läser detta forum - nu har dom ju gjort allt fel...Per Lind skrev:Den nyöppnade i Dortmund och de näsan nyöppnade i Bochum är helt onödiga. Ytan är bilfri, gatan hade egen banvall. Nu ligger de öde med endast ett fåtal fotgängare.
Skrytbygge av högsta kaliber som bara kostat pengar.
-Per
Ludwigshafen är en stad som knappast utmärker sej för vare sej god stadsplanering eller god kollektivtrafik - men att med det som exempel dömma ut all kollektivtrafik i tunnel tyder på en viss enögdhet. Kollektivtrafikens - även den spårbundnas - huvudsyfte är ju inte att vara diggar- och fotografiobjekt, utan att erbjuda snabba och bekväma resor.
Att den nya Dortmund-tunneln skulle vara "onödig" kanske vi ska vänta med att utvärdera - det skulle förvåna mej mycket om vi inte får se ökade resandetal på de linjer som trafikerar tunneln. Blickar vi söderut hålller Köln på att färdigställa "fas 2" av tunnelnätet i innerstan - är detta också "onödigt" enligt expertisen här? Samma expertis tycker förmodligen även det är "onödigt" att byta ut GT8-orna mot moderna Stadtbahnvagnar... Och visst hade det varit bätte om Stuttgart behållit den smalspåriga gatuspårvägen istället för att modernisera nätet? Ja att man därför lyckas kombinera stor kollektivtrafikandel med hög kostnadstäckning är ju lite svårt att förklara men pengar är ju inte allt!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Jodå, delar av (den mycket korta) tunneln används som förbindelse mellan spårvägsnätet och järnvägsnätet.gek skrev: En annan tysk stad som övergivit tunneltänkandet är Kassel, där man också omkring 1970 tog i bruk en tunnelsträcka utanför sin centralbangård. Det ansågs väl fint att besökare som anlände med tåg möttes av U-Bahn-skyltar och därmed redan från början gjorde kopplingen Kassel = modern storstad. Stationen var emellertid direkt otrivsam och besvärlig att nå. Dessbättre ersattes denna korta tunnelsträcka häromåret av spår i markplanet. Dock tror jag en del av tunneln återanvänts för att låta spårvagnar få åtkomst till järnvägsspåren, s k tram-train.
Sitautionen i Kassel var lite speciell - eftersom järnvägstrafiken til stor del flyttats från Kassel Hbf till Kassel-Wilhelmshöhe i samband med att höghastighetslinjen byggdes. De senaste åren innan regionalspårvägen öppnades fanns ö h t ingen spårvägstrafik till Kassel Hbf. Däremot var (och är) det tät trafik till Wilhelmshöhe....
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Jag tror allt att BND håller koll på oss ocksåTKO skrev:Vilken otur för tyskarna att dom inte läser detta forum - nu har dom ju gjort allt fel...

Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Självklart! Det är väl bara så att dom inte vidarebefordrat visdomsorden till berörda trafikföretag!TS skrev:Jag tror allt att BND håller koll på oss ocksåTKO skrev:Vilken otur för tyskarna att dom inte läser detta forum - nu har dom ju gjort allt fel...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Stuttgarts stadsbana är, precis som jag nämnt i tidigare inlägg, ett föredöme för spårtrafik i gränslandet mellan lätt och tung spårtrafik. Men vissa enkelriktade diggare föredrar som sagt tvåaxliga vagnar i snäva kurvor för sitt eget höga nöjes skull.TKO skrev:Vilken otur för tyskarna att dom inte läser detta forum - nu har dom ju gjort allt fel...Per Lind skrev:Den nyöppnade i Dortmund och de näsan nyöppnade i Bochum är helt onödiga. Ytan är bilfri, gatan hade egen banvall. Nu ligger de öde med endast ett fåtal fotgängare.
Skrytbygge av högsta kaliber som bara kostat pengar.
-Per
Ludwigshafen är en stad som knappast utmärker sej för vare sej god stadsplanering eller god kollektivtrafik - men att med det som exempel dömma ut all kollektivtrafik i tunnel tyder på en viss enögdhet. Kollektivtrafikens - även den spårbundnas - huvudsyfte är ju inte att vara diggar- och fotografiobjekt, utan att erbjuda snabba och bekväma resor.
Att den nya Dortmund-tunneln skulle vara "onödig" kanske vi ska vänta med att utvärdera - det skulle förvåna mej mycket om vi inte får se ökade resandetal på de linjer som trafikerar tunneln. Blickar vi söderut hålller Köln på att färdigställa "fas 2" av tunnelnätet i innerstan - är detta också "onödigt" enligt expertisen här? Samma expertis tycker förmodligen även det är "onödigt" att byta ut GT8-orna mot moderna Stadtbahnvagnar... Och visst hade det varit bätte om Stuttgart behållit den smalspåriga gatuspårvägen istället för att modernisera nätet? Ja att man därför lyckas kombinera stor kollektivtrafikandel med hög kostnadstäckning är ju lite svårt att förklara men pengar är ju inte allt!
/TKO

Senast redigerad av RVR den måndag 15 december 2008 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Jodu TKO, där slår du allt huvudet på spiken.....TKO skrev:Vilken otur för tyskarna att dom inte läser detta forum - nu har dom ju gjort allt fel...Per Lind skrev:Den nyöppnade i Dortmund och de näsan nyöppnade i Bochum är helt onödiga. Ytan är bilfri, gatan hade egen banvall. Nu ligger de öde med endast ett fåtal fotgängare.
Skrytbygge av högsta kaliber som bara kostat pengar.
-Per
Ludwigshafen är en stad som knappast utmärker sej för vare sej god stadsplanering eller god kollektivtrafik - men att med det som exempel dömma ut all kollektivtrafik i tunnel tyder på en viss enögdhet. Kollektivtrafikens - även den spårbundnas - huvudsyfte är ju inte att vara diggar- och fotografiobjekt, utan att erbjuda snabba och bekväma resor.
Att den nya Dortmund-tunneln skulle vara "onödig" kanske vi ska vänta med att utvärdera - det skulle förvåna mej mycket om vi inte får se ökade resandetal på de linjer som trafikerar tunneln. Blickar vi söderut hålller Köln på att färdigställa "fas 2" av tunnelnätet i innerstan - är detta också "onödigt" enligt expertisen här? Samma expertis tycker förmodligen även det är "onödigt" att byta ut GT8-orna mot moderna Stadtbahnvagnar... Och visst hade det varit bätte om Stuttgart behållit den smalspåriga gatuspårvägen istället för att modernisera nätet? Ja att man därför lyckas kombinera stor kollektivtrafikandel med hög kostnadstäckning är ju lite svårt att förklara men pengar är ju inte allt!
/TKO
Detta har jag ju försökt förklara för vissa av våra vänner ibland, men dessa vänner vägrar oftast "med en dåres envishet" att inse att " Kollektivtrafikens - även den spårbundnas - huvudsyfte är ju inte att vara diggar- och fotografiobjekt, utan att erbjuda snabba och bekväma resor".
Som självutnämnd expert, så inser jag ju själv att utvecklingen har sin gång och att såväl spårvägstunnlar som nya vagnar kan ha viss motivering, t.o.m. ganska ofta.
En stad som torde va i stort behov av tunnel och som är på gång ju Karlsruhe, där det ju hela dagarna i princip är ständig spårvagnskö på några ställen.
Att få ner res- och kör-tider där vore ju angeläget. Dock tänker man ju tydligen bara flytta ner de linjer som är S-bahnelinjer i tunneln, medan de lokala linjerna ska gå kvar på gatan. Kan nog vara ett bra alternativ .....
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Ja har man bestämt sej nu - blir de "vanliga" spårvagnarna kvar i ytläge?leifd skrev: (...)
En stad som torde va i stort behov av tunnel och som är på gång ju Karlsruhe, där det ju hela dagarna i princip är ständig spårvagnskö på några ställen.
Att få ner res- och kör-tider där vore ju angeläget. Dock tänker man ju tydligen bara flytta ner de linjer som är S-bahnelinjer i tunneln, medan de lokala linjerna ska gå kvar på gatan. Kan nog vara ett bra alternativ .....
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
Då tappar gatan inte helt sin charm.leifd skrev:En stad som torde va i stort behov av tunnel och som är på gång ju Karlsruhe, där det ju hela dagarna i princip är ständig spårvagnskö på några ställen.
Att få ner res- och kör-tider där vore ju angeläget. Dock tänker man ju tydligen bara flytta ner de linjer som är S-bahnelinjer i tunneln, medan de lokala linjerna ska gå kvar på gatan. Kan nog vara ett bra alternativ .....
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Tunnelspårväg i Ludwigshafen lades ner i dag
När allt är färdigt kommer det inte längre att gå några spårvagnar på Kaiserstrasse, där blir det gågata helt utan charm.Bussmicke skrev:Då tappar gatan inte helt sin charm.leifd skrev:En stad som torde va i stort behov av tunnel och som är på gång ju Karlsruhe, där det ju hela dagarna i princip är ständig spårvagnskö på några ställen.
Att få ner res- och kör-tider där vore ju angeläget. Dock tänker man ju tydligen bara flytta ner de linjer som är S-bahnelinjer i tunneln, medan de lokala linjerna ska gå kvar på gatan. Kan nog vara ett bra alternativ .....
Istället kommer vissa linjer att gå på ytan i Kriegsstrasse en bit söderut.
Det hela är så märkvärdigt att det finns en egen nätplats:
http://www.diekombiloesung.de/kombiloesung/index.php
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!