Jag har under många år hört vad jag vill tro är en myt, och hoppas på att någon här kan bekräfta eller ta död på myten.
Jag har från flera håll hört att ett gäng Teknologer från KTH ska ha svetsat fast en spårvagn vid spåret under ett nolleuppdrag någon gång innan nedläggningen 1967. Detta skulle ha skett vid någon vändslinga.
Eftersom jag själv alltid har tyckt att det låter helt absurt, och när man tänker på kostnaden detta skulle medföra så vill jag inte tro att det är sant.
Dessutom fick jag härom dagen höra att det var i Göteborg detta hade skett.
Myt eller inte. Kan någon bekräfta eller döda?
Nolleuppdrag
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nolleuppdrag
Fallet har behandlats tidigare i Forum.
Fastsvetsningen skall ha utförts på en spårvagn på linje 5 i vändslingan vid Östra Station i Stockholm, medan spårvagnen inväntade avgångstid en sen kväll i början av 40-talet. Under 40-, 50- och 60-talet ansågs det inte vara en myt. Då var också historien densamma. På senare tid har en mängd liknande historier dykt upp med olika tidpunkter och platser, till och med i andra städer som till exempel Göteborg.
Torleif
Fastsvetsningen skall ha utförts på en spårvagn på linje 5 i vändslingan vid Östra Station i Stockholm, medan spårvagnen inväntade avgångstid en sen kväll i början av 40-talet. Under 40-, 50- och 60-talet ansågs det inte vara en myt. Då var också historien densamma. På senare tid har en mängd liknande historier dykt upp med olika tidpunkter och platser, till och med i andra städer som till exempel Göteborg.
Torleif
Re: Nolleuppdrag
Något sådant skulle aldrig göras i Gôa glada Göteborg.MartinW skrev: Dessutom fick jag härom dagen höra att det var i Göteborg detta hade skett.
Det finns inga anteckningar någonstans om att Chalmerister skulle ha haft något sådant för sig.
/Tony
Med reservation för tyckfel.