Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Richard Jacobsson skrev:Det är inte kundtjänsten - utan bolagets registrator - som man vänder sig till för att begära ut offenliga handlingar! Sen är det en annan femma vad som är att betrakta som en offentlig handling, i det här fallet är det en öppet brev riktat till styrelsen varför jag svårligen kan se varför det skulle vara sekretessbelagt...
Helt hypotetiskt (jag har inte läst brevet ifråga, däremot har jag läst en hel del andra brev med anonym avsändare):
* Personer som går identifiera, även om deras namn censureras, framställs på ett direkt felaktigt och/eller vanhedrande sätt.
* Brevet nämner interna rutiner som av trafiksäkerhetsskäl inte bör komma till allmänhetens kännedom.
Jag säger inte att ovanstående är skäl nog att hemligstämpla brevet i sin helhet, däremot kan det vara skäl nog för att SL ska krångla.
Richard Jacobsson skrev:Varför skulle SL krångla mer än Järnvägsstyrelsen då båda i det här sammanhanget är offentligrättsliga subjekt som har att rätta sig efter samma lagrum?
Tja, bra fråga. Faktum är dock att det ÄR lite krångligt att begära ut handlingar från SL, dels på grund av organisationen (med en kundtjänst med svag koppling till företaget den representerar), dels på grund av en företagskultur med inslag av överdriven misstänksamhet.
Dock har SL sätt att förhålla sej till lagstiftning av den här typen den besvärande bristen att den ofta inte håller för rättslig prövning. Så den som vill och orkar får säkert rätt i slutändan. Med följd att SL återigen måste göra en "omorganisation"...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Det var inga som helst problem att få ut brevet från Järnvägsstyrelsen. Och eftersom avsändaren har skrivit i brevet att det är "offentligt" och får spridas till vem som helst så kommer jag strax att lägga ut det här.
Här är brevet från spårvagnsförarna i Bromma, som jag fick genom Järnvägsstyrelsen. Den ursprungliga formateringen av brevet har delvis gått förlorad genom att det skickats och vidarebefodrats i olika format.
Spårvagnsförare i Bromma skrev:
BREV TILL SAMTLIGA STYRELSELEDAMÖTER I SL:S STYRELSE
I dagarna skickar Veolia ut ett litet häfte som kallas “Framtidsresan†till personalen i Bromma
Den handlar om framtiden och visioner för framtiden.
Detta ser väldigt bra ut när man läser men verkligheten är en helt annan.
Den senaste tidens turbulenta tid på tvärbanan och nockebybanan gör att vi förare känner oss tvungna att berätta
hur det egentligen står till.
Att utlysa en tävling för att få förslag när det har kommit in massor av förslag som cheferna i Bromma struntat
totalt i under flera år det känns bara löjligt.
"Framtidsresan" är framställd bara för att ni på SL ska få se hur bra Veolia är.
Vi kommer i detta brev berätta sanningar som inte veolia vill kännas vid. Allt vi påtalar i detta brev har under
lång tid även påtalats för cheferna i Bromma.
Först vill vi påpeka att detta brev är offentligt och får spridas till vem som helst.
Vi har beslutat oss för att skicka detta brev anonymt, vi är alla förare på spårvägen i Bromma som vill totts allt
behålla våra arbeten.
Det är skickat via e-post först och främst till ledamöterna i Sl:s styrelse, cheferna i Bromma och till vissa
journalister.
En del av oss har arbetet i väldigt många år andra är nyanställda. Vi har en sak gemensamt; Tidigare var vi stolta
över vårt arbete, nu skäms vi bara.
Om vi börjar från början.
Det finns ett stort antal felaktigheter runt omkring Veolias sätt att sköta trafiken både på Tvärbanan och
Nockebybanan.
Detta vill vi uppmärksamma sl på genom detta brev.
Banan:
Utmed banornas sträckning tillåts det att växa enormt mycket sly och trän innanför det staket som avgränsar
banan från övriga områden. Detta gör att sikten försämras för förarna det växer sly som skymmer både gångfållor
och signaler.
Staketet som även ska hålla obehöriga borta från spårområdet har på flera ställen varit trasigt under lång tid på
andra ställen har staketet varit lagat provisoriskt i flera år vilket innebär en hel del obehöriga på spårområdet när
vi kör trafik.
Högsta hastighet utmed banan är 50km/h trotts det är det skyltat både 70km/h & 80km/h på flera ställen.
Vårt säkerhetssystem (ATC) visar vilken som är den största tillåtna hastigheten men även det visar fel hastighet
på flera ställen. På några ställen visar atc en hastighet, skyltarna en annan hastighet och vår bok (TRI) talar om en
annan hastighet. Största differensen är på 50km/h.
På flera ställen är hastighetsskyltar övertäckta med en svart sopsäck vilket lätt kan förväxlas med en gående
person en mörk kväll.
Det är helt klart att alla förare vet vilken hastighet som gäller men att sådana fel inte rättas till trotts att det
påpekats av förarna i flera år är lite av en skandal.
Säkerheten är inte högt prioriterad av Veolia precis.
Tidtabellen:
Tidtabellen är fel. Den är inte anpassad efter verkligheten.
Körtiden mellan olika hållplatser är exakt lika lång oavsett vilken tid på dygnet det är, under rusningarna tar det
betydligt längre att låta kunder gå av och på än under övriga tider på dygnet. Alla turer är försenade i rusningarna, förseningarna är så vanliga att många förare har slutat med att rapportera till
trafikledningen hur stor förseningen är. Vi tror inte veolia rapporterar in alla dessa förseningar till SL.
De största felen är följande:
Tex. har vi 9min körtid från Gullmarsplan till Sickla Udde
Men från Sickla Udde till Gullmarsplan har vi bara 7min körtid trotts att mängden kunder är flera gånger större
från Sickla Udde än åt det andra hållet.
Resultatet blir att vi kommer försenade till Gullmarsplan men kan tack vare den generösa körtiden vara i tid i
Sickla Uddé detta ser väldigt bra ut i statistiken. Från Sickla Uddé åker vi i tid men det finns ingen möjlighet att
köra från Gullmarsplan i tid trotts att det är endast 4:e hållplatsen.
Likaså på söndagar är tågen försenade pga. både enkelvagns trafik och samma snåla körtider.
Vidare så är det mer en regel än undantag att vi tvingas lämna kvar kunder på hållplatsen pga. att det är så fullt i
vagnarna.
Nu kommer vi helt plötsligt in på servicen.
Att låta betalande kunder komma fram sent ÄR riktig dålig service speciellt om det sker ständigt, att inte
kunderna får plats i vagnarna utan tvingas vänta på nästa spårvagn ÄR riktigt dålig service om det händer en
gång, på Tvärbanan händer det ofta. Många förare har varit stolta över det arbete de gjort, nu skäms dom flesta
över vad som hänt med Tvärbanan.
Vagnarna:
Det händer varje dag att minst en vagn går sönder och måste tas ur trafik, i värsta fall resulterar
detta i att det blir det totalstopp i trafiken med stora förseningar som följd.
Montörerna i vagnhallen erkänner helt öppet att det inte finns tid för löpande underhåll av
vagnarna.
Det som görs är akuta reparationer så att vagnarna kan tas ut i trafik
Inte undra på att vagnar går sönder i trafiken på daglig basis.
Det har inte hänt på 3 år att samtliga vagnar som gått ut ur hallen på morgonen har varit helt
felfria.
Oftast är det trasiga lampor och bromslampor.
Men även lite mer “större†fel som avstängda dörrar finns med på listan.
Vi har till ockmed inte kunnat ta ut alla turer på morgonen pga vagnfel vid några tillfällen.
När man skriver en felrapport tar det oftast ett par veckor innan felet åtgärdas om inte det är ett
akut fel. Detta innebär att många förare slutat skriva på mindre allvarliga fel eller slutar skriva
efter ett flertal felrapporter på samma fel.
Vi kör i gatutrafik och där gäller samma regler som för bilarna MEN om jag kört min bil med
så smutsiga sidobackspeglar eller vindruta så hade jag fått böter direkt av polisen.
Sidospeglar tvättas aldrig i hallen det gör ibland av förare innan de kör ut ur hallen, ibland är
de så smutsiga att den minsta solsken gör att man inte ser något alls i sidospeglarna & därmed
riskera att klämma kunder mellan dörrarna. Det är ännu värre när det regnar.
Vindrutorna är riktigt smutsiga både på utsidan men framför allt på insidan, jag vet att många
förare håller med om att säkerheten blir mindre när man ser dåligt.
Även trafikantutrymmet är smutsigt.
Gamla tuggummi överallt, smutsiga säten, trasiga säten, rutorna är nerspottade både från
insidan och utsidan.
Kunderna klagar dagligen på detta till personalen ombord som inte kan göra mer än att anmäla
det vidare till Trafikledningen..
Mycket av det vi påtalat här ligger inte på Veolias bord MEN det är Veolias skyldighet att se
till att våra kunder får en så behaglig resa som möjligt. Enligt en chef på Bromma vågar inte
Veolia klaga för mycket detta pga. att de inte vill uppfattas som en operatör som klagar
speciellt inte nu när det är upphandlingar.
Detta drabbar enbart våra kunder som om kundmätningarna gjordes i rusningstrafiken inte alls
skulle vara så nöjda.
Nu kommer vi till Veolias stora problem
Personalhanteringen:
Veolia i Bromma har haft enormt stor personalomsättning de senaste åren.
Just nu finns det inte tillräckligt med personal till att täcka upp samtliga tjänster, det lånas in
personal från alla håll bara för att kunna köra normal trafik, ibland lyckas det inte utan visa
turer måste ställas in pga. personalbrist.
Den sista tiden har flera förare blivit avstängda pga.. att de har varit inblandade i krockar.
I inget av fallen har det kommit fram till att föraren varit oaktsam på något sätt, det har inte
kommit fram till att föraren inte gjort allt i sin makt för att undvika att krocka.
Trotts detta straffas föraren med omplacering bort från sitt drömjobb.
I det senaste fallet där en trafikant sprang rakt ut framför spårvagnen i Årstaberg straffades
föraren med omplacering till tunnelbanan trotts att han blivit friad av polisen. Vi har under
lång tid påtalat situationen vid årstaberg för Veolia, något måste göras åt situationen innan en
betydligt allvarligare olycka sker, att straffa förare som råkar ut för en sådan händelse löser
inte några problem alls det är troligtvis juridiskt fel att straffa personal på det sättet. ,
Diskussioner pågår med vårt skyddsombud om forstatt körning vid årstaberg eller inte.
Veolia brukar tala om defensivt och aggressivt körsätt och att det är pga. förarens aggressiva
körsätt som han krockar. Men det görs ingen kontroll av förares körsätt förrän efter det har
hänt något, de förare som blivit avstängda på senaste tiden har blivit godkända flera gånger
om.
Förare som endast har ett par år tills pension flyr nu från Bromma till de olika tunnelbanorna,
de vet att det räcker med att en bilförare kör mot rött så kan de bli avstängda och omplacerade
oavsett om de har gjort något fel eller inte.
Stress ett modernt ord för att man inte mår bra på sin arbetsplats.
Många skulle inte erkänna att de är stressade på arbetet men symptomen finns där.
Man ser varje dag stressade spårvagnsförare ute i trafiken och det påverkar deras körsätt.
En kort sammanfattning: Säkerheten har blivit mycket sämre och sämre pga. smutsiga backspeglar och dyl. Servicen är dålig pga. sena tåg, smutsiga tåg osv. Arbetsmiljön är riktigt dålig med hög personalomsättning som följd & stressiga förare.
Tyvärr så jämförs Tvärbanan oftare och oftare med Citypendeln bland resenärerna och det
goda rykte vi hade tidigare är nu borta
Vi är många förare i Bromma att ni diskuterar detta brev inom SLs styrelse.
Ställ högre krav på den som kör trafiken i framtiden.
Vi kan lova att det ser i stort sett ut likadant på Tunnelbanan.
Vi ser gärna att ni hör av er med er reaktion på detta brev.
Svara gärna på den mailadress vi skickade detta brev ifrån.
Alla förare i Bromma har tillgång till den.
Med Vänliga Hälsningar
ETT FLERTAL SPÅRVAGNSFÖRARE I BROMMA.
Åh, där kom brevet, tack Kildor för att du fixade fram det!
Är det någon som känner sig manad att komma med faktamässiga kommentarer? Stämmer det som skrivs?
OM det finns skillnader mellan (permanent) skyltning, ATC och TRI så bör det väl åtgärdas inom rimlig tid?
Slyröjning känns som en åtgärd som smakar betydligt mer än det kostar!
Även om spegeltvätt formellt kanske åligger hallpersonalen så är det väl en såndär grej som kan fixas av varje driftig förare? Är arbetsklimatet sådant att en förare som tvättar speglarna själv får en utskällning för att ha använt "otillbörig vätska" (när det enda som fanns var att själv ta med eget fönsterputs)?
M_M skrev:Åh, där kom brevet, tack Kildor för att du fixade fram det!
Är det någon som känner sig manad att komma med faktamässiga kommentarer? Stämmer det som skrivs?
OM det finns skillnader mellan (permanent) skyltning, ATC och TRI så bör det väl åtgärdas inom rimlig tid?
Slyröjning känns som en åtgärd som smakar betydligt mer än det kostar!
Även om spegeltvätt formellt kanske åligger hallpersonalen så är det väl en såndär grej som kan fixas av varje driftig förare? Är arbetsklimatet sådant att en förare som tvättar speglarna själv får en utskällning för att ha använt "otillbörig vätska" (när det enda som fanns var att själv ta med eget fönsterputs)?
Just spegeltvätt känns som ett väldigt fånig problem. Det är väl upp till varje förare att tvätta speglarna när det anses nödvändigt, det finns väl papper och fönsterputs i hytten förmodar jag?
Vad gäller slyröjning är det ju tyvärr så att det i vissa fall inte finns med som löpande underhåll, och det enda sättet att få det gjort är att anmäla det som akutjobb.
Den första reaktionen är givetvis: får man inte lära sig svenska språket i skolan längre? Men det är ju en dum fråga, det får man inte (inte mycket annat heller, för den delen).
Om man nu bortser från formen och ser till inehållet så är det väl ingen direkt överraskning - ska man minska kostnader blir det så här, var ska man annars spara pengar?
Efter att ha varit och nosat i branschen är det väl bara att hålla med om vad någon sa till mig - att det över huvud taget berdivs någon trafik är rena turen.
Språket och formen är väl ganska oviktigt i sammanhanget. Annars får jag intrycket att det rör sig om förare som vill ha en bra arbetsplats och som vill att trafiken ska fungera bra, men som blir frustrerade när det inte blir så. Kanske har man ett skyddsombud som inte är tillräckligt "vasst". Men som andra redan påpekat; brevet känns lite gnälligt, och fokus har hamnat på flera oviktiga detaljer. "Men även lite mer “större†fel som avstängda dörrar finns med på listan.". Välkommen ut i pendeltågstrafiken på ett studiebesök!
Det om personalpolitik låter ju inte så bra. Men Connex/Veolia är väl inte kända för att vara någon bra arbetsgivare. Hoppas att något positivt kan komma ut av det här.
Måste säga att det här brevet inte direkt kom med så mycket matnyttigt. Känns mest som gnäll och lyxproblem.
Ta tex den här texten. "Alla turer är försenade i rusningarna". På vilken bana är tågen inte sena i rusningen? Slår vad om att Göteborgs spårvägar har sena turer i rusningen dem med! SJ har också sena tåg i rusningen, liksom övrig SL trafik och andra operatörer i Sverige.
Sen är det minst sagt skrattretande när man läser den här texten. "Det händer varje dag att minst en vagn går sönder och måste tas ur trafik, i värsta fall resulterar detta i att det blir det totalstopp i trafiken med stora förseningar som följd". Händer även det dagligen i övrig trafik. Göteborg, Norrköping, Stockholm mfl har alla någon indragen tur pga vagnfel på stan. Vagnar/fordon går sönder, det är ofrånkomligt. Det går sönder minst en bil om dagen uppe på essingen tex.
"Vi har till ockmed inte kunnat ta ut alla turer på morgonen pga vagnfel vid några tillfällen" är även det en fånig text. Välkommen till plattsäsongen i tunnelbanan säger jag bara!
Klagar man på dörrfel som "stora" problem. Ja då kan man inte ha så mycket stora problem över huvudtaget. Kom igen när vagnarna inte bromsar, brinner, eller skakar kraftigt. Då kan vi börja prata problem. Dörrfel är oftast snabbt åtgärdade.
Att man tar ett tåg ur trafik beror oftast på att man tar det säkra före det osäkra. Luftläckage under vagnarna brukar ofta bytas in. Tåget fungerar och kan säkert gå hela dagen. Men då det KAN inträffa något så tar man det säkra före det osäkra och tar hem tåget för kontroll och åtgärd.
C20 tex har problem med läckande metaconer. Dessa är ett rent komfortproblem när dessa börjar pysa/blåsa. Men man tar upp tåget i hallen för åtgärd ändå eftersom det då inte är i vägen på någotvis med sina 60 km/h hastighetsbegränsningar eller obekvämt för passagerarna som får höra ett blåsljud under hela resan.
Bobban skrev:Måste säga att det här brevet inte direkt kom med så mycket matnyttigt. Känns mest som gnäll och lyxproblem.
Jobbar du där så du vet?
Oftast brukar sådana här brev bara vara toppen på ett isberg. Det finns mycket mer underliggande problem, som kanske inte går att konkret ta på och, men som skapar olust och problem på arbetsplatsen.
Sen brukar sådana här saker hålla på rätt länge och gå rätt lång, innan någon överhuvudtaget vågar skriva ett brev och skicka ut.
Att kalla det för gnäll och lyxproblem, är effektiva medel som används när man vill tysta en opinion. Sen undra rjag, måste man vara högskoleutbildad journalist eller liknande föra tt få skriva ett brev om missförhållande på sin arbetsplats? Är det gnäll, så är det gnäll att gnälla på dåligt formulerad meningar. Hur orka rman hänga upp sig på sånt, istället för att se till vad det egentligen handlar om?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Bobban skrev:Sen är det minst sagt skrattretande när man läser den här texten. "Det händer varje dag att minst en vagn går sönder och måste tas ur trafik, i värsta fall resulterar detta i att det blir det totalstopp i trafiken med stora förseningar som följd". Händer även det dagligen i övrig trafik. Göteborg, Norrköping, Stockholm mfl har alla någon indragen tur pga vagnfel på stan. Vagnar/fordon går sönder, det är ofrånkomligt. Det går sönder minst en bil om dagen uppe på essingen tex.
Men hur jämför du egentligen? Om jag inte minns fel finns det 22 vagnar av typen A32, hur många bilar finns det på "uppe på essingen"? Om det går sönder minst en vagn varje dag så betyder det att de i snitt rullar mindre än tre veckor innan de går sönder igen. Vem behöver ta sin bil till verkstad så ofta?
Bobban skrev:Sen är det minst sagt skrattretande när man läser den här texten. "Det händer varje dag att minst en vagn går sönder och måste tas ur trafik, i värsta fall resulterar detta i att det blir det totalstopp i trafiken med stora förseningar som följd". Händer även det dagligen i övrig trafik. Göteborg, Norrköping, Stockholm mfl har alla någon indragen tur pga vagnfel på stan. Vagnar/fordon går sönder, det är ofrånkomligt. Det går sönder minst en bil om dagen uppe på essingen tex.
Men hur jämför du egentligen? Om jag inte minns fel finns det 22 vagnar av typen A32, hur många bilar finns det på "uppe på essingen"? Om det går sönder minst en vagn varje dag så betyder det att de i snitt rullar mindre än tre veckor innan de går sönder igen. Vem behöver ta sin bil till verkstad så ofta?
Nu vet jag inte riktigt hur långa omloppen är på tvärbanan, men hur många kör sin bil uppåt 20 timmar i sträck varje dygn? och hur lång är "Essingen" jämfört med vägnätet i Stockholm?
Bobban skrev:Måste säga att det här brevet inte direkt kom med så mycket matnyttigt. Känns mest som gnäll och lyxproblem.
Jobbar du där så du vet?
Oftast brukar sådana här brev bara vara toppen på ett isberg. Det finns mycket mer underliggande problem, som kanske inte går att konkret ta på och, men som skapar olust och problem på arbetsplatsen.
Sen brukar sådana här saker hålla på rätt länge och gå rätt lång, innan någon överhuvudtaget vågar skriva ett brev och skicka ut.
Att kalla det för gnäll och lyxproblem, är effektiva medel som används när man vill tysta en opinion. Sen undra rjag, måste man vara högskoleutbildad journalist eller liknande föra tt få skriva ett brev om missförhållande på sin arbetsplats? Är det gnäll, så är det gnäll att gnälla på dåligt formulerad meningar. Hur orka rman hänga upp sig på sånt, istället för att se till vad det egentligen handlar om?
Nej jag jobbar inte på Tvärbanan. Har dock funderat på att göra det. Men har inte kommit så långt då jag trivs bra där jag är nu.
Och jag anser att just detta är ett lyxproblem. Finns det större saker att reta upp sig på, varför skrevs dessa i så fall inte med i brevet? Har man en personal som mår dåligt så ska man så klart ordna till det. Men man kanske ska göra det under mer korrekta former än att skriva ett annonymt brev med småproblem. Och är det just dessa småproblem som är roten till det onda, ja då borde det inte vara så svårt att få till en lösning.
Tidtabellen förstår jag att förarna retar sig på. Den verkar minst sagt korkat planerad! Men så är det tyvärr inom all trafik som bedrivs i Stockholm. Förarna på bussarna och tunnelbanan hinner knappt springa och pinka på sina raster då deras vändtider är för korta. Ofta ligger de dessutom någon minut minus, vilket ökar stressen lite till.
Vem har snackat nåt om att man ska vara högskoleutbildad? Det är nåt du själv kokat ihop för att få ett mer "kraftfullt" inlägg. Jag har i alla fall inte skrivit nåt om det. Alla får säga vad man vill. Men vissa som vill få sina inlägg att verka "starka" kanske ska läsa igenom texten en tre - fyra gånger och ta en kaffe innan man postar det.
Men gnäll och lyxproblem, det är vad det är enligt mig.
Bobban skrev:Sen är det minst sagt skrattretande när man läser den här texten. "Det händer varje dag att minst en vagn går sönder och måste tas ur trafik, i värsta fall resulterar detta i att det blir det totalstopp i trafiken med stora förseningar som följd". Händer även det dagligen i övrig trafik. Göteborg, Norrköping, Stockholm mfl har alla någon indragen tur pga vagnfel på stan. Vagnar/fordon går sönder, det är ofrånkomligt. Det går sönder minst en bil om dagen uppe på essingen tex.
Men hur jämför du egentligen? Om jag inte minns fel finns det 22 vagnar av typen A32, hur många bilar finns det på "uppe på essingen"? Om det går sönder minst en vagn varje dag så betyder det att de i snitt rullar mindre än tre veckor innan de går sönder igen. Vem behöver ta sin bil till verkstad så ofta?
Det rullar 16 st C14 på bana 2. Dessa går sönder så gott som varje körning på stan och måste tas hem tidigare. Men hittils har jag inte sett några förare som gråtit allt för mycket över det. Kanske är det hårdare virke bland tunnelbaneförarna?
Kanske en bättre och mer förståelig jämförelse?
"Det rullar 16 st C14 på bana 2. Dessa går sönder så gott som varje körning på stan och måste tas hem tidigare."
Det låter ju i alla fall i mina öron som om ni har problem på den där bana 2. Med en sådan frekvens kommer aldrig fler lockas över att byta från bilen iaf...
Bobban skrev:Sen är det minst sagt skrattretande när man läser den här texten. "Det händer varje dag att minst en vagn går sönder och måste tas ur trafik, i värsta fall resulterar detta i att det blir det totalstopp i trafiken med stora förseningar som följd". Händer även det dagligen i övrig trafik. Göteborg, Norrköping, Stockholm mfl har alla någon indragen tur pga vagnfel på stan. Vagnar/fordon går sönder, det är ofrånkomligt. Det går sönder minst en bil om dagen uppe på essingen tex.
Men hur jämför du egentligen? Om jag inte minns fel finns det 22 vagnar av typen A32, hur många bilar finns det på "uppe på essingen"? Om det går sönder minst en vagn varje dag så betyder det att de i snitt rullar mindre än tre veckor innan de går sönder igen. Vem behöver ta sin bil till verkstad så ofta?
Det rullar 16 st C14 på bana 2. Dessa går sönder så gott som varje körning på stan och måste tas hem tidigare. Men hittils har jag inte sett några förare som gråtit allt för mycket över det. Kanske är det hårdare virke bland tunnelbaneförarna?
Kanske en bättre och mer förståelig jämförelse?
Just C14 var kanske ingen rättvis jämförelse. De vagnarna har väl aldrig fungerat riktigt bra sedan de lämnade bana 1.
Stefan_Brännström skrev:"Det rullar 16 st C14 på bana 2. Dessa går sönder så gott som varje körning på stan och måste tas hem tidigare."
Det låter ju i alla fall i mina öron som om ni har problem på den där bana 2. Med en sådan frekvens kommer aldrig fler lockas över att byta från bilen iaf...
C14 har aldrig vart någon bra konstruktion. Det är säkert ingen nyhet för tågnördar som oss. Men jag anser det vara en rätt bra jämförelse. Eftersom de är ungefär lika många till antalet, och har tydligen lika "dåligt" med fungerande körtid.
Även om dessa nu faktist rullat 1½-2 veckor utan några tidigare byten och att de fungerat väldigt bra på sistone.
Så där får jag väll erkänna att jag var för snabb i skriften ovan! Hehe.
Karsten skrev:
Just C14 var kanske ingen rättvis jämförelse. De vagnarna har väl aldrig fungerat riktigt bra sedan de lämnade bana 1.
C14 funkade inge vidare på 1:an heller. "C14 sjukan" började när sträckan till skarpnäck öppnades. Men fram tills dess fungerade de väll någorlunda tillfredställande.
Edit: Känns som om vi kanske glidit in lite mycket på Tuben nu. Och jag får väll erkänna mig lite skyldig där. Så vad sägs, återgå till ämnet och brevet
Bobban skrev:Måste säga att det här brevet inte direkt kom med så mycket matnyttigt. Känns mest som gnäll och lyxproblem.
Ta tex den här texten. "Alla turer är försenade i rusningarna". På vilken bana är tågen inte sena i rusningen? Slår vad om att Göteborgs spårvägar har sena turer i rusningen dem med! SJ har också sena tåg i rusningen, liksom övrig SL trafik och andra operatörer i Sverige.
Men i Göteborg har vi nåt som ni i Stockholm inte verkar ha - realtidsvisning både på hållplatser, på nätet och i mobilen för näst intill samtliga linjer/fordon! Det är inte bara pendeltåg, tunnelbana och nån stombusslinje, utan även rena "skrutt"-linjer som går varannan timme som dyker upp på realtidsvisningen.
Det finns två stora poänger med det här. Den ena är att systemet automatiskt på köpet för statistik över hur tidtabellerna verkligen fungerar, vilket betyder att man inte behöver förlita sig på att folk förhand fyller i nån slags blanketter eller liknande. Den andra är att alla vi resenärer enkelt kan kolla när det verkligen är dags att börja promenera till hållplatsen. När jag åker hemifrån så kollar jag alltid på realtidsvisningen och aldrig i tidtabellen.