Nytt linjenät i Luleå fr.o.m. 22/9

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anders Norén

Nytt linjenät i Luleå fr.o.m. 22/9

Inlägg av Anders Norén »

Nu har tidtabellen för det nya linjenätet i Luleå kommit (http://www.llt.lulea.se/nytt_linjenat.shtml).

Nytt är att trafiken samordnats i fem stråk ut från Luleå (Luleå är en extremt glesbyggd stad som spretar som en missbildad sjöstjärna), Hertsön, Björkskatan, Porsön, Notviken-Sunderbyn och Bergnäset. Varje stråk trafikeras av två linjer, genomgående genom centrumhalvön till varsitt annat stråk. Tidtabellerna är samordnade så att kvartstrafik råder dagtid, tiominuterstrafik i rusningen och tjugominuters- eller halvtimmestrafik övrig tid.

Man har också kommit ett steg närmare vad som borde vara självklart - fasta avgångstider. Tidigare har bussarna gått på godtyckliga minuttal vilket gjort det helt omöjligt att lära sig när bussarna går med mindre än att man memorerar hela tidtabellen(*). Med det nya linjenätet kommer det dock att vara fasta minuttal och fasta intervall förutom i övergångarna mellan de olika intervallperioderna, t.ex. mellan kvarts- och tiominuterstrafik.

Den tidigare teoretiska möjligheten för studenter på Björkskatan att ta bussen till Porsön har nu tagits bort. "Teoretisk" p.g.a. att avgångstiderna var anpassade för högstadieelever, vilket gjorde att man som student antingen kom till skolan en halvtimme för tidigt eller en kvart för sent - något som hade kunnat lösas utan problem för högstadieeleverna med en mindre justering av avgångstiderna(**).

Någon samordning med Länstrafiken (vilken i Norrbottens län är skild från lokaltrafiken) har inte heller denna gång varit aktuell, vilket torde vara ett gigantiskt slöseri med bussresurser och innebär att omstigningsmöjligheterna mellan lokal- och regionalbussar är mycket dåliga(***).

(*) Vid samtal med informationsperson från LLT såg han inte vari problemet låg. Det skulle dessutom bli dyrare för LLT att ha fasta avgångstider. För kunden var alltså en krånglig tidtabell en fördel... Hur är det det brukar sägas här och i PV - "produktionsinriktad tidtabell" i stället för "kundinriktad tidtabell"?

(**) Samme informationsperson förklarade att anledningen till att busstidtabellen precis missade studenterna berodde på att studenterna inte åkte med bussen. Nej, tacka fan för det, när tiderna inte passar. Tro mig, när det är -30 grader så drar man sig både en och två gånger för att cykla till skolan.

(***) Samme informationsperson och en annan informationsperson från Länstrafiken såg inte vari problemet låg med att de två trafikbolagen inte har någon samordning. Så var det väl i hela Sverige...? Vidare så fick jag ju förstå att Länstrafiken tillhör landstinget, medan lokaltrafiken tillhör kommunerna. Alltså två olika organisationer, och det var enklast för alla om det var så här. Tja, vad vet jag, X-Trafik, SL, Västtrafik, Skånetrafiken m.fl. kanske bara är udda undantag.

Anders
danax

Inlägg av danax »

Vad händer om en buss kommer före tidtabell till centrumhållplatsen (Smedjegatan)? Finns det verkligen utrymme för bussar som står och väntar några minuter till avgångstid?

I nuvarande lösning kan bussar köra om varandra vid centrumhållplatsen, men det skulle ju inte gått med vänstertrafikslösningen (endast-buss-lösningen).

Hursomhelst tycker jag nya linjenätet är en klar förbättring och jag hoppas att luleåborna blir bättre på att välja buss framför bil.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

danax skrev:Vad händer om en buss kommer före tidtabell till centrumhållplatsen (Smedjegatan)? Finns det verkligen utrymme för bussar som står och väntar några minuter till avgångstid?
Ja du, det har jag också funderat på. I dag sköts ju tidsregleringen borta vid gräsgropen benämnd Hermelinsparken, långt från allt stök. Men måhända räknar man med så god tidtabellshållning att reglering och förarbyte kan ske under den tidtabellsenliga uppehållstiden vid Smedjegatan.
danax skrev: I nuvarande lösning kan bussar köra om varandra vid centrumhållplatsen, men det skulle ju inte gått med vänstertrafikslösningen (endast-buss-lösningen).
Hehe. Jag tror inte att man ska hoppas för mycket på framkomligheten för andra än bussarna oavsett om det finns två filer i vardera riktningen eller ej - gatan är och förblir trång.

Men eftersom alla linjer är genomgående så verkar det som om man har räknat med att tidtabellshållningen ska vara så god att alla bussar kan avgå samtidigt, eftersom någon reell möjlighet inte finns (och inte hade funnits ens i teorin med bussalternativet) att köra förbi väntande bussar.

Oj, det kan bli problem i vinter, med ishalka, blåst och jävelskap. Det har ju faktiskt hänt att busstrafiken ställts in på grund av halkan.
danax skrev:Hursomhelst tycker jag nya linjenätet är en klar förbättring och jag hoppas att luleåborna blir bättre på att välja buss framför bil.
Ja! De flesta får ju dubbelt så många avgångar (tiominuters eller kvartstrafik) jämfört med innan (halvtimmestrafik). Och på det en någorlunda styv tidtabell.

Anders
Joar

Re: Nytt linjenät i Luleå fr.o.m. 22/9

Inlägg av Joar »

Anders Norén skrev:Nu har tidtabellen för det nya linjenätet i Luleå kommit (http://www.llt.lulea.se/nytt_linjenat.shtml).

Nytt är att trafiken samordnats i fem stråk ut från Luleå (Luleå är en extremt glesbyggd stad som spretar som en missbildad sjöstjärna), Hertsön, Björkskatan, Porsön, Notviken-Sunderbyn och Bergnäset. Varje stråk trafikeras av två linjer, genomgående genom centrumhalvön till varsitt annat stråk.
Lite skumt att linjerna till Björkskatan går åt båda hållen genom Smedjegatan.
Man har också kommit ett steg närmare vad som borde vara självklart - fasta avgångstider. Tidigare har bussarna gått på godtyckliga minuttal vilket gjort det helt omöjligt att lära sig när bussarna går med mindre än att man memorerar hela tidtabellen
Ja, äntligen slipper man bussar med 25 minuter mellan varannan och 30 minuter mellan varannan! När jag flyttade till Mjölkudden trodde jag inte tidtabellen var sann, med bussen 5 minuter tidigare för varje timme och 5 minuter ännu tidigare på lördag. Komplett omöjligt att lära sig andra bussar än precis den man brukar åka med.

Den nya tidtabellen ser mycket bra ut, trots att jag inte bor vid en stomlinje (sämre bara på söndan).

/Joar
Anders Norén

Re: Nytt linjenät i Luleå fr.o.m. 22/9

Inlägg av Anders Norén »

Joar skrev: Lite skumt att linjerna till Björkskatan går åt båda hållen genom Smedjegatan.
Den ena är genomgående till Bergnäset, den andra till Sunderbyn.
Joar skrev:
Dewil skrev:Man har också kommit ett steg närmare vad som borde vara självklart - fasta avgångstider. Tidigare har bussarna gått på godtyckliga minuttal vilket gjort det helt omöjligt att lära sig när bussarna går med mindre än att man memorerar hela tidtabellen
Ja, äntligen slipper man bussar med 25 minuter mellan varannan och 30 minuter mellan varannan! När jag flyttade till Mjölkudden trodde jag inte tidtabellen var sann, med bussen 5 minuter tidigare för varje timme och 5 minuter ännu tidigare på lördag. Komplett omöjligt att lära sig andra bussar än precis den man brukar åka med.
Jag citerar en räcka minuttal från hösttidtabellen 2002:
35, 20, 50, 20, 50, 15, 45, 10, 40, 17, 45, 10, 35, 00, 50.

Tacka vet jag tidtabeller av typen "25, 55, 25, 55, 25, 55, 25, 55, 25, 55, 25, 55, 25, 55..." :D

Anders
Skriv svar