Nedriven kontaktledning slår ut hela Roslagsbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Nedriven kontaktledning slår ut hela Roslagsbanan?

Inlägg av NerdBoy »

DN rapporterar om en nedfallen kontaktledning vid Tuna gård, vilket medför ersättningsbussar mellan Österskär och Åkers Runö:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=848271

På SL:s hemsida, under rubriken Störningsinformation, finns länken "-> Roslagsbanan Kårstalinjen 27, Näsbyparkslinjen ..." men när jag klickar på den får jag det korta meddelandet "Just nu finns det inga rapporterade stora störningar." vilket låter bra. Problemet kanske är löst? Eller...

Om jag istället söker störningsinformation för linje 28 får jag veta följande:
Roslagsbanan Kårstalinjen 27, Näsbyparkslinjen 29, Österskärslinjen 28: Trafiken ersätts med buss
Trafiken ersätts med buss för Roslagsbanan 27, 28 och 29 sedan kl 15:52 på grund av nedriven... Trafiken ersätts med buss för Roslagsbanan 27, 28 och 29 sedan kl 15:52 på grund av nedriven kontaktledning.
Uppdaterat: 2008-11-05 16:07
Det går alltså ersättningsbussar på samtliga linjer?
Användarens profilbild
Karsten

Re: Nedriven kontaktledning slår ut hela Roslagsbanan?

Inlägg av Karsten »

Det gick som mest åtta bussar på hela Roslagsbanan, som tur var fick vi liv i trafiken igen vid 16.40. Ryktena säger att räddningsledaren begärde räddningsfrånkoppling och då var det bara att räddningsfrånkoppla kontaktledningen. Tyvärr går det inte längre att räddningsfrånkoppla delar av RB, allt eller inget är det som gäller.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Tur att RB i vart fall inte har gemensam matning med BV för då hade räddningsledaren inte tvekat att bryta strömmen på hela BV:s nät ochså! Det är något visst med räddningsledare och deras manér!
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

Karsten skrev:Det gick som mest åtta bussar på hela Roslagsbanan, som tur var fick vi liv i trafiken igen vid 16.40. Ryktena säger att räddningsledaren begärde räddningsfrånkoppling och då var det bara att räddningsfrånkoppla kontaktledningen. Tyvärr går det inte längre att räddningsfrånkoppla delar av RB, allt eller inget är det som gäller.
Jag stod bredvid Räddningsledaren när han gjorde det, det stämmer att han begärde räddningsfrånkoppling av kontaktledningen.
Då det inte gick att koppla från spänningen från Åkers runö, på grund av något fel, var det enda valet att begära räddningsfrånkoppling.

Kontaktledningen hade inte rasat ned, dock hade "bondfångaren rasat ned och slitit med sig hjälpkraften.
Hjälpkraften låg an mot den nedrivna bondfångarstolpen som i sin tur låg an mot staketet, då strömmen inte gick att stänga av, var hela staketet från Tunagård bort mot gångfållan mellan Tunagård och Österskär strömförande, detta resulterade i flera små markbränder, vilket i sig inte kanske var så allvarligt, men med tanke på den mängden männsikor som befann sig i området var det klart obehagligt att ha ett strömförande staket (1500V)

Hjälpkraften hade även lyckats sätta eld på två strail-plattor och göra stora sår i ett betongelement (kantbalk) i plankorsningen, som grådde på moset är denna plankorsning helt nyrenoverad, så nu är det väl bara att göra om hälften igen :cry:

Tyvärr verkar det vara ansenliga skador på signalanläggningen också, vi får se om det går fler tåg mellan Åkersberga och Österskär denna vecka...

Det tog sen ansenlig tid att kapa ned bondfångaren, utan att att skada fler delar i anläggningen, vägskyddssignaler etc.
Runt Kl. 20 var bondfångare nedkapade och hjälpkraftledningar återställda, nu återstår "bara" att sätta upp ny bondfångare och återställa signalanläggningen...
Bilagor
20081105236.jpg
20081105236.jpg (77.78 KiB) Visad 989 gånger
/Daniel
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Inte för än jag såg bilden förstod jag vad bondfångare var i detta sammanhang. :roll:
Är det en bil (-förare) med uppfäld kran som var skyldig? (Det tycks ju vara den vanliga orsaken vid liknande händelser.)

Det nämns också hjälpkraft. Vad är det?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Tack för beskrivningen Daniel, det hela aktualiserar dock behovet av att (ånyo) kunna frånkoppla delar av RB. Vallentuna- och Djursholmsborna hade lite svårt att förstå varför deras tåg inte kunde gå p.g.a. ett fel i Åkersberga...
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

LÅ1 skrev:Inte för än jag såg bilden förstod jag vad bondfångare var i detta sammanhang. :roll:
Är det en bil (-förare) med uppfäld kran som var skyldig? (Det tycks ju vara den vanliga orsaken vid liknande händelser.)

Hjälpkraft är de ledningarna som också hänger i kontaktledningsstolparna, den är elektriskt sammanbunden med kontaktledningen och vars enda (?) uppgift är att öka ledningsarean på kontaktledningen, för att minska de elektriska förlusterna som annars uppstår på grund av låg spänning och långa avstånd...

Och visst var det en lastbil med kran, det är det ju nästan alltid :?
/Daniel
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

Karsten skrev:Tack för beskrivningen Daniel, det hela aktualiserar dock behovet av att (ånyo) kunna frånkoppla delar av RB. Vallentuna- och Djursholmsborna hade lite svårt att förstå varför deras tåg inte kunde gå p.g.a. ett fel i Åkersberga...
Absolut, jag kan bara hålla med, det borde införas...
/Daniel
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Hjälpkraftledning? Jag trodde att det var en förstärkningslina?
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

daniel_s skrev:Hjälpkraftledning? Jag trodde att det var en förstärkningslina?
Same same but different, jag jobbar ju med Banteknik :wink:
/Daniel
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Daniel L skrev:
LÅ1 skrev:Inte för än jag såg bilden förstod jag vad bondfångare var i detta sammanhang. :roll:

Hjälpkraft är de ledningarna som också hänger i kontaktledningsstolparna, den är elektriskt sammanbunden med kontaktledningen och vars enda (?) uppgift är att öka ledningsarean på kontaktledningen, för att minska de elektriska förlusterna som annars uppstår på grund av låg spänning och långa avstånd...

Och visst var det en lastbil med kran, det är det ju nästan alltid :?
Tack för beskrivningen av hjälpkraft. Man har ju sett att det går parallella ledningar utmed järnvägen. Trodde det var matning till andra delar av järnvägen eller kanske signalledning.

Bilar med upphissade kranar borde inte få flyttas alls, eller möjligen någon enstaka meter om det finns goda själ.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Lardman
Kontakt:

Inlägg av Lardman »

Daniel L skrev:
daniel_s skrev:Hjälpkraftledning? Jag trodde att det var en förstärkningslina?
Same same but different, jag jobbar ju med Banteknik :wink:
Förstärkningslinan används för att att öka ledningsarean på kontaktledningen och är sammanbunden med denna. (Finns det verkligen på RB?)

Hjälpkraften är ett separat ledningsnät för energiförsörjning av övriga anläggningar, t ex belysning och växelvärme.
nb

Inlägg av nb »

Förstärkningslina finns utmed hela (?) RB, högspänd hjälpkraft (i blanktråd) finns inte alls, däremot väl lite 0,4 kV i kabel.
Det som rivits ned på bilden är förstärkningslinan.

Den som kikar upp i stolparna på Banverkets spår kommer att se en liknande lina i samma typ av isolatorer, monterad på samma sätt, där är det dock frågan om återledningen, förstärkning finns på sina håll också men inte genomgående, växelströmmen för med sig andra problem som kräver andra lösningar än att bara öka arean. Någon återmatningslina finns dock inte på RB.

Tidigare fanns elmanövrerade frånskiljare i kontaktledningsstolparna för att kunna sektionera utan att skicka ut en gubbe, men i samband med renoveringarna på 1990-talet togs dessa bort och ersattes med manuella frånskiljare. Jag misstänker dock att det finns elmanövrerade frånskiljare vid (vissa) likriktarstationer för att åtminstone kunna separera nätet där.
Skriv svar