Karsten skrev:Det gick som mest åtta bussar på hela Roslagsbanan, som tur var fick vi liv i trafiken igen vid 16.40. Ryktena säger att räddningsledaren begärde räddningsfrånkoppling och då var det bara att räddningsfrånkoppla kontaktledningen. Tyvärr går det inte längre att räddningsfrånkoppla delar av RB, allt eller inget är det som gäller.
Jag stod bredvid Räddningsledaren när han gjorde det, det stämmer att han begärde räddningsfrånkoppling av kontaktledningen.
Då det inte gick att koppla från spänningen från Åkers runö, på grund av något fel, var det enda valet att begära räddningsfrånkoppling.
Kontaktledningen hade inte rasat ned, dock hade "bondfångaren rasat ned och slitit med sig hjälpkraften.
Hjälpkraften låg an mot den nedrivna bondfångarstolpen som i sin tur låg an mot staketet, då strömmen inte gick att stänga av, var hela staketet från Tunagård bort mot gångfållan mellan Tunagård och Österskär strömförande, detta resulterade i flera små markbränder, vilket i sig inte kanske var så allvarligt, men med tanke på den mängden männsikor som befann sig i området var det klart obehagligt att ha ett strömförande staket (1500V)
Hjälpkraften hade även lyckats sätta eld på två strail-plattor och göra stora sår i ett betongelement (kantbalk) i plankorsningen, som grådde på moset är denna plankorsning helt nyrenoverad, så nu är det väl bara att göra om hälften igen
Tyvärr verkar det vara ansenliga skador på signalanläggningen också, vi får se om det går fler tåg mellan Åkersberga och Österskär denna vecka...
Det tog sen ansenlig tid att kapa ned bondfångaren, utan att att skada fler delar i anläggningen, vägskyddssignaler etc.
Runt Kl. 20 var bondfångare nedkapade och hjälpkraftledningar återställda, nu återstår "bara" att sätta upp ny bondfångare och återställa signalanläggningen...