Helt slut med kontanthantering

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
rote

Re: Helt slut med kontanthantering

Inlägg av rote »

daniel_s skrev:
Jag vågar utan vidare påstå att du förr eller senare kommer att få problem om du själv försöker att systematiskt kliva på alla utländska städers bussar utan annan utrustning än kontanter och en svensk mobiltelefon!
Jag tar det en gång till då eftersom jag inte förstår din ironi: Funkar det att betala på en svensk buss om du har en utländsk mobil med kontantkort i andra valutor än SEK?
Nu behöver vi ju inte göra det här till en diskussion om MIG; ämnet är huruvida man behöver anpassa trafiksystemet efter precis alla människors olika förutsättningar. Nej, säger jag, det behöver man inte. De som inte accepterar (eller inte förstår) spelets regler får förr eller senare finna sig i att stå utanför.

Alltså: Det är fullt acceptabelt att erbjuda folk rabatterade biljetter via mobiltelefonen, även om det inte fungerar hos alla operatörer. Det var det enda jag ville säga. Kung Daniel har talat!
Det var som svar på ditt tal om att bussåkande inte var en social rättighet utan ett privilegium. Rättigheter har aldrig kommit till skänks utan tagits/klubbats fram, tror du att de betalda semestrarna dök upp utan anledning?

Ska man fortsätta kräva betalning för att åka med kanske jag som potenziell resenär inte vill ha ruttna alternativ att välja på, och ska kontanter inte hanteras alls ombord och det inte går att fixa biljetter med automater vid varje hållplats/ombord bussen, kioskförsäljning el dyl. kanske man skulle köra busstrafiken gratis?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

rote skrev:Det var som svar på ditt tal om att bussåkande inte var en social rättighet utan ett privilegium. Rättigheter har aldrig kommit till skänks utan tagits/klubbats fram, tror du att de betalda semestrarna dök upp utan anledning?
Nej, däremot har kollektivtrafiken huvudsakligen kommit till skänks genom företagsamma människors initiativ! Hur som helst finns en likhet mellan semesterrättigheter och kollektivtrafikproduktion, nämligen att båda förutsätter en motprestation från mottagaren, i form av att han eller hon förbinder sig att göra så som överheten har bestämt, till exempel genom att utföra föreskrivet arbete respektive uppvisa gällande färdbevis!
rote skrev:Ska man fortsätta kräva betalning för att åka med kanske jag som potenziell resenär inte vill ha ruttna alternativ att välja på, och ska kontanter inte hanteras alls ombord och det inte går att fixa biljetter med automater vid varje hållplats/ombord bussen, kioskförsäljning el dyl. kanske man skulle köra busstrafiken gratis?
Eller så kan man bara bortse från dig och köra precis som man vill... (Tro nu inte att jag är en allmänt osympatisk person, jag har bara antagit den formen i just den här tråden!) :cheesygrin:
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

NerdBoy skrev:
Björn Ehnberg skrev:Om någon utländsk turist skulle ha råkat missa informationen och börjar vifta med en 500-lapp (kan det ofta vara) som får väl föraren göra bedömningen om vederbörande kan få åka med ändå, för denna gång. Det har jag själv sett göras en gång i Stavsnäs f.ö. (som ligger bortom ära och redlighet - ungefär som Långedrag eller något sådant) I övrigt finns det här utmärkta, flerspråkiga broschyer som tydligt informerar besökare om vad som gäller.
Den turist som till äventyrs vill ta bussen från Stavsnäs klarar sig dock om vederbörande har ett internationellt gångbart kredit-/betalkort, för det finns en biljettautomat där. Med kassa instruktioner på engelska.

Förresten, vad sägs om att förse alla automater med instruktioner om vilken zon de vanligaste resmålen ligger i istället för bara en ytterst stiliserad karta?

Och när jag ändå är inne på det, vad som sägs om att förse alla hållplatser med en text om vad man förväntas sms:a för att få en biljett till nyss nämnda resmål? Nu finns det bara info om olika zoner, men det är tyvärr långt ifrån alla som klarar av att ta till sig den infon.
Det är ju tyvärr inte bara instruktionerna som är kassa - automaterna är det också. De är egentligen snabbombyggda parkeringsautomater, som ofta krånglar. Tyvärr krävs ett betal/kreditkort utställt av svensk kortutgivare om man ska kunna betala i automaterna med något annat än mynt. Just i Stavsnäs kan man annars gå in på Waxholms Ångfartygs AB:s kontor och inhandla nödiga SL-färdbevis.

Som sagt, dagens lösning i Stockholms län (hur det kommer att bli i Västra Götalands län kan jag givetvis inte uttala mig om) är inte den bästa, men bussförarnas berättigade krav på att inte bli rånade går före. De olägenheter som nu finns får man åtgärda efter hand.

Mvh.

Björn

PS: Gratis busstrafik är redan införd i nattbusstrafiken - om inga ordningsvakter finns i närheten går det slödder som inte vill betala bara rakt in. Den ensamme föraren tar givetvis inga konflikter med buset om han/hon inte vill bli nedslagen, knivskuren eller motsvarande :evil:
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Björn Ehnberg skrev:Tyvärr krävs ett betal/kreditkort utställt av svensk kortutgivare om man ska kunna betala i automaterna med något annat än mynt.
Aj då, där ser man. :shock:
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Björn Ehnberg skrev:Käre vän, Du liksom många andra här tycks ha nära till att recensera sina meningsmotståndare istället för att bemöta deras åsikter. En orator är en talare, och att orera betyder tala vitt och brett, ingenting annat.
Glömde visst att berätta:
Nationalencyklopedin skrev:Orera
Tala länge (och högstämt ) om ngt, ofta till ngn tämligen ointresserad lyssnare
Ett föga smickrande omdöme om en debattör, bra att veta till nästa gång du ger denna typ av beröm :P
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

B Thomas skrev:
Björn Ehnberg skrev:Käre vän, Du liksom många andra här tycks ha nära till att recensera sina meningsmotståndare istället för att bemöta deras åsikter. En orator är en talare, och att orera betyder tala vitt och brett, ingenting annat.
Glömde visst att berätta:
Nationalencyklopedin skrev:Orera
Tala länge (och högstämt ) om ngt, ofta till ngn tämligen ointresserad lyssnare
Ett föga smickrande omdöme om en debattör, bra att veta till nästa gång du ger denna typ av beröm :P
Jahadu.

Wikikulturens struntprat ger jag inte mycket för men NE är allt vetandes källa :lol:

Ja:
a. Du ondgör Dig över att det (snart) inte längre går att betala med kontanter på bussarna
b. Du talar högstämt om de förfärliga konsekvenser (se mina citat av Dina yttrande) som det kommer att få
c. inför en tämligen ointresserad publik (här), som med några få undantag inte tror att a. leder till b.

VSB.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
rote

Inlägg av rote »

Björn Ehnberg skrev: Det är ju tyvärr inte bara instruktionerna som är kassa - automaterna är det också. De är egentligen snabbombyggda parkeringsautomater, som ofta krånglar. Tyvärr krävs ett betal/kreditkort utställt av svensk kortutgivare om man ska kunna betala i automaterna med något annat än mynt. Just i Stavsnäs kan man annars gå in på Waxholms Ångfartygs AB:s kontor och inhandla nödiga SL-färdbevis.

Som sagt, dagens lösning i Stockholms län (hur det kommer att bli i Västra Götalands län kan jag givetvis inte uttala mig om) är inte den bästa, men bussförarnas berättigade krav på att inte bli rånade går före. De olägenheter som nu finns får man åtgärda efter hand.

PS: Gratis busstrafik är redan införd i nattbusstrafiken - om inga ordningsvakter finns i närheten går det slödder som inte vill betala bara rakt in. Den ensamme föraren tar givetvis inga konflikter med buset om han/hon inte vill bli nedslagen, knivskuren eller motsvarande :evil:

Jag tycker inte heller att busschaufförer ska utsättas för rånrisk, men om alternativet till kontanthantering ombord består av olika lika ruttna betalningsalternativ kanske man skulle kunna köra trafiken gratis?
Chaufförerna slipper hantera kontanter och passagerarna slipper betala = gynnsamt för bägge parter.

Slöddret och buset borde tillsammans med chauffören vara de andra passagerarnas sak att ta hand om, konfliktskräcken är tyvärr närmast upphöjd till en dygd i det moderna samhället. Vilket är något som annars kännetecknar gammal bruksmentalitet och diktaturer. Man kan undra om det finns några moderna sorters brukspatroner som tycker att det är i sin ordning att folk inte ingriper utan hellre ser till att ordningsvakter kommer ombord bussarna för att folk ska våga åka.

(Apropå att betalkorten måste vara utställda av en svensk kreditutgivare - Sverige är i ekonomiskt hänseende på väg att sluta in i sig självt p.g.a. alla dessa kortsystem och personnummerskrav som slår ut kontanthanteringen. Jag har flera finlandssvenska bekanta som svurit högt och ljudligt över det svenska personnummerskravet som numera tycks finnas i var och varannan firma som krav för att kunna beställa varor i Sverige. Och så klagar turistande svenskar på Dankortsystemet de har i Danmark, när de inte kan föreställa sig hur omöjligt det är i Sverige att köpa maskiner eller hyra lägenhet utan svenskt personnummer...)
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

rote skrev:Slöddret och buset borde tillsammans med chauffören vara de andra passagerarnas sak att ta hand om, konfliktskräcken är tyvärr närmast upphöjd till en dygd i det moderna samhället. Vilket är något som annars kännetecknar gammal bruksmentalitet och diktaturer. Man kan undra om det finns några moderna sorters brukspatroner som tycker att det är i sin ordning att folk inte ingriper utan hellre ser till att ordningsvakter kommer ombord bussarna för att folk ska våga åka.
Jag tycker inte att det handlar så mycket om konfliktskräck som att jag inte vill riskera att åka illa ut själv. Jag tvekar inte att backa upp en chaffis som får problem, men jag tänker inte sätta mig upp mot det slödder som chaffisen släppt på utan att bry sig. Vem är jag att bestämma vilka som får åka med och inte?
Skriv svar