Helt slut med kontanthantering
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Helt slut med kontanthantering
Enl. gp.se http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=423017, har Arbetsmiljöverket beslutat att all kontanthantering ombord på bussar måste upphöra senast 1 december 2009. Åtminstone inom det område där Västtrafik är länshuvudman. Skulle tro att domen får viss verkan i alla län.
//Tony
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: Helt slut med kontanthantering
Bara man kan fixa till det så att man kan ladda på sitt periodkort via autogiro, internetbank eller liknande (precis som man idag kan ladda på sitt kontantkort till mobilen). Samt att det går att lösa "mobilbiljett" i hela regionen för sällanresenärer, så välkomnar jag förändringen.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Kollektivtrafiken riskerar nog att tappa en del resenärer om man inte längre kan betala sin resa utan förköpta biljetter. Automater kan ju inte sättas upp på alla hållplatser och ett system för mobilbiljetter blir nog oerhört svåranvänt om man har ett system med många, geografiskt små zoner vilket många län har. För oss som ofta åker kollektivt är det ju inget större problem att köpa rabattkort men sällanresenärerna riskerar man nog att tappa då dom nog gärna sätter sig i bilen om dom inte vet hur eller ens om dom kan betala sin resa.
Eller så kommer man som oinformerad turist att slängas av bussen för att man inte har någon aning om hur systemet fungerar och bara tänkt åka 1-2 gånger. När jag åkte buss i Uppsala senast (jag bor alltså inte i stan, var i närheten av Ultuna, hade tänkt gå in till stadskärnan men vädret satte stopp för det) fick jag slanta upp trettio kronor för en enkelbiljett ombord bussen. Först efteråt fick jag veta att jag hade kunnat köpa biljett för "bara" tjugo kronor om jag handlat i en automat (något som dock inte fanns på busshållplatsen jag klev på). Alternativet att åka taxi hade blivit betydligt dyrare. Bil? Nej, någon sådan hade jag inte. Vad hade jag gjort om jag hade kastats av bussen? Troligtvis gått in till stan (och blivit genomsur). Det hade inte varit någon särskilt bra reklam för stadstrafiken om jag kastats av p.g.a. jag inte fått betala för mig på korrekt sätt fast jag faktiskt hade pengar på mig och kunde betala de där kronorna.
I Italien får man köpa bussbiljetten i tobaksaffärer men Sverige är inte riktigt lika tätbefolkat och kan ha underlag för sådana affärer som i Italien i närheten av varje hållplats. Att helt ta bort möjligheten att lösa biljett ombord är därför en usel idé för svenska förhållanden. Bygger man om bussarna så de blir lite större kan man se till att sätta upp automater ombord, men sabotage/rånrisken finns i sådana fall fortfarande kvar.
I Italien får man köpa bussbiljetten i tobaksaffärer men Sverige är inte riktigt lika tätbefolkat och kan ha underlag för sådana affärer som i Italien i närheten av varje hållplats. Att helt ta bort möjligheten att lösa biljett ombord är därför en usel idé för svenska förhållanden. Bygger man om bussarna så de blir lite större kan man se till att sätta upp automater ombord, men sabotage/rånrisken finns i sådana fall fortfarande kvar.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Hqr du ingen mobiltelefon? 20 pix där också och de kan ju köpas när du redan sitter på bussen... När kontanthanteringen försvinner innebär det inte bara att riskerna för förarna minskar, utan även att bussarna kommer fram snabbare då hållplatsuppehållen blir avsevärt kortare. JÄmför gärna valfritt hållplatsupehåll i Malmö med motsvarande antal påstigande i Stockholmrote skrev:Eller så kommer man som oinformerad turist att slängas av bussen för att man inte har någon aning om hur systemet fungerar och bara tänkt åka 1-2 gånger. När jag åkte buss i Uppsala senast (jag bor alltså inte i stan, var i närheten av Ultuna, hade tänkt gå in till stadskärnan men vädret satte stopp för det) fick jag slanta upp trettio kronor för en enkelbiljett ombord bussen. Först efteråt fick jag veta att jag hade kunnat köpa biljett för "bara" tjugo kronor om jag handlat i en automat (något som dock inte fanns på busshållplatsen jag klev på). Alternativet att åka taxi hade blivit betydligt dyrare. Bil? Nej, någon sådan hade jag inte. Vad hade jag gjort om jag hade kastats av bussen? Troligtvis gått in till stan (och blivit genomsur). Det hade inte varit någon särskilt bra reklam för stadstrafiken om jag kastats av p.g.a. jag inte fått betala för mig på korrekt sätt fast jag faktiskt hade pengar på mig och kunde betala de där kronorna.

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Det gäller att den "oinformerade turisten" har svenskt mobiltelefonabonnemang. (För numera ska alla svenska fungera.)Ulrik Berggren skrev:Hqr du ingen mobiltelefon? 20 pix där också och de kan ju köpas när du redan sitter på bussen...
Om man inte har en mobiltelefon med svenskt abonnemang då?Ulrik Berggren skrev:Hqr du ingen mobiltelefon? 20 pix där också och de kan ju köpas när du redan sitter på bussen... När kontanthanteringen försvinner innebär det inte bara att riskerna för förarna minskar, utan även att bussarna kommer fram snabbare då hållplatsuppehållen blir avsevärt kortare. JÄmför gärna valfritt hållplatsupehåll i Malmö med motsvarande antal påstigande i Stockholmrote skrev:Eller så kommer man som oinformerad turist att slängas av bussen för att man inte har någon aning om hur systemet fungerar och bara tänkt åka 1-2 gånger. När jag åkte buss i Uppsala senast (jag bor alltså inte i stan, var i närheten av Ultuna, hade tänkt gå in till stadskärnan men vädret satte stopp för det) fick jag slanta upp trettio kronor för en enkelbiljett ombord bussen. Först efteråt fick jag veta att jag hade kunnat köpa biljett för "bara" tjugo kronor om jag handlat i en automat (något som dock inte fanns på busshållplatsen jag klev på). Alternativet att åka taxi hade blivit betydligt dyrare. Bil? Nej, någon sådan hade jag inte. Vad hade jag gjort om jag hade kastats av bussen? Troligtvis gått in till stan (och blivit genomsur). Det hade inte varit någon särskilt bra reklam för stadstrafiken om jag kastats av p.g.a. jag inte fått betala för mig på korrekt sätt fast jag faktiskt hade pengar på mig och kunde betala de där kronorna.
Eller om man inte har mobilen med sig av en eller annan anledning? Eller batteriet slocknar etc.
Måste man ständigt ha mobiltelefonen med sig för att kunna få förflytta sig med buss inom en svensk stad?
"Visst kan du betala för dig men inte på vårt sätt serru, så ge dig av från bussen nu"
JAg håller med om riskminimering för busschaufförerna är bra men då kanske man ska dra det ett steg längre och köra gratis busstrafik om automater, kioskförsäljning m.m. inte funkar för svenska förhållanden.
Men lägg av, mobilen är inte det enda betalningssättet! Att åka kollektivtrafik är inte en social rättighet, det är en tjänst som man kan komma i åtnjutande av under vissa förutsättningar. Ingen kräver att du ska ha en mobiltelefon, men om du är en av de enstaka % av den åkmogna befolkningen som inte har det så får du nog faktiskt stå ut med att biljetten blir lite dyrare och/eller svårare att få tag på (vilket för övrigt kompenseras av att du inte har några kostnader för telefonen)...rote skrev:Om man inte har en mobiltelefon med svenskt abonnemang då?
Eller om man inte har mobilen med sig av en eller annan anledning? Eller batteriet slocknar etc.
Måste man ständigt ha mobiltelefonen med sig för att kunna få förflytta sig med buss inom en svensk stad?
Du tog öht inte upp utländska turisters problem. Eller det går kanske redan att betala ombord en svensk buss om man har franskt kontantkort i mobilen? Funkar det för utbytesstudenter/deras polare på besök?daniel_s skrev:
Men lägg av, mobilen är inte det enda betalningssättet! Att åka kollektivtrafik är inte en social rättighet, det är en tjänst som man kan komma i åtnjutande av under vissa förutsättningar. Ingen kräver att du ska ha en mobiltelefon, men om du är en av de enstaka % av den åkmogna befolkningen som inte har det så får du nog faktiskt stå ut med att biljetten blir lite dyrare och/eller svårare att få tag på (vilket för övrigt kompenseras av att du inte har några kostnader för telefonen)...
Däremot är det självklart att kollektivtrafiken fyller en social funktion, annars skulle den inte finnas. Anser pendlarna/resenärerna att det även är en rättighet att åka med så är det så det är, vad du än tycker.
Jag vågar utan vidare påstå att du förr eller senare kommer att få problem om du själv försöker att systematiskt kliva på alla utländska städers bussar utan annan utrustning än kontanter och en svensk mobiltelefon!rote skrev:Du tog öht inte upp utländska turisters problem. Eller det går kanske redan att betala ombord en svensk buss om man har franskt kontantkort i mobilen? Funkar det för utbytesstudenter/deras polare på besök?
Nu behöver vi ju inte göra det här till en diskussion om MIG; ämnet är huruvida man behöver anpassa trafiksystemet efter precis alla människors olika förutsättningar. Nej, säger jag, det behöver man inte. De som inte accepterar (eller inte förstår) spelets regler får förr eller senare finna sig i att stå utanför.rote skrev:Däremot är det självklart att kollektivtrafiken fyller en social funktion, annars skulle den inte finnas. Anser pendlarna/resenärerna att det även är en rättighet att åka med så är det så det är, vad du än tycker.
Alltså: Det är fullt acceptabelt att erbjuda folk rabatterade biljetter via mobiltelefonen, även om det inte fungerar hos alla operatörer. Det var det enda jag ville säga. Kung Daniel har talat!

daniel_s skrev:Nu behöver vi ju inte göra det här till en diskussion om MIG; ämnet är huruvida man behöver anpassa trafiksystemet efter precis alla människors olika förutsättningar. Nej, säger jag, det behöver man inte. De som inte accepterar (eller inte förstår) spelets regler får förr eller senare finna sig i att stå utanför.
Alltså: Det är fullt acceptabelt att erbjuda folk rabatterade biljetter via mobiltelefonen, även om det inte fungerar hos alla operatörer. Det var det enda jag ville säga. Kung Daniel har talat!

Din kommentar att:
är säkert intressant för alla som arbetar för att göra kollektivtrafiken anpassad till människor med funktionshinder, i syfte att göra den tillgänglig för - just det - ALLA.daniel_s skrev:... huruvida man behöver anpassa trafiksystemet efter precis alla människors olika förutsättningar. Nej, säger jag, det behöver man inte....

Västtrafiks sätt att skydda förarpersonalen motverkar ju, vare sig man vill det eller inte, ambitionen att göra kollektivtrafiken kundanpassad och tillgänglig. Det är i praktiken ett rejält steg bakåt i målet att locka till sig fler kunder från andra färdsätt. Västtrafik verkar slå sig till ro med att vara nöjd med månadskortsresenärer. Tro mig, med den strategin kommer man garanterat att förlora kampen om resenärerna. Jag har iofs ingen lösning på frågan (om ni nu kommer avkräva mig en sådan) utan jag konstaterar bara att ur ett kundperspektiv känns det närmast som ett hån när Västtrafik trumpetar ut det som en förbättring att man inte längre kan betala kontant (på Västtrafik har man verkligen en känsla för kundens behov

Jag talar av egen erfarenhet. Har flera gånger varit nära att missa tågavgångar från Göteborg C p.g.a. att jag inte planerat en så simpel sak som att åka 5 hållplatser med spårvagn på morgonen. Det slutade med att jag fick springa sträckan till fots för att hinna med tåget. Jag säger bara: God natt Västtrafik, no more!

PS
I ett kommande inlägg

Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
Att man anpassar sig efter människors medfödda, eller för all del förvärvade, fysiska förutsättningar kan jag köpa. Men därifrån till att även anpassa sig till de egenpåhittade och mer eller mindre egendomliga principer, som somliga envisas med, är det ett ganska långt steg!B Thomas skrev:Din kommentar att:är säkert intressant för alla som arbetar för att göra kollektivtrafiken anpassad till människor med funktionshinder, i syfte att göra den tillgänglig för - just det - ALLA.daniel_s skrev:... huruvida man behöver anpassa trafiksystemet efter precis alla människors olika förutsättningar. Nej, säger jag, det behöver man inte....![]()
Är kontanter i svensk valuta egenpåhittade och mer eller mindre egendomliga principer?daniel_s skrev:Att man anpassar sig efter människors medfödda, eller för all del förvärvade, fysiska förutsättningar kan jag köpa. Men därifrån till att även anpassa sig till de egenpåhittade och mer eller mindre egendomliga principer, som somliga envisas med, är det ett ganska långt steg!
Det var ett egenpåhittat och mer eller mindre egendomligt påstående!
-
Kära nån, man behöver väl inte göra metafysik av det hela, och börja orera om "motverkar ju.......ambitionen att göra kollektivtrafiken kundanpassad och tillgänglig", "rejält steg bakåt i målet att locka till sig fler kunder från andra färdsätt" och "garanterat att förlora kampen om resenärerna". Här i Stockholms län har vi haft kontantlöst på bussarna ett bra tag nu och det fungerar på det hela taget utmärkt. De utländska turisternas svårigheter är en liten sak i sammanhanget och har ganska lite att göra med länsinnevånarnas eventuella problem. Om någon utländsk turist skulle ha råkat missa informationen och börjar vifta med en 500-lapp (kan det ofta vara) som får väl föraren göra bedömningen om vederbörande kan få åka med ändå, för denna gång. Det har jag själv sett göras en gång i Stavsnäs f.ö. (som ligger bortom ära och redlighet - ungefär som Långedrag eller något sådant) I övrigt finns det här utmärkta, flerspråkiga broschyer som tydligt informerar besökare om vad som gäller.B Thomas skrev:daniel_s skrev:Nu behöver vi ju inte göra det här till en diskussion om MIG; ämnet är huruvida man behöver anpassa trafiksystemet efter precis alla människors olika förutsättningar. Nej, säger jag, det behöver man inte. De som inte accepterar (eller inte förstår) spelets regler får förr eller senare finna sig i att stå utanför.
Alltså: Det är fullt acceptabelt att erbjuda folk rabatterade biljetter via mobiltelefonen, även om det inte fungerar hos alla operatörer. Det var det enda jag ville säga. Kung Daniel har talat!Du behöver inte vara orolig, det är ingen som vill göra detta till en diskussion om dig, hur gärna du än vill det. Mooaaha ha ha ha!
Din kommentar att:är säkert intressant för alla som arbetar för att göra kollektivtrafiken anpassad till människor med funktionshinder, i syfte att göra den tillgänglig för - just det - ALLA.daniel_s skrev:... huruvida man behöver anpassa trafiksystemet efter precis alla människors olika förutsättningar. Nej, säger jag, det behöver man inte....![]()
Västtrafiks sätt att skydda förarpersonalen motverkar ju, vare sig man vill det eller inte, ambitionen att göra kollektivtrafiken kundanpassad och tillgänglig. Det är i praktiken ett rejält steg bakåt i målet att locka till sig fler kunder från andra färdsätt. Västtrafik verkar slå sig till ro med att vara nöjd med månadskortsresenärer. Tro mig, med den strategin kommer man garanterat att förlora kampen om resenärerna. Jag har iofs ingen lösning på frågan (om ni nu kommer avkräva mig en sådan) utan jag konstaterar bara att ur ett kundperspektiv känns det närmast som ett hån när Västtrafik trumpetar ut det som en förbättring att man inte längre kan betala kontant (på Västtrafik har man verkligen en känsla för kundens behov).
Jag talar av egen erfarenhet. Har flera gånger varit nära att missa tågavgångar från Göteborg C p.g.a. att jag inte planerat en så simpel sak som att åka 5 hållplatser med spårvagn på morgonen. Det slutade med att jag fick springa sträckan till fots för att hinna med tåget. Jag säger bara: God natt Västtrafik, no more!Jag går hellre.
PS
I ett kommande inläggska jag ondgöra mig över de gnisslande, tjutande och bullrande spårvagnsvraken som köpts från Italien. Det ska bli intressant att se under den kommande vintern om dessa är lika iskalla ombord som förra vintern. Ännu en av Västtrafiks geniala satsningar på kollektivtrafiken.
Här går faktiskt förarnas berättigade krav att inte bli rånade före och kollektivtrafiken faller inte samman för det. Eller är det så att "lite rån får man räkna med.......".
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Du får så gärna köra på med din sluggerstil (den vanliga) och kalla mitt inlägg för orerande. Men att argumentera mot något jag aldrig sagt eller antytt är en lika välkänd som fräck debattstil. Jag har aldrig sagt att förarnas krav skulle vara oberättigat. Det finns väl ingen naturlag som säger att för att man löser problemet med rånrisken så måste man offra servicen till kunden. Och ditt citat kring "lite rån får man räkna med......." börjar närma sig gränsen, vem citerar du? Ja, inte det mig i alla fall.Björn Ehnberg skrev: Här går faktiskt förarnas berättigade krav att inte bli rånade före och kollektivtrafiken faller inte samman för det. Eller är det så att "lite rån får man räkna med.......".
Björn
Men åter till saken, hur vore det med en utrustning på spårvagnar och bussar som klarar annat än mynt? T.ex. sedlar eller varför inte betalkort och bensinkort. Funkar t.ex. alldels utmärkt i London (betalkort), men i lilla London, där gäller lilla servicen, här får man nöja sig med en myntapparat. Tyvärr är min alldeles bestämda känsla att Västtrafik (och det gäller inte bara den här frågan) verkar känna sig alltför självtillräckliga för att kunna manifestera den kreativitet som behövs för utmaningen att öka kollektivtrafikens andel.
Försök gärna övertyga mig som kund att den service som nu erbjuds är tillfyllest, det var den frågan jag tog upp (inte turisternas iofs angelägna behov). Tyvärr tillförde ditt inlägg inte mycket i den saken. Men det går ju att rätta till, om jag gissar rätt kommer det nog ett svar detta inlägg.

-
Käre vän, Du liksom många andra här tycks ha nära till att recensera sina meningsmotståndare istället för att bemöta deras åsikter. En orator är en talare, och att orera betyder tala vitt och brett, ingenting annat. Nog nu om detta, ingen är betjänt av personfixerade pseudodebatter. Sedan verkar Du missnöjd med Västtrafiks servicenivå i andra avseenden också, men det har jag varken möjlighet eller anledning att kommentera.B Thomas skrev:Du får så gärna köra på med din sluggerstil (den vanliga) och kalla mitt inlägg för orerande. Men att argumentera mot något jag aldrig sagt eller antytt är en lika välkänd som fräck debattstil. Jag har aldrig sagt att förarnas krav skulle vara oberättigat. Det finns väl ingen naturlag som säger att för att man löser problemet med rånrisken så måste man offra servicen till kunden. Och ditt citat kring "lite rån får man räkna med......." börjar närma sig gränsen, vem citerar du? Ja, inte det mig i alla fall.Björn Ehnberg skrev: Här går faktiskt förarnas berättigade krav att inte bli rånade före och kollektivtrafiken faller inte samman för det. Eller är det så att "lite rån får man räkna med.......".
Björn
Men åter till saken, hur vore det med en utrustning på spårvagnar och bussar som klarar annat än mynt? T.ex. sedlar eller varför inte betalkort och bensinkort. Funkar t.ex. alldels utmärkt i London (betalkort), men i lilla London, där gäller lilla servicen, här får man nöja sig med en myntapparat. Tyvärr är min alldeles bestämda känsla att Västtrafik (och det gäller inte bara den här frågan) verkar känna sig alltför självtillräckliga för att kunna manifestera den kreativitet som behövs för utmaningen att öka kollektivtrafikens andel.
Försök gärna övertyga mig som kund att den service som nu erbjuds är tillfyllest, det var den frågan jag tog upp (inte turisternas iofs angelägna behov). Tyvärr tillförde ditt inlägg inte mycket i den saken. Men det går ju att rätta till, om jag gissar rätt kommer det nog ett svar detta inlägg.
De problem Du antyder i Dina formuleringar - som är korrekt citerade - existerar förvisso, men inte för ett ögonblick tror jag att de är relaterade till det faktum att man inte kan betala kontant hos förarna ombord på kollektivtrafikfordonen. Den avslutande meningen var utformad som en fråga, inte som ett påstående och jag tyckte faktiskt att det fanns ett visst fog för denna. Visserligen säger Du - det ska framhållas - att Du inte har någon lösning på rånproblemet, men då tycker jag att nog att man inte kan uttrycka sig riktigt som Du gör. Här i Stockholm blev rånproblemet - när buset upptäckt hur lätt det var att korpa bussförarnas kassa - så akut att SL måste tvingas genomföra ett kontantstopp. Det problemet hade alltså prio. 1 - då, man kunde inte avvakta nytt biljettsystem etc. De följdproblem som då infinner sig får man försöka lösa därefter. I det kan mycket väl ligga att man får acceptera en viss sänkning av servicenivån, om man nu upplever ett kontantstopp som en sådan (vilket jag själv alltså inte gör, det har nog framgått).
Sedelautomater är nog bra, men kan kanske inte installeras överallt. Det nya biljettsystemet - som vi nu med viss möda börjar införa i Stockholms län - löser inte alla problem (en del anser nog t.o.m. motsatsen) men utvecklingen i samhället går nog mer och mer mot automatisering och att - i detta fall - trafikanten mer och mer får ansvara för att ha sitt giltiga färdbevis i ordning.
Nöjd nu?
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Den turist som till äventyrs vill ta bussen från Stavsnäs klarar sig dock om vederbörande har ett internationellt gångbart kredit-/betalkort, för det finns en biljettautomat där. Med kassa instruktioner på engelska.Björn Ehnberg skrev:Om någon utländsk turist skulle ha råkat missa informationen och börjar vifta med en 500-lapp (kan det ofta vara) som får väl föraren göra bedömningen om vederbörande kan få åka med ändå, för denna gång. Det har jag själv sett göras en gång i Stavsnäs f.ö. (som ligger bortom ära och redlighet - ungefär som Långedrag eller något sådant) I övrigt finns det här utmärkta, flerspråkiga broschyer som tydligt informerar besökare om vad som gäller.
Förresten, vad sägs om att förse alla automater med instruktioner om vilken zon de vanligaste resmålen ligger i istället för bara en ytterst stiliserad karta?
Och när jag ändå är inne på det, vad som sägs om att förse alla hållplatser med en text om vad man förväntas sms:a för att få en biljett till nyss nämnda resmål? Nu finns det bara info om olika zoner, men det är tyvärr långt ifrån alla som klarar av att ta till sig den infon.
Nu har man ju bestämt sig för att ta bort kontanthanteringen på bussarna på ett antal orter. Som jag uppfattat det innebär det ett entydigt uteslutande av kontanter som betalningsmedel, när man väl är ombord på bussen. De som har som princip att alltid betala kontant ombord på bussen är därmed uteslutna från att åka med bussarna. Om de vill åka ändå är de välkomna att ändra sina principer. Detta gäller förstås även dem som inte alls har det som princip, utan bara genom olyckliga omständigheter inte har något användbart betalningsmedel. De är sålunda välkomna tillbaka när de har skaffat sig ett användbart betalningsmedel. Om du ska hålla på och förhandla om det här så tycker jag att du är mer än lovligt trög!B Thomas skrev:Är kontanter i svensk valuta egenpåhittade och mer eller mindre egendomliga principer?daniel_s skrev:Att man anpassar sig efter människors medfödda, eller för all del förvärvade, fysiska förutsättningar kan jag köpa. Men därifrån till att även anpassa sig till de egenpåhittade och mer eller mindre egendomliga principer, som somliga envisas med, är det ett ganska långt steg!
Det var ett egenpåhittat och mer eller mindre egendomligt påstående!
Absolut. Mycket nöjd, alla har fått uttrycka sina åsikter, vilket inte betyder att vi är överens i sakfrågan, som jag för övrigt inte kommer att beröra mer eftersom jag sagt mitt och jag vill absolut inte trötta ut er...Björn Ehnberg skrev:Nöjd nu?

Det är klart att du tycker att jag är trög eftersom jag inte delar din åsikt. För övrigt kändes inte just den formuleringen som särskilt kraftfull som övertygande argument. Och nej, jag förhandlar inte om min åsikt, lika lite som du.daniel_s skrev:Om du ska hålla på och förhandla om det här så tycker jag att du är mer än lovligt trög!

Jag försöker inte övertyga dig om något, bara påpeka att dina invändningar är meningslösa eftersom det nu ska vara så här. Om du vill så kan jag upprepa det tusen gånger: Det ska vara så, det ska vara så, det ska vara så....B Thomas skrev:Det är klart att du tycker att jag är trög eftersom jag inte delar din åsikt. För övrigt kändes inte just den formuleringen som särskilt kraftfull som övertygande argument. Och nej, jag förhandlar inte om min åsikt, lika lite som du.daniel_s skrev:Om du ska hålla på och förhandla om det här så tycker jag att du är mer än lovligt trög!