M25 521 en av Sveriges snabbaste spårvagnar?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
M25 521 en av Sveriges snabbaste spårvagnar?
Är M25 verkligen så snabb eller accelererar den bara bra? Vad avser toppfarten har den väl samma utväxling som alla andra pedalvagnar men fler shuntlägen? Är inte en A32 snabbare vad avser toppfart för att inte tala om A24? Vad kan antas vara "Sveriges snabbaste spårvagn"? Antar att en A32 utan "spärr" gör 100 km/h utan problem och det gör nog inte 621:an?
Re: M25 521 en av Sveriges snabbaste spårvagnar?
Om jag svarar så här: 621 bör inte köras i 100 km/h, det är den inte konstruerad för. Däremot tror jag nog att både M30 och M32 är piggare i acceleration än vad M25a är.Hechtwagen skrev:Är M25 verkligen så snabb eller accelererar den bara bra? Vad avser toppfarten har den väl samma utväxling som alla andra pedalvagnar men fler shuntlägen? Är inte en A32 snabbare vad avser toppfart för att inte tala om A24? Vad kan antas vara "Sveriges snabbaste spårvagn"? Antar att en A32 utan "spärr" gör 100 km/h utan problem och det gör nog inte 621:an?
//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
Enligt AnsaldoBredas datablad för M32 har vagnen en sth. på 80 km/tim, liksom A32. I övrigt säger jag som Tony, ingen av vagnarna bör framföras fortare än så, det är de inte konstruerade för.JAgr skrev:M32
/JAgr
A32 har något högre motoreffekt 4 x 120 kW, jämfört med M32-ans 4 x 106 kW. Tomvikten verkar vara densamma (Ansaldo uppger "tare weight" 368 kN, vilket verkar fysikaliskt osunt eftersom N är en kraftenhet, men dividerat med tyngdkraftaccelerationen 9,81 m/s2 ger den en vikt på ca. 37,5 ton). A32 accelererar enligt databladet något snabbare, 1,2 m/s2 (2/3 last) jämfört med 1 m/s2 för M32.
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
A32
En liten broshyr från Trafikkontoret i Göteborg om M32: http://www.trafikkontoret.goteborg.se/F ... f188889d5f (PDF), som dock saknar uppgift om acceleration.
Viss generell information om hela vagnskonceptet Sirio finns att läsa i följande dokument från tillverkaren: http://www.ansaldobredainc.com/PDF/Siri ... ations.pdf (PDF). Sidan 15 är i sammanhanget för tråden av särskilt intresse.
- maximal hastighet - 80 km/h
acceleration - 1,2 m/s2
kontinuerlig effekt - 4*120 kW (480kW)
- maximal hastighet: 80 km/h
acceleration - 1 m/s2
kontinuerlig effekt - 4*106 kW (424 kW)
En liten broshyr från Trafikkontoret i Göteborg om M32: http://www.trafikkontoret.goteborg.se/F ... f188889d5f (PDF), som dock saknar uppgift om acceleration.
Viss generell information om hela vagnskonceptet Sirio finns att läsa i följande dokument från tillverkaren: http://www.ansaldobredainc.com/PDF/Siri ... ations.pdf (PDF). Sidan 15 är i sammanhanget för tråden av särskilt intresse.
Vad har A32 för motortyp?
Maxaccelerationen i siffror behöver inte vara det som avgör hur fort vagnen verkligen tar sig från 0 till maxhastigheten. Där spelar även adhession och motorernas slirbenägenhet in. M32 har kortslutna asynkronmaskiner som går med eftersläpning mot synkront varvtal (alltså mycket liten slirbenägenhet) emedan de klassiska seriemagnetiserade likströmsmaskinerna är mycket slirbenägna.
//Tony
Maxaccelerationen i siffror behöver inte vara det som avgör hur fort vagnen verkligen tar sig från 0 till maxhastigheten. Där spelar även adhession och motorernas slirbenägenhet in. M32 har kortslutna asynkronmaskiner som går med eftersläpning mot synkront varvtal (alltså mycket liten slirbenägenhet) emedan de klassiska seriemagnetiserade likströmsmaskinerna är mycket slirbenägna.
//Tony
-
Javissst. A32 har samma motortyp som M32 - asynkrondriften är väl praktiskt taget allenarådande numera i traktionstillämpningar för spårfordon.TonyM skrev:Vad har A32 för motortyp?
//Tony
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Appropå (snabba) spårvagnar så undrar jag vad A25 har för maximal hastighet (tillåten resp. teoretisk)?
Jag har aldrig sett någon uppgift om sth för A25. Det har sagts att vagn 71 toppade 45 km/h vid något prov på Djurgårdslinjen, men vem som sade det eller huruvida det är sant har jag ingen aning om, liksom om det var med eller utan släpvagn. Särskilt snabb är hur som helst inte vagntypen; den är ganska tung i förhållande till motoreffekten och saknar shuntläge. A27 var nog snabbare! (Att A26 var ännu snabbare kommer vi säkert snart att bli upplysta om, så det avstår jag från att säga!)Lardman skrev:Appropå (snabba) spårvagnar så undrar jag vad A25 har för maximal hastighet (tillåten resp. teoretisk)?
Är verkligen en stadsspårvagns toppfart egentligen intressant=?? 'är inte accelerationen viktigare?daniel_s skrev:Jag har aldrig sett någon uppgift om sth för A25. Det har sagts att vagn 71 toppade 45 km/h vid något prov på Djurgårdslinjen, men vem som sade det eller huruvida det är sant har jag ingen aning om, liksom om det var med eller utan släpvagn. Särskilt snabb är hur som helst inte vagntypen; den är ganska tung i förhållande till motoreffekten och saknar shuntläge. A27 var nog snabbare! (Att A26 var ännu snabbare kommer vi säkert snart att bli upplysta om, så det avstår jag från att säga!)Lardman skrev:Appropå (snabba) spårvagnar så undrar jag vad A25 har för maximal hastighet (tillåten resp. teoretisk)?
Så länge som accelerationen inte är riktigt dålig, så är det nog viktigare för tidhållningen att vagnen kommer upp i den hastighet som banan tillåter. En stadsvagn behöver en viss acceleration i början för att man ska kunna köra tydligt gentemot andra trafikanter. Om den accelerationen väl finns, så innebär nog en större acceleration mest att vagnen blir mer slirningsbenägen och att föraren måste hålla igen för att körningen inte ska bli obekväm. Man bör inte bygga upp en tidtabell på att vagnarna ska köras med kraftig acceleration; då blir nog marginalerna för små.TonyM skrev:Är verkligen en stadsspårvagns toppfart egentligen intressant=?? 'är inte accelerationen viktigare?
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Dessutom innebär kraftiga accelerationer att ett större ansvar stäls på föraren att inte utsätta passagerarna för alltför stora krafter i längsled... Ibland är det skönt att åka i en seg stombuss jämfört med en pigg normalvagn just på grund av detta. För att inte tala om C20...TonyM skrev:Är verkligen en stadsspårvagns toppfart egentligen intressant=?? 'är inte accelerationen viktigare?daniel_s skrev:Jag har aldrig sett någon uppgift om sth för A25. Det har sagts att vagn 71 toppade 45 km/h vid något prov på Djurgårdslinjen, men vem som sade det eller huruvida det är sant har jag ingen aning om, liksom om det var med eller utan släpvagn. Särskilt snabb är hur som helst inte vagntypen; den är ganska tung i förhållande till motoreffekten och saknar shuntläge. A27 var nog snabbare! (Att A26 var ännu snabbare kommer vi säkert snart att bli upplysta om, så det avstår jag från att säga!)Lardman skrev:Appropå (snabba) spårvagnar så undrar jag vad A25 har för maximal hastighet (tillåten resp. teoretisk)?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
I den där boken som heter nåt i stil med "stockholm, vänstertrafik, spårvagnar och vi" så pratas det väl om att nån av mustangerna blev klockad (av polis) till 70 knyck på lidingövägen....daniel_s skrev:Jag har aldrig sett någon uppgift om sth för A25. Det har sagts att vagn 71 toppade 45 km/h vid något prov på Djurgårdslinjen, men vem som sade det eller huruvida det är sant har jag ingen aning om, liksom om det var med eller utan släpvagn. Särskilt snabb är hur som helst inte vagntypen; den är ganska tung i förhållande till motoreffekten och saknar shuntläge. A27 var nog snabbare! (Att A26 var ännu snabbare kommer vi säkert snart att bli upplysta om, så det avstår jag från att säga!)Lardman skrev:Appropå (snabba) spårvagnar så undrar jag vad A25 har för maximal hastighet (tillåten resp. teoretisk)?
Får man nyfiket fråga var du har upplevt/läst något om M25's acceleration?Hechtwagen skrev:Är M25 verkligen så snabb eller accelererar den bara bra? Vad avser toppfarten har den väl samma utväxling som alla andra pedalvagnar men fler shuntlägen? Är inte en A32 snabbare vad avser toppfart för att inte tala om A24? Vad kan antas vara "Sveriges snabbaste spårvagn"? Antar att en A32 utan "spärr" gör 100 km/h utan problem och det gör nog inte 621:an?
A25 sägs ha varit ruskigt snabba då de var nya. Det berättas att en A25 körde om en ambulans på utryckning på Valhallavägen vilket i förlängningen fick som konsekvens att man slopade shuntarna på A25:orna d.v.s ströp dem. Jodå A27:orna var snabbare i alla fall på slutet då de hade shuntlägena kvar av okänt skäl. A26 har jag ingen uppfattning om.
Vad gäller Valhallavägen ja så var ju det SS längsta raksträcka (!) och det var också där som de första prestandaproven med nylevererade A24:or skedde nattetid.
Det var praktiskt också på så sätt att Lidingöbanornas personal kunde följa proven på bekvämt avstånd från Lidingö!
Mvh
218
Vad gäller Valhallavägen ja så var ju det SS längsta raksträcka (!) och det var också där som de första prestandaproven med nylevererade A24:or skedde nattetid.
Det var praktiskt också på så sätt att Lidingöbanornas personal kunde följa proven på bekvämt avstånd från Lidingö!
Mvh
218
Dessutom är alla berättelser om spårvagnarnas hastighet på SS-tiden i själva verket notoriskt opålitliga...218 skrev:A25 sägs ha varit ruskigt snabba då de var nya. Det berättas att en A25 körde om en ambulans på utryckning på Valhallavägen vilket i förlängningen fick som konsekvens att man slopade shuntarna på A25:orna d.v.s ströp dem. Jodå A27:orna var snabbare i alla fall på slutet då de hade shuntlägena kvar av okänt skäl. A26 har jag ingen uppfattning om.
På en tur til Avløs opplevde jeg at SM91 277 (M25 599) kom opp i 65 km/t på Gjønnesjordet, om speedometeret var pålitelig veit jeg ikke, men det rista veldig godt i vognen
ANdreas
ANdreas
...men roliga!daniel_s skrev:Dessutom är alla berättelser om spårvagnarnas hastighet på SS-tiden i själva verket notoriskt opålitliga...

-
Jag har varit uppe i 70 km/h - om man får tro den där tickande mackapären - i nedförsbacken från Varmfrontsgatan. men i ärlighetens namn måste jag säga att jag inte kommer ihåg om det var en M25 eller M28. Det var i alla fall sent en kväll på 60-talet. Och som Andy säger "det rista veldig godt i vognen", så jag drog en lättnadens suck när vi bromsade vid Sälöfjordsgatan.
- Nils Carl Aspenberg
70 km/t er da ingen hastighet for en sporvogn. I Oslo kjører de fleste førere 70+ på Ekebergbanen. SL 79-II er kul for der starter speedometeret på nytt når man passerer 80. Både SL 79 og Bærumsbanens B-vogner kan sikkert gå over 90 km/t. Nå er spenningen blitt forhøyet fra 600 til 750 volt, og da vil jeg tro at SL 79 teoretisk kan passere 100 km/t. Men det var bare på Kolsåsbanens ytterste del man kunne kjøre over 80, og denne strekningen er stengt.