Var köra i Sthlm?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Var köra i Sthlm?

Inlägg av LÅ1 »

Patrick skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Å, det finns inget bättre än ett rejält snöoväder - i alla fall inte när man sitter i förarhytten på ett spårfordon. Önskar bara att jag kunde matcha Daniels fina bild med en bild från "den vita dagen" 1 november 2006, då ett snöoväder slog ut busstrafiken i större delen av Stockholm och spårtrafiken - tunnelbanan och lokalbanorna (Lidingöbanan, Roslagsbanan, Saltsjöbanan och Tvärbanan/Nockebybanan) - fick klara skivan (ja, pendeltågen ska väl med på ett hörn också, men jag minns nu inte på rak arm hur de skötte sig den dagen :D )!
Kommer ihåg den vintern - det enda sättet att landsvägen komma ut till Djurgården var med Djurgårdslinjen - både 47:an och 44:an var inställda! Körde själv den dagen - en häftig upplevelse när man inte såg spåren utan det var endast kontaktledningen som visade vart man var på väg! :D Och efter spårvagnen syntes två svarta ränder! :wink:
Gick det verkligen att komma förbi korsningarna då? Stod det inte bilar i vägen på många ställen?

Det märkliga var att man som fotgängare inte upplevde vädret som så väldigt exceptionellt. Visst, lite snö och blåst, men det är väl inte så ovanligt. Problemet var visst att ingen saltning av vägarna kunde ske. Hade det gjorts i förebyggande syfte före snöfallet så skulle saltet blåst bort, om jag mins rätt. (Kunde varit att det skulle runnit bort med regnvattnet.) När sedan väl snön kom, ja då fanns det bilar överallt, så att plog- och saltbilarna inte kunde komma fram.
Ett annat problem var att många bilar inte var försedda med vinterdäck, vilket de var skyldiga att ha under rådande omständigheter, just från det datumet. (Att det var sommarväglag när de flesta körde till jobbet på morgonen är inte laga skäl till att köra med fel däck i vinterväglag på kvällen!)

Det är tur att man har gångavstånd till T-banan!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Patrick skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Å, det finns inget bättre än ett rejält snöoväder - i alla fall inte när man sitter i förarhytten på ett spårfordon. Önskar bara att jag kunde matcha Daniels fina bild med en bild från "den vita dagen" 1 november 2006, då ett snöoväder slog ut busstrafiken i större delen av Stockholm och spårtrafiken - tunnelbanan och lokalbanorna (Lidingöbanan, Roslagsbanan, Saltsjöbanan och Tvärbanan/Nockebybanan) - fick klara skivan (ja, pendeltågen ska väl med på ett hörn också, men jag minns nu inte på rak arm hur de skötte sig den dagen :D )!
Kommer ihåg den vintern - det enda sättet att landsvägen komma ut till Djurgården var med Djurgårdslinjen - både 47:an och 44:an var inställda! Körde själv den dagen - en häftig upplevelse när man inte såg spåren utan det var endast kontaktledningen som visade vart man var på väg! :D Och efter spårvagnen syntes två svarta ränder! :wink:
Det var det värsta! Jag visste inte att Djurgårdslinjen hade vardagstrafik i november 2006. Varför var det så?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Det märkliga var att man som fotgängare inte upplevde vädret som så väldigt exceptionellt. Visst, lite snö och blåst, men det är väl inte så ovanligt. Problemet var visst att ingen saltning av vägarna kunde ske. Hade det gjorts i förebyggande syfte före snöfallet så skulle saltet blåst bort, om jag mins rätt. (Kunde varit att det skulle runnit bort med regnvattnet.) När sedan väl snön kom, ja då fanns det bilar överallt, så att plog- och saltbilarna inte kunde komma fram.
Stockholm har väl saltfri halkbekämpning? Har man det så har man. Det är lätt att efteråt säga att man kan göra undantag i katastrofliknande situationer, men det förutsätter ju dels att man förutsäger situationen, dels att man får fram resurser som kanske inte alls finns egentligen. Jag har ingen aning, men jag förutsätter att väghållningen lider av ungefär samma bekymmer som alla andra när det gäller att klara av extremfallen.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Det märkliga var att man som fotgängare inte upplevde vädret som så väldigt exceptionellt. Visst, lite snö och blåst, men det är väl inte så ovanligt. Problemet var visst att ingen saltning av vägarna kunde ske. Hade det gjorts i förebyggande syfte före snöfallet så skulle saltet blåst bort, om jag mins rätt. (Kunde varit att det skulle runnit bort med regnvattnet.) När sedan väl snön kom, ja då fanns det bilar överallt, så att plog- och saltbilarna inte kunde komma fram.
Stockholm har väl saltfri halkbekämpning? Har man det så har man. Det är lätt att efteråt säga att man kan göra undantag i katastrofliknande situationer, men det förutsätter ju dels att man förutsäger situationen, dels att man får fram resurser som kanske inte alls finns egentligen. Jag har ingen aning, men jag förutsätter att väghållningen lider av ungefär samma bekymmer som alla andra när det gäller att klara av extremfallen.
Det här är väl lite off topic från Yolibies ursprungliga ämne, men jag måste ärligt säga att jag aldrig hört talas om att Stockholm (åtminstone Stockholms stad) har saltfri halkbekämpning. Tvärtom tycker sig mitt dåliga minne erinra sig någon gång den gångna, nästan snöfria vintern ha registrerat en saltbil. På Stockholms stad webbsida för snö och halka verkar också antydas att saltning förekommer.

Men den 1/11 2006 hanns ingenting av detta med - det var verkligen ett extremväder, även om den nederbördsmängd som föll inte var så extremt stor. Temperaturen pendlade runt 0-strecket och fordonshjulen packade och polerade snösörjan så att det blev rena glansisen. Troligen är det därför vägtrafiken drabbades av en värre halka än vad en fotgängare tyckte sig uppleva.

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

Yolibie skrev:Är en 30-årig tjej som efter 9 år i Örebro börjar fundera på att röra på mig, vi förlorade upphandlingen och byter arbetsgivare nästa år. Ska jag flytta blir det åt Stockholmshållet, inget annat av intresse.

Men var?

Jag blev rånad för 3 år sen på jobbet och har lite problem att komma tillbaka ordentligt känslomässigt efter det. Så jag vill förstås köra där det är relativt säkert för mig som förare. Råsta gissar jag inte är aktuellt då, Täby hade inga heltidstjänster att erbjuda. Måste förstås inte jobba på Busslink, men har en sjukskrivning bakom mig som kanske kan skrämma andra att anställa mig. Vill även att det finns kvällstjänster (eftermiddag, kväll, natt typ) då jag är löjligt morgontrött.

Eftersom jag kommer utifrån är det bra om det ligger relativt lättåtkomligt från ytterområden där det finns möjlighet att hitta bostad.

Tips nån?
Eftersom denna tråd började handla om Snö skriver jag väl ett svar...

jag kör själv på Råsta och det är väl inte bara problem.
Vi har ju så klart vissa områden som är "värre" än andra. Rån är väl inte att tänka på då vi inte har kontanter.
Däremot så finns det ju spring i bakdörrar och lite annat sånt. Tyvärr är det väl ett storstadsproblem.

Linjerna som går runt Sollentuna på dagtid är ganska lugna och trevliga, Likaså de som går runt Solna och Sundbyberg.
Personligen har jag sällan problem i varken Rinkeby, tensta eller kista, de flesta är vanliga skötsamma människor sen finns det ju den lilla grupp som utmärker sig på tidigare nämnda sätt.

Täby och Råsta är nog ganska lika på det sättet.

Södra delen av länet har en betydligt större del incidenter om man ska se till mina egna nattliga erfarenheter som Krishanterare.

Busslink har ju flera områden och Hornsberg eller söderhallen är ju relativt lätt att ta sig till även om man bor i ytterområden.
vill man bo ytter-ytter-område kan ju Norrtälje vara ett alternativ.

Söder om stan finns ju även Ösmo och Handen......

är du intresserad så borde det väl inte vara omöjligt att få komma på studiebesök.
Yolibie

Inlägg av Yolibie »

daniel_s skrev:
Yolibie skrev:Många verkar ha personalbrist men ingen har heltidstjänster. Typ. Tunnelbana kan ju vara nått, är lite negativ mot Veolia bara... Kanske helt ogrundat, men dom känns inte riktigt... bra?
Tja, om inte annat så lär du ju ha ett bättre avtal i T-banan än du får under överskådlig tid på bussen. Det må vara lätt att tycka att Veolia låter skumt, men det är troligen en mer "svensk" företagskultur än något av de större bussbolagen (med undantag för Busslink, som i traditionsavseende är ett systerföretag till Veolia i Stockholm). En bild får jag i alla fall fresta med:

http://i34.photobucket.com/albums/d105/ ... er_sno.jpg
Vackert :cheesygrin:
Jag må vara lite knasig, men jag älskar när det kör ihop sig :roll:
T-banan är ett klart alternativ nu när ni berättat mer. Lönemässigt, hur är det? Såg på nån sida (tror jag) att lönen låg så att jag får gå ner drygt 2000:- i lön eftersom jag ligger på högsta nu och då kanske får gå ner på ingångslön? Det bär emot lite grann. Eller får man tillgodogöra sig åren i branchen så att säga?
Yolibie

Inlägg av Yolibie »

Magnus_J skrev: Eftersom denna tråd började handla om Snö skriver jag väl ett svar...

jag kör själv på Råsta och det är väl inte bara problem.
Vi har ju så klart vissa områden som är "värre" än andra. Rån är väl inte att tänka på då vi inte har kontanter.
Däremot så finns det ju spring i bakdörrar och lite annat sånt. Tyvärr är det väl ett storstadsproblem.

Linjerna som går runt Sollentuna på dagtid är ganska lugna och trevliga, Likaså de som går runt Solna och Sundbyberg.
Personligen har jag sällan problem i varken Rinkeby, tensta eller kista, de flesta är vanliga skötsamma människor sen finns det ju den lilla grupp som utmärker sig på tidigare nämnda sätt.

Täby och Råsta är nog ganska lika på det sättet.

Södra delen av länet har en betydligt större del incidenter om man ska se till mina egna nattliga erfarenheter som Krishanterare.

Busslink har ju flera områden och Hornsberg eller söderhallen är ju relativt lätt att ta sig till även om man bor i ytterområden.
vill man bo ytter-ytter-område kan ju Norrtälje vara ett alternativ.

Söder om stan finns ju även Ösmo och Handen......

är du intresserad så borde det väl inte vara omöjligt att få komma på studiebesök.
Tack för svar här med :D
En kompis till mig börjar hos er i morgon faktiskt, dock inte som bussförare. Så det kanske blir ett studiebesök nån dag. Jag kan ta stök och bök på bussen, men jag vill så långt det går undvika situationer när det vänds mot mig. Så är det relativt säkert som förare på Råsta så kanske...
Ska kolla upp mer, och försöker lösa det där med bostad också.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Yolibie skrev:Lönemässigt, hur är det? Såg på nån sida (tror jag) att lönen låg så att jag får gå ner drygt 2000:- i lön eftersom jag ligger på högsta nu och då kanske får gå ner på ingångslön? Det bär emot lite grann. Eller får man tillgodogöra sig åren i branchen så att säga?
Jag är ganska säker på att man brukar kunna bli inplacerad i en högre löneklass, inte nödvändigtvis exakt motsvarande antalet år i branschen, men hyfsat väl anpassat till meriterna. Men jag ska inte svära på det; kolla exempelvis med facket på det angivna telefonnumret.
Yolibie skrev:Jag kan ta stök och bök på bussen, men jag vill så långt det går undvika situationer när det vänds mot mig. Så är det relativt säkert som förare på Råsta så kanske...
Råsta har väl inte direkt det bästa ryktet, men i praktiken är det nog ungefär lika "säkert" överallt.
Användarens profilbild
Magnus_J
Kontakt:

Inlägg av Magnus_J »

daniel_s skrev:Råsta har väl inte direkt det bästa ryktet, men i praktiken är det nog ungefär lika "säkert" överallt.
är väl sant att det är så men i grund och botten beror det mycket på hur förarna bemöter resnärerna. och tvärt om.
Ofta är det ju kulturerlla skillnader som gör det svårt.
en del har ju svårt när man ger order och pekar med hela handen om man säger så.
sen så klart finns pappskallar både bland förarna och resenärer.
men som jag skrev tidigare så har jag personligen inte värre problem med folk att man kan säga till dem och det fungerar. de flesta går snällt av när man informerar om att de har fel biljett osv. kanske blir lättare med access då se själva ser när det blippar till rött.
Skriv svar