Manövrering av C1-C5?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Re: Manövrering av C1-C5?

Inlägg av Q »

Vad var det som begränsade uppkopplingen mellan motståndsstegen på vagnarna? motorströmmen via något strömrelä?

Och sen är jag inte med på hur man får elbroms med körveven i nolläge?
Som jag har fattat det har veven xst bromslägen - nolläge - "gruppering" - uppkoppling till serie - uppkoppling till parallell. Var bromslägena fasta, dvs motsvarar de ett visst motstånd eller är det även här ett börvärde på motorströmmen?
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Manövrering av C1-C5?

Inlägg av daniel_s »

Q skrev:Vad var det som begränsade uppkopplingen mellan motståndsstegen på vagnarna? motorströmmen via något strömrelä?
Det finns ett strömgränsrelä kopplat till motorströmmen (med kompensation för vagnens last).
Q skrev:Och sen är jag inte med på hur man får elbroms med körveven i nolläge?
Körveven måste stå i nolläge eftersom de andra lägena är fartlägen. I nolläge erhålls bromsförberedelse, vilket innebär att bromskretsen grupperas, och regleras så att en viss ström upprätthålls (det sistnämnda gäller inte på C5, där är det endast gruppering). När man sedan vill elbromsa ordentligt så lägger man ett tryck i driftbromsledningen, ju högre tryck desto högre strömgräns (med det ovannämnda strömgränsreläet).
(C1-C3 har nog ett särskilt strömgränsrelä för bromsförberedelsen.)
Q skrev:Som jag har fattat det har veven xst bromslägen - nolläge - "gruppering" - uppkoppling till serie - uppkoppling till parallell. Var bromslägena fasta, dvs motsvarar de ett visst motstånd eller är det även här ett börvärde på motorströmmen?
Se ovan. Det finns 18 bromslägen ("bromskontakter") på C1-C3, de kopplas in fortare ju högre driftbromstryck man har. På C4 är antalet bromslägen flera genom att dubbelkontaktorerna är ersatta med dubbelt så många enkelkontaktorer som arbetar "i otakt". Man kan säga att "börvärdet" på motorströmmen bestäms av (det av föraren valda) trycket i driftbromsledningen.
Senast redigerad av daniel_s den måndag 18 augusti 2008 21:21, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Manövrering av C1-C5?

Inlägg av Harald »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar