Manövrering av C1-C5?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
JonasLarsson

Manövrering av C1-C5?

Inlägg av JonasLarsson »

Hur manövrerade man egentligen gamla CX-vagnarna (se bilden)?

Bild
(bilden är från spårvägsmuseets arkiv)

Dumma frågor kanske men jag har aldrig kört ett spårburet fordon –ännu mindre en tunnelbanevagn :(

”Veven” vet jag kontrollerade hastigheten och spaken(klubban) till höger är bromsen men jag undrar hur många lägen det fanns på ”veven” – har testat på ett av spårvägsmuseets exemplar men det känns som lägena inte är helt klara?

Högsta tillåtna hastighet vet jag angavs av "trafikljuset" högst upp till vänster
Hur sköttes samspelet mellan "veven" och bromsen rent tekniskt? Växla man med "veven" och mötte upp den nya hastigheten efter inbromsning eller fungerade den som ett rent gaspådrag?

Anses körningen av dessa vagnar svår eller var det relativt lättinlärt?

Tacksam för en lite mera tekniskt förklaring från någon insatt?
//JONAS
Bobban

Re: Manövrering av C1-C5?

Inlägg av Bobban »

Stämmer mycket riktigt att det är den vänstra veven som du ger pådrag med, och den högra som är till bromsen. Det ska vara ett noll-läge, följt av tre pådragslägen (L, M, H). När man ska köra så drar man bara pådragsveven i 3:e läget (om nu banan tillåter det just då), och vid broms sätter man den till 0 och lägger på så mycket broms som önskas.

Personligen tycker jag att dagens utförande är lättare att köra. Men det är inte särskillt svårt att köra C1-C5. Gäller bara att komma ihåg den där jäkla bromsförberedelsen som finns på vagnarna... Man blir lika förvånad varje gång vagnen börjar bromsa på 0-läget. Men så är det inte så ofta man kör dessa vagnar heller. Finns ju bara 5 sådana vagnar kvar. :D
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det är hyttsignalbilderna som heter L. M och H. De tre fartlägena i veven är grupperingsläge, serieläge och parallelläge. I grupperingsläge kopplas motorgrupperna i serie med hela startmotståndet inkopplat. I serieläget kopplas motståndet ur i sju steg på C1-C3. I parallelläget fortsätter uppkopplingen genom att motorgrupperna parallellkoplas och en del av motståndet kopplas in. Sedan kopplas detta ur i fyra steg på C1-C3 och slutligen shuntas fältlindningarna. C4 och C5 hade fler steg, men principen var densamma.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Har de små runda gula skyltarna som står vid stationsutfarterna något med detta att göra, som indikering eller något? De som först visar en etta, och en liten bit längre fram en tvåa... Jag har aldrig förstått dessa skyltars betydelse.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Om man inte har passerat ettan befinner sig alla dörrarna vid plattformen, d.v.s. de kan öppnas.Om man har passerat ettan men inte tvåan befinner sig endast första dörrparet utanför plattformen, d.v.s. dörrarna kan öppnas sedan man har spärrat första dörrparet.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Harald skrev:Om man inte har passerat ettan befinner sig alla dörrarna vid plattformen, d.v.s. de kan öppnas.Om man har passerat ettan men inte tvåan befinner sig endast första dörrparet utanför plattformen, d.v.s. dörrarna kan öppnas sedan man har spärrat första dörrparet.
Ah! Ursäkta, då hörde min fråga inte till ämnet. :)

Men en fördjupning ändå, när vi ändå spårat ur... (Eller ja, egentligen hör den ju till ämnet faktiskt.) Detta gäller alltså både CX- och C20-vagnar? Är det en enkel manöver att spärra första dörrparet?
Bobban

Inlägg av Bobban »

djth skrev:
Harald skrev:Om man inte har passerat ettan befinner sig alla dörrarna vid plattformen, d.v.s. de kan öppnas.Om man har passerat ettan men inte tvåan befinner sig endast första dörrparet utanför plattformen, d.v.s. dörrarna kan öppnas sedan man har spärrat första dörrparet.
Ah! Ursäkta, då hörde min fråga inte till ämnet. :)

Men en fördjupning ändå, när vi ändå spårat ur... (Eller ja, egentligen hör den ju till ämnet faktiskt.) Detta gäller alltså både CX- och C20-vagnar? Är det en enkel manöver att spärra första dörrparet?
Man trycker på en knapp i båda vagnstyperna. :wink:
Bobban

Inlägg av Bobban »

Harald skrev:Det är hyttsignalbilderna som heter L. M och H. De tre fartlägena i veven är grupperingsläge, serieläge och parallelläge. I grupperingsläge kopplas motorgrupperna i serie med hela startmotståndet inkopplat. I serieläget kopplas motståndet ur i sju steg på C1-C3. I parallelläget fortsätter uppkopplingen genom att motorgrupperna parallellkoplas och en del av motståndet kopplas in. Sedan kopplas detta ur i fyra steg på C1-C3 och slutligen shuntas fältlindningarna. C4 och C5 hade fler steg, men principen var densamma.
Jo jag vet hur sakerna funkar. :D Tänkte att det skulle kunna vara en enkel förklaring till dom tre olika stegen. Som ju faktist motsvarar i hastighet vad HS-bilden talar om. L= 15km/h= 1:a kontakten, M= 50km/h= 2:a kontakten och H= 80km/h = 3:e kontakten. Nu vet jag att när man kör vagnar av typ C6 så passerar vagnarna 15km/h på första körläget. Tror man kommer upp i lite drygt 20km/h. Vilket ju är lite lattjo när man kör från rangerkontrollen då man inte hör någon summer... Man kan stå riktigt ordentligt på näsan ibland! Hehe. :mrgreen:
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Bobban skrev:
Harald skrev:Det är hyttsignalbilderna som heter L. M och H. De tre fartlägena i veven är grupperingsläge, serieläge och parallelläge. I grupperingsläge kopplas motorgrupperna i serie med hela startmotståndet inkopplat. I serieläget kopplas motståndet ur i sju steg på C1-C3. I parallelläget fortsätter uppkopplingen genom att motorgrupperna parallellkoplas och en del av motståndet kopplas in. Sedan kopplas detta ur i fyra steg på C1-C3 och slutligen shuntas fältlindningarna. C4 och C5 hade fler steg, men principen var densamma.
Jo jag vet hur sakerna funkar. :D Tänkte att det skulle kunna vara en enkel förklaring till dom tre olika stegen. Som ju faktist motsvarar i hastighet vad HS-bilden talar om. L= 15km/h= 1:a kontakten, M= 50km/h= 2:a kontakten och H= 80km/h = 3:e kontakten. Nu vet jag att när man kör vagnar av typ C6 så passerar vagnarna 15km/h på första körläget. Tror man kommer upp i lite drygt 20km/h. Vilket ju är lite lattjo när man kör från rangerkontrollen då man inte hör någon summer... Man kan stå riktigt ordentligt på näsan ibland! Hehe. :mrgreen:
Gör C6 verkligen 50 km/h på serie? Tycker det låter mycket...
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Karsten skrev:Gör C6 verkligen 50 km/h på serie? Tycker det låter mycket...
Jag har aldrig kört C6 så jag vet inte, men jag betvivlar det. C1-C4 gjorde det i alla fall inte. Det är inte som Bobban skriver att de tre stegen på kontrollern motsvarar de tre signalbilderna. Som han mycket riktigt skriver så kommer man upp över 15 km/h på första läget, så att man måste slå ifrån ibland, vilket gav en något ryckig körning. Dock gjorde man givetvis detta innan man fick summer så att man inte dessutom måste bromsa. På serieläget kom man upp i cirka 35 km/h, så för att få upp tåget i 50 på en M-sträcka gick man upp till tredje läget och slog ifrån innan man fick summer och sedan gick man upp på serieläget för att undvika bromsförberedelsen.
JonasLarsson

Inlägg av JonasLarsson »

Bobban skrev:Stämmer mycket riktigt att det är den vänstra veven som du ger pådrag med, och den högra som är till bromsen. Det ska vara ett noll-läge, följt av tre pådragslägen (L, M, H). När man ska köra så drar man bara pådragsveven i 3:e läget (om nu banan tillåter det just då), och vid broms sätter man den till 0 och lägger på så mycket broms som önskas.

Personligen tycker jag att dagens utförande är lättare att köra. Men det är inte särskillt svårt att köra C1-C5. Gäller bara att komma ihåg den där jäkla bromsförberedelsen som finns på vagnarna... Man blir lika förvånad varje gång vagnen börjar bromsa på 0-läget. Men så är det inte så ofta man kör dessa vagnar heller. Finns ju bara 5 sådana vagnar kvar. :D
Tack för utförlig information båda två! Låter som ganska logiska manövreringar när man väl har fått öva lite på dem.

Rätta mig om jag har fel men det känns som de efterföljande CX vagnarna (c6 och framåt) har gjorts väldigt mycket enklare att köra - där använder man väl samma spak för pådrag och broms? Finns fartlägena även i dessa eller är spaken helt steglös?
//JONAS
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

JonasLarsson skrev:
Bobban skrev:Stämmer mycket riktigt att det är den vänstra veven som du ger pådrag med, och den högra som är till bromsen. Det ska vara ett noll-läge, följt av tre pådragslägen (L, M, H). När man ska köra så drar man bara pådragsveven i 3:e läget (om nu banan tillåter det just då), och vid broms sätter man den till 0 och lägger på så mycket broms som önskas.

Tack för utförlig information båda två! Låter som ganska logiska manövreringar när man väl har fått öva lite på dem.

Rätta mig om jag har fel men det känns som de efterföljande CX vagnarna (c6 och framåt) har gjorts väldigt mycket enklare att köra - där använder man väl samma spak för pådrag och broms? Finns fartlägena även i dessa eller är spaken helt steglös?
De tre fartlägena finns kvar, samt sju bromslägen.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

JonasLarsson skrev:sju bromslägen
Karsten skrev:De tre fartlägena finns kvar, samt sju bromslägen.
Det senare måste ses som en försämring. Med de äldre vagnarnas förarbromsventil kunde bromskraften ställas in steglöst.
Bobban

Inlägg av Bobban »

Harald skrev:
JonasLarsson skrev:sju bromslägen
Karsten skrev:De tre fartlägena finns kvar, samt sju bromslägen.
Det senare måste ses som en försämring. Med de äldre vagnarnas förarbromsventil kunde bromskraften ställas in steglöst.
Både ja och nej. Jag kan tycka att det gamla bromssystemet var bra, men det "nya" är inte så dumt det heller. Särskillt dom gamla fjäderspakarna är väldigt lättkörda (C9 och vissa C15).
Kör förvisso mest C20 idag, och det var ett tag sedan jag körde C6. Så det kan vara så att jag minns fel angående 2:a körläget. Får ta och prova det någon dag när jag får C6. :D
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Det är hyttsignalbilderna som heter L. M och H. De tre fartlägena i veven är grupperingsläge, serieläge och parallelläge. I grupperingsläge kopplas motorgrupperna i serie med hela startmotståndet inkopplat.
Hm! Grupperingsläge är väl ett göteborgsuttryck? I Stockholm har såvitt jag vet mest begreppen "växlingsläge", "motståndsläge" och "fartläge 1" förekommit. (I och för sig är grupperingsläge ett mycket bättre begrepp så det är synd att man inte säger så!)
Karsten skrev:Gör C6 verkligen 50 km/h på serie? Tycker det låter mycket...
Nej, den gör inte 50 på plant spår, snarare typ 42 efter en stund. Fartlägena motsvarar faktiskt inte alls HS-bilderna särskilt bra - i synnerhet inte på C6, som har shunt på första fartläget och därför går för fort på L-signal som Bobban antyder. C14 och C15 är dock underbara i det avseendet då de reglerar hastigheten till ganska precis 14 km/h på första fartläget.

(numera) Onödigt vetande: När Siemenssystemet infördes på T-bana 1 höjdes hastigheten på flera ställen till 55 km/h där det tidigare var 50. Detta möjliggjorde en betydande förbättring av körsättet med Cx-vagnar, då dessa går i ganska precis 55 km/h i branta uppförsbackar. Där man tidigare hade fått slå till och från strömmen för att hålla farten kunde man nu dra på för fullt, exempelvis hela vägen från Fridhemsplan till S:t Eriksplan. (Fast det var många som aldrig provade!) Med för många C4 (eller C6 för den delen) i tåget gick det dock inte, då dessa vagnar gärna ville gå i lite mer än 55.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Grupperingsläge är väl ett göteborgsuttryck? I
Det har du nog rätt i. När jag tänker efter så sa vi nog "krypläge" på den tiden jag körde tunneltåg.
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

JonasLarsson skrev:Hur manövrerade man egentligen gamla CX-vagnarna (se bilden)?

Bild
(bilden är från spårvägsmuseets arkiv)

Dumma frågor kanske men jag har aldrig kört ett spårburet fordon –ännu mindre en tunnelbanevagn :(

”Veven” vet jag kontrollerade hastigheten och spaken(klubban) till höger är bromsen men jag undrar hur många lägen det fanns på ”veven” – har testat på ett av spårvägsmuseets exemplar men det känns som lägena inte är helt klara?

Högsta tillåtna hastighet vet jag angavs av "trafikljuset" högst upp till vänster
Hur sköttes samspelet mellan "veven" och bromsen rent tekniskt? Växla man med "veven" och mötte upp den nya hastigheten efter inbromsning eller fungerade den som ett rent gaspådrag?

Anses körningen av dessa vagnar svår eller var det relativt lättinlärt?

Tacksam för en lite mera tekniskt förklaring från någon insatt?
Hmm... är inte riktigt överens med de olika beskrivningarna som blev. Jag tycker de ger intryck av att man valde körläge utifrån vilken sluthastighet man ville uppnå på banan M (50 km/h) eller H (högsta tillåtna hastighet på banan), men fullt så enkelt var det inte. Men det är ju inte säkert att jag träffar mitt i prick heller. Gör ett försök, så får någon korrigera som känner för det. Jag gör ett stycke för respektive signalbild i banan samt bromsning.

L: Om den högsta tillåtna hastigheten var L (15 km/h) så gick det inte att dra på mer än i första fartläget. Gäller t ex inom depåer. Men sedan måste man slå ifrån för att hastigheten inte skulle överskrida 15 km/h. När man slog ifrån, sjönk förstås farten för mycket. Så med L i banan manövrerades veven växelvis mellan 0 och första fartläget. Hur fort det gick framåt berodde i hög grad på hur stor känsla föraren hade för när körveven skulle växla mellan de båda lägena.

M: Om den högsta tillåtna hastigheten var M (50 km/h) så var det inte alls så enkelt att det var bäst att föra veven till andra fartläget. Då slutade den snabba accelerationen alldeles för tidigt, d v s innan man uppnått 50 km/h, och sedan gick det för segt uppåt mot 50. Istället är en mer rättvisande beskrivning av hur det gick till att man först drog på till tredje fartläget med körveven. Sedan när man närmade sig 50 km/h drog man körveven till 0-läget och därefter omedelbart till andra läget, för att inte bromsförberedelsen skulle sätta in. Då var det däremot lagom att hålla körveven i andra körläget. Om det inte gick för långsamt, då fick man föra körveven till tredje körläget igen och sedan till 0-läget och till andra körläget. Gick det för fort fick man gå ner till 0-läget. Men gick man sedan till andra körläget igen kunde det uppstå vissa ryck i tåget innan det stabiliserade sig, eftersom bromsförberedelsen släppte olika snabbt i olika vagnar.

H: Om den var H (toppfarten på banan) så var det bara att dra på direkt till tredje körläget.

Broms: Sedan berodde det sig på när M-signalen kom vid nästa station, om man ville ta summer med maximal inbromsning eller få ner hastigheten mjukare till 50 km/h innan summern kom (vilket gav mer komfortabel åktur för passagerarna). När det gällde bromsning strax före stopp, så gäller samma sak som för alla andra spårburna och gummihjulsförsedda fordon. Antingen bromsar man maximalt och sedan lättar på bromsen strax före stopp, eller också gör man det inte. På några vagnar kunde man ställa bromsklubban på halv broms strax före stopp, och i stort sett släppa den. Då kunde föraren bekvämt luta sig bakåt, medan istället tåget tvärstannade sista halvmetern så passagerarna fick det desto obekvämare. Vid inkörning mot ändstation med L, gällde i princip enligt L ovan den sista biten av plattformen efter inbromsning.

När det gäller C5, hade den ingen bromsförberedelse när körveven stod i 0-läget utan rullade fritt. Därför var optimal manövrering av den lite annorlunda, även om körvevslägena var lika. Man fick göra en liten rörelse med bromsklubban för att "bromsförbereda". Elektriskt var den mer lik C6, och mot slutet gick C5 som mellanvagnar med C6 som ledarvagnar i ändarna, för att det skulle vara lättare att få ut fullängdståg då någon C5 stod på verkstaden.

När det gäller samspelet mellan veven och bromsen, så fick de inte manövreras samtidigt utan den ena måste alltid stå i 0-läget. Annars föll den elektriska bromsen helt bort under hela bromsförloppet. Med bara de mekaniska bromsarna i funktion blir bromssträckan i sådana fall riktigt lång och man riskerar åka förbi stationen. Skulle sådant inträffa var det bäst att dra bromsklubban till nödbromsläget, som hade bättre bromsverkan (p g a högre bromstryck).

Viktigt alltså att om man hade körveven i tredje körläget och man fick summer, så måste först körveven helt tas till 0-läget innan någon som helst broms fick ansättas. Det är ju i princip samma träning för det som att växla en bil, först måste växeln läggas i innan kopplingen kan släppas upp.

När man frågar om manövrering fanns det alltså också individuella olikheter, beroende på vilken körstil man hade. Och det i sin tur berodde på om man var alert vid körningen eller mer sparsam med manövreringen. Som gäller nu också förstås.

Om körningen av dessa vagnar var svår eller lättinlärt, beror väl på vem man frågar. Man måste ju exempelvis ha en viss känsla för hur lång bromssträckan är med några hundra ton bakom ryggen. Jag skulle vilja påstå att det är relativt lättinlärt att få ett tunneltåg att röra på sig, men det kan vara svårt att lära sig köra både mjukt och fort, oavsett vilken generation av tunnelvagnar det gäller, precis som när det gäller att köra en bil. För vissa tar det en hel livstid.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det var väl en rätt bra beskrivning. Jag kan väl tillägga att när det gällde inbromsning till station så körde jag normalt så att jag slog ifrån lagom så att bromsförberedelsen tog ner farten till 50 vid M-sträckans början, men var det ont om tid så körde jag in på summer, d.v.s. jag stod på fullt pådrag till strax före M-sträckan, där jag slog ifrån och började bromsa innan summern kom. Då kunde man ansätta bromsen relativt sakta och dessutom riskerade man inte att få en "pysare", d.v.s. nödbroms. Det var ju det sista man ville ha i det läget för det innebar ofelbart att man åkte förbi plattformen. På bana 1 där M-signalen vanligen började vid plattformskanten stannade man med det körsättet lagom vid bortre plattformsänden där man bara behövde lätta på bromsen för att få ett mjukt stopp. För att få ett riktigt bra stopp behövde man gå ner till cirka 1 kg/cm2.

Dock håller jag inte med om att man inte fick elbroms om man började bromsa innan man hade ställt veven i nolläge. Det som hände var att man först hade både drivning och tryckluftsbroms, men när man ställde veven i nolläge fick man elbroms och då blev ett kraftigt ryck och en hård inbromsning innan spärrmagnetventilen hade reducerat trycket i bromscylindrarna. Däremot fanns det andra knep att slå ur elbromsen om man ville. På de vagnar som hade Westinghousekontroller (de 50 första) brukade det räcka att göra ett hastigt slag med veven till första körläget och tillbaks till nollan. På andra vagnar kunde man slå ifrån manöverströmbrytaren en kort stund. Dessutom fick man ingen elbroms om det var spänningslöst när man slog ifrån. Det råkade jag ut för en gång. Jag tyckte det gick lite långsamt i backen mot Tallkrogen så jag tog ett fartläge för att det skulle rulla bättre. Det var på vintern och uppenbarligen var det is på strömskenan så att det var spänningslöst när jag slog ifrån, för när jag skulle stanna så bromsade det inte ordentligt utan jag for förbi. Eftersom det var nedförsbacke hade man inte kostat på någon värmekabel på strömskenan.
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

Det där med elbromsen var olika. Jag försökte bara beskriva vad tunneltågföraren skulle tänka på vid bromsning, inte hur man med flit sätter säkerhetssystem ur spel. Även om jag känner till mer sådant, tänker jag inte skriva det här.

När det gäller summern och M-sträckor vid station finns det ytterligare en sak som kan vara intressant att berätta. Med C1-C5 (ej C3 förstås som var mellanvagn) kunde man dra på över 50 km/h och ignorera summern, om man visste att det alldeles strax kom en H-sträcka. Då blev det bara ett kort surr i summern, som upphörde när man kom in på H-sträckan. Ingen automatisk bromsning av tåget alltså, som introducerades med C6. Den som utnyttjade detta kunde alltså komma fram fortare. Ungefär som det är möjligt att köra fortare med gamla bussar (och spårvagnar) där man kan göra dörröppning strax innan stopp, och starta innan dörrarna riktigt stängts.

Speciellt när det är korta tåg som stannar precis vid plattformens början, så kommer tunneltåget efter start lätt upp i 50 km/h innan plattformens slut och innan det är tillåtet att köra fortare än så. Den uppmärksamme trafikanten som känner till detta, kan notera även idag att föraren ibland slår ifrån pådraget någon sekund på vissa stationer innan plattformens slut, när det är korta tåg.

Och förstås gällde med C1-C5 att om man inte var tillräckligt snabb att bromsa då summern kom (eller kvittera ringklockan vid L-sträckor) så nödbromsades tåget ner till stopp, och det tog en liten stund att få upp trycket igen för att kunna starta och köra vidare. En s k "pysare". Något att akta sig för alltså. Nästan ofrånkomligt ibland, om man körde nära marginalerna för tillåten hastighet.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ferdinand skrev:Det där med elbromsen var olika.
Kan du förklara det närmare? Var det olika på olika vagnstyper, eller rentav på olika vagnsnummer? Hur menar du egentligen?
Skriv svar