Kryptisk information i T-banan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Carl-Erik Olsson

Kryptisk information i T-banan

Inlägg av Carl-Erik Olsson »

På väg till jobbet i morse möttes jag på T-centralen vid övergång till T-bana linje 13 mot Ropsten av den något ovanliga förmaningen "Se upp för avståndet mellan tåg och plattform, p g a banarbete", vilken då vid 9.30-tiden vägrade att låta sig ersättas av den vanliga efterhand uppdaterade informationen om nästa tåg mm.
Vad jag kunde se så pågick inget banarbete vid T-centralen då.

Hur länge höll detta fenomen på? Vet någon hur detta skyltsystem fungerar och kan förklara? Visserligen kan man tänka sig att denna text på något sätt hade svämmat över från TUB 1 ("Gröna linjen"), där ju information om bussersättning mot Farsta p g a banarbete ständigt förekommer, men på dess plattform söderut förekom det åtminstone varierande information.
Att denna sedan i vissa avseenden borde kunna förbättras är en helt annan sak förstås.
Det ska bli intressant att se hur det blir på måndag 18/8 när vintern tycks inträda för SL med återupptagen spårtrafik till både Farsta och Nynäshamn.

/filosoferade CEO
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Re: Kryptisk information i T-banan

Inlägg av Micke Asklander »

Håller man inte på med spårsänkning vid T-centralen bana 2.
Därav meddelandet.
Micke
ännu en dag
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Även jag var vid T-centralen idag, och jag noterade att på röda linjens båda spår låg det så mycket makadam att sliprarna inte syntes. Kan man tänka sig att spåret har sänkts?

Edit: ...alltid lite efter...
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

De är åtminstone bättre på att skriva svenska på TUB2 än på TUB1, även om mellanslagen i förkortningen är onödiga på mer än ett sätt.

För den som är van vid att 18 är ett linjenummer, ser det också lite konstigt ut nu med rulltexten "18 augusti öppnar tunnelbanans nyrenoverade Farstagren!". Men jag måste säga att jag uppskattar det entusiastiska utropstecknet! :D
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Påtal om kryptisk information så måste trafikanterna idag vid Blåsut blivit förvånade idag när det kom en vagntransport som skyltade EJ I TRAFIK men idts skyltarna ville skylta 19 X Farsta Strand.
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Skyltsystemet på TUB1 verkar ha fått en chock av alla Farsta-tåg, det har varit helt bortjollrat större delen av dagen, och åtminstone på vissa stationer visas fortfarande knasig information. Fast systemet betedde sig märkligt redan i helgen, ropade fel destinationer på tågen och så, så vi kanske inte ska skylla allt på den "nya" grenens återvunna trafik.

Jag antar att föraren råkade släppa knappen lite för snabbt när hon informerade sina passagerare vid Gamla stan i morse: "Ja vi har lite fel på skyltarna, men det här är ett tåg."

:D
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

Hela skyltsystemet på TUB1 brakade helt ihop imorse - blev tydligen för mycket när BÅDE Farsta sträckan öppnades samt att vintertrafiken drog igång samtidigt! Eller så var det centraldatorn som la av! :roll: :roll:
Skriv svar