Ja, Ferdinand, jag kan ju säga att jag inte direkt delar Stefan Widéns vision om LB som någon slags gatu- eller stadsspårväg på Lidingö (jag ska utveckla det mer i detalj i ett annat inlägg). Enligt min uppfattning liknar trafikeringen på LB mer trafikeringen på Tvärbanan (och jag tror mig veta en hel del om trafikeringen på båda banorna) där den går fram på egen banvall, mer än någon stads/gatuspårväg. LB kräver alltså en snabb, rymlig och motorstark vagn med helt andra accelerationsegenskaper än vad en stadsspårväg kräver. Jag är ingen expert på moderna spårvagnar/LRV-fordon, men samtliga de moderna vagnar som de senaste åren trafikerat Djurgårdslinjen (och i ett fall även LB) har enligt min mening varit underlägsna A32.Ferdinand skrev:Klipper ut följande avsnitt, med intressanta slutsatser:En gång i tiden hade ju Stockholms Spårvägar kreativiteten att flytta Ängbyvagnar och Örbyvagnar och allt vad de hette mellan olika banor allteftersom behoven skiftade med tunnelbanekonverteringar och annat. Om A32 fungerar på Lidingöbanan tills den är ihopknuten med en eventuell spårväg till Ropsten, så kan den ju beställas för att hållas där tills dess. Ryms det inom befintliga optioner? När en spårväg från Stockholms innerstad till Ropsten är klar, kan ju sedan A32 överföras till nya avsnitt av tvärbanan medan en ny innerstadsvagntyp fortsättningsvis får ta sig över till Lidingöbanan. Det är ju ett möjligt scenario för att det snabbt ska gå att beställa nya vagnar till Lidingöbanan, utan att det ska upplevas som ett så särskilt "stort" beslut.Björn Ehnberg skrev:Det är klart att man kan diskutera vagnvalet i det oändliga, och det har vi också gjort här åtminstone de senaste sex åren, med många förslag på mer eller mindre optimalt anpassade (och därmed i någon mening udda) vagntyper - Alstom Regio Citadis, Bombardier Flexity Swift "Oporto" och en 40 meters Alstom Citadis. Emellertid ska man inte låta det bästa bli det godas fiende och i praktiken står nog valet endast emellan vagntyp A32 och den vagntyp som kommer att trafíkera en eventuell (får man nog fortfarande säga) innerstadsspårväg. Nu är SL:s specifikationer för fordonen på innerstadsspårvägen, som jag minns dem, rätt vaga och det finns ett rätt stort spelrum för anbudsgivarna.
Det är troligt att innerstadsspårvägen (i egentlig mening) kommer att trafikeras med en och samma fordonstyp, även om banan byggs ut i etapper. Som jag tidigare skrivit tillåter jag mig att tro att Värtaspårvägen dröjer i minst 10 år till och LB kommer därmed att förbli ett isolerat spårsystem under ytterligare minst så lång tid, även om ambitionen är att bevara banan och knyta den till det framtida spårnätet. I det läget skulle man kunna vända på resonemanget och säga att A32 är ett minst lika bra val.
Men hur är det med hjulprofiler och räler? Om Lidingöbanan är en järnväg så är det väl inte säkert att Lidingöbanans profil överensstämmer helt med vad som är optimalt val för en innerstadstvärspårväg (säg det ordet snabbt 10 gånger i följd). Valdes förresten inte ytterstadstvärbanans profil utifrån järnvägssnutten vid Marievik? Men det kanske inte är några kompatibilitetsproblem med räler och hjulprofiler? Att det går att köra betvivlar jag inte, men det handlar ju om exempelvis gångegenskaper, buller och slitage också.
SL:s optionsavtal med Bombardier om A32 innefattar 70 vagnar, varav 31 till dags dato är avropade. Om återstående räcker även till LB kan ju diskuteras, bl.a. vet jag att Du och jag haft ett meningsutbyte om hur många extra vagnar en förlängning av Tvärbanan till Solna skulle kunna tänkas kräva.
Hjulprofilen blir nog inga problem. Tvärbanevagnarnas hjulprofil avhandlas på sid. 66 - 68 i Thomas Johanssons Tvärbanebok, och där framgår att vagnarna har hjulringarna svarvade till en bastardprofil som passar både Banverkets spåranläggningar och gatuspårsprofilen Ri60N, som används i gatuspåret Gröndal-Liljeholmen. LB:s och tunnelbanans spåranläggningar avviker mycket lite från Banverkets och både A32 och C20 transporterades ju utan problem till Stockholm på egna hjul via statens spåranläggningar.
LB:s spåranläggningar verkar vara rätt förlåtande, när Citadisvagnen skulle provas förra året fanns en del farhågor om att man skulle få samma problem som när SSS A24 skulle köras på Nockebybanan 2004 (det gick inte pga. av för smala hjulprofiler), eftersom Madridspårvägen (där vagnen hör hemma) tydligen enbart har gaturäl, och att hjulen ev. skulle ramla ned i växlarnas hjärtstycken, men det var inga som helst problem. T.o.m. SL:s representanter, som var med och inspekterade för SL:s spårmedgivande, var glatt överraskade.
Mvh.
Björn