Spårbyte på Götaälvbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Anti

Spårbyte på Götaälvbron

Inlägg av Anti »

Jag läste på Västtrafiks hemsida att Götaälvbron ska vara avstängd p g a spårbyte fr o m 21 juli och några veckor framåt, linje 5 skulle delas upp på två delar Torp-Brunnsparken och Wieselgrensplatsen-Varmfrontsgatan. Buss 5 ska gå mellan Brunnsparken och Wieselgrensplatsen.

Jo, jag funderade på hur man vänder i vändslingan vid Wieselgrensplatsen när man kommer från Länsmansgården. Jag vet att det finns något som heter backvändning, men är inte det lite väl komplicerat om det ska gå regelbunden trafik där och på det sättet.
:wink:
Användarens profilbild
Vardon

Re: Spårbyte på Götaälvbron

Inlägg av Vardon »

Nja det mest komplicerade är väl att du måste spetta manuellt vad jag vet.

Så du kör förbi växeln (normalt medväxel) och sen spettar om den och "backar" in i slingan.

Sedan kommer du till en punktsignal där antingen föraren eller TLI kan anmäla för passage av spårkrysset och sen fortsätter man ut till nästa växel där man får hålla koll att det inte kommer vagnar och sedan fortsätta ut på huvudspåret. Därefter får man spetta om växeln (eller backar bakom anmälan och gör en ny anmälan).

Själva spårkrysset är signalreglerat med punktsignaler och är anpassat för passage genom slingan i båda riktningar.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Användarens profilbild
soer

Inlägg av soer »

Det hade inte varit tråkigt om man passade på att rusta upp och snygga till Vågmästareplatsens spårvagnshållplats när man ändå har den avstängd i två veckor!
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

soer skrev:Det hade inte varit tråkigt om man passade på att rusta upp och snygga till Vågmästareplatsens spårvagnshållplats när man ändå har den avstängd i två veckor!
Optimist!
När de rustade Sandarna för en tid sedan så höll de på över en månad med upprustningen. Tror inte att två veckor verkar räcka till vid en sådan operation.
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
soer

Inlägg av soer »

Pwer med ölmagen skrev:
soer skrev:Det hade inte varit tråkigt om man passade på att rusta upp och snygga till Vågmästareplatsens spårvagnshållplats när man ändå har den avstängd i två veckor!
Optimist!
När de rustade Sandarna för en tid sedan så höll de på över en månad med upprustningen. Tror inte att två veckor verkar räcka till vid en sådan operation.
Kan mänskligheten uppfinna en raket och åka till månen ska man väl kunna bygga om en spårvagnshållplats på två veckor! Nå, man kunde ju i alla fall ha passat på att bygga om Vågmästareplatsen nu. För även om det tar en månad är det bättre att passa på när hållplatsen ändå måste vara avstängd och sen hålla Vågmästareplatsen stängd i ytterligare två veckor efter att spårvagnarna börjat rulla igen än att vänta och ha hållplatsen avstängd i en månad om ett halvår.
Användarens profilbild
Anti

Inlägg av Anti »

Bygga om? Jag tycker det skulle räcka att fräscha till staketen och väderskydden.
Förrästen, finns det möjlighet att komma dit upp med rullstol/rollator eller är det bara trappor?
Användarens profilbild
soer

Inlägg av soer »

Anti skrev:Bygga om? Jag tycker det skulle räcka att fräscha till staketen och väderskydden.
Förrästen, finns det möjlighet att komma dit upp med rullstol/rollator eller är det bara trappor?
Att lappa och laga de gamla väderskydden känns meningslöst, bättre att riva och sätta dit nya väderskydd. Man bör också ta bort den lilla stolpen som sitter mellan spåren med en kabel som hänger löst, byta de trasiga skyltarna, måla om staketet och lägga plattor på betongplattformen.

Det finns en ramp upp till hållplatsen, på den sidan där Gustaf Dahlénsgatan börjar.
Aniolas

Inlägg av Aniolas »

Jag fick köra 5:an mellan Varmfront och Wieselgren igår under 3.5 timmar.
Vad tråkigt det var!

Man hann ju 1.5 varv i timmen, så det kändes som man sprang igenom vagnen och skulle ut och spetta
hela tiden. :|
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Aniolas skrev:Jag fick köra 5:an mellan Varmfront och Wieselgren igår under 3.5 timmar.
Vad tråkigt det var!
Smaken är olika, själv gillade jag korta linjer när jag jobbade i T-banan. Bland annat körde jag Hässelby-Vällingby (knappt 3 km) en hel sommar!
Aniolas

Inlägg av Aniolas »

daniel_s skrev:
Aniolas skrev:Jag fick köra 5:an mellan Varmfront och Wieselgren igår under 3.5 timmar.
Vad tråkigt det var!
Smaken är olika, själv gillade jag korta linjer när jag jobbade i T-banan. Bland annat körde jag Hässelby-Vällingby (knappt 3 km) en hel sommar!
Jag tycker tiden går så förbaskat sakta när man åker så många varv, men som sagt, smaken är olika.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Intressant.

Har man ens övervägt/funderat på tanken att förutom bussarna även låta sammankopplade pedalvagnar varav minst en "felvänd" pendla mellan Hjalmar brantingsplatsen och Wieselgrensplatsen? (en "felvänd" som manövervagn - utan passagerare. Det måste väl gå att stänga av alla dörrar i en vagn från insidan)? (Ja, jag vet att det inte finns backspegel på vänstersidan - sånt måste väl gå att lösa).

Skulle en sådan trafik - antingen ett tåg på ena spåret eller ett tåg på varje spår - vara för mycket ivägen för spårvagnarna som backvänder?

Är resandeströmmarna sådana att det inte är nån större mening att göra såhär?

Synd att det här inte drar igång strax efter man är färdig med Frölunda torg - då hade man kunnat låna den provisoriska vändslingan och lagt ut den i Hjalmartrakten (om det inte vore för att den skulle krocka med bussfiler...) :D
dalrok

Inlägg av dalrok »

Var gör man av vagnarna på Hisingssidan på natten? Eller går det, spårbytet till trots, fortfarande komma över till fastlandet och vagnhallen?
Användarens profilbild
soer

Inlägg av soer »

M_M skrev: Har man ens övervägt/funderat på tanken att förutom bussarna även låta sammankopplade pedalvagnar varav minst en "felvänd" pendla mellan Hjalmar brantingsplatsen och Wieselgrensplatsen? (en "felvänd" som manövervagn - utan passagerare. Det måste väl gå att stänga av alla dörrar i en vagn från insidan)? (Ja, jag vet att det inte finns backspegel på vänstersidan - sånt måste väl gå att lösa).
Verkar det inte ganska jobbigt, om man ska till Biskopsgården exempelvis, att först gå på en buss i Brunnsparken, åka fem minuter till Hjalmar Brantingsplatsen, byta till spårvagn, åka två minuter till Wieselgrensplatsen och där byta till en annan spårvagn? Istället för att bara åka buss mellan Brunnsparken - Wieselgrensplatsen och byta där.

Dessutom skulle det väl bli ganska rörigt om man vid Wieselgrensplatsen, förutom de backvändande vagnarna från Länsmansgården, också hade vagnar från Hjalmar Brantingsplatsen som kör mot normala färdriktningen?
Användarens profilbild
Anti

Inlägg av Anti »

dalrok skrev:Var gör man av vagnarna på Hisingssidan på natten? Eller går det, spårbytet till trots, fortfarande komma över till fastlandet och vagnhallen?
Jag antar att de står uppställda någonstans, hoppas att de bevakas tillräckligt bara!
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Använder man det otrafikerade spåret från Wieselgrensplatsen ner mot Götaälvbron för uppställning av vagnar eller använder man de otrafikerade slingorna vid Eketrägatan och Väderilsgatan? Kanske blindtarmen vid Eketrägaran (resten från Bräckelinjen)
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Hur många vagnar och vilka finns på Hisingssidan?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Vagnarna ställer man upp på det så kallade halkspåret, ligger vid Eketrägatan, Bräckelinjens gamla spår.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Thomas Åkerblad

Inlägg av Thomas Åkerblad »

Användarens profilbild
Michael

Inlägg av Michael »

Varför kan man inte tillämpa enkelspårsdrift med tillfälliga växlar vid Nordstan och Frihamnen?
Fram för spår mot framtiden...
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Michael skrev:Varför kan man inte tillämpa enkelspårsdrift med tillfälliga växlar vid Nordstan och Frihamnen?
De som arbetar på sträckan tycks behöva båda spåren för maskiner och fordon. Totalavstängning under en kort tids intensivt arbete anses nog bättre än enkelspårsdrift större delen av sommaren. Enkelspårsdrift med hastighetsnedsättning vid arbetsplatserna skulle antagligen ge stora förseningar. Säkert dock inte lika illa som vid den otillräckliga busstrafik som gällde när jag själv åkte för någon vecka sedan.

Normalt försöker man väl om möjligt köra enkelspårsdrift i de fall trafiken inte kan ledas om, exempel:
http://www.bahnhof.se/wb124555/film/GS/ ... pgatan.WMV
/Gunnar Ekeving
Skriv svar