Kul med "veteran"vagnar" Efter som jag packade tidningen utan att vara packad läste jag om M25orna . Den var BRA MEN INGET OM KONDUKTÖRSPLASEN Detta sakans på bildens M250or den fanns och BREVLÅDA (gula) även om det var bara är ca 10år som det fanns 40år sedan är en låååååååång tid men några var ju med då. Skulle var a kul med 1 i alla fall.
Alla är körbara, vänstervagnen 582 är inte återmonterad, fönster, dörrar och inrdenling är det litet si och så med, men den går att köra. 518 anses "allmänt hårt sliten" men kan framföras för egen maskin.
ja. Men det är väl lite jobbigt att köra 569 utan stol dock.
//Tony
Inte heller 582 hade någon förarstol vid fotograferingstillfället, men om man pallar för en enklare lösning så går det bra ändå! Man får sitta på ändan.
Eller som den vimsiga värdinnan sade: -Sätt er ned så skall jag under tiden gå och hämta stolar.
ja. Men det är väl lite jobbigt att köra 569 utan stol dock.
//Tony
Inte heller 582 hade någon förarstol vid fotograferingstillfället, men om man pallar för en enklare lösning så går det bra ändå! Man får sitta på ändan.
Eller som den vimsiga värdinnan sade: -Sätt er ned så skall jag under tiden gå och hämta stolar.
Vill man vara riktigt omständig för att få det bekvämare en kortare stund så kan man ju alltid multa de stollösa vagnarna med andra vagnar, och köra från en annan föraplats men definitionsmässigt låta vagnarna köra för egen maskin
M_M skrev:
Vill man vara riktigt omständig för att få det bekvämare en kortare stund så kan man ju alltid multa de stollösa vagnarna med andra vagnar, och köra från en annan föraplats men definitionsmässigt låta vagnarna köra för egen maskin
Man kan ju också köra dem baklänges runt Rantorget, med ena knäet på soffan baktill, det var väl så jag gjorde för att få de stollösa åt rätt håll.
Sedan så går det bra med vagnhallens stålrörsstolar också.
Jag antar att man avsiktligt valt att "skylta ovanligt" för att bilden skulle bli så intressant som möjligt?
Från vänster: "Göteborgs Spårvägar-märket", X, 1 (Svart!), 8 (Lila), 6 samt 14
Vagnar med spårvägsmärket syns väl mest till krang Rantorget och Vagnhallen Majorna.
Vagnar med X kan man se från Saltholmen till stan på morgonen, men sällan att det är ett pedaltåg
Vagnar överhuvudtaget med svart 1:a var det väl minst 30 år sedan någon såg i reguljär trafik. M21 och senare har inte skylten.
Pedaler med lila 8 har vi redan diskuterat. Numera utdöd från att ha varit vääääldigt sällsynt, sedan problemen med M28/29 på Angeredsbanan.
Pedaler med 6 är däremot lite av bildens avvikelse, då jag åkte en så sent som igår, och man ser dem ganska ofta i trafiken. Ovanlig skyltning, nja...fast det var väldigt sällsynt för 2 år sedan med pedaler på 6:an, när man började satsa på linjen som handikappslinje.
Pedaler med blålila 14 är ovanligt givetvis, eftersom linjen bara existerade 2004-2006. Efter dess har jag inte sett något, varken någon felskyltad vagn eller något annat som visat 14.
Utdöd? Nej, i dvala snarare.. Det går regelbundet (tyvärr just nu) pedaler på A-banan. Men 8:an är indragen över sommaren så där går vare sig Pedal- eller spakvagnar
Stefan_Brännström skrev:Jag antar att man avsiktligt valt att "skylta ovanligt" för att bilden skulle bli så intressant som möjligt?
Från vänster: "Göteborgs Spårvägar-märket", X, 1 (Svart!), 8 (Lila), 6 samt 14
Vagnar med spårvägsmärket syns väl mest till krang Rantorget och Vagnhallen Majorna.
Vagnar med X kan man se från Saltholmen till stan på morgonen, men sällan att det är ett pedaltåg
Vagnar överhuvudtaget med svart 1:a var det väl minst 30 år sedan någon såg i reguljär trafik. M21 och senare har inte skylten.
Pedaler med lila 8 har vi redan diskuterat. Numera utdöd från att ha varit vääääldigt sällsynt, sedan problemen med M28/29 på Angeredsbanan.
Pedaler med 6 är däremot lite av bildens avvikelse, då jag åkte en så sent som igår, och man ser dem ganska ofta i trafiken. Ovanlig skyltning, nja...fast det var väldigt sällsynt för 2 år sedan med pedaler på 6:an, när man började satsa på linjen som handikappslinje.
Pedaler med blålila 14 är ovanligt givetvis, eftersom linjen bara existerade 2004-2006. Efter dess har jag inte sett något, varken någon felskyltad vagn eller något annat som visat 14.
Ja vi anstrände oss till det yttersta för att verkligen skylta vagnarna på ett "annorlunda" sätt.
Kul att du upptäckte det!
Sedan kan man ju räkna olika strålkastararrangemang och kolla olika byglar.
Björn J. skrev:
Ja vi anstrände oss till det yttersta för att verkligen skylta vagnarna på ett "annorlunda" sätt.
Kul att du upptäckte det!
Sedan kan man ju räkna olika strålkastararrangemang och kolla olika byglar.
Och reta sig på att ena halvljuset på 518 är trasigt......
TonyM skrev:
Och reta sig på att ena halvljuset på 518 är trasigt......
//Tony
Jag funderade först på om jag skulle byta lampa... i PhotoShop, men manipulerade bilder brukar vi ju undvika.
Men du Tony, faktum är att det faktiskt är helljuset som är tänt, jag har några andra bilder med bara ½ljus och då lyser den strålkastaren också. Jag trodde inte att de yttre strålkastarna hade helljusbild, men så är det tydligen, eller så var det så att den högra strålkastarens lampa gick sönder då jag kopplade på helljuset.
Går det att köra framåt med vagnarna till vänster (sett härifrån) utan att de tar i varandra, eller måste man börja med att köra in någon av dem i hallen?
daniel_s skrev:Går det att köra framåt med vagnarna till vänster (sett härifrån) utan att de tar i varandra, eller måste man börja med att köra in någon av dem i hallen?
Ja just det, det är trångt emellan spåren, särskillt mellan spår ett och två (till vänster i bild). Jag minns nu inte i vilken oordning vi fick vagnaran därifrån, men minns iallafall att jag backade in 569, 606 och 582 en liten bit för att få litet mer "space" runt de andra vagnarna.
Inga rangerskador denna gång, 569 har autentiska pålåtskador "Made in Oslo"...
Tony: Vad kommer det sig att man kör med pedaltåg på A-banan trots att det skrevs tidigare att man skulle förbjuda pedalerna där?
...till saken hör iaf att jag inte sett en pedal på varken L4, L8 eller L9 sedan man skrev om förbudet, så jag antar att man iaf reducerade antalet pedaler kraftigt?
Stefan_Brännström skrev:Tony: Vad kommer det sig att man kör med pedaltåg på A-banan trots att det skrevs tidigare att man skulle förbjuda pedalerna där?
...till saken hör iaf att jag inte sett en pedal på varken L4, L8 eller L9 sedan man skrev om förbudet, så jag antar att man iaf reducerade antalet pedaler kraftigt?
Pedalvagnarna är inte ålagda något förbud på Angeredsbanan, däremot är det en hastighetsbegränsning på max 40 km/h på nämnda bana tills vidare för pedaler.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.