Münchens T-bana i kväll..
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Münchens T-bana i kväll..

//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Münchens T-bana i kväll..
Det är alltid lika trevligt att se dina bilder Micke, speciellt när de kommer från ett land i söder. Kan det möjligen vara så att du möjligen passerade Berlin på din resa mot Bayern ? Jag är oerhört intresserad av bilder av de sista röda S-banetågen av litt 485. Vid mitt sista besök i Berlin i början av juni, fanns det endast 5 "coca-Cola"-röda kvar i trafik. Kanske fick du någon bra bild av de sista. Själv är jag inte mycket till fotograf, kanske ett proffs som du fick någon fin bild?
Fast du kanske åkte någon helt annan väg?
Tack ändå för dina fina bilder bilder från vårt grannland i söder !!
-
Jag fångade ett sådant "Cola Dose"-tåg på Berlin Hbf under min Tyskland/Polen-resa förra sommaren. Om jag minns rätt var alla vagnarna helröda.Mohlin skrev:Det är alltid lika trevligt att se dina bilder Micke, speciellt när de kommer från ett land i söder. Kan det möjligen vara så att du möjligen passerade Berlin på din resa mot Bayern ? Jag är oerhört intresserad av bilder av de sista röda S-banetågen av litt 485. Vid mitt sista besök i Berlin i början av juni, fanns det endast 5 "coca-Cola"-röda kvar i trafik. Kanske fick du någon bra bild av de sista. Själv är jag inte mycket till fotograf, kanske ett proffs som du fick någon fin bild?

Vilka individer det rör sig om vet jag tyvärr inte.
Tusenfoting!alex_krokodil skrev:BILD

Hur gamla är dessa vagnar? Är det inte lite tidigt att slakta dem? (De röda Berlinvagnarna menar jag.)
Och är det någon som vet varför man inte målade dessa lika vackert som nästan alla andra Berlin-vagnar! (Finns några som är helgula också, har jag för mig.)
Och kan man förvänta sig att Berlin får ha kvar sina lite speciella vagnar? Övriga städer har ju fått måla om dem till rödorange! Synd på Hamburgs fina mörkblå och gräddvia vagnar!
Förresten, kul med München-bilder!
Och är det någon som vet varför man inte målade dessa lika vackert som nästan alla andra Berlin-vagnar! (Finns några som är helgula också, har jag för mig.)
Och kan man förvänta sig att Berlin får ha kvar sina lite speciella vagnar? Övriga städer har ju fått måla om dem till rödorange! Synd på Hamburgs fina mörkblå och gräddvia vagnar!
Förresten, kul med München-bilder!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Tack.Mohlin skrev:Det är alltid lika trevligt att se dina bilder Micke, speciellt när de kommer från ett land i söder. Kan det möjligen vara så att du möjligen passerade Berlin på din resa mot Bayern ? Jag är oerhört intresserad av bilder av de sista röda S-banetågen av litt 485. Vid mitt sista besök i Berlin i början av juni, fanns det endast 5 "coca-Cola"-röda kvar i trafik. Kanske fick du någon bra bild av de sista. Själv är jag inte mycket till fotograf, kanske ett proffs som du fick någon fin bild?
Vi började i berlin och slutade i München.
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
485/885-vognene er bygd mellom 1987 og 1992(?) i DDR; de for lengst utrangerte prototypene var fra 1979. Det sies at historien bak den spesielle fargesettingen er at DDR-sjef Erich Honecker så et tog lakkert i denne fargesettingen på Leipzig-messa i 1987 og var full av begeistring. Siden han satte slik pris på dette, ble dette deretter standardlakkering på de nye vognene.LÅ1 skrev:Hur gamla är dessa vagnar? Är det inte lite tidigt att slakta dem? (De röda Berlinvagnarna menar jag.)
S-Bahn Berlin har utrangert ca. 110 tovognssett (motorvogn/tilhenger) og har fremdeles ca. 60 i drift, dette vil kanskje krympe til rundt 50 etter hvert. Alle togene som skal beholdes lakkeres nå om til tradisjonell Berlin-fargesetting, disse vognene skrotes altså ikke. Og det er altså bestemt at Berlin-fargesettingen skal beholdes - heldigvis ingen "verkehrsrot" her! Bakgrunnen for skrotingen er at man de siste årene har effektivisert omløpene og også kuttet toglengdene noen steder (f.eks. Ringbahn S41/S42 har nå 6 vogner i stedet for 8 som tidligere), og derfor trenger man færre vogner. Primært forsvinner 485-vogner da disse har eldst teknologi, men også noen 480-tog har blitt hensatt for å få tilgang til reservedeler.
For de som leser tysk må jeg få anbefale http://www.stadtschnellbahn-berlin.de, her står "alt" om S-Bahn i Berlin. Og takk til Micke for Tysklandsbilder - det er alltid flott!
Tack Cnr för info.
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Jag vill också tacka cnr för det fina svaret på min fråga!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Nu är jag inte samma person som Micke, men när det gäller Berlinbilder så - your wish is my command!Mohlin skrev:Det är alltid lika trevligt att se dina bilder Micke, speciellt när de kommer från ett land i söder. Kan det möjligen vara så att du möjligen passerade Berlin på din resa mot Bayern ? Jag är oerhört intresserad av bilder av de sista röda S-banetågen av litt 485. Vid mitt sista besök i Berlin i början av juni, fanns det endast 5 "coca-Cola"-röda kvar i trafik. Kanske fick du någon bra bild av de sista. Själv är jag inte mycket till fotograf, kanske ett proffs som du fick någon fin bild?
Eftersom forumets max bildbredd, 800 pixels, inte matchar gratisanvändar-flickr-storlekarna så värst väl (om man vill ha så bra kvalité man kan få där), så kör jag bilderna på postvagnen istället istället:
http://postvagnen.com/forum/index.php?id=37092
OBS, det ingår en bildgåta!