Nupski skrev:Tillfartsvägar och utfartsvägar till terminalen Hjalmar Brantingsplatsen är under all kritik. Kommer du körandes som bussen där den smällde har du ingen större chans att upptäcka en spårvagn som kommer från hållplats Hjalmar Brantingsplatsen in mot stan, även om jag har "pil" i signalen så försöker jag ha maximal uppsikt. Skall du ut upp mot Vågmästareplatsen så har du ett trafikljus som enbart reglerar en lokalkörbana in på Backaplan skall du sen ut på Hjalmarbrantingsgatan riktning Vågmästareplatsen har du väjningsplikt mot bilister och noll sikt. Och sen saknar terminalen "tydliga gångstråk" för fotgängare så att man håller på att ta livet av alla dessa rådjur som yrar runt.
Skall du in till terminalen från Göta Älv bron så har du ett trafikljus som håller två av fyra filer du måste korsa för att komma in, när det är trångt under rusning så får man använda signalhornet mycket för att undvika kollision.
Så efter två smällar i den större skolan tycker jag att man borde gör något åt terminaleländet och fixa till tillfarter och utfarter, annars klappa igen eländet för genomgående trafik och lägg hållplatser på Hjalmar Brantingsgatan.
Det blir ju inte det minsta bättre av att förutom de brister du redan påpekat så ligger hållplatslägena rejält utspridda och allt annat än "destinationssorterade" sett ur resenärens synvinkel. Om man antingen ska resa mot Valand eller mot Grönsakstorget så får man ställa sig mitt emellan hållplatsläget för spårvagnar mot centrum och hållplatsläget för (bl.a.) buss 18+19 mot centrum, och titta åt båda hållen och rusa iväg åt det håll man ser en vagn/buss komma...
Är det förresten nån som vet varför man byggt en "sandöken med några träd" upphöjd en halvmeter, omgärdad med stenkanter, och försedd med ramper för att man enkelt ska kunna gå över "sandöknen"? Den där "växtlighetsytan" känns som något helt i klass med Brunnsparkens "växtlighetsyta", d.v.s. rätt uselt.
Appropå Hjalmar Brantingsplatsen så slänger jag in en semi-offtopic-fråga: är det nån som vet varför det ofta, sen flera år, luktar kloak om man går på gångvägen strax väster om McD's östra entré?