Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Re: Sammanstötning buss(spårvagn i Gbg

Inlägg av Harald »

Kloker skrev:Min moster berättade en gång för mig att personer vars fäder är födda på öarna i Bohuslän är notoriska lögnare.

Min moster är själv född och uppväxt på en ö (Brännö) så jag har ingen anledning att misstro henne.
Fast Brännö tillhör Västergötland, så din moster är nog inte riktigt trovärdig ändå. Hon kanske bara ville baktala bohuslänningarna. :wink:
Kloker

Inlägg av Kloker »

Harald skrev:Fast Brännö tillhör Västergötland
Har jag någonsin hävdat något annat? :wink:
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Kloker skrev:
Harald skrev:Fast Brännö tillhör Västergötland
Har jag någonsin hävdat något annat? :wink:
Nej, inte du, men Lasse Dahlqvist har spridit lite förvirring om saken. :)
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster konstaterar att mer eller mindre avlägsna släktingar i Göteborgs Norra (bohusländska) eller Södra (Västgötska) skärgård inte har med sammanstötningen mellan spårvagn och buss vid frihamnen att göra på det sätt som här framlagts.

Därför ber Jourmaster vänligt men bestämt att debattanterne håller sig till det ämne som tråden avhandlar. Om så ej sker kan åtgärder som låsning eller radering av inlägg komma att sättas in i denna tråd.

Med vänlig hälsning
Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Lars Stegenius

Re: Sammanstötning buss/spårvagn i Gbg

Inlägg av Lars Stegenius »

Det finns stunder när man undrar....

Jag ställde en enkel fråga om en trafikhändelse - och sedan bar det iväg åt alla möjliga håll. Men svar på frågan fick jag faktiskt.

Tack för det!

//Lars S
Stefan_Brännström

Inlägg av Stefan_Brännström »

JAG vill nog just nu ha en redogörelse för hur väggarna i M32 skulle vara starkare än t.ex. M31?

Är det pansarglas i vagnarna kanske?

Du vet...med så stora fönster i en vägg, så spelar det ju inte så stor roll om väggdelen som avses under själva fönstret är stark. Fönstret löper alltid risk att få sig en rejäl smäll, och då skulle i alla fall jag hellre sitta i en M31.

I en M31 kommer man upp om man inte sitter i låggolvdelen! Vad tror du är bäst om en personbil kör in i spårvagnen, JAgr? Låggolvsvagnar eller höggolvsdelen i M31?

Vi vet båda att svaret är ganska enkelt...
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Det är ju bra att du vet bäst.
//JAgr
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Stefan_Brännström skrev:JAG vill nog just nu ha en redogörelse för hur väggarna i M32 skulle vara starkare än t.ex. M31?
En gissning från en som inte vet något om någon av vagntyperna: Kan det vara så att det är kraftigare balkar i väggarna på den nyare vagnen? Den har väl t ex en massa utrustning på taket så den kunde ju rimligen behöva stabilare väggar?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Nupski skrev:Tillfartsvägar och utfartsvägar till terminalen Hjalmar Brantingsplatsen är under all kritik. Kommer du körandes som bussen där den smällde har du ingen större chans att upptäcka en spårvagn som kommer från hållplats Hjalmar Brantingsplatsen in mot stan, även om jag har "pil" i signalen så försöker jag ha maximal uppsikt. Skall du ut upp mot Vågmästareplatsen så har du ett trafikljus som enbart reglerar en lokalkörbana in på Backaplan skall du sen ut på Hjalmarbrantingsgatan riktning Vågmästareplatsen har du väjningsplikt mot bilister och noll sikt. Och sen saknar terminalen "tydliga gångstråk" för fotgängare så att man håller på att ta livet av alla dessa rådjur som yrar runt.

Skall du in till terminalen från Göta Älv bron så har du ett trafikljus som håller två av fyra filer du måste korsa för att komma in, när det är trångt under rusning så får man använda signalhornet mycket för att undvika kollision.

Så efter två smällar i den större skolan tycker jag att man borde gör något åt terminaleländet och fixa till tillfarter och utfarter, annars klappa igen eländet för genomgående trafik och lägg hållplatser på Hjalmar Brantingsgatan.
Det blir ju inte det minsta bättre av att förutom de brister du redan påpekat så ligger hållplatslägena rejält utspridda och allt annat än "destinationssorterade" sett ur resenärens synvinkel. Om man antingen ska resa mot Valand eller mot Grönsakstorget så får man ställa sig mitt emellan hållplatsläget för spårvagnar mot centrum och hållplatsläget för (bl.a.) buss 18+19 mot centrum, och titta åt båda hållen och rusa iväg åt det håll man ser en vagn/buss komma...

Är det förresten nån som vet varför man byggt en "sandöken med några träd" upphöjd en halvmeter, omgärdad med stenkanter, och försedd med ramper för att man enkelt ska kunna gå över "sandöknen"? Den där "växtlighetsytan" känns som något helt i klass med Brunnsparkens "växtlighetsyta", d.v.s. rätt uselt.

Appropå Hjalmar Brantingsplatsen så slänger jag in en semi-offtopic-fråga: är det nån som vet varför det ofta, sen flera år, luktar kloak om man går på gångvägen strax väster om McD's östra entré?
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

daniel_s skrev:En gissning från en som inte vet något om någon av vagntyperna: Kan det vara så att det är kraftigare balkar i väggarna på den nyare vagnen? Den har väl t ex en massa utrustning på taket så den kunde ju rimligen behöva stabilare väggar?
Riktigt, korgstommen är dimensionerad för att klara sidopåkörningar av större fordon.
//JAgr
Skriv svar