Riga [bilder]

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
christianm
Kontakt:

Riga [bilder]

Inlägg av christianm »

Här kommer lite bilder från ett besök i Riga för några veckor sedan. Fler bilder finns på hemsidan om någon till äventyrs är intresserad. Jag brukar inte ha för vana att anteckna vagnsnummer när jag fotar, det brukar ju alltid gå att se i efterhand på bilderna men de rigska vagnarna har bara nummer på sidorna upptäckte jag när jag kommit hem så här gick jag bet på några stycken.

Bild
Till höger i bild syns zeppelinarhangarerna från första världskriget som nu används som saluhallar.

Bild
Moskvaförorten bjuder på riktigt trevliga miljöer...

Bild
Typiska träbyggnader.

Bild
Den här vet jag inte mer om än att den utgjorde ett annorlunda turistrundtursfärdmedel.

Bild
Spåren till vänster leder in till en av stadens vagnhallar.

Bild

Bild

Bild

Bild
En gumma hade slagit läger vid muren.

Bild
På "andra sidan" floden ska det finnas minst lika fina miljöer som i moskvaförorten men tiden tog slut för mig så det blev inte roligare än så här.

Bild
Lycka! Den hade gäckat mig vid ett flertal tillfällen under besöket i staden och mina icke spårvagnsintresserade rekamrater skrattade gott åt mig när jag förgäves försökte fånga den. Men, skrattar bäst som skrattar sist, här är den. :lol:
Användarens profilbild
stockholm79

Re: Riga [bilder]

Inlägg av stockholm79 »

Museivagnen 1901 är, såvitt jag vet, ett hopplock av delar man hittat av denna vagntyp.
Det är nu andra säsongen den åker som turistvagn till jugenstilområdet i norra centrum (det sk 'tysta centrum', nära ändhållplatsen för 7:an vid Ausekļa iela), i år åker den även ut till Mežaparks som mest består av villor i jugendstil. Såvitt jag vet är biljettpriset 3 lat, tror det ingår audioguide och nåt häfte eller så.
Start är vid den i övrigt oanvända böjen in till Radio iela strax innan ändhållplatsen för 6:an och 11:an.
Lite kuriosa: På bilden av 6:an med helreklam för ÄŒili pica står du precis med ryggen till byggplatsen där den gamla fula ishockeyhallen Sporta pils revs för inte länge sen. I den har många talanger spelat... :)

Måste verkligen lovorda dina lettiskakunskaper, som jag kan se så har du fått till varenda bokstav rätt :D .

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
christianm
Kontakt:

Inlägg av christianm »

Tack för extrainformationen. Jo, jag kommer ihåg att det var en enorm grop i närheten av platen där jag tog bilden på pizza-racern :)

Mina kunskaper i det lettiska språket är egentligen obefintliga så det rör sig endast om att skriva av. Har dock en viss vana av slaviska språk och det tycks underlätta. Kände mig direkt hemma när jag hörde uttalet av ordet "Spice" i hållplatsutropet i bussen från flygplatsen...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Fina bilder! Inte minst att man ser en del av miljön!
Det verkar som de som jobbar med att renovera hus har att göra ett bra tag framöver!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Mumma vännen, du har gjort det igen.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
christianm
Kontakt:

Inlägg av christianm »

Tack! Om du gillade dessa, kommer du att älska bilderna från Daugavpils som jag just lade upp. :)
Skriv svar