Kantorn skrev:Jag har aldrig förstått varför man ska varna för spårvagn... Man varnar ju för något som är negativt.
Dom flesta vägmärken är ju tänkta för bilförare och kör man bil är det nog vettigare att bli varnad för spårvagnar än för andra trafikanter eftersom spårvagnar är ovanligare och kör efter andra regler.
"Varning för buss" skulle jag kunna gå med på vid exempelvis Odenplan och andra bussfiler där bussar har lite annorlunda regler än övriga trafikanter.
Vi tog en sväng längs västkusten häromveckan, från Vancouver till Tijuana, varvid det uppmärksammades att man tydligen har ett gemensamt stuk på varningförspårvagnskyltarna i de olika delstaterna vi passerade. Lägger till några andra intressanta noteringar också. Visste ni att bergen utefter västkusten i Washington, Oregon och Kalifornien är över fyra tusen meter höga?
lle.
Senast redigerad av Olle den onsdag 30 april 2008 10:46, redigerad totalt 1 gånger.
Kantorn skrev:Jag har aldrig förstått varför man ska varna för spårvagn... Man varnar ju för något som är negativt.
Vad som är negativt beror ju på situationen. Den som får sidan intryckt av en spårvagn uppfattar det säkert som väldigt negativt.
Varning för vägarbete, det kanske är positivt för den som väntat länge på att vägen ska rustas? Varning för barn kan ju vara positivt för den som gillar barn i allmänhet men negativt för den som ogillar att barn springer på vägen. Samma sak med renar, älgar, kor, får, "hjortdjur eller liknande", hästar utan ryttare, hästar med ryttare, cyklister, skidåkare, m.m. Eller vänta, cyklister kan det väl inte vara särskilt många som uppfattar som positiva?
Kantorn skrev:Jag har aldrig förstått varför man ska varna för spårvagn... Man varnar ju för något som är negativt.
Vad som är negativt beror ju på situationen. Den som får sidan intryckt av en spårvagn uppfattar det säkert som väldigt negativt.
Varning för vägarbete, det kanske är positivt för den som väntat länge på att vägen ska rustas? Varning för barn kan ju vara positivt för den som gillar barn i allmänhet men negativt för den som ogillar att barn springer på vägen. Samma sak med renar, älgar, kor, får, "hjortdjur eller liknande", hästar utan ryttare, hästar med ryttare, cyklister, skidåkare, m.m. Eller vänta, cyklister kan det väl inte vara särskilt många som uppfattar som positiva?
Det är sant. Mittåt.
(Cyklister brukar uppfatta cyklister som positiva )
NerdBoy skrev:Eller vänta, cyklister kan det väl inte vara särskilt många som uppfattar som positiva?
Nej, de betalar ju ingen vägskatt, sliter knappt på vägarna, spyr inte ut avgaser, håller sig friska och belastar inte sjukvården. Nej usch för sånt patrask!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
NerdBoy skrev:Eller vänta, cyklister kan det väl inte vara särskilt många som uppfattar som positiva?
Nej, de betalar ju ingen vägskatt, sliter knappt på vägarna, spyr inte ut avgaser, håller sig friska och belastar inte sjukvården. Nej usch för sånt patrask!
Belastar inte sjukvården? Brukar de inte behöva komma till sjukvården för att bli omplåstrade när de råkat köra för fort på en ojämnhet i gatan eller gångstigen? Eller när de kört för nära framför en korsande bil? Eller krockat med varandra?
Jag kan ingen statistik, men känner några som blivit illa tilltygade! Värsta cykelolyckan jag sett med egna ögon var i Köpenhamn. Två cyklister krockade. De cyklade på var sin gågata och körde ihop i rejäl fart mitt i T-korsningen!
Apropå trådens ämne så hoppas jag att det kommer att finnas anledning att sätta upp flera skyltar som varnar för spårvägstrafik i Stockholm!
NerdBoy skrev:Eller vänta, cyklister kan det väl inte vara särskilt många som uppfattar som positiva?
Nej, de betalar ju ingen vägskatt, sliter knappt på vägarna, spyr inte ut avgaser, håller sig friska och belastar inte sjukvården. Nej usch för sånt patrask!
En cykelbana med stil till Bruse att sätta upp på väggen framför träningscykeln, inte en sån med målade vita streck vi har i Stockholm, här står inga bilar parkerade ("jag skulle bara") eller mammor med barnvagnar drällande omkring. Här cyklas det !
lle.
PS på kyrkogården Pére Lachaise här hittar man annars Jim Morrison, Edit Piaf, Oscar Wilde, Yves Montands och många många fler.
PS2 en spårvagnsvarningsskylt också, en som man måste kunna franska för att förstå.
Även i gamla DDR fanns det varningförspårvagnsskyltar fast det inte fanns speciellt många bilar. Det borde nästan varit tvärt om. Varningförbilarskyltar i stället där spårvagnarna kunde tänkas möte sådana.
Olle skrev:Även i gamla DDR fanns det varningförspårvagnsskyltar fast det inte fanns speciellt många bilar. Det borde nästan varit tvärt om. Varningförbilarskyltar i stället där spårvagnarna kunde tänkas möte sådana.
---bild klippt för att inte fölänga tråden i onödan--- lle.
Fast med spetsen nedåt tolkar jag den inte som "varning för spårvagn", snarare som "lämna företräde för spårvagn".
Kantorn skrev:
Fast med spetsen nedåt tolkar jag den inte som "varning för spårvagn", snarare som "lämna företräde för spårvagn".
Visst, det har du rätt i, men bilarna måste iallafall lämna företräde åt spårvagnen. I går hittade jag nedanstående skylt som jag tycker är lite obegriplig. Bilarna på den korsnade vägen har företräde, men inte när det kommer en spårvagn. Då gäller tydligen högerregeln. Men hur ska bilarna som kommer på den korsande vägen veta det?
Kantorn skrev:
Fast med spetsen nedåt tolkar jag den inte som "varning för spårvagn", snarare som "lämna företräde för spårvagn".
Visst, det har du rätt i, men bilarna måste iallafall lämna företräde åt spårvagnen. I går hittade jag nedanstående skylt som jag tycker är lite obegriplig. Bilarna på den korsnade vägen har företräde, men inte när det kommer en spårvagn. Då gäller tydligen högerregeln. Men hur ska bilarna som kommer på den korsande vägen veta det?
lle.
Skylten lämna företräde gäller även spårvagn, med mindre det i den lokala ordningsstadgan ges undantag från företrädeslämnandet. Det skall i så fall utmärkas med tilläggstavla dels på lämna företräde samt med skyltning på huvudleden "Spårvagn skall lämnas företräde".
Detta behöver inte hänga ihop med att det är just spårvagnar, vid korsvägen i Göteborg är det spårvagn och buss som skall lämnas företräde.
Det är alltså inte högerregeln som gäller för spårvagnarna (och bussarna) utan snarare undantag från trafikreglerna enligt lokala föreskrifter.
När jag stod med en vurre i kardan på Gustavslundsvägen i dag och spanade på kreti och pleti, så slog det mej att varningförspårvagnsskylten därstädes hade en bild av en spårvagn som troligen inte sett rälsen på tvärbanan. Är detta en svensk standard varningförspårvagnsskylt eller finns det olika varningförspårvagnsskyltar i de olika spårvägsstäderna i landet? Och frågan om man har haft olika varningförspårvagnsskyltar i de olika spårvagnsstäderna infinner sig som ett brev på posten? Såg varningförspårvagnsskyltarna i Kiruna likadana ut som varningförspårvagnsskyltarna i Karlskrona eller Ulricehamn?
Eftersom moderna spårvagnar inte ser ut som "riktiga" spårvagnar så är det väl tur att spårvagnarna på varning-för-korsande-spårvägsskyltarna ser ut som "riktiga" spårvagnar och inte som moderna diton. Annars skulle ju inte kreti och pleti förstå att det var just spårvagnar det varnades för!
(Fast med tanke på den senaste tidens politiska utspel borde man kanske lansera en stockholmsspecifik skylt som betyder "Varning för korsande tvärbana"... )
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Kristofer skrev:Eftersom moderna spårvagnar inte ser ut som "riktiga" spårvagnar så är det väl tur att spårvagnarna på varning-för-korsande-spårvägsskyltarna ser ut som "riktiga" spårvagnar och inte som moderna diton.
Jag tycker i och för sig att spårvagnarna mer och mer ser ut som de gör på skyltarna...
Skylten som varnar för spårväg vid Gustavslundsvägen är ett fastställt svenskt vägmärke; "Varning för spårväg". Det är alltså likadant vägmärke i hela Sverige.
Det infördes i samband med högertrafikomläggningen 1967!
Tidigare användes vägmärket "Annan fara" med tilläggstavlan "Spårväg". Denna kombination kan ses på många stockholmsbilder från tiden före 1967.
Jörgen_G skrev:
Skylten som varnar för spårväg vid Gustavslundsvägen är ett fastställt svenskt vägmärke; "Varning för spårväg". Det är alltså likadant vägmärke i hela Sverige.
Det infördes i samband med högertrafikomläggningen 1967!
Tidigare användes vägmärket "Annan fara" med tilläggstavlan "Spårväg". Denna kombination kan ses på många stockholmsbilder från tiden före 1967.
mvh/Jörgen G
Det borde ju varit tvärtom med det tänket man hade 1967. Jag vill minnas att det fanns en skylt i Nybodabacken på gamla riksettans utfart från Stockholm med just varningstecken och tillägg spårväg.