[DN] Ny spårväg på Kungsholmen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Re: [DN] Ny spårväg på Kungsholmen

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev: Tvärbana City! Menar de allvar? Hade inte Citybana varit bättre då, om de nu vägrar använda ordet spårväg?
(Jag vet att pendeltunneln ska heta Citybanan, men det är ju ett märkligt namn på den...)

Tvärbanan trodde jag skulle vara en bana mellan två radiella linjer. Här går den mitt genom navet...
Studsade lite när jag hörde det namnet också! Förutom dina invändningar så kan man säga att namnet gör det svårare att namnsätta nästa spårvägslinje. Om man t.ex. bygger en från Norra Stationsområdet via Centralen till Slussen (och kanske vidare). Vad kallar man då den? Tvärbana Vasastan?

Har aldrig gillat begreppet tvärbana överhuvud taget. Acceptabelt så länge den endast går i cirkelsegment runt stan och alltså på tvärs mot alla radiella linjer, men när den avviker från det, t.ex. genom att gå in till Slussen så börjar namnet kännas konstigt. Dessutom har namnet blivis stilbildande. Tvärbarna syd, tvärbarna nord etc. Slås de ihop till ett nät med olika linjer som delar spår på olika sträckor så är heller inte namnet bra.

Förortsbanan (-orna) eller något liknande för ytterstaden, om man nu inte vill använda ordet spårvagn. Men inne i staden är väl Spårväg, spårvagn etc. det enda rimliga. Samt namn som Djurgårdslinjen, 7:an.

(Där fick jag chansen att ge uttryck för min åsikt!)
Kantorn skrev: Men det är i sanning trevligt att den blir av, vilket det nu verkar som. Jag håller med om att Lindhagensgatan borde vara bättre läge för spårväg än S:t Göransgatan.

Finns det i dagsläget nån kollektivtrafik på Lindhagensgatan? Mer än nattrafik då...
Bara natttrafiken som går någon längre sträcka på Lindhagensgatan. 49:an och 56:an går korta sträckor.
Just nu kanske lite längre p.g.a. omlagd körväg, eftersom byggena ställer till trassel, tror jag.

Visst skall den gå Lindhagensgatan! Ett lyft för gatan, och den hamnar inte intill de områden som redan har mycket nära till T-banan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
RVR

Inlägg av RVR »

Nej [arbets-]namnet "Tvärbana City" är ingen höjdare! Jag hade hellre sett något i stil med "Stadsbanan".

En lämplig sträckning till Lindhagen skulle vara Fleminggatan - Mariebergsgatan - Drottningholmsvägen - Lindhagensgatan, då slipper man helt det gytter som Fridhemsplan är av idag. Kanske skulle linje 1 då kunna gå i Hantverkargatan mellan Kungsholmstorg och Fridhemsplan istället.
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Jag studsade också på Tvärbana City.

Efter en stunds undansjunkande är inte namnet så tokigt i mina öron. Det signalerar att det kommer att bli en spårväg med mycket hög prioritet i trafikrummet; en markering att spårvägen ska prioriteras i förhållande till annan trafik. Det är ju det som ordet tvärbana signalerar i Stockholm. Lite rädd blir man ju av att tvärbana å andra sidan förknippas med stora klumpiga A32:or och en bana som påminner om en snabbjärnväg.

Vad linjesträckningen beträffar är jag av den uppfattningen att spårvägen ska komplettera T-blå till västra Kungsholmen, det vill säga inte gå parallellt med tunnelbanan utan en bit ifrån den. Jag är också av den åsikten att Fridehmsplan inte bör undvikas - där om någonstans behövs något som bromsar bilarnas framfart. Därför tycker jag i skrivande stund att i förstahandsalternativet för linjen från Centralen bör vara : Klarabergsviadukten-Blekholmsgatan-Fleminggatan-Fridhemsgatan-Drottningholmsvägen-Lindhagensgatan.

:) /Jörgen G
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Problemet är väl att Fridhemsgatan är väldigt stökig redan i dag:
* Fler bussar samtidigt än som ryms vid hållplatsen
* Sopbilar och varutransporter på busshållplatsen
* Barn och vuxna som genar över gatan
* Cyklister på fel sida av gatan
* En och annan privatbil som försöker ta sig fram

Många av olägenheterna går kanske att bygga bort, förstås.

Går spårvagnen på Drottningholmsvägen mella S:t Eriksgatao och Fridhemsgatan så kanske det drar ner tempot även där, vilket inte skulle skada. Men mest lämpligt är det kanske att vagnarna, liksom de flesta bussar, kör högervarvet runt kvarter Väktaren (där T-banenedgången finns). Ger lättare byte mellan spårvagn och T-bana.
Användarens profilbild
gardebring
Kontakt:

Inlägg av gardebring »

Själv hoppas jag också på en dragning förbi Fridhemsplan. Det är en kollektivtrafiksknytpunkt vilket ju gör den platsen mycket lämplig. Ombyggnader i närheten av fridhemsplan pågår ju redan iom att det byggs nya stadskvarter där, och de ombyggnaderna är ganska omfattande, så det går nog om man vill.
RVR

Inlägg av RVR »

Jag var där på presskonferensen som hölls i tekniska nämndhuset under eftermiddagen. Både Nordin och Wennerholm var på topphumör och mycket övertygande gällande riktigheten i sin satsning. Prio 1 är sträckan mellan Djurgården till Kungsholmen som i bästa fall kan invigas i maj 2011. Man kommer utreda möjligheten att tillfälligt inrätta en depå på parkeringen utanför Gröna Lund tills dess att ett permanent läge kan erbjudas i Värtahamnen eller på Kungsholmen. Staden och SL har under gårdagen undertecknat en avsiktsförklaring som i första stycket innehåller "Parterna är ense om att effektiviteten i utnyttjandet av stadens gaturum främjas av utbyggnad av spårvägslinjer i innerstan. Spårväg kan ges högre kapacitet än busstrafik och kan också öka attraktionskraften för kollektivt resande och därmed minska utrymmesbehovet för andra färdmedel."

Den koncession som nu under vintern/våren har upphandlats ges i tillägg att räkna på Kungsholmenförlängningen och SL kommer i början av 2009 att tilldela koncession till det vinnande konsortiet. Staden och SL/landstinget kommer senast i November 2008 att underteckan ett juridiskt bindande avtal om utbyggnaden. Anläggningsarbeten kan i så fall börja under den andra hälften av 2009.

Både Nordin och Wennerholm pekade på utländska exempel med nyanlagda spårvägar i stadsmiljö, främst Strasbourg (det absolut bästa exemplet som finns IMHO).
Senast redigerad av RVR den söndag 28 september 2008 20:14, redigerad totalt 3 gång.
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Varför inte döpa om Nockebybanan till Tvärbana Nockeby och Lidingöbanan till Tvärbana Lidingö så att allt blir konsekvent? En början kan vara att döpa om Djurgårdslinjen till Tvärbana Djurgården.
bruse

Inlägg av bruse »

Hurra! Det här ska firas, fram med skumpan!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Richard Jacobsson skrev:"Parterna är ense om att effektiviteten i utnyttjandet av stadens gaturum främjas av utbyggnad av spårvägslinjer i innerstan. Spårväg kan ges högre kapacitet än busstrafik och kan också öka attraktionskraften för kollektivt resande och därmed minska utrymmesbehovet för andra färdmedel."

Oj, det måste jag ta en gång till! "... och därmed minska utrymmesbehovet för andra färdmedel."

Och detta kommer från moderaterna? Fantastiskt! Alldeles underbart! Dom kan ju! Kan vet och vill dessutom!
joxsfo

Inlägg av joxsfo »

Hoppas innerligt att SL inte kan förhala eller förstöra något(ryktas att dom inte alls är förtjusta i projektet) och att vagnhallsfrågan får en lösning, osäkerhet kring vagnhallen är väl en akilleshäl för projektet? Hoppas också att dom börjar bygga innan nästa val, så sossarna (om dom kommer tillbaks) inte kan riva upp beslutet...Jag vågar inte tro på det förän de första spadtagen tas och vagnar är beställda
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

joxsfo skrev:Hoppas innerligt att SL inte kan förhala eller förstöra något(ryktas att dom inte alls är förtjusta i projektet) och att vagnhallsfrågan får en lösning, osäkerhet kring vagnhallen är väl en akilleshäl för projektet? Hoppas också att dom börjar bygga innan nästa val, så sossarna (om dom kommer tillbaks) inte kan riva upp beslutet...Jag vågar inte tro på det förän de första spadtagen tas och vagnar är beställda
"inte kan riva upp beslutet..." Men de kanske river upp spåren! :lol:

Håller med! Om det skulle bli oanvända spår t.ex. på Klarabergsgatan, vad kommer allmänheten att tycka om det? Antingen "Se där vad 'borgarna' ställde till, kastade ut en massa pengar på spår som aldrig används!" Eller "Se där, fina spår för spårvagnar byggde man, och sen vill inte 'sossarna' låta SL köra på dem!"

Vågar (s) has som vallöfte att stoppa ett redan påbörjat bygge? Knappast!
RVR

Inlägg av RVR »

Nej, sossarna i vare sig landstinget eller kommunen skulle nog aldrig lyckas övertala miljöpartiet att stoppa ett pågående spårvägsbygge.

Interjuv med Sten Nordin i P4 Radio Stockholms nyheter om "Tvärbana City":http://www.sr.se/webbradio/?typ=latestb ... &IsBlock=0
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

En snygg liten presentation finns på Stockholms Stads webbplats: http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Trafi ... bana-City/

Personligen är jag rätt nöjd med den lilla linjekartan...

Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Jörgen_G skrev:En snygg liten presentation finns på Stockholms Stads webbplats: http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Trafi ... bana-City/

Och den lilla texten »Varför satsa på spårvagnstrafik i Stockholm?« längst ned på sidan skulle kunna vara hämtad direkt från det här forumet/Cityspår/dylikt... Sweet!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jörgen_G skrev:En snygg liten presentation finns på Stockholms Stads webbplats: http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Trafi ... bana-City/

Har du ritat den? Eller är du nöjd med att linjesträckningen är som den är?

Jag tycker att den kartan visar på en bra väg för spårvägen. Lindhagensgatan förlorar nog inget på spårvägstrafik.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Nej Kantorn - Jag har inte ritat kartan. Det har någon annan gjort. Men läser du min föredragna linjesträckning tidigare i tråden inser du säkert att jag är nöjd med det illustrerade förslaget.

Och ja - Lindhagensgatan är som gjord för spårväg. Tycker i alla fall jag...

:D /Jörgen G
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jörgen_G skrev:Nej Kantorn - Jag har inte ritat kartan. Det har någon annan gjort. Men läser du min föredragna linjesträckning tidigare i tråden inser du säkert att jag är nöjd med det illustrerade förslaget.

Och ja - Lindhagensgatan är som gjord för spårväg. Tycker i alla fall jag...

:D /Jörgen G
Jag trodde inte du hade ritat den, men jag ville få klarhet i det. Om du hade gjort det hade du naturligtvis haft all rätt att vara nöjd med ditt värv.
Men jag är också nöjd, som sagt, med linjesträckningen.

Enda nackdelen är väl att de som kommer från tunnelbanan och ska mot Lindhagensgatan nu får gå över Fridhemsgatan. Men det tror jag är överkomligt. De som kommer från Ropsten kan ju hoppa av i korsningen Fleminggatan/S:t E-gatan.
Professionell tyckare
antaeus

Inlägg av antaeus »

Är det nån som vet vad det blir för vagnar på linjen?
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

antaeus skrev:Är det nån som vet vad det blir för vagnar på linjen?
Det finns ett anbud ute på att bygga och köra den nya djurgårdslinjen, dvs till Centralen. Vet inte hur långt ärendet har kommit men anbudstiden har gått ut. I det scoopet ingår även vagnmaterialet om jag förstått det rätt. Därför måste man nog vänta tills vinnande anbud presenteras innan man vet vilka vagnar det blir.

Hur en vidare förlängning hanteras vet jag inte. Vad stod det i anbudsförfrågan om det?
joxsfo

Inlägg av joxsfo »

Richard Jacobsson skrev:Både Nordin och Wennerholm var på topphumör och mycket stolta tillika rejält övertygande gällande riktigheten i sin satsning.
SL verkar inte lika stolta, ingenting om detta på deras hemsida, dom kanske inte var med på presskonferensen men lite märkligt är det ju att det inte nämns något om denna stora satsning...Hoppas nu inte dom (SL)kommer förstöra detta, jag kommer nog inte fira förän man sätter spadarna i jorden...

Vagnhallsfrågan är ju som sagt en akilleshäl...
Skriv svar