Studsade lite när jag hörde det namnet också! Förutom dina invändningar så kan man säga att namnet gör det svårare att namnsätta nästa spårvägslinje. Om man t.ex. bygger en från Norra Stationsområdet via Centralen till Slussen (och kanske vidare). Vad kallar man då den? Tvärbana Vasastan?Kantorn skrev: Tvärbana City! Menar de allvar? Hade inte Citybana varit bättre då, om de nu vägrar använda ordet spårväg?
(Jag vet att pendeltunneln ska heta Citybanan, men det är ju ett märkligt namn på den...)
Tvärbanan trodde jag skulle vara en bana mellan två radiella linjer. Här går den mitt genom navet...
Har aldrig gillat begreppet tvärbana överhuvud taget. Acceptabelt så länge den endast går i cirkelsegment runt stan och alltså på tvärs mot alla radiella linjer, men när den avviker från det, t.ex. genom att gå in till Slussen så börjar namnet kännas konstigt. Dessutom har namnet blivis stilbildande. Tvärbarna syd, tvärbarna nord etc. Slås de ihop till ett nät med olika linjer som delar spår på olika sträckor så är heller inte namnet bra.
Förortsbanan (-orna) eller något liknande för ytterstaden, om man nu inte vill använda ordet spårvagn. Men inne i staden är väl Spårväg, spårvagn etc. det enda rimliga. Samt namn som Djurgårdslinjen, 7:an.
(Där fick jag chansen att ge uttryck för min åsikt!)
Bara natttrafiken som går någon längre sträcka på Lindhagensgatan. 49:an och 56:an går korta sträckor.Kantorn skrev: Men det är i sanning trevligt att den blir av, vilket det nu verkar som. Jag håller med om att Lindhagensgatan borde vara bättre läge för spårväg än S:t Göransgatan.
Finns det i dagsläget nån kollektivtrafik på Lindhagensgatan? Mer än nattrafik då...
Just nu kanske lite längre p.g.a. omlagd körväg, eftersom byggena ställer till trassel, tror jag.
Visst skall den gå Lindhagensgatan! Ett lyft för gatan, och den hamnar inte intill de områden som redan har mycket nära till T-banan.