[DN] Ny spårväg på Kungsholmen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
[DN] Ny spårväg på Kungsholmen
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: [DN] Ny spårväg på Kungsholmen
Det ser väl utmärkt ut! (Eller trampar jag i klaveret nu igen?)
Hoppas inte att - vid ett eventuellt skifte efter valet - motståndarna river upp beslutet med motivationen att "spårvagnar är gammalmodigt" (jepp se södra Europa, "det fanns en anledning till att spårvagnen försvann från Stockholm" (jepp, billigt bränsle och busslobbyister), "Tunnelbana är det enda rätta" (jepp, om man vill bränna mycket pengar för lite nytta).
Hoppas inte att - vid ett eventuellt skifte efter valet - motståndarna river upp beslutet med motivationen att "spårvagnar är gammalmodigt" (jepp se södra Europa, "det fanns en anledning till att spårvagnen försvann från Stockholm" (jepp, billigt bränsle och busslobbyister), "Tunnelbana är det enda rätta" (jepp, om man vill bränna mycket pengar för lite nytta).
Professionell tyckare
När Johan E gjorde sin undersökning inför valet, nästan tävlade alla partier om att lovorda spårvägens förträfflighet. Utom Sossarna. De var helt emot och ansåg att buss är mins lika bra.
Vem är förvånad, egentligen? Det är ju (S) som förordar tunnelbana. De söker desperat hitta andra kollektivtrafikmöjligheter än spårväg. Monorail kanske?bruse skrev:När Johan E gjorde sin undersökning inför valet, nästan tävlade alla partier om att lovorda spårvägens förträfflighet. Utom Sossarna. De var helt emot och ansåg att buss är mins lika bra.
Professionell tyckare
...och om femtio år kan alla konstatera att (s) var de enda som var framsynta nog att vilja ha en tunnelbana när alla andra ville satsa på den hopplöst otillräckliga spårvägen.
Oj, förlåt, jag glömde att (s) är den onda arvsfienden.
Oj, förlåt, jag glömde att (s) är den onda arvsfienden.
Jag hoppar över debatten om huruvida det är bra eller dåligt med tunnelbana den här gången!
Men jag har en annan fråga:
När man läser DN-artikeln (som väl var rätt naiv men det får ju passera eftersom den var för spårvagnar - eller hur?) så får man känslan att det bara är några dagar tills vi kan åka spårvagn från Djrugården ända in till Centralen. Hur är läget egentligen - SL håller väl på att utvärdera alla de svar man fick på sin anbudsförfrågan?! Hur går det?
/TKO
Men jag har en annan fråga:
När man läser DN-artikeln (som väl var rätt naiv men det får ju passera eftersom den var för spårvagnar - eller hur?) så får man känslan att det bara är några dagar tills vi kan åka spårvagn från Djrugården ända in till Centralen. Hur är läget egentligen - SL håller väl på att utvärdera alla de svar man fick på sin anbudsförfrågan?! Hur går det?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Det står i artikeln:TKO skrev:Hur är läget egentligen - SL håller väl på att utvärdera alla de svar man fick på sin anbudsförfrågan?! Hur går det?
/TKO
I veckan kommer en spårvagn som körts en tid i Norrköping till Stockholm för att sättas in i trafik på Djurgårdslinjen, som nu kör varje dag fram till 31 augusti. På den spårvagnen kommer SL inom kort att tillkännage vilket av de internationella konsortier som varit med i budgivningen som får kontraktet på den förlängda Djurgårdslinjen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Ifall expansionen till Kungsholmen sker före den till Värtan, hur går det då med ny vagnhall? 
Delen upp till vagnhallen ingår i "första etappen" dvs Centralen- Norrmalmstorg och Djurgårdsbron- Lindarängen.NerdBoy skrev:Ifall expansionen till Kungsholmen sker före den till Värtan, hur går det då med ny vagnhall?
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
/Christer Björkman
-
20581000184197
Vad är det för Norrköpingsvagn som ska köras i Stockholm?
Står här: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =4&t=2583220581000184197 skrev:Vad är det för Norrköpingsvagn som ska köras i Stockholm?
"Du har inte de rättigheter som krävs för att visa denna kategori."bruse skrev:Står här: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =4&t=2583220581000184197 skrev:Vad är det för Norrköpingsvagn som ska köras i Stockholm?
Jaså, den vagnen.
- gardebring
- Kontakt:
Ja.. Det var ju en fin vagn det...NerdBoy skrev:"Du har inte de rättigheter som krävs för att visa denna kategori."bruse skrev:Står här: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... =4&t=2583220581000184197 skrev:Vad är det för Norrköpingsvagn som ska köras i Stockholm?
Jaså, den vagnen.
Kanske Flexity classic?
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:M06Vidablick.JPG
Kan inte påstå att jag är jätteförtjust i den modellen...
-
AdrianLangemar
Om spårvägen byggs som på kartan blir det svårt att locka resenärer. Linjen följer nästan precis blå linjen. Den skulle göra mycket större nytta om den gick Lindhagensgatan i stället för S:t Göransgatan. Dessutom har de ritat spårvägen bakom TV-huset, vilket är en stor omväg. Det borde vara självklart att den ska gå Oxenstiernsgatan i stället.
Det står i artikeln att dom ska skriva under en "avsiktsförklaring" ...det låter inte alls särskilt bindande eller att det skulle vara nära förestående...blir det verkligen av innan sossarna kommer tillbaks? och vad innebär "avsiktsförklaring" egentligen
Jag tror på det när jag ser att dom sätter spaden i jorden
Jag tror på det när jag ser att dom sätter spaden i jorden
"Den exakta linjesträckningen är inte klar"
Aha, så bra.TS skrev:Delen upp till vagnhallen ingår i "första etappen" dvs Centralen- Norrmalmstorg och Djurgårdsbron- Lindarängen.NerdBoy skrev:Ifall expansionen till Kungsholmen sker före den till Värtan, hur går det då med ny vagnhall?
Ett inslag om "Tvärbana City" finns allra först i kvällens ABC-sändning:
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shar ... 306&lpos=0
Tvärbana City! Menar de allvar? Hade inte Citybana varit bättre då, om de nu vägrar använda ordet spårväg?Richard Jacobsson skrev:Ett inslag om "Tvärbana City" finns allra först i kvällens ABC-sändning:
(Jag vet att pendeltunneln ska heta Citybanan, men det är ju ett märkligt namn på den...)
Tvärbanan trodde jag skulle vara en bana mellan två radiella linjer. Här går den mitt genom navet...
Men det är i sanning trevligt att den blir av, vilket det nu verkar som. Jag håller med om att Lindhagensgatan borde vara bättre läge för spårväg än S:t Göransgatan.
Finns det i dagsläget nån kollektivtrafik på Lindhagensgatan? Mer än nattrafik då...
Professionell tyckare