mats skrev:
/.../
En närliggande fråga: Hur fungerar det idag om man t.ex. vill ha med någon utomstående på Tågias verksamhet eller SL's "egenverksamhet", till exempel ta med ett studiebesök eller en fotograf (utan någon "spårutbildning") för att dokumentera arbete eller liknande?
/.../
Vill du besöka Tågia tycker jag du ska titta in på deras hemsida http://www.tagia.se
PCC skrev:Denna gång var det jag som drog i trådarna och ordnade fram museitåget för visning för några gäster vi hade under veckan från MTA i NYC. Det var en grupp som var anställda eller hade jobbat i deras tunnelbana. Som kuriosa så var en av deltagarnas son till en av de personer som varit med från NYC och projekterat våra C1 och C2 vagnar! Dom hade en del önskemål vad dom ville se i vår verksamhet och ett av de högsta önskemålen var att få beskåda vårt fina museitåg. Tack vare välvillig hjälp från Tågia kunde det genomföras utan större problem. Innan vi vet vem som kommer att få driva tunnelbanan i den pågående upphandligen kommer inget att hända i frågan, men när det är klart kommer en arbetsgrupp att tillsättas för att få ut museitåget på spåret igen.
Museitåget är i utsökt skick och ett av de finaste museitåg jag någonsin framfört eller överhuvudtaget besådat
mvh PCC
Ett principbeslut kring museivagnarna borde i så fall SL fatta före upphandlingen så att de kan komma in i entreprenörsavtalet från början, annars är risken uppenbar att man åter står på ruta 1. Och det där med att tillsätta en arbetsgrupp verkar så typiskt svenskt - när man inte kan/vill/törs bestämma sig begraver man frågan i en utredning.....
Lars Stegenius skrev:
Att utvidga SLs tillstånd för "begränsad trafik med musela fordon" skulle säkert JVS inte ha något att invända mot men att få SL att ställa upp på det är en annan femma.
Varför vill SL inte ställa upp på det? Känns spontant för en som är oinsatt att detta måste vara den bästa lösningen för alla parter eftersom de musela fordon ägs av SL och bevaras och visas upp efter beslut tagna av dem.
Det bästa vore kanske att avsätta en egen tunnelbanesträcka för framförandet av de museala fordonen - dock känns det ju som att det inte kan bli aktuellt på många år eftersom såvitt jag vet ingen del i tunnelbanenätet är nedläggningshotad.
Det som krävs är att SL tar sig rejäl funderare över vad man egentligen ska ha sina fina körbara museivagnar till. Det måste på högsta ledningsnivå fattas ett policybeslut i frågan. Därefter kan man fundera över formerna - begära ändring av sitt eget tillstånd eller få till ett avtal med Veolia. Hur som helst måste någon sorts organisation byggas upp kring vagnarna, gärna i samarbete med frivilliga krafter. (SSS-S har ju fattat ett principbeslut att inrätta en T-banegrupp men inte ens där har det hänt särskilt mycket konkret). Så länge inte ledningen pekar med hela handen verkar det inte vara någon som egentligen vill ta tag i frågan - företagskulturen kan ju tänkas vara sådan att man ska sitta stilla i båten. Jag har ju rotat runt en del när det gäller just tunneltåget och möts av olika sorts reaktioner, allt från rent otrevliga till vänligt tillmötesgående.
Att köra Veterantåget på Tub2 och 3 är inget problem (förrän Tub2 får nytt signalsystem). Vid körning på Tub1 kan man använda två gröna ATP-utrustade C13H-vagnar som "följevagnar", det var så vi gjorde den 25/11 2005 i ett provtåg och dagen efter för transporten Hammarby-Nyboda och åter (C13H 1204 och 1218). Om man väljer att satsa på museivagnarna vore det full möjligt att snygga till två gröna C13H, det finns totalt fem gröna kvar. Dom är ju f.ö. också museala nu.
//Lars S
Det kanske är dags att inrätta "Veterantunneltågets Vänner" etc - en sammansättning som enbart arbetar med att "lufta" tåget och öka intresset runt omkring det.
Dessutom lär det ju - precis som du skriver ang C13H vagnarna - tillkomma fler museala fordon i sl's museala vagnpark varterfter CX-parken tas ur trafik.
PCC skrev:Innan vi vet vem som kommer att få driva tunnelbanan i den pågående upphandligen kommer inget att hända i frågan, men när det är klart kommer en arbetsgrupp att tillsättas för att få ut museitåget på spåret igen.
mvh PCC
Egentligen är ju det lite märkligt, eftersom det borde vara trafikhuvudmannen själv som driver frågan, om intresse nu finns. Trafikentreprenörens intresse för museiverksamhet kan ju däremot förväntas vara måttligt (vilket väl också verkar vara fallet). Men det är klart att just nu anstränger väl SL sin organisation med upphandlingen av t-banan och orkar inte befatta sig med "krafs" av typen museitåg. Hos den förra företagsledningen (läs Jangälv & Co) verkade ju medvetenheten om de körbara museivagnarna vara på planet obehagliga överraskningar av typen "usch, vad är det här", av tidigare rapporter att döma. Själv saknar jag ju, med all respekt för de fina tunnelvagnarna, mest museivagnarna på Saltis och Lidingö.
PCC skrev:Innan vi vet vem som kommer att få driva tunnelbanan i den pågående upphandligen kommer inget att hända i frågan, men när det är klart kommer en arbetsgrupp att tillsättas för att få ut museitåget på spåret igen.
mvh PCC
Egentligen är ju det lite märkligt, eftersom det borde vara trafikhuvudmannen själv som driver frågan, om intresse nu finns. Trafikentreprenörens intresse för museiverksamhet kan ju däremot förväntas vara måttligt (vilket väl också verkar vara fallet). Men det är klart att just nu anstränger väl SL sin organisation med upphandlingen av t-banan och orkar inte befatta sig med "krafs" av typen museitåg. Hos den förra företagsledningen (läs Jangälv & Co) verkade ju medvetenheten om de körbara museivagnarna vara på planet obehagliga överraskningar av typen "usch, vad är det här", av tidigare rapporter att döma. Själv saknar jag ju, med all respekt för de fina tunnelvagnarna, mest museivagnarna på Saltis och Lidingö.
Mvh.
Björn
Det här är ju inget forum för att hänga ut olika chefer inom SL eller Veolia (Tågia har inget med saken attt göra!) även om jag ibland har haft en stark lust att göra det. Den som läst vad jag skrivit i tidigare trådar under åren har, precis som Björn Ehnberg, förstått att medvetenheten om vagnarnas existens över huvud taget varit dålig på SLs ledningsnivå. På Jangälvs tid var reaktionen precis som Björn skriver - "usch, vad är detta".
En annan chef, som borde ha vetat med tanke på hans position i SLs organisation, visste inte ens att SL årligen betalade Tågia i storleksordningen 1-1½ miljoner för underhållet av Veterantunneltåget. Årsöversynen 2005 ska, enligt uppgifter från folk jag själv talat med inom SL, ha kostat 800.000 kronor. Vem attesterade fakturan när chefen uppenbarligen inte ens hade en aning om kostnaden? När jag var i kontakt med denna chef var det mycket yrande om budgeterade medel (som inte fanns). Men någonstans fanns tydligen ändå pengarna......
Och svaret när jag ville "låna" två C13H som följevagnar för Veterantunneltåget för en körning för SSS Ungdomsläger (som aldrig blev av av tekniska skäl) i juni 2005 tänker jag inte återge här. Hans underordade, som han till slut hänvisade till, hade bättre omdöme - "det är bättre att du använder vagnarna än att vi betalar Tågia för att köra med dom". Och när det blev dags till slut den 25-26/11 2005 fick vi låna C13H 1204 och 1218 gratis - jag fick t.o.m. hjälp med att få vagnarna vända så att de blev vända åt olika håll. Undrar om chefen visste....
Med tanke på att det blir samma bolag som har hand om trafik och underhåll i upphandlingen borde ju den stötestenen försvinna, frågan om finansiering från SL kvarstår ju...
mvh PCC
Mvh.
Björn
Det här är ju inget forum för att hänga ut olika chefer inom SL eller Veolia (Tågia har inget med saken attt göra!) även om jag ibland har haft en stark lust att göra det. Den som läst vad jag skrivit i tidigare trådar under åren har, precis som Björn Ehnberg, förstått att medvetenheten om vagnarnas existens över huvud taget varit dålig på SLs ledningsnivå. På Jangälvs tid var reaktionen precis som Björn skriver - "usch, vad är detta".
En annan chef, som borde ha vetat med tanke på hans position i SLs organisation, visste inte ens att SL årligen betalade Tågia i storleksordningen 1-1½ miljoner för underhållet av Veterantunneltåget. Årsöversynen 2005 ska, enligt uppgifter från folk jag själv talat med inom SL, ha kostat 800.000 kronor. Vem attesterade fakturan när chefen uppenbarligen inte ens hade en aning om kostnaden? När jag var i kontakt med denna chef var det mycket yrande om budgeterade medel (som inte fanns). Men någonstans fanns tydligen ändå pengarna......
Och svaret när jag ville "låna" två C13H som följevagnar för Veterantunneltåget för en körning för SSS Ungdomsläger (som aldrig blev av av tekniska skäl) i juni 2005 tänker jag inte återge här. Hans underordade, som han till slut hänvisade till, hade bättre omdöme - "det är bättre att du använder vagnarna än att vi betalar Tågia för att köra med dom". Och när det blev dags till slut den 25-26/11 2005 fick vi låna C13H 1204 och 1218 gratis - jag fick t.o.m. hjälp med att få vagnarna vända så att de blev vända åt olika håll. Undrar om chefen visste....
Så vi får väl se hur det går.
//Lars S
Jo min chef visste att jag ägnade tre timmar av min arbetstid åt att vända C13H-vagnarna, och han tyckte att det var OK!
När jag läser denna tråd (och andra trådar) och på det sättet som du skriver om SL och anställda därvid förstår jag nästan varför du ibland blir dåligt bemött...
Försök att tagga ned lite istället så kanske folk blir mer hjälpsamt inställda...
Daniel L skrev:
Jo min chef visste att jag ägnade tre timmar av min arbetstid åt att vända C13H-vagnarna, och han tyckte att det var OK!
När jag läser denna tråd (och andra trådar) och på det sättet som du skriver om SL och anställda därvid förstår jag nästan varför du ibland blir dåligt bemött...
Försök att tagga ned lite istället så kanske folk blir mer hjälpsamt inställda...
Daniel
fd, SL-anställd
Jag ställde i all vänlighet en enkel fråga och fick ett av de snäsigaste svar jag fått. Det var en utläggning om vilka C13H-vagnarna var avsedda för (vilket jag mycket väl vet, det var därför jag frågade) plus att SL ville ha ersättning för alla kostnader. Men han fick ett lika snäsigt svar tillbaka. Där bad jag om en specifikation av kostnaderna så att jag skulle kunna ta ställning till dom, det fanns ju alternativ, nämligen att begära dispens från SL SÄK för transporten över Tub1. Men helst ville jag ju göra en "kul grej" i form av ett 6-vagnars grönt tåg. Någon specifikation fick jag aldrig, i stället blev jag hänvisad nedåt i organisationen - och där var det ju ett annat ljud i skällan. Och över huvud taget tycker jag annars att jag blivit trevligt bemött, det här var ett bländande undantag. Och jag försöker att vara trevlig mot folk och utförligt förklara vad jag vill - att vara otrevlig från början lär aldrig leda till resultat - men är någon oprovocerat otrevlig mot mig är jag otrevlig tillbaka.
Men att få något att hända runt tåget verkar omöjligt, det vill tydligen ingen ta i. (Jo, jag vet att man tagit fram förslag till underhållsplaner - men sedan då? Det är väl ett år sedan nu.)
Nu löste sig ju problemet i alla fall, bl.a. tack vare dig och några av dina sympatiska kollegor. Jag bockar och tackar!