Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Dubai är för övrigt intressant på fler sätt när det gäller lokaltrafik. Dels håller man på och bygger en kombinerad hög-/tunnelbana parallellt med stranden vars första del ska vara klar 09/09/09!
Man kan ju undra vilka som kan tänkas åka kollektivt i detta Emirat där bensin inte kostar särskilt mycket och alla, utom de fattiga gästarbetarna från Pakistan och Fillipinerna, ha minst två bilar. Klassindelningen på tågen blir ju Lyx, Kvinnor och barn och Övriga, för att vara lite elak.
Jag arbetade, som jag skrivit i en tidigare tråd, där för exakt 18 år sedan och då fanns i princip ingen kollektivtrafik alls. På 18 är har alltså ett akut behov uppstått. Och dom som bor på Palm Jumeirah tar nog hellre bilen till jobbet än att gå till närmaste station i 45-50 graders värme. Såvida man nu inte bygger slutna Park-and-Ride-anläggningar med klimatkontroll.
Ulrik Berggren skrev:Var det inte i just Dubai som man planerade att bygga en helt ny hållbar stad, eller har jag fantiserat det?
Det är grannemiratet Abu Dhabi, det största (och rikaste) av de sju emiraten som ingår i Förenade Arabemiraten, som har planer på att bygga en "sustainable city", också med omfattande spårburen kollektivtrafik.
Ulrik Berggren skrev:Var det inte i just Dubai som man planerade att bygga en helt ny hållbar stad, eller har jag fantiserat det?
Det är grannemiratet Abu Dhabi, det största (och rikaste) av de sju emiraten som ingår i Förenade Arabemiraten, som har planer på att bygga en "sustainable city", också med omfattande spårburen kollektivtrafik.
//Lars S
Aha, tack för klarläggandet
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
I både Abu Dhabi och Dubai har man så enorma summor till sitt förfogande för den här typen av offentlig konsumtion att man gärna slår sig på sådana här projekt helt enkelt för att man kan. Dubai är ju avsedd att bli staden som "har allt", så varför inte just en hypermodern spårväg?
Inte nog med attt bensinen är billig, när jag var där satt det en "tjänsteande" vid varje pump på bensinstationerna. Inget kliva ur bilen här inte. Det var bara att tala om vilken kvalitet man ville ha. När tankningen var klar betalade man till tjänsteanden som gick in på kontoret för att få växel. Givetvis fick han lite dricks.
Vilket företag jag arbetade för? Dubai Petroluem Company, opererat av amerikanska Conoco där jag var anställd.