"Äldre på cykel lever farligt"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
"Äldre på cykel lever farligt"
Cyklar är inte bara livsfarliga för oss fotgängare, nu stiger även antalet omkomna cyklister: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=766174
Denna otidsenliga skapelse har 200 år på nacken, nog är väl tiden inne att ersätta den med något mindre farligt?
Denna otidsenliga skapelse har 200 år på nacken, nog är väl tiden inne att ersätta den med något mindre farligt?
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Re: "Äldre på cykel lever farligt"
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Exakt! Putta dom över ättestupan bara! Så spar vi in på Hemmen.NerdBoy skrev:Cyklar är inte bara livsfarliga för oss fotgängare, nu stiger även antalet omkomna cyklister: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=766174
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Erik Sandblom
NerdBoy skrev:Cyklar är inte bara livsfarliga för oss fotgängare
Har du någon statistik på det? Jag har inte hittat någon. Det är inte cyklister som är farliga för fotgängarna, det är motortrafiken.
Under årets första tio månader har 141 oskyddade trafikanter - fotgängare, cyklister, mopedister och motorcyklister - omkommit i trafiken.
Övergångsställen har blivit dödsfällor
NerdBoy skrev:nu stiger även antalet omkomna cyklister: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=766174
Från artikeln du länkade...
Vinnova arbetar med cyklar som är säkrare för äldre. Det handlar t ex om en lägre sittställning så att man inte trillar på huvet.DN skrev:Dagens dödstal är historiskt sett låga. Under första delen av 1960-talet omkom varje år 160-170 cyklister i trafiken. Sedan dess har samhället i stor utsträckning byggt bort cyklismen från biltrafiken. I många bostadsområden är biltrafik förbjuden. På andra ställen har man försökt sänka farten med gupp och andra hastighetsdämpande åtgärder, säger Thomas Lekander, trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket, till TT.
Bättre cyklar - En analys av äldre cyklisters behov och önskemål

- Erik Sandblom
Förresten, tre svar på trekvart utan att bryta mot forumreglerna! Nerdboy, du vet hur man får igång en diskussion! Heja!
Får jag låna ditt fiskespö NerdBoy?
Det är inget fiskespö, det är ett trollspö!76 skrev:Får jag låna ditt fiskespö NerdBoy?
- DrMerkwurdigliebe
när äldre kör bil lever å andra sidan ALLA i närheten farligt så det kan väl gå på ett ut.
- Erik Sandblom
DrMerkwurdigliebe skrev:när äldre kör bil lever å andra sidan ALLA i närheten farligt så det kan väl gå på ett ut.
Jag har läst att det i själva verket är yngre bilförare som är farligast, enligt statistiken. Men jag har ingen källa på det just nu. Trafiksäkerhet är till stor del en attitydfråga.
Jag har läst att de som lever farligast är ungdomar från 18 till 24 år. Jag klarade mig eftersom jag tog körkort vid 24 års ålder. Innan dess: Kollektivt. Numera händer det dock att jag cyklar också. Speciellt här på forum är jag ofta ute och cyklar...Erik Sandblom skrev:DrMerkwurdigliebe skrev:när äldre kör bil lever å andra sidan ALLA i närheten farligt så det kan väl gå på ett ut.
Jag har läst att det i själva verket är yngre bilförare som är farligast, enligt statistiken. Men jag har ingen källa på det just nu. Trafiksäkerhet är till stor del en attitydfråga.

Professionell tyckare