"Äldre på cykel lever farligt"

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

"Äldre på cykel lever farligt"

Inlägg av NerdBoy »

Cyklar är inte bara livsfarliga för oss fotgängare, nu stiger även antalet omkomna cyklister: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=766174

Denna otidsenliga skapelse har 200 år på nacken, nog är väl tiden inne att ersätta den med något mindre farligt?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: "Äldre på cykel lever farligt"

Inlägg av Ulrik Berggren »

Vad sägs om detta :idea: :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

NerdBoy skrev:Cyklar är inte bara livsfarliga för oss fotgängare, nu stiger även antalet omkomna cyklister: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=766174

Denna otidsenliga skapelse har 200 år på nacken, nog är väl tiden inne att ersätta den med något mindre farligt?
Exakt! Putta dom över ättestupan bara! Så spar vi in på Hemmen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

NerdBoy skrev:Cyklar är inte bara livsfarliga för oss fotgängare

Har du någon statistik på det? Jag har inte hittat någon. Det är inte cyklister som är farliga för fotgängarna, det är motortrafiken.

Under årets första tio månader har 141 oskyddade trafikanter - fotgängare, cyklister, mopedister och motorcyklister - omkommit i trafiken.
Övergångsställen har blivit dödsfällor

NerdBoy skrev:nu stiger även antalet omkomna cyklister: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=766174

Från artikeln du länkade...
DN skrev:Dagens dödstal är historiskt sett låga. Under första delen av 1960-talet omkom varje år 160-170 cyklister i trafiken. Sedan dess har samhället i stor utsträckning byggt bort cyklismen från biltrafiken. I många bostadsområden är biltrafik förbjuden. På andra ställen har man försökt sänka farten med gupp och andra hastighetsdämpande åtgärder, säger Thomas Lekander, trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket, till TT.
Vinnova arbetar med cyklar som är säkrare för äldre. Det handlar t ex om en lägre sittställning så att man inte trillar på huvet.

Bättre cyklar - En analys av äldre cyklisters behov och önskemål

Bild
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Förresten, tre svar på trekvart utan att bryta mot forumreglerna! Nerdboy, du vet hur man får igång en diskussion! Heja!
76

Inlägg av 76 »

Får jag låna ditt fiskespö NerdBoy?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

76 skrev:Får jag låna ditt fiskespö NerdBoy?
Det är inget fiskespö, det är ett trollspö!
Användarens profilbild
DrMerkwurdigliebe

Inlägg av DrMerkwurdigliebe »

när äldre kör bil lever å andra sidan ALLA i närheten farligt så det kan väl gå på ett ut.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

DrMerkwurdigliebe skrev:när äldre kör bil lever å andra sidan ALLA i närheten farligt så det kan väl gå på ett ut.

Jag har läst att det i själva verket är yngre bilförare som är farligast, enligt statistiken. Men jag har ingen källa på det just nu. Trafiksäkerhet är till stor del en attitydfråga.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:
DrMerkwurdigliebe skrev:när äldre kör bil lever å andra sidan ALLA i närheten farligt så det kan väl gå på ett ut.

Jag har läst att det i själva verket är yngre bilförare som är farligast, enligt statistiken. Men jag har ingen källa på det just nu. Trafiksäkerhet är till stor del en attitydfråga.
Jag har läst att de som lever farligast är ungdomar från 18 till 24 år. Jag klarade mig eftersom jag tog körkort vid 24 års ålder. Innan dess: Kollektivt. Numera händer det dock att jag cyklar också. Speciellt här på forum är jag ofta ute och cyklar...;)
Professionell tyckare
Låst